Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, tor 15. jul 2021, kl. 09:53

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Marzo på tor 17. mar 2022, kl. 10:05
Sitat fra: Radial på fre 11. mar 2022, kl. 12:46
Vedkommende bommer litt her.
Tesla trenger ikke ny typegodkjenning av gammel TMY.
De trenger bare å bekrefte at bilene er teknisk identiske.

Resten er formaliteter mot Vegvesenet for oss eiere av 2021.

Han har helt rett.

Bilen har et typegodkjenningsnummer som er stemplet inn sammen med VIN i B-stolpen på Model Y.
Bilene med høyere nyttelast har annen typegodkjennig.

Maks vekt bilen er godkjent med står også merket under panseret, så dette må også oppdateres.

Det blir derfor svært omfattende, men mener Tesla måtte gjøre noe tilsvarende når de solgte oppgradering av batterikapasitet til de som hadde Model S 60 med software begrenset 75kWh batteri.
Uvisst om Tesla tok disse inn og endret de til en 75D eller om det var to ulike godkjenninger for 60 med og uten 75kWh kapasitet.

Først og fremst er det vognkortet som er styrende for alle vekter på bilen. Skiltet i bilen kan enkelt endres, men databasen til Vegvesenet er ikke like enkel å endre.

Eneste som egentlig må stemme på bilen ,er understellsnummer (må matche vognkortet).

Så dette er enkelt for Tesla egentlig, de trenger bare bekrefte at relevant konstruksjon og bremser er lik som ny typegodkjenning.

Det blir da en ekstra tekst i vognkortet, som setter ny maksvekt.
Vognkortet ellers vil være helt likt.

Samme prosedyre for feks senking av biler, man får inn tekst om senkningen rundt fjær -nummer etc. Samme med eventuelle godkjente motorbytter (økt effekt etc).

Som sagt, alt henger på om Tesla kan gå god for lik konstruksjon/bremser etc som ny typegodkjenning, med ditto maks vekt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Noen som har fått napp hos Tesla rundt noe skriv?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Lucifer-

Jeg ga vel egentlig opp når jeg fikk såpass konkrete tilbakemeldinger fra SC Drammen, og har innfunnet meg med at jeg har en bil jeg kommer til å kjøre med ganske mye overlast 3-4 ganger i året de neste årene. Så får det heller være at vi vel egentlig har fått en bekreftelse på at bilen, iallefall teknisk sett, tåler overlasten meget bra.

Det blir for dyrt å bytte inn i en 2022-modell, og med kontinuerlig oppgradering av bilen frister det heller ikke noe særlig å bytte den ut før jeg må.

Men om noen andre har hatt suksess så hører jeg gjerne fra de. Det var vel en ganske formell prosess på vei fra tyskerne, om jeg ikke husker feil. Er elendig på tysk, og forumet dems er umulig å bruke med google translate, så der må noen andre bistå.

Radial

Ja dette oppsettet til TFF forumet er helt j****g å bruke i utgangspunktet, og med tysk uten google translate, går det i stå for min svake 4'er i tysk😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Her har vi 88 sider om nyttelast på 390 kg i Model Y (tilnærmet reellt, fordi oppgitt egenvekt på Teslaer stemmer veldig bra med virkeligheten), og folk med alle mulige merkepreferanser har vært inne og spredd det de kan av eder og galle, og så viser det seg at Ioniq 5, bilen som fikk høyest score hos Motor/NAF, har høyere egenvekt enn oppgitt i vognkortet (som er helt vanlig for andre bilmerker), og siden det i praksis er hele bilen som veies ved en kontroll, så ender den opp med nyttelast på omtrent 375 kg inkludert fører.  :P  :laugh:

Fra Motor sin test av Model Y:

SitatPraktisk 7/10
Nyttelasten er på lave 390 kilo før noen setter seg inn i bilen. Dette er mye dårligere enn konkurrentene, og en kritisk faktor for en familie med for eksempel to tenåringer. Et opplagt minus for en bil som ellers har store plusser i form av raust med plass og hengervekt på 1600 kilo.

At det er verre enn konkurrentene er jo faktisk direkte feil. Ioniq 5 fikk ingen kommentar om lav nyttelast, selv om den tydeligvis er verre enn Model Y.  :laugh:

moby666

Verre på IONIQ5????, jeg har nyttelast på 430kg, når jeg er sjåfør. Har veid bilen på vekt.

Hallgrim86

Sitat fra: moby666 på fre 08. apr 2022, kl. 11:14
Verre på IONIQ5????, jeg har nyttelast på 430kg, når jeg er sjåfør. Har veid bilen på vekt.

Det er nok ikke riktig det Geear sier, men de ligger ganske nære hverandre.

Tidligere innlegg:

"Da har jeg veid en AWD med bare meg selv i (+ rep.kit og V2L pluggen men ikke ladekabel) og vekten var da 2220 kg.
Jeg veier temmelig nøyaktig 100 kg inkl klær og sko så er reell tomvekt 2120 kg.
Dette er da 100 kg mer enn oppgitt vekt, men det kommer vel av alt ekstrautstyret.

2540 kg - 2120 kg = 420 kg

Jeg lånte også en tom Model Y og veide denne til 2100 kg med meg i bilen så følgelig 2000 kg tomvekt på den.

2371 kg - 2000 kg = 371 kg

Så nyttlasten ca 50 kg høyere for Ioniq 5.

Men, så kommer avrunding inn i bildet. Det kan slå ut maksimalt 20 kg i hver retting.
Ut fra det kan vi anta at Ioniq har 30 - 70 kg mer lastekapasitet enn en Model Y."

geear

https://elbilforum.no/index.php?topic=60220.msg1043919#msg1043919

Sitat fra: Esop på tir 05. apr 2022, kl. 14:24
Jeg var på vekta med min Ioniq5. Den viste da 2170kg i egenvekt.

Dette er en AWD, med 19" piggfritt og med vision roof og avtagbart hengerfeste. Ellers kan jeg opplyse om at det eneste som var i bilen i tillegg var gummimatter.

2540kg (tillatt totalvekt) minus 2170kg (egenvekt) skulle da bli 370kg som da vil inkludere fører og alt det h*n måtte behage å dra med seg på tur.

moby666

Avrunding er alltid ned til nærmeste 100kg, har jeg blitt fortalt, så det bidrar uansett positivt

Sitat fra: Hallgrim86 på fre 08. apr 2022, kl. 11:29
Sitat fra: moby666 på fre 08. apr 2022, kl. 11:14

Det er nok ikke riktig det Geear sier, men de ligger ganske nære hverandre.

Tidligere innlegg:

"Da har jeg veid en AWD med bare meg selv i (+ rep.kit og V2L pluggen men ikke ladekabel) og vekten var da 2220 kg.
Jeg veier temmelig nøyaktig 100 kg inkl klær og sko så er reell tomvekt 2120 kg.
Dette er da 100 kg mer enn oppgitt vekt, men det kommer vel av alt ekstrautstyret.

2540 kg - 2120 kg = 420 kg

Jeg lånte også en tom Model Y og veide denne til 2100 kg med meg i bilen så følgelig 2000 kg tomvekt på den.

2371 kg - 2000 kg = 371 kg

Så nyttlasten ca 50 kg høyere for Ioniq 5.

Men, så kommer avrunding inn i bildet. Det kan slå ut maksimalt 20 kg i hver retting.
Ut fra det kan vi anta at Ioniq har 30 - 70 kg mer lastekapasitet enn en Model Y."

moby666

Dette med nyttelast på TMY er vel egentlig bare et historisk problem på veteran Y? Nye Y som blir levert enten fra Kina eller Tyskland har fikset dette problemet

DagfinnN

Sitat fra: moby666 på fre 08. apr 2022, kl. 14:24
Dette med nyttelast på TMY er vel egentlig bare et historisk problem på veteran Y? Nye Y som blir levert enten fra Kina eller Tyskland har fikset dette problemet
Det er korrekt.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

emurof

Vil det si at alle Model Y som er levert ut i Norge i år har høyere nyttelast?

Radial

Sitat fra: emurof på ons 13. apr 2022, kl. 01:47

Korrekt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

emurof

Sitat fra: Radial på ons 13. apr 2022, kl. 08:33

Korrekt.

Fantastisk. Men hattehylle er det vel fortsatt uklart når kommer?

Radial

Sitat fra: emurof på ons 13. apr 2022, kl. 21:09
Sitat fra: Radial på ons 13. apr 2022, kl. 08:33

Korrekt.

Fantastisk. Men hattehylle er det vel fortsatt uklart når kommer?

Ja, det er ikke spikret enda.

Det ble levert hattehylle/trekk i Hongkong i Januar, men eksport-bilene som ankom Europa i Q1 hadde ikke denne.
Men første performance fra Berlin har nå hylle...
Jeg vil derfor tro siden Hongkong har hylle, og Berlin, så vil neste eksport fra Kina også ha det.
Vil tro Q2 Kina
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA