Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi Q4 priser og sammenliknet mot konkurrenter

Startet av Chimp, søndag 18. april 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

Tomas_v

Klima- og vinterpakke inneholder varmepumpe, som er a must i Norge

nybil321

#91
Varmepumpe må bli med, du mister rattvarme og kontroll av klimasone bak for 6500 spart

Førklimatisering skal være med ref side s46. Audiselgeren mente det ekstra man fikk var at bilen forvarmet seg når man nærmet seg med komfortnøkkel. Korriger meg gjerne

carlings

Må uansett gå for vinterpakken med klima-dilldall for å få oppvarmet ratt, ser det ut til — og kalde ratt er djevelens verk.

Jeg lurer på noen flere ting — og ja, disse spørsmålene bærer nok preg av at jeg aldri har kjøpt verken Audi eller noen annet ny bil før:

1) Er Sonos-anlegg til 5k ekstra verdt pengene? Er dette muligens et anlegg som allerede finnes i andre Audi-modeller, med erfaringer?

2) noen som vet om komfortnøkkel er det samme som advanced key? Ser ut det brukes litt om hverandre i konfiguratoren...

3) Er komfortpakke et must? Hadde egentlig tenkt til å droppe, men ser nå at setene skal ha bedre korsrygg-støtte, og det høres jo litt greit ut.

4) Jeg liker standardfargen men det er ikke metallic. Har metallic lakk fordeler i seg selv, utover hvordan det ser ut?

EtronSpook

Sitat fra: carlings på mandag 03. mai 2021, klokken 23:03
Må uansett gå for vinterpakken med klima-dilldall for å få oppvarmet ratt, ser det ut til — og kalde ratt er djevelens verk.

Jeg lurer på noen flere ting — og ja, disse spørsmålene bærer nok preg av at jeg aldri har kjøpt verken Audi eller noen annet ny bil før:

1) Er Sonos-anlegg til 5k ekstra verdt pengene? Er dette muligens et anlegg som allerede finnes i andre Audi-modeller, med erfaringer?

2) noen som vet om komfortnøkkel er det samme som advanced key? Ser ut det brukes litt om hverandre i konfiguratoren...

3) Er komfortpakke et must? Hadde egentlig tenkt til å droppe, men ser nå at setene skal ha bedre korsrygg-støtte, og det høres jo litt greit ut.

4) Jeg liker standardfargen men det er ikke metallic. Har metallic lakk fordeler i seg selv, utover hvordan det ser ut?
Kan svare på 1 og 2.

1: Nei, Sonos/Audi samarbeidet er helt nytt for Q4. Finnes ikke i noen andre Audi modeller enda. Kan dog si at Bang og Olufsen anlegget jeg har i min e-Tron 50 er vesentlig bedre enn standard anlegget jeg prøvde i lånebilen.
2. Ja det skal være det samme. Er i allefall det på e-Tron.

tromsø

Sitat fra: carlings på mandag 03. mai 2021, klokken 23:03
1) Er Sonos-anlegg til 5k ekstra verdt pengene? Er dette muligens et anlegg som allerede finnes i andre Audi-modeller, med erfaringer?
4) Jeg liker standardfargen men det er ikke metallic. Har metallic lakk fordeler i seg selv, utover hvordan det ser ut?

Kan svare subjektivt på 1 og 4. Jeg var tidligere i mitt liv audiofil og måtte ha det beste men den fasen har gått over og jeg syns standard lydanlegg på etron uten tvil er tilstrekkelig bra. Har Brilljantsort på bilen min, uten metallic og den fargen har akkurat samme kvaliteter som en med metallic men gnistrer mindre da. Men en sort bil må vaskes litt oftere, uansett metallic eller ikke.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

e-Stig

Sitat fra: Veggsen på søndag 02. mai 2021, klokken 12:46
Sitat fra: carlings på søndag 02. mai 2021, klokken 10:26
Noen som har klart å spekke en fornuftig Q4 40 2wd under 500k (ikke medregnet vinterdekk?)
Ser ut som det er mulig å få til for 485k, rom for å legge på litt ekstra stæsj da.

