Oppgradert lyd GTX

Startet av LMOR, lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Sitat fra: eriksen.eriksen på mandag 07. juni 2021, klokken 15:35
Jeg skal få innstallert/laget pakke til min ID.4 hos Bassbrothers nå til helgen!

Tror dette vil gi et betydelig løft. Opplever at kvaliteten på dagens høyttalere er relativt bra, og tror disse vil skinne ved å flytte bassfundament til sub, samtidig som man kan rydde lydbildet ved tidskorrigering.

Erfaringer deles her etterpå!

Meget spennende! Ser frem til å høre erfaringene dine her  :)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

unik42

Sitat fra: eriksen.eriksen på mandag 07. juni 2021, klokken 15:35
Jeg skal få innstallert/laget pakke til min ID.4 hos Bassbrothers nå til helgen!

Tror dette vil gi et betydelig løft. Opplever at kvaliteten på dagens høyttalere er relativt bra, og tror disse vil skinne ved å flytte bassfundament til sub, samtidig som man kan rydde lydbildet ved tidskorrigering.

Erfaringer deles her etterpå!

Blir det lagt ut bilder og slikt på BassBrothers si FB-side og?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

eriksen.eriksen

Forstår det slik som at de både vil poste en del bilder og monteringsveiledning på sine sider ja! Bare til å holde utkikk etter en gul ID.4 ila helgen.  ;)

Tror det er en del rundt om som går og venter på denne pakken. Ikke så rart i grunn, da de fleste biler i dag har mulighet for å oppgradere til et noe mer påkostet musikkanlegg.

Min erfaring er likevel at det ikke nødvendigvis betyr bedre lyd at man setter inn flere høyttalere på fabrikken. Nøkkelen er plassering av høyttalere, og tuningen av systemet. Her tror jeg at Bassbrothers vet hva de gjør, og at de dermed kan levere vel så gode resultater som de fabrikkmontert anleggene som for eksempel Skoda Sound System (uten at jeg har testet sistnevnte, men har dog hørt et par av deres Canton-anlegg uten å få bakoversveis...).

Kjell Salvigsen

Sitat fra: eriksen.eriksen på tirsdag 08. juni 2021, klokken 10:16
Forstår det slik som at de både vil poste en del bilder og monteringsveiledning på sine sider ja! Bare til å holde utkikk etter en gul ID.4 ila helgen.  ;)

Tror det er en del rundt om som går og venter på denne pakken. Ikke så rart i grunn, da de fleste biler i dag har mulighet for å oppgradere til et noe mer påkostet musikkanlegg.

Min erfaring er likevel at det ikke nødvendigvis betyr bedre lyd at man setter inn flere høyttalere på fabrikken. Nøkkelen er plassering av høyttalere, og tuningen av systemet. Her tror jeg at Bassbrothers vet hva de gjør, og at de dermed kan levere vel så gode resultater som de fabrikkmontert anleggene som for eksempel Skoda Sound System (uten at jeg har testet sistnevnte, men har dog hørt et par av deres Canton-anlegg uten å få bakoversveis...).

Blir spennende å høre hva Bass Brothers mener om resultatet i id4! De var jo meget begeistret over hva de fikk til i Skoda Enyaq - der mente de jo at standard høytalerne var et godt utgangspunkt fordi elementene var ganske så gode. Håper de blir like begeistrede etter å ha instalert dette i din bil!

Et spørsmål: Hva slags lyd er du på jakt etter ? (på Skodaen lagde de 2 lydfiler. 1 lydfil for dem som ville ha virkelig bra basstrøkk og 1 lydfil for dem som ville ha mer bass men samtidig beholde mest mulig av detaljer og naturlig lyd. Jeg er på jakt etter det siste - håper de lager 2 varianter her også)

Gleder meg virkelig til å høre mer om dette, tror de kan selge mange slike pakker dersom resultatet blir bra og prisen blir på samme nivå som med enyaqs løsning  :)
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

eriksen.eriksen

Jeg er som deg også ute etter alternativ nummer 2!

Det som er greit å vite er at bassbrothers uten kostnad kan redigere dsp-oppstettet og tilsende nye lydfiler etter våre egne ønsker og preferanser. Dette forutsetter da naturligvis at man kan sette ord på hva man ønsker seg på en god måte. Jeg kommer for eksempel til å be dem om å bruke en dynamisk eq-kurve, som gir et lite løft i bassområdet ved lavt volum, som gradvis avtar når man skrur opp lyden. Synes spesielt i bil der man har en del lavfrekvent støy at bass har en tendens til å drukne på lavt volum.

Kjell Salvigsen

Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

eriksen.eriksen

Da står min ID.4 hos Bassbrothers i Fosnavåg. Bare til å følge med på FB for de som lurer på en slik pakke.

En fin kjøretur fra Bergen (uten ladestopp..!), hyggelige folk hos BB, og et flott hotell i Fosnavåg!

