Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

biggern

Sitat fra: Shanont på søndag 23. mai 2021, klokken 19:39
Noen som vet om det er 12v utgang i bagasjerommet til kjøleboksen og lignende?har bestillt Gtx men antar den er like akkurat der ihvertfall .

Hvis som de andre, kun en 12v i bagasjerommet. Kun USB foran.

hELgenen

Det går en vifte når bilen lades nå i kveld. Er det vanlig? Har ikke noe forvarming på gang,ei heller noe klima satt på. Jeg har vært borte i at vifta går sånn umiddelbart etter stopp og lader plugges i,men aldri en god time etterpå.
Trodde det var ideelle temp. For lading nå med 25 ute og 23,24 i garasjen...

Bjoris

#197
Vi hentet 2 ID4 i Skien på lørdag, 425 km hjem igjen til Stord. Kjørte over med ID3 leiebil som vi leverte i Haugesund på vei hjem.

Jeg har jo kjørt 500 km med ID4 før, da jeg hadde en jeg solgte pluss at jeg hadde en demobil, men jeg syns ID4 er enda bedre enn jeg husket, tror det å kjøre ID3 først var perfekt for 4 er bedre på alt og gir en helt annen «ro» på langtur selv om også 3 er en flott bil er 4 noe helt annet og setene er mye bedre.

Kanskje litt mer støy enn ventet om jeg skal være kritisk, men da er asfalten skikkelig dårlig. Fikk Pirelli Scorpion dekk, men disse er oppgitt til 69 Db som ser bra ut, har før hatt god erfaring med Michelin Premacy 4, men disse ser jeg er oppgitt til 72 Db.

Nei, syns dette er utrolig mye bil for pengene, den slår litt hardt på skarpe ujevnheter, men det er ganske vanlig fra de andre bilene jeg har hatt, inkludert Model X.

Lyden er helt ok på anlegget med kablet tilgang, har ikke prøve høy oppløsning, men med kabelen i kan en spille høyt uten at det blir dårlig lyd. Syns det er ekstremt mye bedre enn i 3, kan være de ekstra høytalerene som gjør det, men også større kabin kan gi annen lyd, antar anlegget ellers er likt,  en 3 har som kjent ikke høy bak...

Rekkevidden imponerte også, hadde klart over 500 km! 12% igjen etter 425 km og startet med 97%

Homecast

Sitat fra: hELgenen på mandag 31. mai 2021, klokken 21:53
Det går en vifte når bilen lades nå i kveld. Er det vanlig? Har ikke noe forvarming på gang,ei heller noe klima satt på. Jeg har vært borte i at vifta går sånn umiddelbart etter stopp og lader plugges i,men aldri en god time etterpå.
Trodde det var ideelle temp. For lading nå med 25 ute og 23,24 i garasjen...

Når jeg lader på 11kW så hører jeg også at det fra tid til annen er en vifte som går på.
Har ikke lagt merke til noe spesielt hva gjelder utetempratur eller annet, men den viften har også startet på kjøligere tempraturer tidligere.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

ID4

Sitat fra: Homecast på tirsdag 01. juni 2021, klokken 08:29
Sitat fra: hELgenen på mandag 31. mai 2021, klokken 21:53
Det går en vifte når bilen lades nå i kveld. Er det vanlig? Har ikke noe forvarming på gang,ei heller noe klima satt på. Jeg har vært borte i at vifta går sånn umiddelbart etter stopp og lader plugges i,men aldri en god time etterpå.
Trodde det var ideelle temp. For lading nå med 25 ute og 23,24 i garasjen...

Når jeg lader på 11kW så hører jeg også at det fra tid til annen er en vifte som går på.
Har ikke lagt merke til noe spesielt hva gjelder utetempratur eller annet, men den viften har også startet på kjøligere tempraturer tidligere.

Det er nok normalt. Det er for å stabilisere temperatur på batteriet som mottar strøm.

hELgenen

Er det mulig å IKKE la bilen fyre seg opp når man setter seg ned i setet?

Når jeg bare skal inn i bilen å hente noe - så skrur denne forbaskede bilen seg på automatisk hele tiden så fort jeg setter meg ned på setet. Dvs. den skrur på alt det elektriske inkl. radioen hvilket begynner å bli j.. irriterende i mange situasjoner - og tilsvarende - den skrur av alt når jeg ikke ønsker at den skrur av alt

F.eks :
- når jeg vasker bilen innvendig og setter meg i forsetet
- når jeg bare inn skal inn å hente noe i hanskerommet og setter meg ned i forsetet
- når jeg bare skal ut av bilen for å sjekke posten - så skrur den seg av

osv osv...

Er det mulig å skru av bryteren i setet og KUN bruke brytere på rattstammen som en on/off switch?
Jeg er sikkert bare gammeldags, men jeg liker å bestemme selv når ting skal skru seg av og på - og reagerte vel ikke så mye på dette i starten. Men ettersom dagene går så begynner dette å bli verre og verre og irritere meg mer og mer fordi det hele tiden dukker opp uheldige situasjoner. Et eksempel er f.eks i morges 05.30 - jeg skal ut å hente noe i hanskerommet - setter meg inn og fruen som brukte bilen sist har makset ut volumet på radioen - da får jeg OG naboene seg en gedigen overraskelse idet jeg setter meg ned i setet. Jeg var rett og slett ikke forberedt på å få sveisen glattet ut av musikken som plutselig strømmet ut av anlegget 0530 om morgenen. Jeg skulle jo ikke kjøre bilen selv om jeg satt med ned i setet. Ikke er det en vanlig volum kontroll som en kjapt kan dunke rett ned i 0 heller.

unik42

Kan faktisk være enig i forslaget. Til tider skulle jeg ønske at det bare var bryteren som skrudde bilen av og på.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

daktari

#202
Use case for problemet: skal hente noe i bilen 0530 (!) men forrige bruker satte volum på max.