Bra noen prøver å tenke økonomi her også. Jeg avbestilte Mach-e fordi jeg ikke stoler på den amerikanske lysteknologien, så jeg gå for matrix hovedlys. I tillegg har jeg kjøpt både sportsseter og oppgradert lydanlegg de ti siste årene så da blir det vanskelig å være "fornuftig". Dermed ryker drømmen om en Q4 til under 500k.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

carlings

Interiøroppgraderingene i Q4 er helt utrolig dyre må jeg si.... og ekstra irriterende at en del tilvalg som ikke har noe med interiør å gjøre, likevel krever at du oppgraderer. Litt av en utstyrslabyrint.

Jeg må faktisk si at jeg synes de standard stoffsetene ser ganske ok ut, og tror jeg vil gå for dem hvis det blir Q4.

Vinterpumpe vs vinterpakke er plutselig et litt vrient valg, etter at jeg ble gjort oppmerksom på at Q4 faktisk har førklimatisering som standard (korriger meg hvis jeg tar feil!).

Da er vel ikke oppvarmet ratt like avgjørende lengre, og vinterpakken byr vel ikke på stort mer.

Er det helt idiotisk å droppe matrix led til fordel for fjernlysassistent? Jeg vet det ikke er det samme, men kjører lite landevei.

Kall meg gæren men gitt prisene er det egentlig kun varmepumpe, komfortnøkkel og assistentpakke plus (for å få ryggekamera) som fremstår som selvskrevne tilvalg.

Vurderer metallic, sonos anlegg, vindusoppgraderinger (front/sidevindu) og el-luke bak. Og komfortpakke, da. El-seter tenker jeg nå blir for dyrt.

Det virket ikke sånn ved lansering, men begynner nå å tenke at Q4-påslaget fra id4 likevel ikke er så ille. Altså, det blir vel over 50k om du skal kjøre epler mot epler, men en fordel med Q4 tross utstyrslabyrinten er jo at du kan velge bort litt som du ikke trenger.

hELgenen

Jeg ba bare om pano,elektriske seter og hengerfeste på en 50.
Da ble prisen jeg fikk svært mye høyere enn tilsvarende id.4 selv om el setene der har en hinsides pris. Det var så mye ekstra som måtte inn på Q4 gitt de 3 ønskene jeg hadde at jeg ble litt sjokkert . Men har du andre ønsker som ikke drar  opp prisen mye så kanskje du får en ok prus. Men jeg ga bare opp når jeg så prislappen med "mitt" valgte utstyr.

Chimp

Litt off topic: 360 kamera kan ikke leveres før i desember. Flere som dropper dette fra sin bestilling nå for å opprettholde levering over sommeren. Svakt av Audi, men skyldes vel mangel på deler

hELgenen

Burde i så fall gjelde ID.4 også,men ingen info om det

turfsurf

Sitat fra: carlings på onsdag 05. mai 2021, klokken 22:33
Er det helt idiotisk å droppe matrix led til fordel for fjernlysassistent? Jeg vet det ikke er det samme, men kjører lite landevei.
Nei, det er ikke idiotisk. Matrix lys er hovedsaklig nyttig på mørklagte veier, med litt flyt i trafikk. Dvs at man møter biler jevnlig, eller ligger bak en del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Matrix er fint å ha, men jeg trodde det ville være alfa og omega når jeg kjøpte forrige bil. Det har det vist seg å ikke være. Det viktigste er gode nær/fjernlys. Hadde jeg kjørt mye mer på øde landevei uten gatebelysning og med noe trafikk ville saken sikkert stilt seg annerledes, men vi kjører primært langturer mellom Oslo og Hafjell. Der har jeg konkludert med at matrix ikke har noen særlig betydning.
Om bilen kan oppgraderes i etterkant eller lysene leies i kortere tidsrom tenker jeg tut og kjør uten matrix. Da mister du ikke bruktbilkjøperne som setter matrix som absolutt krav. I denne klassen er jo fort matrix en forventning, på lik linje med HUD, skinn osv. Men det finnes kjøpere til de fleste biler, så lenge prisen er rett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

e-Stig

Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. mai 2021, klokken 09:05
Sitat fra: carlings på onsdag 05. mai 2021, klokken 22:33
Er det helt idiotisk å droppe matrix led til fordel for fjernlysassistent? Jeg vet det ikke er det samme, men kjører lite landevei.
Nei, det er ikke idiotisk. Matrix lys er hovedsaklig nyttig på mørklagte veier, med litt flyt i trafikk. Dvs at man møter biler jevnlig, eller ligger bak en del.