God musikk og grei lyd på vei opp. Forhåpentlig blir det meget god både lyd og musikk på nedturen i morgen!

daktari

Spent på rapport og takk for at du går foran.

Kan du spørre dem om det er mulig å lage en mindre kasse også, med bare 1 sub? Har bruk for plassen baki der.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

E-Trond

Interessant...
Mulig det går an å bruke bare venstre del av kassen og sette inn et 8" single sub som peker mot høyre del der man kan ha kabler og sånt.

https://m.facebook.com/bassbrothersas/photos/pcb.10159996516490832/10159996516220832/?type=3&source=49&__tn__=EH-R
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Kjell Salvigsen

Sitat fra: eriksen.eriksen på fredag 11. juni 2021, klokken 21:46
Da står min ID.4 hos Bassbrothers i Fosnavåg. Bare til å følge med på FB for de som lurer på en slik pakke.

En fin kjøretur fra Bergen (uten ladestopp..!), hyggelige folk hos BB, og et flott hotell i Fosnavåg!

God musikk og grei lyd på vei opp. Forhåpentlig blir det meget god både lyd og musikk på nedturen i morgen!

Er spent på resultatet Eriksen Eriksen, hvordan ble lyden?  :)
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

eriksen.eriksen

Jeg har nå lyttet til anlegget i noen timer og her er mine tanker om forskjeller:

- Bilen har fått ett bassfundament som tidligere har vært helt fraværende. Den spiller nå dypt og med god trøkk i bassen.

- Det generelle lyttevolumet er blitt en del høyere.

- Lydbildet er endret. Man føler mer at man har musikken mer fremfor seg, enn at den kommer fra dørene når tidskompenseringen er aktivert.

Ellers kan man i stor grad påvirke hvilken lyd man ønsker i samarbeid med BB. Utgangspunktet i deres pakke er en lydsignatur som er ganske farget sammenlignet med skandardlyden i ID.4, men dette lar seg justere via DSPen i forsterkeren. Jeg har går for en noe mindre farget utgave der spesielt basisnivået er dratt noe ned, men fremdeles litt mer enn nøytralt da jeg synes det fungerer best i bil med mye lavfrekvent støy. Jeg kan tenke meg at noen også vil ønske en enda mer nøytral lydsignatur. Man kan da be BB om dette, eller selvfølgelig bryne seg på å stille DSP selv... Den er forøvrig lett tilgjengelig med en USB-kabel under hanskerommet.

Det er også greit å vite at det ikke er gjort inngrep i bilen som ikke kan reverseres. Man kan med andre ord meget raskt gjøre bilen helt original igjen ved å ta ut det nye systemet. Ikke at det bil aktuelt for min del!

Spurte om dette med å lage kasse med halv størrelse. De ville ikke lage noen egen pakke med det alternativet da de mener at man trenger volumet i kassen, men de kunne levere alt på forespørsel.

Alt i alt vil jeg si at dette er en stor oppgradering til prisen, og at det er en mye mer engasjerende lytteopplevelse!

Bare til å bestille!

Kjell Salvigsen

takk for oppløftende oppsummering! Jeg tror også jeg går for dette ja, det blir en tur fra Oslo og opp til Bass Brothers i sommer! Og ønsker nok en lydfil/lydsignatur lignende din tror jeg.

Jeg hører mest på "organisk" musikk med ekte trommer, perkusjon, bass, strenger mm som jeg ønsker skal lyde naturlig, men med et bassfundament en del sterkere enn på mitt standard anlegg. Hører på pop, rock, soul, blues, americana, roots, country, jazz. Da er kanskje noe lignende din innstilling bra for meg? Bass brothers skriver på Facebook at de har laget noen filer, regner med at din er en av dem? Er fremdeles naturlig diskant og detaljer til stede?

Du skriver at "Lydbildet er endret. Man føler mer at man har musikken mer fremfor seg, enn at den kommer fra dørene når tidskompenseringen er aktivert." Er det positivt ? (beklager, har ikke mye peil på dette)

Bass Brothers sier selv at det ble kneppet bedre lyd med dette i id4 sammenlignet med i enyaq.

Meget bra at du gjorde dette på bilen din og delte erfaringer!
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

LMOR

Hvis noen med denne pakken kjører mellom Bergen og Stavanger, så måler jeg gjerne forskjellen i impuls og frekvensrespons.
Send i så fall en PM.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hELgenen

Dumt spørsmål fra en lyd noob - men kan man justere lydbildet fra mobil eller fra en betjening i bilen etter en slik oppgradering? Tenker at ulik musikk har ulike preferanser - og det blir jo veldig rotete dersom man ikke kan justere lydbilde enkelt mens man er i bilen

Rexen

Spørsmål fra en annen lydamatør; Ettersom jeg ser ligger subkassen i brønnen i bagasjerommet. Vil det ikke ha stor innvirkning på lyden med og uten last i bagasjerommet?
VW ID4 4Motion Highline 2025
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA