Jeg er helt enig at Hongqi ikke er for alle, men jeg tror vi kan være enig om at det er "mye" bil for pengene på godt og vondt

Jeg mener fortsatt at for meg virker Nio med 75 kwh pakken som koster ca det samme Tang som et langt bedre kjøp siden den den selv i standard utgave har en del utstyr og kvaliteter som Tang ikke har, som for eksempel aluminiums karosseri og muligheten til å bytte batteri.
Jeg er helt enig at Blade batteriet er er veldig bra, og har mange gode egenskaper, blant annet koster det ca 20-30% mindre å produser, og kommer sikkert til å overleve bilen, bare synd denne besparelsen i dag ikke kommer kunden til gode.
Skal men kjøpe en bil fra et ukjent merke, og som ikke har noen erfaring med saltlaken som brukes på norske veier ville jeg følt meg tryggere med at bilen hadde et karosseri i aluminium.
75 kwh batterier i Nio er et hybrid batteri, en blanding av LFP og Lithium så det har noe av de sammen egenskapene (mange ladesykluser) som blade batteriene. Nio har nå startet et samarbeid med BYD (bruker CATL idag), så man skal ikke se bort ifra at du kan få kjøpt blad batteripakke til Nio om kort tid for en rimelig penge. I dag koster 75 kwh pakken 90 000.
BYD vant ikke vintertesten, de var nærmest oppgitt rekkevidde med 356 km -11,00%, Nio hadde 425 km -15,00%, men testen på Nio var utført på 21 tommer, mens oppgitt rekkevidde for Es8 er på 20 tommer. Med 20 tommer hadde Nio hatt et avvik på ca 8%
Dessuten skriver Motor" Og det skal understrekes at de siste 10 milene gikk med mer stigning og lavere temperatur enn BYD Tang slet med på slutten"
Men RSA reklamer nå selvsagt totalt useriøst som vanlig, at de vant Motors vintertest, som om det var en test på hvilken bil som er best, og ikke kun en test som kun måler forskjellen mellom oppgitt rekkevidde og målt.
Men jeg synes det er veldig bra av Tang å kjøre så langt på 22 tommer.
Excellent Low-Temp Range Performance With 25% Less Range Loss
NIO has designed a complete thermal management software and hardware system for the standard-range battery (75 kWh), which reduces the range loss in low temperature by 25% compared to its LFP counterpart.
The comprehensive environment shielder applies low-thermal conductivity materials and innovative structural design for the source of heat loss in extremely cold environments to improve passive thermal insulation performance effectively. The intelligent thermal system coupling battery heat generation dynamically adjusts thermal control targets with battery heat to balance the drive experience and energy consumption. The radiant thermal compensation heater uniformly heats the battery cells to maintain the working temperature of the battery while taking into account the energy consumption. Furthermore, the hybrid layout of ternary lithium cells and LFP cells makes full use of the low-temp performance advantage of ternary lithium cells to improve the overall battery performance in low temperatures. The dual chemistry control algorithm precisely controls the performance of ternary lithium and LFP cells in cold temperature to improve the low-temp energy efficiency of the whole battery system.
SoC Estimation as Accurate as That of Ternary Lithium Battery
NIO’s self-developed hybrid-cell battery SoC estimation system integrates the innovation of software algorithm and hardware application, which reduces the estimation error to less than 3%, reaching the ternary lithium battery SoC estimation level. The dual chemistry SoC algorithm fully utilizes ternary lithium and LFP battery systems to realize constant battery SoC estimation and guarantee accuracy. In addition, a high-power DCDC within the battery ensures fast, real-time, and balanced SoC calibration.
Application of the New-Generation CTP Technology
In addition, the 75 kWh standard-range battery is equipped with the new-generation CTP technology, which simplifies manufacturing and assembly by 10%, increases volume utilization by 5%, and increases energy density by 14% to 142 Wh/kg.
Starting today, the standard-range hybrid-cell battery (75 kWh) and the long-range ternary lithium battery (100 kWh) are available for new NIO car orders. The prices of NIO models with the new 75 kWh battery and their BaaS subscription remain the same as those with the previous 70 kWh battery.