Må si meg enig i det som skrives her. Jeg hadde heller ikke kjøpt matrix hvis det ikke var for at 50 prosent av strekningen til og fra jobb går gjennom skog. Har dynamiske LED-lys på e-Golf(ene) og de er helt fantastiske. På slike strekninger ser man ekstra godt hvor mange som kjører med to "stearinlys". Selv på nye elbiler er det spart på lysteknologien. Det utgjør ikke bare en fare for de som kjører disse bilene - det er heller ikke bra for oss andre at møtende biler ikke lyser opp skikkelig.

Fremdeles usikker på setene. Har tenkt sportsseter fordi de gir bedre sidestøtte, men det er kanskje bra støtte i standardseter på Q4 også? På Golf er jo standardseter så og si flate og gir ingen sidestøtte. Har sportsseter i en A3 og syns de er gode. Har kjørt over 50 mil i ett strekk (bensin) og har hoppet ut av bilen og vært like fin i ryggen som da jeg startet.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

nybil321

#103
Sitat fra: carlings på onsdag 05. mai 2021, klokken 22:33
Interiøroppgraderingene i Q4 er helt utrolig dyre må jeg si.... og ekstra irriterende at en del tilvalg som ikke har noe med interiør å gjøre, likevel krever at du oppgraderer. Litt av en utstyrslabyrint.

Jeg må faktisk si at jeg synes de standard stoffsetene ser ganske ok ut, og tror jeg vil gå for dem hvis det blir Q4.

Vinterpumpe vs vinterpakke er plutselig et litt vrient valg, etter at jeg ble gjort oppmerksom på at Q4 faktisk har førklimatisering som standard (korriger meg hvis jeg tar feil!).

Da er vel ikke oppvarmet ratt like avgjørende lengre, og vinterpakken byr vel ikke på stort mer.

Er det helt idiotisk å droppe matrix led til fordel for fjernlysassistent? Jeg vet det ikke er det samme, men kjører lite landevei.

Kall meg gæren men gitt prisene er det egentlig kun varmepumpe, komfortnøkkel og assistentpakke plus (for å få ryggekamera) som fremstår som selvskrevne tilvalg.

Vurderer metallic, sonos anlegg, vindusoppgraderinger (front/sidevindu) og el-luke bak. Og komfortpakke, da. El-seter tenker jeg nå blir for dyrt.

Det virket ikke sånn ved lansering, men begynner nå å tenke at Q4-påslaget fra id4 likevel ikke er så ille. Altså, det blir vel over 50k om du skal kjøre epler mot epler, men en fordel med Q4 tross utstyrslabyrinten er jo at du kan velge bort litt som du ikke trenger.

Pga barn og gris endte det med:
Business (man må ha smartphonepakken for å få carplay, dvs kundefordelen dekker inn kosten av den tvilsomme komfortpakken som dermed kommer "gratis" ettersom det andre er essensielt)
Interiørpakke 1 pga barn og gris
Varmepumpe
Metallic
Hellakkering da kontrasthjulbuer ser mindre optimalt ut etter min mening
Hengerfeste
Skvettlapper foran
Lyddempede front side vinduer
Fjernlysassistent
Vinterdekkpakke

Er el. bakluke helt essensielt i bruktbilmarkedet? jeg merker at det ikke gir meg noe glede

Tomas_v

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. mai 2021, klokken 09:18
Om bilen kan oppgraderes i etterkant eller lysene leies i kortere tidsrom tenker jeg tut og kjør uten matrix. Da mister du ikke bruktbilkjøperne som setter matrix som absolutt krav. I denne klassen er jo fort matrix en forventning, på lik linje med HUD, skinn osv. Men det finnes kjøpere til de fleste biler, så lenge prisen er rett.
Du kan se på audi.no at matrix og standard LED lysene er forskjellige, det er ikke samme som etron 50/55 har at du kan kjøpe matrix på nette. Her må du bytte selve lyktene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA