Elbilforum.no

Bilmerker => BYD (Build Your Dreams) => Tang EV600 => Emne startet av: andre1980 på Fredag 21. Mai 2021, klokken 19:40

Tittel: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: andre1980Fredag 21. Mai 2021, klokken 19:40
BYD har visstnok nå sendt de første 100 BYD Tang til Norge, og de er vel i disse dager på et skip ikke så langt fra Kina:

https://insideevs.com/news/508431/byd-first-100-tang-norway/

Spec som er listet i artikkelen:

2021 BYD Tang (Norway) specs:

505 km (314 miles) of NEDC range
86.4 kWh battery (Blade Battery - LFP; 166 Wh/kg)
0-100 km/h (62 mph) in 4.6 seconds
top speed of 180 km/h (112 mph)
dual motor all-wheel drive
system output 380 kW and 660 Nm
AC charging up to 7 kW
DC fast charging up to 110 kW (CCS Combo 2)
weight: 2,295 kg (curb) and 2,820 kg (total)
towing: up to 1,410 kg
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: MoasFredag 21. Mai 2021, klokken 21:54
I gamle dager, dvs ca 2 år i ev målestokk, så virket dette som et spennende alternativ. I 2 kvartal 2021 med masse 4x4 familiebiler å velge i 400-500 k klassen så spørs det om dette blir nok en flopp.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Daniel_0007Lørdag 22. Mai 2021, klokken 00:15
Enig eneste fordelen er at den er en 7 seter samt akser kjappere enn enyaq og id4.
Rart å lansere ny elbil til over halv mill i 2021 med kun 7kw ac lading, ja jeg vet fleste lader over natta men noen ganger må man lade noen timer hjemme før man skal ut igjen.
Og hvorfor bruker de nedc og ikke wltp, minner meg om da maxus brukte wltp by for å "jukse" med wltp talla på en euniq 5.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: RadialLørdag 22. Mai 2021, klokken 21:17
Denne vil nok floppe litt i Norge tror jeg... personlig ser feks Nio ES8 mye mer raffinert ut enn denne,.hvis jeg først skal kaste over 600k i en 7-seters kineser.

Liker batteri-patenten dog, den har jeg trua på i andre modeller.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: batterimannenLørdag 22. Mai 2021, klokken 21:26
Er ikke så mange andre 7-setere til prisen som har ok rekkevidde. Ser helt grei ut og har masse utstyr inkl i prisen. Men ja, sånn jeg ser det er tredje rad med plass til 2 ekstra som er største argument for å gå for en Tang. 7-seter kan være kjekt selv for de med 3 barn.

Vil tro de kommer med WLTP ganske snart. De bruker NEDC fordi det brukes i Kina. Håper RSA ikke bruker trikset med urban WLTP når rekkevidden kommer.

Har ikke lest noe om denne bilen i det siste. Hvordan ble det med varmepumpe?
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: batterimannenLørdag 22. Mai 2021, klokken 21:30
Denne vil nok floppe litt i Norge tror jeg... personlig ser feks Nio ES8 mye mer raffinert ut enn denne,.hvis jeg først skal kaste over 600k i en 7-seters kineser.

Liker batteri-patenten dog, den har jeg trua på i andre modeller.

I forhold til Nia så har ikke troa på at batteri-bytting kommer til å slå an. Men det kan hende jeg tar feil. Nia ES8 med alt utstyr kommer vel til å koste godt over 600k?
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: RadialLørdag 22. Mai 2021, klokken 21:55
Har ikke lest noe om denne bilen i det siste. Hvordan ble det med varmepumpe?

Står PTC i spesifikasjonene til BYD sine norske sider ihvertfall
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: RadialLørdag 22. Mai 2021, klokken 22:00
Denne vil nok floppe litt i Norge tror jeg... personlig ser feks Nio ES8 mye mer raffinert ut enn denne,.hvis jeg først skal kaste over 600k i en 7-seters kineser.

Liker batteri-patenten dog, den har jeg trua på i andre modeller.

I forhold til Nia så har ikke troa på at batteri-bytting kommer til å slå an. Men det kan hende jeg tar feil. Nia ES8 med alt utstyr kommer vel til å koste godt over 600k?

Bingoen er at man ikke vet prisen på ES8 enda...men at det ligger i ~600k skiltet tror jeg stemmer godt.
Batteribytte blir jo valgfritt, men bilen i seg selv virker bare mye mer raffinert og ferdig som el-bil.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: nilkaMandag 24. Mai 2021, klokken 09:09
Siden NIO i starten kun kommer med 100Kwh batteritror jeg vi nok nærmer oss 700000. Så tangen blir nok noe billigere i starten. Store spørsmålet er jo hvor mange av fordelene som NIO kjører i Kina som blir med over. Om de f.eks. Inkluderer gratis service og henting levering av bilen i prisen hjelper det godt på om du har planer om å beholde bilen en stund.

Synes også Tang hadde utrolig lite bagasjeplass samt at den var svært svært trang å sitte i på bakerste rad. Ikke har man mulighet for isofix bakerst heller slik det ser ut til å være på NIO. Så selv heller jeg mot NIO selv om den nok blir noe dyrere.

Det er synd at Tang som ble lansert for Norge i fjor vinter fortsatt ikke er på veien. Ja fint med nye blade batterier og annen ny teknologi. For 1 1/2 år siden hadde jeg kjøpt den med en gang. I dag er alternativene etter min mening mye bedre. I tillegg gjør RSA/BYD Samme store påslaget som Xpeng. Prøver å finne prisen på 2021 modellene og det er litt vanskelig. Men ser ut til at topspeccen ligger på ca 320.000 rmb. Dette tilsvarer ca 420.000 nok. Når man fjerner kinesiske mva og legger til subsidiene er påslaget faktisk enda større enn Xpeng sitt. Så her må det skje noe dramatisk med prisen. Om den kommer ned til 500.000 skal jeg vurdere den. Men til 600.000 er det uaktuelt
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: RadialMandag 24. Mai 2021, klokken 14:28
Feks 500k inkludert vinterdekk for tang, det hadde vært noe å tenke på.

Men føler BYD prøver å gjøre seg veldig premium her, uten tekniske løsninger som gjør de veldig premium eller veldig moderne i mine øyne.

Kjører MG ZS i dag, og uten at dette er sammenlignbart , så virker ikke kineserene helt i framsetet på software, effektivitet og praktiske funksjoner i hverdagen.

Til prisen av ZS kan man der akseptere litt SW bugs, mangel på effektivitet om vinteren etc, men til 600k hadde jeg nølet veldig.
Jeg tror rett og slett ikke BYD er noe spesielt bedre enn SAIC rundt dette, men det får vel testingen vise.
NIO ser jeg løser disse tingene bedre, i litt Tesla-stil.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: RadialOnsdag 09. Juni 2021, klokken 20:17
Så på 2021 PHEV som er på Norges-turne i disse dager.

Først og fremst en veldig stor og romslig bil, med god bakkeklaring og det meste utstyr.
Brunfargen i interiøret er av mørk og diskret type, kler bilen og interiøret godt.

Kongeplass i baksetet (bak meg selv, 185cm), perfekt for barneseter.
Veldig romslig bagasjerom, må være minst 7-800L med 2. Seterad i bakerste posisjon... En god klasse eller to over eTron som de sammenligner seg med.

Syns fremdeles den er dyr, men definitivt mye mer bil for pengene vs eTron feks.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)Lørdag 12. Juni 2021, klokken 00:18
...
Vil tro de kommer med WLTP ganske snart. De bruker NEDC fordi det brukes i Kina. Håper RSA ikke bruker trikset med urban WLTP når rekkevidden kommer.
...
WLTP kombinert for BYD Tang fra typegodkjenningen i Europa ble målt til på 400km.

Dessverre bruker importøren RSA fortsatt WLTP urban i angivelse av rekkevidde og fortsetter dessverre med med desinformasjon ved å forvirre kunder til å tro at WLTP kombinert er fra 400-528km ved ulike utstyrskombinasjoner.

Forøvrig: WLTP urban landet på 528km for Tang, langt over NEDC rekkevidden på 505km.
Samtidig som importør RSA sier at NEDC tallene var urealistiske  - så trekker de fram WLTP urban som er mye mer urealistisk.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Kjell LeafTorsdag 17. Juni 2021, klokken 15:40
Denne vil nok floppe litt i Norge tror jeg... personlig ser feks Nio ES8 mye mer raffinert ut enn denne,.hvis jeg først skal kaste over 600k i en 7-seters kineser.

Liker batteri-patenten dog, den har jeg trua på i andre modeller.
Dette er en bil i høy klasse.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Kjell LeafTorsdag 17. Juni 2021, klokken 15:43
Så på 2021 PHEV som er på Norges-turne i disse dager.

Først og fremst en veldig stor og romslig bil, med god bakkeklaring og det meste utstyr.
Brunfargen i interiøret er av mørk og diskret type, kler bilen og interiøret godt.

Kongeplass i baksetet (bak meg selv, 185cm), perfekt for barneseter.
Veldig romslig bagasjerom, må være minst 7-800L med 2. Seterad i bakerste posisjon... En god klasse eller to over eTron som de sammenligner seg med.

Syns fremdeles den er dyr, men definitivt mye mer bil for pengene vs eTron feks.
Har du testet den ? Det har jeg, den er mye for flott til å koste 500.000.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: RadialTorsdag 17. Juni 2021, klokken 16:15
Så på 2021 PHEV som er på Norges-turne i disse dager.

Først og fremst en veldig stor og romslig bil, med god bakkeklaring og det meste utstyr.
Brunfargen i interiøret er av mørk og diskret type, kler bilen og interiøret godt.

Kongeplass i baksetet (bak meg selv, 185cm), perfekt for barneseter.
Veldig romslig bagasjerom, må være minst 7-800L med 2. Seterad i bakerste posisjon... En god klasse eller to over eTron som de sammenligner seg med.

Syns fremdeles den er dyr, men definitivt mye mer bil for pengene vs eTron feks.
Har du testet den ? Det har jeg, den er mye for flott til å koste 500.000.

Bare prøvesittet i utstilling, fikk ikke prøve.
Den koster forresten 599k++😄
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: elektroTirsdag 06. Juli 2021, klokken 09:04
Det som gjør denne interessant for meg er bagasjerommet som skal være på 112x112 cm. (920 liter) i følge forhandler Oddvar Bjelde. Et høyt utstyrsnivå som inkluderer ting som ventilerte skinnseter til en OK pris hjelper også. Og det er en anerkjent og stor produsent, av bla. elektriske busser.

Batteribytte hos NIO er helt uinteressant for meg, men hvis ES8 er like stor eller større og ikke mye dyrere, heller jeg likevel mot den. Virker «mer premium» i mangel av et bedre uttrykk. Ting som rekkevidde, lading, lys og vinterytelse blir avgjørende. Et problem på begge er antakelig at de mangler delingsnett for sikker lasting av bagasje. Noe som gjør det vanskelig å velge noe annet enn tysk eller svensk SUV.

Ser noen klage på AC lading på 7,2 kW. Personlig synes jeg det er nok. Har aldri behov for å fullade bilen på mindre enn 12 timer. Men har bilen støtte for 3-fase?

Og kan den fås med noe annet men de groteske 22-tommers sommerhjulene?
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: daktariMandag 19. Juli 2021, klokken 12:29

Ser noen klage på AC lading på 7,2 kW. Personlig synes jeg det er nok. Har aldri behov for å fullade bilen på mindre enn 12 timer. Men har bilen støtte for 3-fase?

Hvis den har 7,2 kW så er det antagelig ikke 3-fas. I hverdagen vil det nok funke bra, men hvis du er på tur og det bare er 3-fas ladere på 11 kW f.eks gatelangs i Oslo eller Trondheim så får du bare 3,6 kW. Det er ikke nok til å lade fullt over natten.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: turfsurfMandag 19. Juli 2021, klokken 19:18

Ser noen klage på AC lading på 7,2 kW. Personlig synes jeg det er nok. Har aldri behov for å fullade bilen på mindre enn 12 timer. Men har bilen støtte for 3-fase?

Vi har TM3 (11kW) og I-Pace (7,2kW), med 30A TN trefas på hytta og 25A IT trefas hjemme. Ganske ofte bruker vi både hjemme og hytta som "springbrett" før neste dag. Da er tm3 alltid fulladet og I-Pace fra 50-70%.

11kW er stort sett nok, 7,2kW litt for lite.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Daniel_0007Mandag 02. August 2021, klokken 09:32
https://motor.no/elbil/byd-tang-far-sju-seter-og-helt-nytt-interior/205304

Litt mer info og første bilene ankommer 12 august samt prisen skal opp og, så de som skal ha bør slå til snart.
Som sagt før så tror jeg byd vil få det tøft spesielt hvis prisen blir 50k høyere, da tror jeg folk flest velger audi,bmw eller mercedes over denne. Eneste fordelen er de 2 ekstra setene som ingen av konkurrentene tilbyr utenom tesla med model y.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: batterimannenTirsdag 03. August 2021, klokken 12:49
https://motor.no/elbil/byd-tang-far-sju-seter-og-helt-nytt-interior/205304

Litt mer info og første bilene ankommer 12 august samt prisen skal opp og, så de som skal ha bør slå til snart.
Som sagt før så tror jeg byd vil få det tøft spesielt hvis prisen blir 50k høyere, da tror jeg folk flest velger audi,bmw eller mercedes over denne. Eneste fordelen er de 2 ekstra setene som ingen av konkurrentene tilbyr utenom tesla med model y.

Øker de prisen mer så priser de seg helt ut. Hadde den kostet 50-80k mindre hadde jeg kanskje gått for den og ikke Enyaq.

Tang blir nok den første i  den klassen med 7-seter. Vanskelig å si når Model Y selges med 7-seter i Europa. Honqqi kommer kanskje før Model Y med 7 seter.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: KootsFredag 06. August 2021, klokken 10:14
Observerte en BYD Tang på prøveskilter på E18 nord i Vestfold i går ettermiddag.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: nightkingFredag 06. August 2021, klokken 22:40
Observerte en BYD Tang på prøveskilter på E18 nord i Vestfold i går ettermiddag.
Sving innom RSA bil i drammen så ser du flere ;)
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Daniel_0007Torsdag 12. August 2021, klokken 19:46
https://motor.no/elbil/motor-har-provekjort-byd-tang--og-viser-tommel-opp/206002

Hovmod står for fall er noe som heter, latterlig av rsa sjefen å påstå at å selge tang er som å skåre på åpent mål, vil si det er feil, vil heller si i mål står model y, bmw ix,e-tron og eqc.
Ser de har solgt 600 av 1500, de siste kan bli tungsolgt og så har de planer om å øke prisen med nesten 100k er ĺatterlig.
Tror han rsa sjefen trenger en vekker at Norge er ikke lenger et marked hvor man lanserer en elbil så er den en garantert sukess, bare se på xpeng.
Unntaket er mg men de selger bra pga prisen.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: RadialTorsdag 12. August 2021, klokken 20:03
Tang vil ikke selge lett framover, den er ikke unik.
De bør heller satse på "value for money" prinsippet, ala MG, Da selger det godt med litt slappe spesifikasjoner.
RSA får lære dette den harde måten isteden🙄

Ellers er Tang en helt konge bil å sitte i, tror mange vil trives godt her... familien inkludert, for der er virkelig god plass i baksetet. 530L bagasjerom er en liten underdrivelse, det er i praksis ganske mye større, det er tilnærmet full takhøyde hele veien.

Nærmeste konkurrent blir nok fort NIO ES8, bare de bestemmer seg for en pris.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: elektroTorsdag 12. August 2021, klokken 20:39
Er nysgjerrig på bagasjerommet.. Det burde de markedsføre for det det er verdt! I artikkelen til Tek står det 15 cm. bakkeklaring, regner med at der 19 cm. som Motor skriver som er korrekt. Passe det. :+1: Ikke luft?

Ang. slappe ytelser, det gjenstår å se reell rekkevidde, men den er da rask nok i alle fall. Og hvis ladekurven er OK behøver det ikke være verdens undergang om den ikke lader fortest på markedet fra 0-50%, de fleste hurtiglader vel like mye mellom 50-100%? Det må selvfølgelig også håndtere kulde bra.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: turfsurfTorsdag 12. August 2021, klokken 20:59
Ang. slappe ytelser, det gjenstår å se reell rekkevidde, men den er da rask nok i alle fall. Og hvis ladekurven er OK behøver det ikke være verdens undergang om den ikke lader fortest på markedet fra 0-50%, de fleste hurtiglader vel like mye mellom 50-100%? Det må selvfølgelig også håndtere kulde bra.
Med så kort rekkevidde kommer jeg nok aldri å starte hurtiglading før vi er nede på 10-20%. Er ladekurven rimelig flat, så er 110kW ikke værst, ihvertfall ikke noe stort problem. Men får mye fint til 700k da…
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Hen9ngFredag 13. August 2021, klokken 18:48
NIO ES8 danker vel denne ut på de fleste områder og spesielt hva gjelder design. Også observert et par av denne i det siste og må si at den ser virkelig pen ut, litt nye RAV4-vibe over den. Tror dette risikerer å bli en flopp.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: RosstopherFredag 13. August 2021, klokken 19:46
400 km rekkevidde fra 86 kWh høres veldig dårlig ut. Ser de oppgir 216 Wh/km mot f.eks. 169 Wh/km hos Model X. Tang er mye nærmere Model Y enn Model X i størrelse. Høres ut som en dårlig deal for et ukjent bilmerke. I tillegg, der andre oppgir at rekkevidden er opptil WLTP kombinert, oppgir BYD at rekkevidden er fra WLTP kombinert og opptil WLTP urban. Latterlig villedning og obfuskering.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: stueFredag 13. August 2021, klokken 19:51
Ser at DN skryter av bilen. Men artikkelen er bak en betalingsmur dessverre.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: elektroFredag 13. August 2021, klokken 22:25
400 km rekkevidde fra 86 kWh høres veldig dårlig ut. Ser de oppgir 216 Wh/km mot f.eks. 169 Wh/km hos Model X. Tang er mye nærmere Model Y enn Model X i størrelse. Høres ut som en dårlig deal for et ukjent bilmerke. I tillegg, der andre oppgir at rekkevidden er opptil WLTP kombinert, oppgir BYD at rekkevidden er fra WLTP kombinert og opptil WLTP urban. Latterlig villedning og obfuskering.

Vi får se hvordan den presterer i virkeligheten, men det nytter jo ikke å sammenligne med en bil som koster nøyaktig dobbelt så mye (Model X med 7-seter, metallic lakk og 22-tommers hjul) og som dessuten er uaktuell for veldig mange, pga. mangel av takstativ, dørene og utseende/image generelt.

I forhold til størrelse er BYD Tang helt i midten ift. Model X og Y, men BYD Tang er 12 cm. lengre enn Model Y og høyere enn Model X. Uten den skrånende taklinjen til begge amerikanerne. Jeg tipper den ligger nærmere Model X både i plass og komfort. Men altså til halve prisen, med mulighet for takstativ. Og ytelser som ligger nærmere en X90D, EQC ol. Det tror jeg kan tiltale mange.

ES8 er nok den største konkurrenten. Men det er klart, den konkurrerer også mot biler som Skoda ENYAQ, ev. BMW iX 40 (+100 til 250.000 avhengig av utstyr) ev. lett brukte e-tron 55.. Dog er plassen potensielt et kjempeargument. 7-seter like så. Vi får se hvordan den presterer i virkeligheten. I kulde osv. BYD har jo laget elbiler i mange år, og har levert de fleste(?) el. bussene i Norge.. Tipper uansett noen mindre hjul gjør bilen godt.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: RosstopherFredag 13. August 2021, klokken 23:02
400 km rekkevidde fra 86 kWh høres veldig dårlig ut. Ser de oppgir 216 Wh/km mot f.eks. 169 Wh/km hos Model X. Tang er mye nærmere Model Y enn Model X i størrelse. Høres ut som en dårlig deal for et ukjent bilmerke. I tillegg, der andre oppgir at rekkevidden er opptil WLTP kombinert, oppgir BYD at rekkevidden er fra WLTP kombinert og opptil WLTP urban. Latterlig villedning og obfuskering.

Vi får se hvordan den presterer i virkeligheten, men det nytter jo ikke å sammenligne med en bil som koster nøyaktig dobbelt så mye (Model X med 7-seter, metallic lakk og 22-tommers hjul) og som dessuten er uaktuell for veldig mange, pga. mangel av takstativ, dørene og utseende/image generelt.

I forhold til størrelse er BYD Tang helt i midten ift. Model X og Y, men BYD Tang er 12 cm. lengre enn Model Y og høyere enn Model X. Uten den skrånende taklinjen til begge amerikanerne. Jeg tipper den ligger nærmere Model X både i plass og komfort. Men altså til halve prisen, med mulighet for takstativ. Og ytelser som ligger nærmere en X90D, EQC ol. Det tror jeg kan tiltale mange.

ES8 er nok den største konkurrenten. Men det er klart, den konkurrerer også mot biler som Skoda ENYAQ, ev. BMW iX 40 (+100 til 250.000 avhengig av utstyr) ev. lett brukte e-tron 55.. Dog er plassen potensielt et kjempeargument. 7-seter like så. Vi får se hvordan den presterer i virkeligheten. I kulde osv. BYD har jo laget elbiler i mange år, og har levert de fleste(?) el. bussene i Norge.. Tipper uansett noen mindre hjul gjør bilen godt.

Sammenlignet den bare med den mye større Model X for å vise hvor latterlig høyt forbruk den har. Som sagt er den nærmere Y i størrelse, med 50k høyere pris og 10 mil kortere rekkevidde. Mulig det er god plass inni den. Og det er sikkert noen kjøpere som syns den er midt i blinken. Hadde den vært priset 100k lavere hadde den vært attraktiv.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: hELgenenFredag 13. August 2021, klokken 23:59
https://www.youtube.com/watch?v=f3xQuEhT9bE

Kan ikke se noen andre har postet den - har ligget der en stund så dere får bare unnskylde om jeg tar feil.
Men for de som ikke har sett den er den jo grei å få med seg
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: daktariſøndag 15. August 2021, klokken 10:45
Fin gjennomgang. DNs journalist påpeker at forbruket ser lavt ut. Vi får se hva testene sier, det er ikke sikkert denne blir verre enn X i forbruk.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Maxwell_400Mandag 16. August 2021, klokken 10:15
Stod ved siden av en i helga og ladet, synes det var en pen SUV og en fin rød farge. Litt spent på hvordan de nye batteriene klarer seg i vinterkulde.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: elektroMandag 16. August 2021, klokken 11:59
Sammenlignet den bare med den mye større Model X for å vise hvor latterlig høyt forbruk den har. Som sagt er den nærmere Y i størrelse, med 50k høyere pris og 10 mil kortere rekkevidde. Mulig det er god plass inni den. Og det er sikkert noen kjøpere som syns den er midt i blinken. Hadde den vært priset 100k lavere hadde den vært attraktiv.

Skjønner, men BYD Tang er altså høyere enn Model X, ontrent like bred (?) men litt kortere. Den har oppgitt 940 liter bagasjeplass uten 3. seterad oppe. (EDIT: Ser noen media skriver 655 liter, som virker mer realistisk, men her er det flere måter å måle på. I denne videoen sier forhandler i Molde 920 liter og viser målene 112x112x72 cm. https://youtu.be/8lZL2Ig596w?t=44 ) Videre kommer den på 22-tommers hjul som standard. Jeg vet ikke bredden på dekkene, men hvis rekkevidde/forbruk er oppgitt med disse kan jo det være noe av forklaringen. Tesla oppgir på sin side ikke verken netto eller brutto kapasitet på batteriene, så der har vi har ikke annet å gå etter enn det som står i instrumentene når det gjelder forbruk..

All erfaring tilser imidlertid at det ikke er så latterlig stor forskjell på Model X og nogen lunde like biler i praksis når de kjører i følge, under like forhold. Men det kan helt sikkert dreie seg om 10%, som hovedsaklig skyldes at Model X er formet som et egg og deaktiverer den største motoren under mesteparten av kjøringen. Og så har den jo naturligvis større batteri, sånn at rekkevidden på en ny Model X nok kan være minst 25% bedre. Så få hver enkelt avgjøre om det bidrar til å rettferdiggjøre dobbelt pris (før ev. moms er lagt til).
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: elektroMandag 16. August 2021, klokken 12:08
Stod ved siden av en i helga og ladet, synes det var en pen SUV og en fin rød farge. Litt spent på hvordan de nye batteriene klarer seg i vinterkulde.

Ja, hvordan batteriytelsen og forbruk er i praksis blir veldig spennende! Må nesten få sett på en for å oppleve plassen også. Jeg er ikke så veldig glad i BUILD YOUR DREAMS teksten på luka eller den blå logoen i rattet. Forøvrig litt mye pianolakk i interiøret etter min, og de fleste andre sin smak, men deter jo dessverre ikke unikt for BYD. Og MÅ man ha de 22-tommers hjulene? Hvilke dimensjoner er den godkjent for, hva slags vinterdekk leverer de f.eks?
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: daktariTorsdag 19. August 2021, klokken 08:44
X LR har ca 102 kWh batteri brutto, avlest fra obd.

ES8 har dybde 110 og bredde 106 med setene i bakerste posisjon. Jeg har målt X 6-seter til 113 dyp og 101-112 bred.

Forøvrig deler jeg din analyse @elektro. Det hadde jo vært kjekt med noe mer normale dekk på en sånn suv.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: elektroFredag 20. August 2021, klokken 09:21
Det har alltid forundret meg at X/S har såpass stor buffer og likevel lader så sakte med høy SOC. Spørsmålet for å avgjøre forbruk, i den grad det er interessant, er etter min mening hvor mye man får inn i batteriet (inkl. tap, altså det som står på strømregninga) delt på antall Google maps kilometer. Da er det umulig å skjule noe..

Rekkevidden på BYD Tang ser i alle fall ikke ille ut. Størrelsen og prisen tatt i betraktning. Særlig ikke hvis man kunne fått på noen litt smalere/mindre hjul. Se uvitenskapelig test fra Nybiltester her; https://youtu.be/hPRZTOOlPbw (Spoiler alert: Estimert +/- 400 km. på blandet vei med noe motorvei og regn.) Lading 10-80% på 40 minutter, men med relativt flat kurve på over 100 kW fra 5% til 63% og 80 kW ved 80%. Det trekker litt opp. Men gjør det jo litt mindre fristende å bytte fra e-tron. Den blekner jo også litt ift. IONIQ 5, som faktisk har lavere pris og omtrent samme, høye utstyrsnivå.

Det (eneste?) som gjør bilen interessant, er etter min mening plassen. Kombinert med en grei totalpakke. Dvs. akseptable ytelser, ok støynivå og ting som ventilerte skinnseter, el. justerbart ratt m. minne som standard. Men tilbake til plassen. Tidlig i videoen over vises bagasjerommet som måles til 112 dypt og 105/113 cm. bredt. Det ser ut som det er i bredden og den rette, høye bakluka NIO ES8 kniper både BYD Tang og Model X. Ingen av dem har imidlertid noe delingsnett. Som er helt sjokkerende. En enkel og rimelig innretning som de kan kopiere fra en hvilken som helst Svensk/Tysk SUV.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: VoltWayFredag 20. August 2021, klokken 09:40
Mangel på delingsnett eller alternativer for sikring er noe som utelukker en bil for min del. Så mye som det er fokus på sikkerhet med NCAP-tester og greier så synest jeg det er rart at dette ikke er i det minste tilgjengelig på de fleste biler i SUV- og Crossover-klassene.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: JorgenMFredag 20. August 2021, klokken 20:19
Var å så på denne bilen idag. Meget lekker visuelt i svart og de 22-tommerne er et stort pluss. Interiøret er absolutt lekkert også. Hadde ønsket raskere lading og bedre rekkevidde, men det blir nok å prøvekjøre ganske snart.
Positivt overrasket.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: JorgenMFredag 20. August 2021, klokken 23:57
En annen ting som bekymrer meg med BYD er at alle bilene blir like. Det er ikke mulig å velge noe ekstra  :-1:
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Daniel_0007Onsdag 15. Desember 2021, klokken 10:07
15 dager igjen av 2021, rsa har hatt som mål å selge 1500 tang i 2021, men de når vel ikke målet?
Ser at 945 som er registrert per idag men er 67 til salgs på finn bla en haug med rsa forhandlere, så da var det kanskje ikke så lett som å skåre på et åpent mål som han sjefen til rsa sa tidligere i år.
Spent å se hva pris økningen blir og.
Jeg sier ikke tang er en dårlig bil men virker som nordmenn liker å gå for det de er vant med når de har valget, unntaket er tesla.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: torlieOnsdag 15. Desember 2021, klokken 11:04
Mange kvier seg for å betale såpass mye for et relativ ukjent merke her på berget.
Om det kommer prisøkning blir det vel knapt noe salg i 2022 tipper jeg, med mindre det kommer store kampanjer.

Hadde den kostet ca 100k mindre tipper jeg den hadde solgt ganske bra.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: RadialOnsdag 15. Desember 2021, klokken 11:52
Ja 100k ned hadde gitt vanvittig mye bil for pengene, og praktisk talt gått rett i strupen på massevis av konkurrentene.

Er jo LPF teknologi i batteriet (billig), chassis er egentlig flere år gammelt fra forrige generasjon Tang (Lave utviklingskostnader), og det er ikke tilført veldig mye nytt på nye generasjonen.

Tror fortjenesten er svært god på Tang, trolig litt for god.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: BlitzOnsdag 15. Desember 2021, klokken 16:35
Ja fortjenesten er enorm, den er priset ca 170 000 kr høyere i Norge enn i Kina hvor de har 13% moms og ca 18000 kr i subsidier fra myndigheten. Skal BYD virkelig lykkes med å selge mange biler i Norge/Europa må de kvitte seg med grådige importører og heller selge bilen direkte til kundene slik som Nio, som priser bilene  lavere i Norge enn i Kina, for å komme inn på markedet.
Men nå blir det vel en ny importør av BYD, for i følge  RSA-sjef Frank Dunvold skal RSA  legges ned "Om vi ikke selger 1500 rimelig snart, så kan vi omtrent bare legge ned og pensjonere oss. Denne bilen er såpass god, dette er nærmest «ferdigscorede» biler," sa han på lanseringen.  Det blir spennende å se hvordan de skal få solgt de siste 400-500 bilene de har på lager  til en enda høyere pris, samtidig som det kommer en oppgradert modell ganske snart, med ca 10 mil lengre rekkevidde.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: hELgenenOnsdag 15. Desember 2021, klokken 16:46
Men nå blir det vel en ny importør av BYD, for i følge  RSA-sjef Frank Dunvold skal RSA  legges ned "Om vi ikke selger 1500 rimelig snart, så kan vi omtrent bare legge ned og pensjonere oss. Denne bilen er såpass god, dette er nærmest «ferdigscorede» biler," sa han på lanseringen. 

Vi får se hvor mye vi kan stole på RSA da.

A) Legge ned
B) Klare å omsette de siste 500 før nyttår.

Blir det hverken A eller B så kan man jo ikke stole på dem

Personlig liker jeg utseende  - men forbruket er høyt,rekkevidden er så som så - og service intervallene er jo en vits har jeg hørt
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: edyrliTorsdag 16. Desember 2021, klokken 10:31
Jeg klarer ikke se helt at den er priset feil dersom vi ser på det norske markedet isolert sett. Plass, Comfort, Opplevd kvalitetsfølelse og ytelse ligger godt over alle kompakt SUV'ene. Enyac, Ionic5, Mach-e osv. Mener den er nærmere (Fat)E-Tron, iX, Modell X. Bl.a.
For min egen del har jeg 4 unger, og et krav til 6 seter gjør at du sitter igjen med BYD Tang, Hongqi E-HS9, Nio ES-8 og Tesla Modell X. (Det finnes jo varebiler også med det kan heller ikke sammeliknes.)
Av disse er BYD Tang priset lavest.

Tenker at dersom salget går tregere enn forutsett er det først og fremst skepsis til nytt merke, skepsis til kinesiske biler, Politisk standpunkt og dårlig markedsføring fra RSA.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Daniel_0007Torsdag 16. Desember 2021, klokken 11:04
Jeg klarer ikke se helt at den er priset feil dersom vi ser på det norske markedet isolert sett. Plass, Comfort, Opplevd kvalitetsfølelse og ytelse ligger godt over alle kompakt SUV'ene. Enyac, Ionic5, Mach-e osv. Mener den er nærmere (Fat)E-Tron, iX, Modell X. Bl.a.
For min egen del har jeg 4 unger, og et krav til 6 seter gjør at du sitter igjen med BYD Tang, Hongqi E-HS9, Nio ES-8 og Tesla Modell X. (Det finnes jo varebiler også med det kan heller ikke sammeliknes.)
Av disse er BYD Tang priset lavest.

Tenker at dersom salget går tregere enn forutsett er det først og fremst skepsis til nytt merke, skepsis til kinesiske biler, Politisk standpunkt og dårlig markedsføring fra RSA.

Sant, prisen i kina er ikke så mye mindre heller selv om de har noen utgaver som er mer ribba som er billigere, er enig at promo har vært litt dårlig, har sett reklame for nio overalt, mye mindre for tang.
es8 som 7 seter og signature edition koster samme som byd tang men må betale for leie av batteriet og.

Nå har jeg ikke prøverkjørt es8 eller tang men av videoer jeg har sett så virker es8 som et bedre kjøp hvor man får et vesentlig større batteri, mulighet for batteri skifte i fremtiden, lagd på ren elbilplattform som gir større innvendig plass??
Nå har det ikke blitt utlevert så mange es8 heller men tipper det tar seg opp neste år
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: BlitzTorsdag 16. Desember 2021, klokken 12:06
200 0000 kr som er ca 50% påslag for å frakte en bil over fra Kina er for mye, og ikke noe de vil kunne opprettholde over tid. Det er ca 300 elbilprodusenter i Kina med stort og smått, og med slike marginer vil "alle" prøve selge biler i Europa, og konkurransen vil presse marginene ned.
Hvis det er slik at RSA ved å ta for stor margin gjør at BYD selger veldig få biler i Norge er det neppe i BYD interesse å fortsett med RSA som importør. Slik som prisingen er nå overlater de i alle falle de store volumene til Tesla.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: edyrliTorsdag 16. Desember 2021, klokken 13:39
200 0000 kr som er ca 50% påslag for å frakte en bil over fra Kina er for mye, og ikke noe de vil kunne opprettholde over tid. Det er ca 300 elbilprodusenter i Kina med stort og smått, og med slike marginer vil "alle" prøve selge biler i Europa, og konkurransen vil presse marginene ned.
Hvis det er slik at RSA ved å ta for stor margin gjør at BYD selger veldig få biler i Norge er det neppe i BYD interesse å fortsett med RSA som importør. Slik som prisingen er nå overlater de i alle falle de store volumene til Tesla.

Det er mye, men er det riktig? Hva er kilden for prisene? I kina kommer jo Tang med Single og Dual motor, og flere utstyrsnivå. Nesten umulig å finne oppdaterte priser. Men finner en plass: Price: 284900-384900yuan
Vi kan nesten anta a modellen RSA importerer er i det øvre området som da betyr 384900 yuan som blir 541595 nok. Vet heller ikke om dette er med eller uten kinesisk subsidie. Men det indikerer iallefall at utsalgsprisen i kina i forhold til norge ikke er 200.000.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: BlitzTorsdag 16. Desember 2021, klokken 14:27
Vanligvis oppgis prisene i Kina uten subsidier og med 13% moms, i Norge er det som kjent ingen moms. Det betyr at toppmodelen av Tang AWD i Kina koster ca 390 000 Nok uten 13% moms.
Så kommer selvsagt frakt i tillegg men jeg antar at når du kjøper 1400 stk direkte fra produsenten så får du litt rabatt fra  i forhold til utsalgspris i butikkene i Kina. I Kina selges den med 6 år /150 000 km garanti, i Norge 5 år/100 000 km.
Selger RSA alle dem 1400 bilene uten rabatt sitter de igjen med ca 280-300  millioner i margin  i tillegg kommer kommer salg av ekstrautstyr som hjul, hengerfeste, lakk og service. Så RSA kommer neppe til å legge ned og pensjonere seg, til det er dette alt for lukrativt.
Min påstand er dette er så lønnsomt, at mange vil prøve å gjøre det samme med andre bilmerker fra Kina, slik at økt konkurranse vil presse prisene og marginene ned.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: geearTorsdag 16. Desember 2021, klokken 15:45
200 0000 kr som er ca 50% påslag for å frakte en bil over fra Kina er for mye, og ikke noe de vil kunne opprettholde over tid. Det er ca 300 elbilprodusenter i Kina med stort og smått, og med slike marginer vil "alle" prøve selge biler i Europa, og konkurransen vil presse marginene ned.
Hvis det er slik at RSA ved å ta for stor margin gjør at BYD selger veldig få biler i Norge er det neppe i BYD interesse å fortsett med RSA som importør. Slik som prisingen er nå overlater de i alle falle de store volumene til Tesla.
Mener du det koster 100k å frakte en bil fra Kina til Norge?

Greit at det har vært spesielle tider mtp. fraktkostnader siste 1-1,5 år, men så drøyt er det ikke.

Personlig syns jeg Tang er den peneste av Kina-bilene, men den har dårlig ladehastighet, relativt dårlig rekkevidde, og jeg har begrenset tiltro til software, sikkerhet og service fra RSA, på et helt nytt merke i landet. Er redd man vil måtte gjennom en del barnesykdommer relatert til norske forhold/norsk bruk. I tillegg er det litt uheldig at det kommer en facelift rett etter de første bilene er levert..

En ting er å kjøpe en kinesisk produsert BMW eller Tesla, som hver for seg har sine styrker og svakheter, men et rent kinesisk merke er liksom ny ballgame...
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: BlitzTorsdag 16. Desember 2021, klokken 16:02
Nei jeg tror ikke frakt av bil fra Kina koster mer enn 15000 kr stk. Jeg har også liten tillitt  til RSA som importør,  Maxus Euniq 5 reklamerte de først med 342 km WLTP rekkevidde, uten å opplyse om at det gjaldt bykjøring.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: geearTorsdag 16. Desember 2021, klokken 18:01
Åja, du mente 50% av fullpris for frakt ja, skjønner. Trodde du mente at de hadde 50% påslag på fraktkosten.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: MerceFredag 17. Desember 2021, klokken 21:22
Nei jeg tror ikke frakt av bil fra Kina koster mer enn 15000 kr stk. Jeg har også liten tillitt  til RSA som importør,  Maxus Euniq 5 reklamerte de først med 342 km WLTP rekkevidde, uten å opplyse om at det gjaldt bykjøring.
Hvordan er det mulig, wltp er vel en definert std, og ikke bykjøring..?
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: BlitzLørdag 18. Desember 2021, klokken 11:55
 Det er vanlig blant kinesiske bilprodusenter å oppgi to rekkevidder, – «WLTP urban» og «WLTP combined». Sistnevnte er den korrekte – altså rekkevidden som beregnes etter en full WLTP-syklus.  RSA  annonserte  den  nye Maxus Euniq 5 med en rekkevidde oppgitt til «342 km WLTP». Det er først da man  lastet ned PDF-dokumentet over detaljerte, tekniske opplysninger man at kunne  fikk se at oppgitt rekkevidde ikke er WLTP, men WLTP urban. Korrekt rekkevidde etter full WLTP-syklus er 260 km.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: knuteLørdag 18. Desember 2021, klokken 12:22
Fra https://maxus.no/elbil-forbruk-og-rekkevidde/

Sitat
WLTP-syklusen består igjen av flere forskjellige tester. Noen av disse passer ikke helt optimalt med norske forhold.

Et viktig poeng her er for eksempel at kjøresyklusen i WLTP Combined, som er mye brukt som kombinert—tall i markedsføring, også omfatter kjøring i hastigheter opptil 130 km/t, noe som er urealistisk og forbudt på norske veier.

WLTP-syklusen Urban/City er en annen variant, som erfaringsmessig stemmer bedre med et normalt bruksmønster. I våre spesifikasjoner oppgis begge rekkeviddetallene, både Combined og City/Urban.

De mener altså at på grunn av opptil 130 km/t så passer ikke WLTP combined mtp. Norge.

Vedlagt ligger graf på hastigheter i testprosedyren.
Kreditering: Jmcc500 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63735431

Av hele testsyklusen så er man over 110 km/t i ca. 2 minutter og 30 sekunder (150 sekunder av 1800 sekunder).
I hele segmentet for "extra high", så er det 323 sekunder i bevegelse + 8 sekunder stopp.

Så vidt jeg ha skjønt, så er WLTP Urban/city snittet av forbruket i low + medium, mens combined er snittet av hele syklusen.

Her går svadageneratoren til RSA på høygir.

En gammel tråd som også tar opp problemet: https://elbilforum.no/index.php?topic=40745.0
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Discokingſøndag 19. Desember 2021, klokken 21:13
Får inntrykk av at en del som knotter i denne tråden ikke har vært og prøvd Tang, eller i det hele tatt sett på den. Hva prisen er i Norge kontra Kina spiller vel egentlig liten rolle, men hva prisen er her kontra konkurrentene er vel hva som betyr noe?
Når man har importør og forhandlere (uavhengige også) som skal selge bil, så skal hver part ha sin del av kaka. Så må man vel kalkulere inn endel andre forutsette og uforutsette utgifter importøren har som vi ikke nødvendigvis er eksperter på.

Prisen på 52.000USD i Kina er forøvrig etter insentivene er trukket fra. Til dere som sier at model X er større, så tror jeg man bør inspisere bilene innvendig side om side. Pga. formen, så vil jeg påstå at Tang har et mer praktisk bagasjerom. Opplevd kvalitet innvendig i en Tang kontra en model X/Y er også meget langt fra hverandre synes jeg. Å sammenligne mot model Y mener jeg blir helt feil, det er en mindre bil. Et annet viktig element som blir trukket frem er at LFP batterier er billigere. Ja, de er billigere å produsere, men så blir blade batteriene trukket frem av mange som neste generasjons batterier siden de påstås å degraderes vesentlig senere enn batteriene de fleste andre elbilprodusenter benytter idag. Det er vel ikke uten grunn at Tesla nå forhandler med BYD om batterileveranser...Selv om batteriene er rimelige å produsere, så ligger det sikkert en ganske massiv investeringskostnad bak utviklingen som BYD har tatt. Ladehastigheten blir omtalt som lav, men så er det jo slik at ladehastigheten holder seg høy fremdeles der de fleste konkurrentene begynner å dabbe av, noe som betyr at du strengt tatt kan få kortere ladetid enn mange konkurrenter om du topper batteriet på hurtigladeren.

Jeg eier en Tang, og selv om det er noen småting jeg ikke er helt fornøyd med (enkelte håper jeg softwareoppdatering adresserer), så synes jeg så langt den virker å være et meget godt kjøp. Dekkstøy er vel det punktet jeg er mest misfornøyd med. Tok en forbrukstest på E18 her om dagen i temperatur mellom 5-6 minusgrader, og med snitthastighet på 100km/t og komfortable 22 grader i kupéen så havnet jeg på et forbruk på rundt 25kw/100km. Ikke teslaland, men så har ikke denne bilen en dråpeform heller.

Sist men ikke minst så er BYD på vei til å bli (hvis ikke de er?) kinas største produsent av elbiler og produserer det meste av deler in-house, noe som gir en viss kredibilitet spør du meg  :)
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: THEMandag 20. Desember 2021, klokken 08:30
Til dere som sier at model X er større, så tror jeg man bør inspisere bilene innvendig side om side. Pga. formen, så vil jeg påstå at Tang har et mer praktisk bagasjerom. Opplevd kvalitet innvendig i en Tang kontra en model X/Y er også meget langt fra hverandre synes jeg. Å sammenligne mot model Y mener jeg blir helt feil, det er en mindre bil

Jeg har ikke prøvekjørt BYD Tang, men har studert den ganske bra, og vært passasjer. Det jeg tenkte da jeg åpnet bagasjerommet var at dette var stusslige greier basert på det jeg hadde lest om at den er STOR. Jeg vil påstå at TMX (som jeg selv har) er en klasse over. Med tredje seterad i bruk er det neste ikke plass til noe som helst i BYD. Jeg sammenlignet Tang mot TMY som sto side om side, og mitt inntrykk var at TMY hadde bedre bagasjeplass en BYD Tang, og da har TMY frunken i tillegg. Ellers var det veldig stor forskjell på bilene, så jeg er enig i at en sammenligning av TMY og BYD Tang blir litt rar. BYD gir et mye mer eksklusivt inntrykk og TMY er mer enkel og minimalistisk. I tillegg har ikke TMY mulighet (enda) for mer enn fem seter.

For min del faller BYD gjennom pga. for kort rekkevidde og for treg lading, men jeg vet mange har andre behov, og for dem BYD passer for så er jeg ikke i tvil om at dette er en veldig bra bil. TMY er heller ikke aktuell for min del pga. flere forskjellige mangler med den som er viktig for meg.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: BlitzMandag 20. Desember 2021, klokken 10:13
Dette er fra pandaily.com/:  Chinese EV and battery maker BYD has completed the Norwegian listing of its Tang EV and held a first car delivery event in Oslo on August 12.

The Shenzhen-based firm’s Tang EV is equipped with blade batteries holding a capacity of 86.4 kWh, allowing for a cruising range between 505km and 565km. The subsidized price of the EV in China is 279,500-314,800 yuan ($43,152-48,602), while the price of the car in the Norwegian market is 599,900 Norwegian kroner ($68,105).

Prisen på $48.600 er med 13% moms, så uten moms og subsidier på $2800 er prisen i Kina $45800, i Norge er det som kjent ingen moms, så påslaget er ca $22700 eller ca 205 000 kr.
Jeg tviler ikke på at BYD Tang er en bra bil, men jeg tviler på at dette er marginer man kan opprettholde over tid. Vanlig margin for en bilprodusent er  9-12% mens Tesla har har ca 30% på model 3 og Y. Hvis man kan få marginer på 50-60% på å selge elbiler i Norge/Europa, vil det  føre til en  strøm av Kinesiske bilprodusenter til Norge/Europa som vil presse prisene og marginene ned, til glede for forbrukeren
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Vaduzſøndag 26. Desember 2021, klokken 19:09
Virker som om salget går litt tregt, prøvde en og selger var veldig på, hadde biler stående for omgående levering og prøvekjøring, ikke helt hvetebrød, litt for dyr og overraskende lite plass i førersetene, særlig passasjer grunnet manglende høydejustering.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: DiscokingFredag 21. Januar 2022, klokken 09:09
Dette er fra pandaily.com/:  Chinese EV and battery maker BYD has completed the Norwegian listing of its Tang EV and held a first car delivery event in Oslo on August 12.

The Shenzhen-based firm’s Tang EV is equipped with blade batteries holding a capacity of 86.4 kWh, allowing for a cruising range between 505km and 565km. The subsidized price of the EV in China is 279,500-314,800 yuan ($43,152-48,602), while the price of the car in the Norwegian market is 599,900 Norwegian kroner ($68,105).

Prisen på $48.600 er med 13% moms, så uten moms og subsidier på $2800 er prisen i Kina $45800, i Norge er det som kjent ingen moms, så påslaget er ca $22700 eller ca 205 000 kr.
Jeg tviler ikke på at BYD Tang er en bra bil, men jeg tviler på at dette er marginer man kan opprettholde over tid. Vanlig margin for en bilprodusent er  9-12% mens Tesla har har ca 30% på model 3 og Y. Hvis man kan få marginer på 50-60% på å selge elbiler i Norge/Europa, vil det  føre til en  strøm av Kinesiske bilprodusenter til Norge/Europa som vil presse prisene og marginene ned, til glede for forbrukeren

Jeg tror ikke det er så enkelt som det at RSA tar en stor del av kaka. Ved nærmere undersøkelse så er prisen en ganske annen enn den du referer til. Prisen de oppgir i linken din høyst usannsynlig med mindre det er en helt ribbet bil, eller at prisen i Kina er en helt annen enn alle andre land.

Jeg gikk inn på BYD kambodsja sin facebookside, og der oppgir de prisen for en BYD tang til 66800 USD, det inkludert 10% importavgift.

Da snakker vi plutselig om en pris på rundt regnet 590.000, eller 530.000 når avgiftene er tatt vekk. Legger man på båtfrakt og noe ekstra mht. norske lønninger så er realiteten i tilfelle en ganske annen enn du referer til  :)
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: BlitzFredag 21. Januar 2022, klokken 12:06
Det er sikkert riktig at RSA ikke stikker av med alle pengene, BYD tar sikkert sin andel også.
Mitt poeng er at disse marginene kommer sannsynligvis til falle raskt, siden økt konkurranse fra som for eksempel fra Nio ES8, og FAW Hongqi E-HS9, som begge er priset lavere i Norge enn i Kina vil presse dem ned. Som kjøper av BYD Tang bør du derfor være forberedt på langt større verditap enn normalt. Jeg vil anse både Nio ES8 og Hongqi E-HS9 som langt bedre kjøp, men det er kun min mening.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: edyrliFredag 21. Januar 2022, klokken 13:49
Nå kjenner jeg ikke Nio og Hongqi så godt, men i denne testen mellom ES8 og Tang vinner nettopp Tang på gunn av prisen. Selv om de anser Nio ES8 totalt sett som en bedre bil.
Skal man ha en Nio som er sammenliknbar ender prisen på nesten 800.000. En forskjell på nesten 200.000.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2022/01/12/195814684/test-disse-kinesiske-elbilene-mangler-kun-en-ting
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: Daniel_0007Fredag 21. Januar 2022, klokken 14:17
Nå kjenner jeg ikke Nio og Hongqi så godt, men i denne testen mellom ES8 og Tang vinner nettopp Tang på gunn av prisen. Selv om de anser Nio ES8 totalt sett som en bedre bil.
Skal man ha en Nio som er sammenliknbar ender prisen på nesten 800.000. En forskjell på nesten 200.000.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2022/01/12/195814684/test-disse-kinesiske-elbilene-mangler-kun-en-ting

Med batteri leie på nio så blir jo prisen ganske lik men du må ut med 2000 kr i måneden man da inkludert 600kwh lading(hvis man bestiller før 1 mars) og 6 batteri bytter.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: BlitzFredag 21. Januar 2022, klokken 15:02
Ikke lett å sammenligne, men med Nio ES8 får du større bil, 5.02m mot Tang 4,87m, alu karosseri i stedet for stål, luftfjæring i stedet for vanlig fjæring, lett å bytte/oppgradere batteri (5 minutter å bytte, og Nio kommer med 150 kwh pakke i løpet  av året)  skulle du ønske/måtte gjøre det, flere farger å velge mellom uten tillegg i prisen, mindre hjulstøy, varmepumpe, loungesete med elektrisk fothviler, 12-veis justering av førersete med 4-veis korsryggstøtte justering, 3-soners automatisk klimaanlegg med Ioniserende luft og Intelligent duft system, mulighet til å velge skinn/interiør-farge, bakke assistent ved stopp, bakke assistent, Nio holder på å bygge ut eget ladenettverk

BYD Tang 86 kwh koster 599 000 + lokal levering + 2500 for ladekabel
Nybilgaranti 5 år/100.000.

Nio es8 100 kwh  688 0000 ink levering
Nio es8  75 kwh   619 000  ink levering
Nybilgaranti 6 år/150.000.

Dette er priser med kjøp av standard utgave og med kjøp av batteri.  F.eks får du fortsatt ventilasjon i setene foran på standard, men du får ikke massasje-funksjon.

Noen andre ting du går glipp av ved å velge standard er:
Automatisk nedblending av sidespeil
Stereo blir nedgradert fra 12 til 7 høytalere
HUD utgår
Mister NIO Pilot oppgradert pakke (tilsvarer Teslas full selvkjøringspakke)
Ikke  Nomi Mate 2.0 assistant (som er helt unødvendig, å fint å slippe å ha)

Med 75 kwh er rekkevidden 375 km wltp, med 100 kwh er rekkevidden 500 km wltp. Tang har 400 km wltp
Oversikt over utstyr her: https://www.nio.com/no_NO/configuration/es8
 
Så i stedet for å la biljournalister kåre en vinner, kan du utrope din egen, basert på dine behov.
Og selv om sjefen i RSA lovte å øke prisen ved nyttår (eldste salgstrikset i boka) kommer det neppe det til å skje med 400 usolgt biler på lager, og  med en oppradert modell på vei, med ca 100 km lengre rekkvidde. Dette etter min mening Tang eneste  fordel; du kan få den på dagen, i hvilken farge du vil.

Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: DiscokingFredag 28. Januar 2022, klokken 10:07
Nei, det er vel ikke lett å utrope noen "vinner", mye blir basert på preferanser. At man skal forvente et større verditap på en tang enn noen av de andre er jeg uenig i. En viktig faktor for at jeg valgte å kjøpe er blade batteriet, dersom det viser seg å være så bra på sikt som de hevder. En annen ting er forbruk. Ihvertfall sammenlignet med Hongqi e-hs9, så føler jeg meg veldig sikker på at tang er mer sammenlignbar med exclusive og premium når det kommer til rekkevidde. Nå i vintertemperaturer så synes jeg den har et snilt forbruk uten varmepumpe, bare rett over 20kwt/100km på by og landeveiskjøring. At Tang kommer neste år med den nye fronten i Norge er ikke sikkert skjer heller.

Jeg synes endel av biljournalistene er litt lite oppmerksomme når de tester biler, og gir et litt feil inntrykk. Nå kan ikke jeg kommentere på nio som du nevner, da jeg ikke har kjennskap til den, men ta f.eks Hongqi. Selv om bilen er lang og stor, så har den et veldig langt panser. Mitt inntrykk da jeg prøvesatt den var at man har lite plass foran, kjempestor plass på andrerad. Bagasjerommet igjen syntes jeg ikke skilte seg nevneverdig i størrelse fra Tang. Byggekvalitet og materialvalget i interiøret på en Hongqi comfort/premium opplevde jeg som vesentlig dårligere enn i Byd tang. Selv om interiøret har et pent design, så er det mye billig og hard Plast når man ser etter, endel slark og knirk og høyttaler griller i stanset metall som minner mer om slukrister fra Biltema, mens hos BYD er det mer minimalistisk, bedre materialer, mer soft touch og helt åpenbart bedre sammenskrudd. Jeg syntes heller ikke PVC/Alcantara setene til Hongqi var særlig gode, men det blir mer en smakssak. Selv om ikke tang har verdens beste musikkanlegg, så var hongqi sitt dårligere. Pluss for egen klimaskjerm i Hongqi
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: hELgenenFredag 28. Januar 2022, klokken 10:17
BYD ser nå i alle fall mye bedre ut enn Hongqi.

Så en Hongqi LIVE her om dagen - herregud hvor jeg skvatt . Trodde gravfølget var på vei.
Denne bilen,Hongqi, har et design og en fremtoning som ikke ligner noe annet på norske veier.
Dvs. den minner mest om en gravferdsbil selv om den også kan minne om en diger Rolls Royce også.

Dersom en vil ha bil som sklir inn i mengden - så er BYD et vesentlig bedre valg enn Hongqi.
NIO er heller ikke en bil som drar oppmerksomhet slik Hongqi gjør
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: DiscokingFredag 28. Januar 2022, klokken 11:28
Må si meg enig der, Hongqi er en virkelig massiv bil med en veldig overdådig fremtoning, absolutt en bil man vil ha om man vil bli sett. Men den er et skikkelig flak, og jeg vil ikke si man får masse plass sett i forhold til bilens ytre dimensjoner. Eneste jeg savner og gjerne skulle sett på min BYD er en frunk, og det er faktisk plass til en, dog hadde den blitt ganske liten
BYD ser nå i alle fall mye bedre ut enn Hongqi.

Så en Hongqi LIVE her om dagen - herregud hvor jeg skvatt . Trodde gravfølget var på vei.
Denne bilen,Hongqi, har et design og en fremtoning som ikke ligner noe annet på norske veier.
Dvs. den minner mest om en gravferdsbil selv om den også kan minne om en diger Rolls Royce også.

Dersom en vil ha bil som sklir inn i mengden - så er BYD et vesentlig bedre valg enn Hongqi.
NIO er heller ikke en bil som drar oppmerksomhet slik Hongqi gjør
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: DiscokingFredag 28. Januar 2022, klokken 11:31
Og se her gitt, Tang vant NAF sin vintertest også  ;D Jeg er ikke overrasket, synes forbruket er veldig snilt på min :+1:

Den går jo faktisk ca. like langt som en enyaq på vinterføre, selv om enyaq har en WLTP på mer enn 10 mil mer  :)

Jeg tenker det også viser at BYD sine LFP batterier ikke leverer dårligere i lave temperaturer enn annen batterikjemi.

https://byd.no/nyhet/?title=BYD+Tang+SUV+leverte+best+i+verdens+st%C3%B8rste+vintertest%21&id=17925173 (https://byd.no/nyhet/?title=BYD+Tang+SUV+leverte+best+i+verdens+st%C3%B8rste+vintertest%21&id=17925173)
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: BlitzFredag 28. Januar 2022, klokken 12:00
Jeg er helt enig at Hongqi ikke er for alle, men jeg tror vi kan være enig om at det er "mye" bil for pengene på godt og vondt :)
Jeg mener fortsatt at for meg virker Nio med 75 kwh pakken som koster ca det samme Tang som et langt bedre kjøp siden den den selv i standard utgave har en del utstyr og kvaliteter som Tang ikke har, som for eksempel aluminiums karosseri og muligheten til å bytte batteri.
Jeg er helt enig at Blade batteriet er er veldig bra, og har mange gode egenskaper, blant annet  koster det ca 20-30% mindre å produser, og kommer sikkert til å overleve bilen, bare synd denne besparelsen i dag  ikke kommer kunden til gode.
Skal men kjøpe en bil fra et ukjent merke, og  som ikke har noen erfaring med saltlaken som brukes på norske veier ville jeg følt meg tryggere med at bilen hadde et karosseri i aluminium.
75 kwh batterier i Nio er et hybrid batteri, en blanding av LFP og Lithium så det har noe av de sammen egenskapene (mange ladesykluser) som blade  batteriene. Nio har nå startet et samarbeid med BYD (bruker CATL idag), så man skal ikke se bort ifra at du kan få kjøpt blad batteripakke til Nio om kort tid for en rimelig penge. I dag koster 75 kwh pakken 90 000.

BYD vant ikke vintertesten, de var nærmest oppgitt rekkevidde  med 356 km -11,00%, Nio hadde 425 km -15,00%, men testen på Nio var utført på 21 tommer, mens oppgitt rekkevidde for Es8 er på 20 tommer. Med 20 tommer hadde Nio hatt et avvik på ca 8%
Dessuten skriver Motor" Og det skal understrekes at de siste 10 milene gikk med mer stigning og lavere temperatur enn BYD Tang slet med på slutten"
Men RSA reklamer nå selvsagt totalt useriøst som vanlig, at de vant Motors vintertest, som om det var en test på hvilken bil som er best, og ikke kun en  test som kun måler forskjellen  mellom  oppgitt rekkevidde og målt.
Men jeg synes det er veldig bra av Tang å kjøre så langt på 22 tommer.

Excellent Low-Temp Range Performance With 25% Less Range Loss

NIO has designed a complete thermal management software and hardware system for the standard-range battery (75 kWh), which reduces the range loss in low temperature by 25% compared to its LFP counterpart.

The comprehensive environment shielder applies low-thermal conductivity materials and innovative structural design for the source of heat loss in extremely cold environments to improve passive thermal insulation performance effectively. The intelligent thermal system coupling battery heat generation dynamically adjusts thermal control targets with battery heat to balance the drive experience and energy consumption. The radiant thermal compensation heater uniformly heats the battery cells to maintain the working temperature of the battery while taking into account the energy consumption. Furthermore, the hybrid layout of ternary lithium cells and LFP cells makes full use of the low-temp performance advantage of ternary lithium cells to improve the overall battery performance in low temperatures. The dual chemistry control algorithm precisely controls the performance of ternary lithium and LFP cells in cold temperature to improve the low-temp energy efficiency of the whole battery system.

SoC Estimation as Accurate as That of Ternary Lithium Battery

NIO’s self-developed hybrid-cell battery SoC estimation system integrates the innovation of software algorithm and hardware application, which reduces the estimation error to less than 3%, reaching the ternary lithium battery SoC estimation level. The dual chemistry SoC algorithm fully utilizes ternary lithium and LFP battery systems to realize constant battery SoC estimation and guarantee accuracy. In addition, a high-power DCDC within the battery ensures fast, real-time, and balanced SoC calibration.

Application of the New-Generation CTP Technology

In addition, the 75 kWh standard-range battery is equipped with the new-generation CTP technology, which simplifies manufacturing and assembly by 10%, increases volume utilization by 5%, and increases energy density by 14% to 142 Wh/kg.

Starting today, the standard-range hybrid-cell battery (75 kWh) and the long-range ternary lithium battery (100 kWh) are available for new NIO car orders. The prices of NIO models with the new 75 kWh battery and their BaaS subscription remain the same as those with the previous 70 kWh battery.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: DiscokingFredag 28. Januar 2022, klokken 12:44
Jeg er helt enig at Hongqi ikke er for alle, men jeg tror vi kan være enig om at det er "mye" bil for pengene på godt og vondt :)
Jeg mener fortsatt at for meg virker Nio med 75 kwh pakken som koster ca det samme Tang som et langt bedre kjøp siden den den selv i standard utgave har en del utstyr og kvaliteter som Tang ikke har, som for eksempel aluminiums karosseri og muligheten til å bytte batteri.
Jeg er helt enig at Blade batteriet er er veldig bra, og har mange gode egenskaper, blant annet  koster ca 20-30% mindre å produser, og kommer sikkert til å overleve bilen, bare synd denne besparelsen i dag  ikke kommer kunden til gode.
Skal men kjøpe en bil fra et ukjent merke, og  som ikke har noen erfaring med saltlaken som brukes på norske veier følt meg tryggere at bilen hadde et karosseri i aluminium.
75 kwh batterier i Nio er et hybrid batteri, en blanding av LFP og Lithium så det har noe av de sammen egenskapene (mange ladesykluser) som blade  batteriene. Nio har nå startet et samarbeid med BYD (bruker CATL idag), så man skal ikke se bort ifra at du kan få kjøpt blad batteripakke til Nio om kort tid for en rimelig penge. I dag koster 75 kwh pakken 90 000.


Excellent Low-Temp Range Performance With 25% Less Range Loss

NIO has designed a complete thermal management software and hardware system for the standard-range battery (75 kWh), which reduces the range loss in low temperature by 25% compared to its LFP counterpart.

The comprehensive environment shielder applies low-thermal conductivity materials and innovative structural design for the source of heat loss in extremely cold environments to improve passive thermal insulation performance effectively. The intelligent thermal system coupling battery heat generation dynamically adjusts thermal control targets with battery heat to balance the drive experience and energy consumption. The radiant thermal compensation heater uniformly heats the battery cells to maintain the working temperature of the battery while taking into account the energy consumption. Furthermore, the hybrid layout of ternary lithium cells and LFP cells makes full use of the low-temp performance advantage of ternary lithium cells to improve the overall battery performance in low temperatures. The dual chemistry control algorithm precisely controls the performance of ternary lithium and LFP cells in cold temperature to improve the low-temp energy efficiency of the whole battery system.

SoC Estimation as Accurate as That of Ternary Lithium Battery

NIO’s self-developed hybrid-cell battery SoC estimation system integrates the innovation of software algorithm and hardware application, which reduces the estimation error to less than 3%, reaching the ternary lithium battery SoC estimation level. The dual chemistry SoC algorithm fully utilizes ternary lithium and LFP battery systems to realize constant battery SoC estimation and guarantee accuracy. In addition, a high-power DCDC within the battery ensures fast, real-time, and balanced SoC calibration.

Application of the New-Generation CTP Technology

In addition, the 75 kWh standard-range battery is equipped with the new-generation CTP technology, which simplifies manufacturing and assembly by 10%, increases volume utilization by 5%, and increases energy density by 14% to 142 Wh/kg.

Starting today, the standard-range hybrid-cell battery (75 kWh) and the long-range ternary lithium battery (100 kWh) are available for new NIO car orders. The prices of NIO models with the new 75 kWh battery and their BaaS subscription remain the same as those with the previous 70 kWh battery.

Enig i at det er genialt å kunne bytte batteripakke, men at Nio 75kwt med kjøpt batteripakke skulle være et bedre kjøp enn Tang vil jeg umiddelbart si meg uenig i, uten at jeg har sittet i en Nio. Ser nettopp at Nio får trekk i lyd&bilde sin test for høyt forbruk https://www.lydogbilde.no/test/biler/nio-es8/ (https://www.lydogbilde.no/test/biler/nio-es8/), og at den også er med i NAF sin vintertest hvor Tang ble vinner på avvik i forhold til oppgitt WLTP på vinterføre. Forbruk begrenser seg jo til konstruksjonen på bilen, og ikke batteripakken. At du mener avviket på Nio vil bli nærmest halvert fra 15% til 8% på 20 tommere blir jo spekulasjoner, men nok om det.

Tar man utgangspunktet i den billigste ES8 med minste batteripakke (kjøpt), så kommer du ut på ca. 680.000 ferdig levert med 21" sommerhjul, 20" vinterhjul og hengerfeste. Da har du omtrent det samme utstyret som på en Tang med ubetydelige forskjeller her og der. Det er 20-30.000 mer enn en Tang, og i tillegg har du dårligere rekkevidde. Tang har unødvendig brede dekk på sommer og vinter, så jeg ville tro smalere dekk ville gitt noe mer rekkevidde også.

At bilen har varmepumpe spiller jo ingen rolle dersom det totale forbruket uansett er høyere. Jeg har elbil i tillegg til min Tang som har varmepumpe, og ville heller valgt PTC varmer om jeg kunne. Ingenting er som å kunne blåse varme på full effekt med en gang man setter seg i bilen og ikke har tenkt på å forvarme på vinteren.

Jeg har hatt flere Land rover og Mercedes med luftfjæring, og kan konstatere at Tang har veldig bra understell som er fast og fint, samtidig som det er behagelig, og bilen krenger veldig lite. Det føles som luftfjæring uten alle ulempene som luftfjæring har når ting begynner å gå galt. Alt i alt veldig imponert over hvor bra den klarer seg på all slags underlag.

Ladehastigheten er også dårligere hos Nio, og basert på hva jeg leser ennå dårligere enn hva Nio selv oppgir.

Tang har forøvrig hill descent assist og bakkestart assistent også med holdefunksjon.

Hvis det er noe jeg har å utsette på, så må det i tilfelle være at RSA har fått agenturet på BYD, er ikke sikker på hvor lurt det er. De har reklamert dårlig for bilen, og jeg har et par ting jeg vil få fikset med min bil, så får se om de svarer til mine forventninger og ordner opp.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: BlitzFredag 28. Januar 2022, klokken 13:20
Jeg har også inntrykk av Tang har veldig bra hjuloppheng, så nytten av luftfjæring er langt mindre enn man skulle tro.
Jeg personlig ville ikke brukt penger på større hjul en det som tilbys på standardmodellen, på grunn av mer støy, kortere rekkevidde, mye dyrere å bytte dekk osv, men skjønner at det kan se fint ut.
Kjører du mye er det fordel at Nio har ett år og 50% (50 000 km) lengre km garanti.
Bakgrunnen for estimert 8% avvik er at Nio har oppgitt rekkevidde på 460 km med 21 tommer og den ble 425 dvs ca 8 lavere
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: edyrliFredag 28. Januar 2022, klokken 13:58
Siden vi er i gang og sammenlikner Tang og ES8. 75 kwh es8 er jo den som har sammenliknbar pris selv om den også koster mer enn tang. Nå vi ser på rekkvidden kan vi anta at 25% mindre batteri gir 25% kortere rekkevidde. Da er vi nede i 318km i vinter teste. Kun 75 kwh i en så stor og tung bil vil nok nærme seg smertegrensen for mange.
Ser også RSA Bil også får litt pes innimellom. Jeg har ingen negative erfaringer med RSA Bil Forus iallfall. Jeg er mer skeptisk til NIO som skal stable på beina et helt eget forhandler nettverk og jeg vil tro de fort kan støte på de samme problemene Tesla slet med i starten.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: BlitzFredag 28. Januar 2022, klokken 14:42
Ikke direkte sammenlignbart da 75 kwh batterier veier mindre og har mindre hjul. Så riktigere estimat blir å anta at vinterrekkevidden er som for 100 kwh, ca 8% lavere enn oppgitt dvs 375*0.92 som er 345 km, ikke langt unna Tang sine 356 km. Fasiten får vi kanskje hvis teslabjørn gjør  en rekkeviddetest på begge.
.
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: JorgenMFredag 18. Februar 2022, klokken 17:02
Etter at iPace'n ble kjørt til verksted for 2. gang i år må vi se etter ny bil igjen...

1: Er dette med appen til Tang løst nå?
2: Lyden, har den blitt forbedret?
3: Må man fortsatt starte radio ved hver oppstart?

Takk!
Tittel: Sv: BYD tang på vei til Norge
Skrevet av: IngeniørenMandag 21. Februar 2022, klokken 17:21
Etter at iPace'n ble kjørt til verksted for 2. gang i år må vi se etter ny bil igjen...

1: Er dette med appen til Tang løst nå?
2: Lyden, har den blitt forbedret?
3: Må man fortsatt starte radio ved hver oppstart?

Takk!
Trist at du konkluderer slik...