Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: olavxxx på fredag 21. oktober 2022, klokken 00:06
Sitat fra: Radial på torsdag 13. oktober 2022, klokken 06:57
Innfasing av 4680 som krymper totalvekta tro?
4680 veier mindre, så det skulle gi mer vektmulighet.

Men det kan jo være det har noe å gjøre med mer komfortabelt understell(?), kanskje man da vil ha ekstra sikerhetsmargin for å beholde bilen kontrollert i høy fart. Det er jo en fantastisk bil i elgtest, på lik måte som Model 3 er.

Joda, 4680 er lettere, men bilen produseres i ett helt annet materiale enn dagens modell.
Strukturelt kan det gjerne dra ned styrken.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

olavxxx

Sitat fra: Radial på fredag 21. oktober 2022, klokken 06:09
Sitat fra: olavxxx på fredag 21. oktober 2022, klokken 00:06
Sitat fra: Radial på torsdag 13. oktober 2022, klokken 06:57
Innfasing av 4680 som krymper totalvekta tro?
4680 veier mindre, så det skulle gi mer vektmulighet.

Men det kan jo være det har noe å gjøre med mer komfortabelt understell(?), kanskje man da vil ha ekstra sikerhetsmargin for å beholde bilen kontrollert i høy fart. Det er jo en fantastisk bil i elgtest, på lik måte som Model 3 er.

Joda, 4680 er lettere, men bilen produseres i ett helt annet materiale enn dagens modell.
Strukturelt kan det gjerne dra ned styrken.
Blir spennende å se i alle fall, det er helt sikkert noe som er endret (er jo alltid masse som endres hele tiden).

Radial

Noen som vet hvordan man kan søke opp Tesla sitt EU godkjenningsnummer via registreringsnummeret?

Skal lage en søknad for å få opp tillatt totalvekt på vår 21 Y, men må ha godkjenningsnummer fra en 22 januar-mars registrering... Er en haug av disse på finn.no man kan ta som eksempel, men får ikke opp godkjenningsnummeret hos vegvesenet (som står på innsiden av dørkarmen ved førerdøra + fysisk vognkort).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Otkristo

Sitat fra: Radial på fredag 21. oktober 2022, klokken 23:07
Noen som vet hvordan man kan søke opp Tesla sitt EU godkjenningsnummer via registreringsnummeret?

Skal lage en søknad for å få opp tillatt totalvekt på vår 21 Y, men må ha godkjenningsnummer fra en 22 januar-mars registrering... Er en haug av disse på finn.no man kan ta som eksempel, men får ikke opp godkjenningsnummeret hos vegvesenet (som står på innsiden av dørkarmen ved førerdøra + fysisk vognkort).

Kanskje du finner dette ved å be om innsyn hos Vegvesenet

https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--971032081--195997--2022&jid=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FJournalpost--971032081--2022--195997--4--2022

ronnynilsen

Sitat fra: Radial på fredag 21. oktober 2022, klokken 23:07
Noen som vet hvordan man kan søke opp Tesla sitt EU godkjenningsnummer via registreringsnummeret?

Skal lage en søknad for å få opp tillatt totalvekt på vår 21 Y, men må ha godkjenningsnummer fra en 22 januar-mars registrering... Er en haug av disse på finn.no man kan ta som eksempel, men får ikke opp godkjenningsnummeret hos vegvesenet (som står på innsiden av dørkarmen ved førerdøra + fysisk vognkort).

Har en slik, og i mitt vognkort er det oppgitt at norsk typegodkjenning er: 5094-089/2022.
Typegodkjenning EF er: e4*2007/46*1293*21
Tesla model Y LR 2022

Radial

Sitat fra: ronnynilsen på lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:54
Sitat fra: Radial på fredag 21. oktober 2022, klokken 23:07
Noen som vet hvordan man kan søke opp Tesla sitt EU godkjenningsnummer via registreringsnummeret?

Skal lage en søknad for å få opp tillatt totalvekt på vår 21 Y, men må ha godkjenningsnummer fra en 22 januar-mars registrering... Er en haug av disse på finn.no man kan ta som eksempel, men får ikke opp godkjenningsnummeret hos vegvesenet (som står på innsiden av dørkarmen ved førerdøra + fysisk vognkort).

Har en slik, og i mitt vognkort er det oppgitt at norsk typegodkjenning er: 5094-089/2022.
Typegodkjenning EF er: e4*2007/46*1293*21

Tusen hjertelig takk 🙂 når ble din registrert ca?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ronnynilsen

04.03.2022. Og den har høy nyttelast osv.

Egenvekt:1 979 kg
Egenvekt med fører: 2 054 kg
Tillatt totalvekt: 2 619 kg
Maks nyttelast: 565 kg
Maksvekt tilhenger m/brems: 1 600 kg
Maksvekt tilhenger u/brems: 750 kg
Maksvekt på tilhengerkobling: 100 kg
Maks vogntogvekt: 4 219 kg
Tesla model Y LR 2022

Radial

Sitat fra: ronnynilsen på søndag 23. oktober 2022, klokken 11:23
04.03.2022. Og den har høy nyttelast osv.

Egenvekt:1 979 kg
Egenvekt med fører: 2 054 kg
Tillatt totalvekt: 2 619 kg
Maks nyttelast: 565 kg
Maksvekt tilhenger m/brems: 1 600 kg
Maksvekt tilhenger u/brems: 750 kg
Maksvekt på tilhengerkobling: 100 kg
Maks vogntogvekt: 4 219 kg

Mange tusen takk, da har jeg faktisk det jeg trenger 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kensund

Sitat fra: Radial på fredag 21. oktober 2022, klokken 23:07
Noen som vet hvordan man kan søke opp Tesla sitt EU godkjenningsnummer via registreringsnummeret?

Skal lage en søknad for å få opp tillatt totalvekt på vår 21 Y, men må ha godkjenningsnummer fra en 22 januar-mars registrering... Er en haug av disse på finn.no man kan ta som eksempel, men får ikke opp godkjenningsnummeret hos vegvesenet (som står på innsiden av dørkarmen ved førerdøra + fysisk vognkort).

Hvor søker du om dette?
Dette virker er jo veldig spennende om du får til dette.. Da vil jeg veldig gjerne ha oppskriften :-)
Har en 2021 LR selv..

Radial

Sitat fra: kensund på søndag 23. oktober 2022, klokken 14:12
Sitat fra: Radial på fredag 21. oktober 2022, klokken 23:07
Noen som vet hvordan man kan søke opp Tesla sitt EU godkjenningsnummer via registreringsnummeret?

Skal lage en søknad for å få opp tillatt totalvekt på vår 21 Y, men må ha godkjenningsnummer fra en 22 januar-mars registrering... Er en haug av disse på finn.no man kan ta som eksempel, men får ikke opp godkjenningsnummeret hos vegvesenet (som står på innsiden av dørkarmen ved førerdøra + fysisk vognkort).

Hvor søker du om dette?
Dette virker er jo veldig spennende om du får til dette.. Da vil jeg veldig gjerne ha oppskriften :-)
Har en 2021 LR selv..

Det blir en søknad for akkurat min bil hos vegvesenet. Koster noen tusenlapper, men må ha skriftlig fra Tesla at det teknisk sett ikke skiller noe mellom bilene. Dette er helt essensielt for eventuell godkjenning av nye (2022) vekter.

Skal gi tilbakemelding om det gikk greit for seg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Lucifer-

Sitat fra: Radial på søndag 23. oktober 2022, klokken 15:33...men må ha skriftlig fra Tesla at det teknisk sett ikke skiller noe mellom bilene. Dette er helt essensielt for eventuell godkjenning av nye (2022) vekter.

Har du fått dette skriftlig fra Tesla? De gangene jeg har snakket med de har de ikke vært i stand til å sette meg i kontakt med noen som kunne si noe om forskjell/årsaker.

Radial

Sitat fra: Lucifer- på søndag 23. oktober 2022, klokken 19:22
Sitat fra: Radial på søndag 23. oktober 2022, klokken 15:33...men må ha skriftlig fra Tesla at det teknisk sett ikke skiller noe mellom bilene. Dette er helt essensielt for eventuell godkjenning av nye (2022) vekter.

Har du fått dette skriftlig fra Tesla? De gangene jeg har snakket med de har de ikke vært i stand til å sette meg i kontakt med noen som kunne si noe om forskjell/årsaker.

Er ikke værre enn å saumfare IPC'en og se på ombyttbarhet(om det er noe) mellom understell og bremser på 2021 og 2022.
Eventuelle forskjeller i chassis må dog noen med litt kompetanse svare på.

Får se hva jeg får til, ikke fått noe skriftlig fra Tesla enda 😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Lucifer-

Sitat fra: Radial på søndag 23. oktober 2022, klokken 20:01
Er ikke værre enn å saumfare IPC'en og se på ombyttbarhet(om det er noe) mellom understell og bremser på 2021 og 2022.
Eventuelle forskjeller i chassis må dog noen med litt kompetanse svare på.

Får se hva jeg får til, ikke fått noe skriftlig fra Tesla enda 😜

Du kan jo se under her på svarene jeg fikk fra Tesla Drammen. Ikke at jeg tror de hjelper deg noe særlig, men de uttalte seg iallefall..

Sitat fra: Lucifer- på fredag 11. mars 2022, klokken 08:56
Ganske tydelige svar fra Tesla Drammen iallefall..

Raske til å svare da, det er da positivt :)



Radial

Sitat fra: Lucifer- på søndag 23. oktober 2022, klokken 22:27
Sitat fra: Radial på søndag 23. oktober 2022, klokken 20:01
Er ikke værre enn å saumfare IPC'en og se på ombyttbarhet(om det er noe) mellom understell og bremser på 2021 og 2022.
Eventuelle forskjeller i chassis må dog noen med litt kompetanse svare på.

Får se hva jeg får til, ikke fått noe skriftlig fra Tesla enda 😜

Du kan jo se under her på svarene jeg fikk fra Tesla Drammen. Ikke at jeg tror de hjelper deg noe særlig, men de uttalte seg iallefall..

Sitat fra: Lucifer- på fredag 11. mars 2022, klokken 08:56
Ganske tydelige svar fra Tesla Drammen iallefall..

Raske til å svare da, det er da positivt :)



Takk, er klar over SC sine uttalelser om tema, har en liten plan😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Marzo

Sitat fra: Radial på søndag 23. oktober 2022, klokken 20:01
Er ikke værre enn å saumfare IPC'en og se på ombyttbarhet(om det er noe) mellom understell og bremser på 2021 og 2022.
Eventuelle forskjeller i chassis må dog noen med litt kompetanse svare på.

Får se hva jeg får til, ikke fått noe skriftlig fra Tesla enda 😜

Spor opp delenummer på chassiet. Det har pleid å stå preget over pakningen på bakluka på tyske biler, kjenner ikke til om Tesla har samme praksis. Evt står det sammen med typegodkjenningsnummeret som er preget på dempertårnet fremme.

En endring ut over fabrikkens godkjenning er normalt omfattende og vanskelig.
Norske myndigheter vil normalt be om TÜV dokumentasjon , selv om det ikke gir noen garanti for at vegvesenet vil akseptere endringen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA