Får inntrykk av at en del som knotter i denne tråden ikke har vært og prøvd Tang, eller i det hele tatt sett på den. Hva prisen er i Norge kontra Kina spiller vel egentlig liten rolle, men hva prisen er her kontra konkurrentene er vel hva som betyr noe?
Når man har importør og forhandlere (uavhengige også) som skal selge bil, så skal hver part ha sin del av kaka. Så må man vel kalkulere inn endel andre forutsette og uforutsette utgifter importøren har som vi ikke nødvendigvis er eksperter på.
Prisen på 52.000USD i Kina er forøvrig etter insentivene er trukket fra. Til dere som sier at model X er større, så tror jeg man bør inspisere bilene innvendig side om side. Pga. formen, så vil jeg påstå at Tang har et mer praktisk bagasjerom. Opplevd kvalitet innvendig i en Tang kontra en model X/Y er også meget langt fra hverandre synes jeg. Å sammenligne mot model Y mener jeg blir helt feil, det er en mindre bil. Et annet viktig element som blir trukket frem er at LFP batterier er billigere. Ja, de er billigere å produsere, men så blir blade batteriene trukket frem av mange som neste generasjons batterier siden de påstås å degraderes vesentlig senere enn batteriene de fleste andre elbilprodusenter benytter idag. Det er vel ikke uten grunn at Tesla nå forhandler med BYD om batterileveranser...Selv om batteriene er rimelige å produsere, så ligger det sikkert en ganske massiv investeringskostnad bak utviklingen som BYD har tatt. Ladehastigheten blir omtalt som lav, men så er det jo slik at ladehastigheten holder seg høy fremdeles der de fleste konkurrentene begynner å dabbe av, noe som betyr at du strengt tatt kan få kortere ladetid enn mange konkurrenter om du topper batteriet på hurtigladeren.
Jeg eier en Tang, og selv om det er noen småting jeg ikke er helt fornøyd med (enkelte håper jeg softwareoppdatering adresserer), så synes jeg så langt den virker å være et meget godt kjøp. Dekkstøy er vel det punktet jeg er mest misfornøyd med. Tok en forbrukstest på E18 her om dagen i temperatur mellom 5-6 minusgrader, og med snitthastighet på 100km/t og komfortable 22 grader i kupéen så havnet jeg på et forbruk på rundt 25kw/100km. Ikke teslaland, men så har ikke denne bilen en dråpeform heller.
Sist men ikke minst så er BYD på vei til å bli (hvis ikke de er?) kinas største produsent av elbiler og produserer det meste av deler in-house, noe som gir en viss kredibilitet spør du meg