Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen mener den er mye smartere enn meg, men jeg er ikke enig

Startet av Olemann, tirsdag 08. juni 2021, klokken 21:49

« forrige - neste »

Olemann

Etter helgens sjøsetting av båten, med båthenger bak bilen, skulle jeg gjerne fått noen gode råd om hvordan man skrur av rubbel og bit av bilens selvoppfattede høye IQ.

Forover gikk alt fint, men under rygging og spesielt under sjøsettingen ble det mye brå autobremsing.  En ting er at rumpa må være solid plantet i setet, men verre er at det virker som bilen ikke likte at hengeren dro bilen bakover.  Og det er ikke til å unngå når det må rygges nedover før sjøsetting.  Har ikke særlig lyst til å kjøre bilen på havet først, for så å snu etterpå  ;D

Gode tips om hvordan overtale bilen til å akseptere at jeg både har rygget før og til og med i nedoverbakke med tungt slep?

LMOR

Regner med du hadde skrudd av Auto Hold. Har hatt automatisk inngripen ved tilhenger"problemer" med BMW 5 serien i 11 år nå, og ikke opplevd at den overstyrte meg en eneste gang. Hadde ikke sett for meg at det skulle bli annerledes med ID.4.

Leif
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hELgenen

Som forrige taler ville jeg også tipset om auto hold. En funksjon som bare er til bry med elbiler,men som vw tydeligvis har egne tanker om. Er mye annet rart av auto ditt datt de kunne skrotet også,men det er en annen historie ..

Jambo

Auto hold holder ikke bare bilen, men har som funksjon å stramme bremsen om den merker at bilen begynner å trille. Skru av det først, så kan du finne ut om det er andre ting som må skrus av.

LMOR

Sjekket manualen, står ikke om noe annet enn Auto Hold som kan gripe inn.
Er tilhengeren ute på vift så skal automatikken korrigere automatisk, men ikke stoppe bilen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

det finnes en "auto-stopp før krasj ved rygging", radarbasert, men den er neppe aktiv når man har henger koblet til.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Gitt at det elektriske på tilhengeren er koblet til riktig.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann


Jeg koblet AV ledningen før jeg rygget ned i vannet, så altså uten elkobling.

Men, autohold av er sikkert et bra tips, jeg hadde ikke skrudd av den, antar det er i menyen under Bil?

LMOR

Men kobler du av el-koblingen så vet ikke bilen at du kjører med tilhenger, og da oppfatter den at du holder på å kollidere mer tilhengeren. Hvis Auto Hold i tillegg stod på, så har de dobbel årsak.
Jeg har ikke fått bilen enda, men antar at du også kan skru av kollisjonsvarslene/inngripen
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA