Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: BYD tang på vei til Norge  (Lest 10176 ganger)

Rosstopher

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1602
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #30 på: Fredag 13. August 2021, klokken 23:02 »
400 km rekkevidde fra 86 kWh høres veldig dårlig ut. Ser de oppgir 216 Wh/km mot f.eks. 169 Wh/km hos Model X. Tang er mye nærmere Model Y enn Model X i størrelse. Høres ut som en dårlig deal for et ukjent bilmerke. I tillegg, der andre oppgir at rekkevidden er opptil WLTP kombinert, oppgir BYD at rekkevidden er fra WLTP kombinert og opptil WLTP urban. Latterlig villedning og obfuskering.

Vi får se hvordan den presterer i virkeligheten, men det nytter jo ikke å sammenligne med en bil som koster nøyaktig dobbelt så mye (Model X med 7-seter, metallic lakk og 22-tommers hjul) og som dessuten er uaktuell for veldig mange, pga. mangel av takstativ, dørene og utseende/image generelt.

I forhold til størrelse er BYD Tang helt i midten ift. Model X og Y, men BYD Tang er 12 cm. lengre enn Model Y og høyere enn Model X. Uten den skrånende taklinjen til begge amerikanerne. Jeg tipper den ligger nærmere Model X både i plass og komfort. Men altså til halve prisen, med mulighet for takstativ. Og ytelser som ligger nærmere en X90D, EQC ol. Det tror jeg kan tiltale mange.

ES8 er nok den største konkurrenten. Men det er klart, den konkurrerer også mot biler som Skoda ENYAQ, ev. BMW iX 40 (+100 til 250.000 avhengig av utstyr) ev. lett brukte e-tron 55.. Dog er plassen potensielt et kjempeargument. 7-seter like så. Vi får se hvordan den presterer i virkeligheten. I kulde osv. BYD har jo laget elbiler i mange år, og har levert de fleste(?) el. bussene i Norge.. Tipper uansett noen mindre hjul gjør bilen godt.

Sammenlignet den bare med den mye større Model X for å vise hvor latterlig høyt forbruk den har. Som sagt er den nærmere Y i størrelse, med 50k høyere pris og 10 mil kortere rekkevidde. Mulig det er god plass inni den. Og det er sikkert noen kjøpere som syns den er midt i blinken. Hadde den vært priset 100k lavere hadde den vært attraktiv.
Model Y

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4221
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #31 på: Fredag 13. August 2021, klokken 23:59 »
https://www.youtube.com/watch?v=f3xQuEhT9bE

Kan ikke se noen andre har postet den - har ligget der en stund så dere får bare unnskylde om jeg tar feil.
Men for de som ikke har sett den er den jo grei å få med seg

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6262
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #32 på: ſøndag 15. August 2021, klokken 10:45 »
Fin gjennomgang. DNs journalist påpeker at forbruket ser lavt ut. Vi får se hva testene sier, det er ikke sikkert denne blir verre enn X i forbruk.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE
  2017 S90D

Maxwell_400

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 605
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #33 på: Mandag 16. August 2021, klokken 10:15 »
Stod ved siden av en i helga og ladet, synes det var en pen SUV og en fin rød farge. Litt spent på hvordan de nye batteriene klarer seg i vinterkulde.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2473
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #34 på: Mandag 16. August 2021, klokken 11:59 »
Sammenlignet den bare med den mye større Model X for å vise hvor latterlig høyt forbruk den har. Som sagt er den nærmere Y i størrelse, med 50k høyere pris og 10 mil kortere rekkevidde. Mulig det er god plass inni den. Og det er sikkert noen kjøpere som syns den er midt i blinken. Hadde den vært priset 100k lavere hadde den vært attraktiv.

Skjønner, men BYD Tang er altså høyere enn Model X, ontrent like bred (?) men litt kortere. Den har oppgitt 940 liter bagasjeplass uten 3. seterad oppe. (EDIT: Ser noen media skriver 655 liter, som virker mer realistisk, men her er det flere måter å måle på. I denne videoen sier forhandler i Molde 920 liter og viser målene 112x112x72 cm. https://youtu.be/8lZL2Ig596w?t=44 ) Videre kommer den på 22-tommers hjul som standard. Jeg vet ikke bredden på dekkene, men hvis rekkevidde/forbruk er oppgitt med disse kan jo det være noe av forklaringen. Tesla oppgir på sin side ikke verken netto eller brutto kapasitet på batteriene, så der har vi har ikke annet å gå etter enn det som står i instrumentene når det gjelder forbruk..

All erfaring tilser imidlertid at det ikke er så latterlig stor forskjell på Model X og nogen lunde like biler i praksis når de kjører i følge, under like forhold. Men det kan helt sikkert dreie seg om 10%, som hovedsaklig skyldes at Model X er formet som et egg og deaktiverer den største motoren under mesteparten av kjøringen. Og så har den jo naturligvis større batteri, sånn at rekkevidden på en ny Model X nok kan være minst 25% bedre. Så få hver enkelt avgjøre om det bidrar til å rettferdiggjøre dobbelt pris (før ev. moms er lagt til).
« Siste redigering: Tirsdag 17. August 2021, klokken 10:38 av elektro »
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5 «Project 45» tildelt 22/3/2021, KANSELLERT

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2473
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #35 på: Mandag 16. August 2021, klokken 12:08 »
Stod ved siden av en i helga og ladet, synes det var en pen SUV og en fin rød farge. Litt spent på hvordan de nye batteriene klarer seg i vinterkulde.

Ja, hvordan batteriytelsen og forbruk er i praksis blir veldig spennende! Må nesten få sett på en for å oppleve plassen også. Jeg er ikke så veldig glad i BUILD YOUR DREAMS teksten på luka eller den blå logoen i rattet. Forøvrig litt mye pianolakk i interiøret etter min, og de fleste andre sin smak, men deter jo dessverre ikke unikt for BYD. Og MÅ man ha de 22-tommers hjulene? Hvilke dimensjoner er den godkjent for, hva slags vinterdekk leverer de f.eks?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5 «Project 45» tildelt 22/3/2021, KANSELLERT

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6262
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #36 på: Torsdag 19. August 2021, klokken 08:44 »
X LR har ca 102 kWh batteri brutto, avlest fra obd.

ES8 har dybde 110 og bredde 106 med setene i bakerste posisjon. Jeg har målt X 6-seter til 113 dyp og 101-112 bred.

Forøvrig deler jeg din analyse @elektro. Det hadde jo vært kjekt med noe mer normale dekk på en sånn suv.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE
  2017 S90D

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2473
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #37 på: Fredag 20. August 2021, klokken 09:21 »
Det har alltid forundret meg at X/S har såpass stor buffer og likevel lader så sakte med høy SOC. Spørsmålet for å avgjøre forbruk, i den grad det er interessant, er etter min mening hvor mye man får inn i batteriet (inkl. tap, altså det som står på strømregninga) delt på antall Google maps kilometer. Da er det umulig å skjule noe..

Rekkevidden på BYD Tang ser i alle fall ikke ille ut. Størrelsen og prisen tatt i betraktning. Særlig ikke hvis man kunne fått på noen litt smalere/mindre hjul. Se uvitenskapelig test fra Nybiltester her; https://youtu.be/hPRZTOOlPbw (Spoiler alert: Estimert +/- 400 km. på blandet vei med noe motorvei og regn.) Lading 10-80% på 40 minutter, men med relativt flat kurve på over 100 kW fra 5% til 63% og 80 kW ved 80%. Det trekker litt opp. Men gjør det jo litt mindre fristende å bytte fra e-tron. Den blekner jo også litt ift. IONIQ 5, som faktisk har lavere pris og omtrent samme, høye utstyrsnivå.

Det (eneste?) som gjør bilen interessant, er etter min mening plassen. Kombinert med en grei totalpakke. Dvs. akseptable ytelser, ok støynivå og ting som ventilerte skinnseter, el. justerbart ratt m. minne som standard. Men tilbake til plassen. Tidlig i videoen over vises bagasjerommet som måles til 112 dypt og 105/113 cm. bredt. Det ser ut som det er i bredden og den rette, høye bakluka NIO ES8 kniper både BYD Tang og Model X. Ingen av dem har imidlertid noe delingsnett. Som er helt sjokkerende. En enkel og rimelig innretning som de kan kopiere fra en hvilken som helst Svensk/Tysk SUV.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5 «Project 45» tildelt 22/3/2021, KANSELLERT

VoltWay

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 286
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #38 på: Fredag 20. August 2021, klokken 09:40 »
Mangel på delingsnett eller alternativer for sikring er noe som utelukker en bil for min del. Så mye som det er fokus på sikkerhet med NCAP-tester og greier så synest jeg det er rart at dette ikke er i det minste tilgjengelig på de fleste biler i SUV- og Crossover-klassene.

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2941
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #39 på: Fredag 20. August 2021, klokken 20:19 »
Var å så på denne bilen idag. Meget lekker visuelt i svart og de 22-tommerne er et stort pluss. Interiøret er absolutt lekkert også. Hadde ønsket raskere lading og bedre rekkevidde, men det blir nok å prøvekjøre ganske snart.
Positivt overrasket.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - 2x BMW i3 (1 solgt)

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2941
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #40 på: Fredag 20. August 2021, klokken 23:57 »
En annen ting som bekymrer meg med BYD er at alle bilene blir like. Det er ikke mulig å velge noe ekstra  :-1:
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - 2x BMW i3 (1 solgt)

Daniel_0007

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1342
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #41 på: Onsdag 15. Desember 2021, klokken 10:07 »
15 dager igjen av 2021, rsa har hatt som mål å selge 1500 tang i 2021, men de når vel ikke målet?
Ser at 945 som er registrert per idag men er 67 til salgs på finn bla en haug med rsa forhandlere, så da var det kanskje ikke så lett som å skåre på et åpent mål som han sjefen til rsa sa tidligere i år.
Spent å se hva pris økningen blir og.
Jeg sier ikke tang er en dårlig bil men virker som nordmenn liker å gå for det de er vant med når de har valget, unntaket er tesla.
« Siste redigering: Onsdag 15. Desember 2021, klokken 10:12 av Daniel_0007 »
Model 3 LR Rwd

torlie

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 381
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #42 på: Onsdag 15. Desember 2021, klokken 11:04 »
Mange kvier seg for å betale såpass mye for et relativ ukjent merke her på berget.
Om det kommer prisøkning blir det vel knapt noe salg i 2022 tipper jeg, med mindre det kommer store kampanjer.

Hadde den kostet ca 100k mindre tipper jeg den hadde solgt ganske bra.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Radial

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1275
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #43 på: Onsdag 15. Desember 2021, klokken 11:52 »
Ja 100k ned hadde gitt vanvittig mye bil for pengene, og praktisk talt gått rett i strupen på massevis av konkurrentene.

Er jo LPF teknologi i batteriet (billig), chassis er egentlig flere år gammelt fra forrige generasjon Tang (Lave utviklingskostnader), og det er ikke tilført veldig mye nytt på nye generasjonen.

Tror fortjenesten er svært god på Tang, trolig litt for god.
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

Blitz

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 37
    • Vis profil
Sv: BYD tang på vei til Norge
« Svar #44 på: Onsdag 15. Desember 2021, klokken 16:35 »
Ja fortjenesten er enorm, den er priset ca 170 000 kr høyere i Norge enn i Kina hvor de har 13% moms og ca 18000 kr i subsidier fra myndigheten. Skal BYD virkelig lykkes med å selge mange biler i Norge/Europa må de kvitte seg med grådige importører og heller selge bilen direkte til kundene slik som Nio, som priser bilene  lavere i Norge enn i Kina, for å komme inn på markedet.
Men nå blir det vel en ny importør av BYD, for i følge  RSA-sjef Frank Dunvold skal RSA  legges ned "Om vi ikke selger 1500 rimelig snart, så kan vi omtrent bare legge ned og pensjonere oss. Denne bilen er såpass god, dette er nærmest «ferdigscorede» biler," sa han på lanseringen.  Det blir spennende å se hvordan de skal få solgt de siste 400-500 bilene de har på lager  til en enda høyere pris, samtidig som det kommer en oppgradert modell ganske snart, med ca 10 mil lengre rekkevidde.