Sorry, tror ikke dette blir endret. Jeg liker det som det er. E-tron funker som du ønsker men føles som 2009.

PS går an å sette en innstilling på lyd for "startvolum" slik at du ikke moser ørene ved oppstart.
PS2 ikke tråkk på bremsen, det er vel det som starter opp bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Hvorfor kan de ikke bare programmere inn en opsjon på "bruk startknapp for start"? Hvor vanskelig kan det være?

Virker så inngripende alle disse "auto" ditt og "datt". Og det sier jeg som har drevet med software utvikling i en mannsdalder. Var en tid da man kunne velge selv,nå er trenden "vi vet best". Liker ikke denne siste "utviklingen". 
Vil også ha dog mode og en app uten lagg.


02jan

Har sett mange elbil-yuotubere vri seg krakilsk, pga de ser en «start/stopp button» i en elbil. Så produsentene har nok laget det folk flest ønsker, full automatikk.

Jeg trenger heller ikke at en bil starter automatisk utfra en eller annen forhåndsbestemt algoritme. Isåfall er det jeg som må tilpasse min væremåte ut ifra hvilken bilmodell jeg skal ha i framtid.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hELgenen

Sitat fra: 02jan på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:47
Har sett mange elbil-yuotubere vri seg krakilsk, pga de ser en «start/stopp button» i en elbil. Så produsentene har nok laget det folk flest ønsker, full automatikk.

Jeg trenger heller ikke at en bil starter automatisk utfra en eller annen forhåndsbestemt algoritme. Isåfall er det jeg som må tilpasse min væremåte ut ifra hvilken bilmodell jeg skal ha i framtid.
Hvorfor ler youtubere av dette? 
Jeg etterlyser bare litt mer fleksibilitet i software slik at vi alle kan tilpasse det slik vi selv vil og ikke trenger å følge en produsent sin definerte måte å gjøre ting på. Det er både pluss og minus med dagens løsning - men dagens løsning gir faktisk mindre fleksibilitet.
VW har jo allerede en bryter der inne - så hvorfor kan ikke vi kunder bruke den til det vi vil?

Jeg har f.eks et smarthus som håndterer varme/kjøling og lys - samt en del annet snacks alt slik jeg har programmert det - men jeg har da for s...også støtte for god gammeldags override - altså på/av brytere osv. Og tro det eller ei - noen ganger overstyrer jeg automatikken.

Og når jeg f.eks skal gjøre kontroll av hengeren - altså sjekke alle lys på hengeren - hvordan gjør jeg det med id.4?
Har ikke forsøkt det ennå selv - men ettersom bilen skrur seg av når jeg løfter ræ.a ut av setet så må det vel være en slags opsjon - eller vil VW at vi må kjøpe en barbara og sette i forsete når vi skal gjøre lovpålagt kontroll av hengeren?



Rednaxela

Jeg vet ikke om feilen skal plasseres i bilen, ABRP eller i kombinasjonen. Har prøvd ABRP Premium over Apple Carplay noen dager, og jeg får ikke skjermen i bilen til å gjenspeile ladestatusen jeg angir i appen, enten jeg planlegger en rute på mobilen eller på bilskjermen. Ruta starter alltid med 90% batteri. Taleinstruksene kutter midt i setningen, og blir noe ala «Ta til høyre etter....», samtidig som radiolyden slås på, og forblir på. Tror det må bugfikses litt både her og der før jeg betaler for ABRP premium. Med mindre dette også bare er brukerfeil, selvsagt.

LMOR

#207
Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. juni 2021, klokken 16:59
Og når jeg f.eks skal gjøre kontroll av hengeren - altså sjekke alle lys på hengeren - hvordan gjør jeg det med id.4?
Har ikke forsøkt det ennå selv - men ettersom bilen skrur seg av når jeg løfter ræ.a ut av setet så må det vel være en slags opsjon - eller vil VW at vi må kjøpe en barbara og sette i forsete når vi skal gjøre lovpålagt kontroll av hengeren?
Det er vel en start knapp på ratt-stammen? Jeg spurte hvorfor det er en start knapp når alt var automatisk og fikk som svar at den bare skulle brukes når en ville skru på bilen uten at en satt i setet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

OlaM

Sitat fra: daktari på onsdag 02. juni 2021, klokken 12:49
PS2 ikke tråkk på bremsen, det er vel det som starter opp bilen.

Ja, er det ikke rett og slett så enkelt?
'21 3LR

LMOR

#209
Sitat fra: OlaM på onsdag 02. juni 2021, klokken 21:09
Sitat fra: daktari på onsdag 02. juni 2021, klokken 12:49
PS2 ikke tråkk på bremsen, det er vel det som starter opp bilen.
Ja, er det ikke rett og slett så enkelt?
Stemmer.
Skru på: Enten trykk inn bremsen, eller trykk på startknappen
Skru av: Enten trykk på start(stopp) knappen, eller forlat bilen med P bremsen på.
(+ at hvis du stopper uten å trykke på bremsen, tar av selen, så skal også bremsen gå på og bilen bli skrudd av, tror jeg..).
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA