Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, tor 15. jul 2021, kl. 09:53

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Torpedo Ted på fre 11. mar 2022, kl. 09:55
Finnes det eksempler på noen som har fått vekten kontrollert i en helt vanlig personbil som ikke har hatt synlig indikasjon på mulig overvekt?

Så lenge bilen lastes med en normal mengde bagasje, er ikke dette noe annet en en teoretisk problemstilling.

Vegvesenet bruker ikke tid på å veie biler uten et snev av mistanke om overvekt. En vanlig personbil med helt vanlig bagasje er ikke av Vegvesenets interesse. Så vidt meg bekjent er det heller ingen bot for moderat overvekt, kun en pekefinger.

Om du skulle være ute for en ulykke eller noe, så når ikke forsikringsselskapet frem med et regresskrav med mindre de kan bevise at du har vært grovt uaktsomt. I praksis vil vel det si 1+ tonn overvekt. Sier seg selv at det ikke er grovt uaktsomt å fylle en bil med normal bagasje, som attpåtil ville vært godkjent i annen identisk biltype.
Dette er grundig diskutert tidligere i tråden.

Fakta:
- Om du blir kontrollveid får du ikke kjøre videre før aktuell vekt ikke overstiger tillat totalvekt (sette igjen personer eller bagasje).
- Bot dersom du har mer enn 500kg overlast.

Påstand/spekulasjon:
- Svært liten risiko for å bli veid, spesielt nå som de nye bilene har høyere tillatt totalvekt, og det kan virke som at den lave totalvekten på de første bilene kun var for å oppnå over 500km WLTP.
- De første bilene tåler sikkerhetsmessig også den nye høyere totalvekten.
- Ved regresskrav må i så fall overlasten være medvirkende årsak til ulykken. Det vil jo være vrient å argumentere for siden de lave totalvekten på de første bilene ser ut til å være en formalitet og knyttet til WLTP og ikke til sikkerhet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Lucifer- på fre 11. mar 2022, kl. 08:56
Ganske tydelige svar fra Tesla Drammen iallefall..

Raske til å svare da, det er da positivt :)

Vedkommende bommer litt her.
Tesla trenger ikke ny typegodkjenning av gammel TMY.
De trenger bare å bekrefte at bilene er teknisk identiske.

Resten er formaliteter mot Vegvesenet for oss eiere av 2021.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på fre 11. mar 2022, kl. 12:46
Ganske tydelige svar fra Tesla Drammen iallefall..

Raske til å svare da, det er da positivt :)

Det har du helt rett i. Det er sannsynligvis en svært enkel sak for Tesla å dokumentere at de første bilene tåler høyere totalvekt, og det er svært lite arbeid forutsatt at bilene på dette området er like. De trenger bare utarbeide dokumentasjonen slik at den enkelte kan ta denne videre til SVV og få utstedt nytt vognkort.

TeslaPJ

Saken er vel den at bilene ikke er teknisk identiske, ettersom Tesla bekrefter at 22-modellene har større batteri.

Handyman

Sitat fra: TeslaPJ på fre 11. mar 2022, kl. 13:21

Saken er vel den at bilene ikke er teknisk identiske, ettersom Tesla bekrefter at 22-modellene har større batteri.
Det er flere ulikheter, men man må skille på om det har betydning for lasteevnen. Et batteri med annen vekt påvirker ikke totalvekten. Det er kun nyttelasten som påvirkes. På lik linje med doble glass, HF større hjul osv. Dette er endringer som ofte gjøres uten at typegodkjenningen endres. Dersom konstruksjonen ellers er lik vil ikke endringer i batteriet bety noe for totalvekten. Tesla har flere ganger endret batteriene uten at det utløser ny typegodkjenning.

geear

Den eneste muligheten som kan være for at batteriet påvirker nyttelasten, er dersom det nye batteriet tar en større del av den strukturelle lasten enn det gamle.

Med tanke på at maks tillatt aksellast foran og bak er helt lik på ny vs. gammel (såvidt jeg har forstått iallfall, min "gamle" har 1363 kg foran og 1500 kg bak, noen med en ny her?), så er dette svært usannsynlig.

Og dessuten er rekkevidde ikke et argument der vi er nå, på ettermarked. Bilen er allerede solgt, en endring påvirker ingen avgifter, og jeg som kunde ønsker å kunne bestille meg en time hos Vegvesenet for å endre tallet på MIN bil. Det eneste Tesla Norge trenger å gjøre er å bekrefte at bilen er teknisk lik eller kan tåle denne økte nyttelasten, så vil det bli akseptert av Vegvesenet og de vil skrive ut nytt vognkort.

jokke

Ang godkjenning/forandring. Model X uten hengerfeste ble aldri mulig å få godkjent med hengerfeste etterpå, selv om bilene var like

geear

Ble det bekreftet at ledningsnett og alt slikt også var på plass og likt?

elskertesla

Sitat fra: TeslaPJ på fre 11. mar 2022, kl. 13:21

Hvor stort battery har 22 modellene vs de eldre?

Sent fra min GM1913 via Tapatalk

RJK

Sitat fra: jokke på fre 11. mar 2022, kl. 13:49
Ang godkjenning/forandring. Model X uten hengerfeste ble aldri mulig å få godkjent med hengerfeste etterpå, selv om bilene var like
Blander du ikke her med TM3? Så vidt meg bekjent kom alle TMX med hengerfeste fra start, men med TM3 så har det vært påstått at de har forskjellig typegodkjenning, og derved ikke mulig på biler som ikke fikk dette fra fabrikk.

Og så gikk vel vekt fra 970 kg tror jeg det var på de første, og opp til 1000 kg. Og fremdeles er det vel ikke mulig å få godkjent hengerfeste på nye biler som ikke har dette fra fabrikk.

Mulig jeg tar feil, så korriger meg gjerne om det jeg skrev her viser seg å ikke være helt korrekt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Han blander ikke. Flere X uten hengerfeste.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Men litt forskjellig er det vel allikevel, for såvidt jeg har forstått så var X tilgjengelig med hengerfeste helt fra dag 1 (iallfall i Norge), problemet var vel ettermontering på de som ikke var bestilt med det fra fabrikk. Var vel og bare en periode på noen måneder før det ble standard.

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på fre 11. mar 2022, kl. 20:34
Men litt forskjellig er det vel allikevel, for såvidt jeg har forstått så var X tilgjengelig med hengerfeste helt fra dag 1 (iallfall i Norge), problemet var vel ettermontering på de som ikke var bestilt med det fra fabrikk. Var vel og bare en periode på noen måneder før det ble standard.

Det stemmer det. Les denne fra 2014.

https://e24.no/teknologi/i/l1xlWL/tesla-model-x-faar-hengerfeste

RJK

Sitat fra: geear på fre 11. mar 2022, kl. 20:34
Takk for avklaring. Dette hadde jeg ikke fått med meg, bare at TMX hadde hengerfeste tilgjengelig fra dag 1 i Norge. Trodde derfor det ikke eksisterte TMX i Norge uten godkjent tilhengerfeste.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marzo

Sitat fra: Radial på fre 11. mar 2022, kl. 12:46

Han har helt rett.

Bilen har et typegodkjenningsnummer som er stemplet inn sammen med VIN i B-stolpen på Model Y.
Bilene med høyere nyttelast har annen typegodkjennig.

Maks vekt bilen er godkjent med står også merket under panseret, så dette må også oppdateres.

Det blir derfor svært omfattende, men mener Tesla måtte gjøre noe tilsvarende når de solgte oppgradering av batterikapasitet til de som hadde Model S 60 med software begrenset 75kWh batteri.
Uvisst om Tesla tok disse inn og endret de til en 75D eller om det var to ulike godkjenninger for 60 med og uten 75kWh kapasitet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA