Er ikke dermed sagt at AWD er meningsløst, men det er nok en del som har en litt i overkant stor tro på hvor overlegent AWD er nå.
Og du har kjørt mye med begge deler?
Jeg har 40k km i TMS med RWD, og 120k km i i3 (2016 og 2019 mod) med RWD. Begge de er isolert sett gode biler på vinterføre. Men fakta er at på samtlige av de har jeg måttet bruke autosokk, hurtigkjetting og diverse ekstra strøing / graving fordi jeg har stått fast med de. Ikke bare i bratte veier, men like mye om enn ikke mere på dårlig brøytede veier og gårdsplasser.
Med TMS85D, TMX, I-Pace og TM3 LR over 160k km og kjøring i over 30cm våt snø har jeg enda ikke måttet ty til noe av dette.
Her er en liten hemmelighet: spinner ett hjul på en RWD bil er det kun ett hjul igjen som skal sørge for fremdrift av bilen (gitt at det er diffsperre eller tilsvarende systemer). På en AWD bil er det tre. Dvs den har da tre ganger så mye friksjon tilgjengelig til fremdrift.
Ja, man kan fint greie seg med RWD, men det er noe helt annet med fremkommelighet for AWD.
Ikke bare har jeg kjørt mye med begge deler. Jeg har flere års erfaring med terrengkjøring og 4x4, noe de færreste av AWD-personbilene er kapable til. Mao har jeg mer erfaring enn du forutså. Jeg har til og med kjørt opp ubrøytede vinterveier med FWD-biler. Også der AWD-biler har stått i grøften fordi førerne ikke kommer opp. Mao er mangelen på fremdrift i stor grad avhengig av IBTW, ikke bilen.
Men hva har det eller noe av det du svarte av relevans for tyngepunkt og generelt å kjøre opp bratte bakker med henger? Det har ikke vært snakk om snø, is, grus eller asfalt her. Det er det som er relevansen her, ikke at du står fast på flatmark på gårdsplassen din som du selv er ansvarlig for å måke, eller at du synes det er fryktelig gøy å kjøre oppå nesten en halvmeter med tettpakket kram snø. Rimelig spesifikke situasjoner for deg.
For øvrig glemte du å nevne i hemmeligheten din at forhjulene har betydelig dårligere grep i nevnte bratte bakke, siden hovedtyngden er på hjulene bak. Ergo: du har ikke 3 ganger så mye friksjon tilgjengelig. Det er også rimelig sjeldent du stopper helt opp og står fast på rullende veier tilfeldigvis på begge for- eller bakhjulene, slik de tester AWD i bilmagasiner. Og at man kommer over speilblank is som tilfeldigvis ikke er større enn akkurat mindre enn akselavstanden til bilen, slik at enten hjulsettet foran eller bak har grep til enhver tid. Normalt er ikke hele kjørebanen speilblank (hvis det er tilfellet kommer du tross alt ikke opp uansett hvor mange hjul du spinner på). Da kjører du med en side av bilen på det glatte og flytter den andre siden av bilen over på et underlag med mer friksjon. Dette er bilkjøring i vinter-Norge 101. Ergo: en FWD eller RWD har i de fleste tilfeller tilstrekkelig friksjon til å komme seg opp den også.
Det skal derimot sies at det er enklere å være en dårlig sjåfør med AWD, for da trenger man sjeldent å forholde deg til nettopp det å lese forholdene foran bilen. Helt til man står fast uten å forstå hvorfor. Det er udiskutabelt og noe jeg er helt enig i. Der har AWD et overtak.
PS: I både 2017 og 2018 vant en
forhjulsdrevet bil Rally Dakar. Foran alle 4x4-bilene. Mer krevende løype enn det har du bare ikke på gårdsplassen din eller opp til hytta.