Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Bladebatterier og sikkerhet  (Lest 1548 ganger)

Mastiff

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Bladebatterier og sikkerhet
« på: Mandag 15. November 2021, klokken 19:59 »
Jeg har ikke abonnement på FVN, men dette er da en Tang? Skulle ikke de batteriene være fullstendig brannsikre?   [ You are not allowed to view attachments ]  
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

goggo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1460
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #1 på: Mandag 15. November 2021, klokken 20:06 »
Jo det er en Tang, den begynte å brenne inne på verkstedet til RSA, men de fikk dratt den ut før den tok skikkelig fyr. Ifølge FVN brenner det i batteriet ja.
Skal se om jeg kan lage en PDF av artikkelen, men får ikke gjort det akkurat nå.

Mvh
Hugo
Bor nær Kristiansand.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Hyundai Ioniq (38KWh) og Renault Twizy (6KWh)
Hjemmelader med portabel ladestasjon på 16A CEE.
NAF medlem, fastpris strøm fra Polarkraft, hurtiglader der det er billigst.

Mastiff

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #2 på: Mandag 15. November 2021, klokken 20:08 »
Det hadde vært interessant å se. PR-mareritt for et bilmerke som er så nytt på markedet, særlig siden sikkerhet i batteriet har vært så framhevet. Var de ikke de som skjøt på det eller lagde hull i det på en annen måte for å vise at det ikke kunne ta fyr uansett hva de gjorde?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

goggo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1460
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #3 på: Mandag 15. November 2021, klokken 20:17 »
Her er artikkelen

mvh
Hugo
  [ You are not allowed to view attachments ]  
Bor nær Kristiansand.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Hyundai Ioniq (38KWh) og Renault Twizy (6KWh)
Hjemmelader med portabel ladestasjon på 16A CEE.
NAF medlem, fastpris strøm fra Polarkraft, hurtiglader der det er billigst.

Mastiff

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #4 på: Mandag 15. November 2021, klokken 20:21 »
Takk! Jeg kan nok forstå at importøren har sendt teknikere, ja...
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Daniel_0007

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1286
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #5 på: Mandag 15. November 2021, klokken 22:40 »
Hadde det vært en tesla så hadde den vært på forsiden til vg 😝
Model 3 LR Rwd

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4034
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #6 på: Mandag 15. November 2021, klokken 22:46 »
Hadde det vært en tesla så hadde den vært på forsiden til vg 😝

Er blitt så vanlig nå at de færreste bryr seg

Atle85

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #7 på: Mandag 15. November 2021, klokken 23:46 »
https://en.byd.com/news/byds-new-blade-battery-set-to-redefine-ev-safety-standards/

Står vel ikke noe om at batteriet ikke kan brenne? Bare at det er mindre sjangse for at det brenner en andre bilbatteri. Dem som har kjøpt eller bestilt bil trenger nok ikke bekymre seg.


Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3596
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #8 på: Tirsdag 16. November 2021, klokken 06:42 »
Det kan jo være at noe de gjorde på verkstedet forårsaket brannen. Jeg kan og få det til å "brenne" i et bly batteri ved å koble sammen + og - poler....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mastiff

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #9 på: Tirsdag 16. November 2021, klokken 09:43 »
@Ingeniøren, jeg trodde det skulle være så mange sikkerhetsfunksjoner på batterier i elbiler at det ikke er mulig å få dem til å brenne uten å skade dem fysisk.

@Atle85, kanskje ikke at det ikke KAN brenne, men de virker ganske sikre på det. Fra Bil24:

Sitat
De nevner blant annet holdbarheten, og ikke minst sikkerheten ‒ som jo aldri kan bli for god.

Blade-batterier skal tåle langt mer enn en konvensjonell batteripakke, og de viser til den såkalte Everst-testen. Her er batteriet kjørt gjennom voldsomme påkjenninger, langt mer enn hva vanlige elbil-batterier må takle.

De har blant boret og spikret i batteriene, utsatt de for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon.

BYD sier at Blade-batteriet verken utviklet røyk eller flammer, og oversteg aldri 60 grader i temperatur. De slår fast at sammenlignet med tradisjonell batteriteknologi er Blade-batteriet langt mindre utsatt for å ta fyr ‒ selv når batteriene er alvorlig skadet.

I en av testene skyter man altså en spiker gjennom batteriet for å simulere en kortslutning og varmelekkasje, en vanlig grunn til at batterier tar fyr. BYD sier Blade-batteriet foreløpig er det eneste batteriet i verden som har bestått denne testen.

Men BYD sier også at de kjørt batteriet gjennom en enda verre test.

De har nemlig latt en 46 tonn tung lastebil kjøre over batteriet, og kan rapportere at det ikke ble noen nevneverdige skader eller lekkasjer. Batteriet var faktisk i så god stand at de kunne ha montert det tilbake i en elbil.

Jeg kan ikke innbille meg at batteriet var "alvorlig skadet" på verkstedet, men selvsagt kan det jo ha kommet noen inn med et pressluftbor og laget diverse huller i det uten at de andre på verkstedet oppdaget det...  ;)
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Kjell Leaf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1184
  • Leaf Tekna des.2013
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #10 på: Lørdag 20. November 2021, klokken 04:25 »
Leste et sted at bilen var på verksted fordi den hadde vært utfor veien, men aner ikke om det stemmer.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

egniii

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #11 på: Torsdag 09. Desember 2021, klokken 18:53 »
Angående bladebatterier: går det bra å lade disse batteriene til 100% i hverdagen? Jeg har prøvekjørt tang men fant ingen ladegrense å stille på, slik som andre el-biler. De fleste andre produsenter anbefaler å lade til 80% til vanlig. Dette finner jeg ikke noe informasjon om på Tang som har en helt annen batteritype enn disse vanlige lithiumbatteriene.

Kjell Leaf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1184
  • Leaf Tekna des.2013
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #12 på: Lørdag 25. Desember 2021, klokken 16:21 »
Angående bladebatterier: går det bra å lade disse batteriene til 100% i hverdagen? Jeg har prøvekjørt tang men fant ingen ladegrense å stille på, slik som andre el-biler. De fleste andre produsenter anbefaler å lade til 80% til vanlig. Dette finner jeg ikke noe informasjon om på Tang som har en helt annen batteritype enn disse vanlige lithiumbatteriene.

Du kan lade til 100% så ofte du vil, og det står i manualen at du bør gjøre det minst en gang i uken.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3596
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #13 på: ſøndag 26. Desember 2021, klokken 16:21 »
Angående bladebatterier: går det bra å lade disse batteriene til 100% i hverdagen? Jeg har prøvekjørt tang men fant ingen ladegrense å stille på, slik som andre el-biler. De fleste andre produsenter anbefaler å lade til 80% til vanlig. Dette finner jeg ikke noe informasjon om på Tang som har en helt annen batteritype enn disse vanlige lithiumbatteriene.

Du kan lade til 100% så ofte du vil, og det står i manualen at du bør gjøre det minst en gang i uken.

Det så de om Jaguaren jeg kjører og. Nå, etter to tre år sier det 80 %..... selv har jeg holdt meg til 80% unntatt når jeg skulle på langtur umiddelbart etter full ladet. Det var dog aldri sagt at man skal lade til 100% en gang i uka, men at det går helt fint på daglig basis, men nå altså 80%....
« Siste redigering: ſøndag 26. Desember 2021, klokken 16:32 av Ingeniøren »
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Daniel_0007

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1286
    • Vis profil
Sv: Bladebatterier og sikkerhet
« Svar #14 på: ſøndag 26. Desember 2021, klokken 18:57 »
Angående bladebatterier: går det bra å lade disse batteriene til 100% i hverdagen? Jeg har prøvekjørt tang men fant ingen ladegrense å stille på, slik som andre el-biler. De fleste andre produsenter anbefaler å lade til 80% til vanlig. Dette finner jeg ikke noe informasjon om på Tang som har en helt annen batteritype enn disse vanlige lithiumbatteriene.

Du kan lade til 100% så ofte du vil, og det står i manualen at du bør gjøre det minst en gang i uken.

Det så de om Jaguaren jeg kjører og. Nå, etter to tre år sier det 80 %..... selv har jeg holdt meg til 80% unntatt når jeg skulle på langtur umiddelbart etter full ladet. Det var dog aldri sagt at man skal lade til 100% en gang i uka, men at det går helt fint på daglig basis, men nå altså 80%....


Er forskjellig kjemi, blade batteriene er vel lfp batterier som bør lades til 100% for å holde seg gode, jaguar har nmc batterier som liker seg best å holdes mellom 20 og 80 prosent
Model 3 LR Rwd