Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

amrois

Lane assist styrer ikke etter midtstipene, men vil styre deg tilbake i kjørebanen dersom du krysser over, som en ren nødfunksjon.  Traffic assist styrer som du forventer av feks Tesla Autopilot, men den er vel bare tilgjengelig på biler med høyt utstyrsnivå, som feks 1st Max.
ID4 Pro Perf Tech

OlaM

#121
Riktig navn på selvstyrende dings er "Travel assist".

edit: og såvidt jeg kan se er det bare Max som har den av 1st modellene.
'21 3LR

amrois

Det har du naturligvis helt rett i Ola. Gikk litt fort da jeg skrev denne. Travel Assist it is.
ID4 Pro Perf Tech

Øyvind.h

Der har du svaret :) Dette er billigste variant 1st så da har den ikke travel Assist. Tenkte det kanskje var noe sånt for det var ingen støtte. Kjipt, men i en litt skrapa bil kan en vel ikke få alt...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#124
Da har jeg fått noen timer bak rattet og litt tid til å leke med infotainment-opplegget.

Positivt:
- Lavt forbruk/bra rekkevidde
- Lekkert utseende. Tar seg bra ut live, og fordi jeg plukket opp en tilfeldig bil ble det hvit denne gangen (som kona egentlig ikke vil ha :D )
- Romslig kupe og bagasjerom.
- Relativt høyt plassert display med hastighet i relativt store tall gjør savnet etter HUD mindre
- Veldig lite sprut på siden av bilen fra hjulene. Det var litt sørpete her og der på vei til hytta. Nesten ikke en dråpe på siden av bilen.
- Infotainment fungerer bra, trådløs Android Auto fungerer bra.
- Spyler på ryggekamera hjelper litt på at de ikke har klart å skjule det.
- Foreløpig fungerer appen, registreringsprosessen var relativt enkel. Bedre enn forventet.

Nøytralt:
- Det er vesentlig mer støy i kupeen enn jeg har vært vant til siste år. Kona kommenterte det samme, men blir ikke helt fair å sammenligne med en bil som koster 300k mer. Moderat utetemp og 20" sommerhjul trekker støyen litt opp sammenlignet med eksempelvis vinterhjul eller høyere temp. Men lurte til tider på om dette er rette valg for oss som kjører mange middels lange turer. Setter den allikevel på nøytralt da dette er en relativt rimelig bil.
- Understellet er helt ok komfortabelt, men tar ikke ujevnheter særlig bra. Igjen ikke helt fair når jeg kommer fra en betydelig dyrere bil, men understellet er helt bare "godkjent" og ikke mer. Vaskebrett opp til hytta er den ikke god på.
- Kommer til å savne el bakluke, seter uten minne og div andre mindre ting. Men til drøyt 400k er dette et godt kjøp synes jeg.
- Savner noen funksjoner som ikke skyldes valgt utstyrsnivå. Eksempelvis vises ladehastighet i km/t så jeg aner ikke hvor mange ampere bilen trekker.

Negativt:
Har egentlig ikke så mye negativt å melde når jeg tar prisen i betraktning. En del av det som er negativt er en konsekvens av hvilken modell jeg kjøpte. Dvs. ting jeg savner skyldes at jeg valgte å kjøpe en skrapa bil.
Det var litt kjipt at bilen ikke vil lade på Teslas UMC hjemme (230V32A blått stikk), men det burde jeg forutsett da E-tron nektet å lade på samme opplegg. Det jeg derimot ikke forstår er hvorfor bilen nekter å lade fra 400V med en annen Tesla UMC. Det adapteret er meg bekjent ikke lasket og har fungert på alle andre elbiler som har forsøkt.
Begynner kanskje å lukte Easee boks istedenfor rødt stikk på hytta, men har et håp om at det kan løses med oppdatering av programvare.

Kan fylle på litt når jeg har eid bilen noe lenger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#125
@Øyvind.h Interessante betraktninger. Vi kommer begge fra EQC og mitt inntrykk er også at hjulstøy er langt høyere. Men i dag har jeg kjørt en 1St med Pirelli dekk. Mitt inntrykk er at hjulstøyen er merkbart lavere enn med Bridgestone Turanza dekkene som den andre bilen hadde. Dekktrykk er også viktig, og den første bilen jeg kjørte hadde alt for høyt trykk  (3,2 bar)

I dag må jeg si at jeg følte at dekkstøy ikke var veldig mye høyere enn e-teon / EQC, men det er jo alltid en usikkerhet når man ikke kjører bilene samtidig på samme vei.

Øyvind.h

#126
Står Bridgestone på min. Kan sjekke trykket ved anledning. Bilen har vel ikke sensorer, så jeg må sjekke på bensinstasjon? Så i farten ingen kompressor heller i bagasjen.

Støyen varierte på turen utfra hvor grov asfalten var, og der jeg på starten av turen tenkte at dette ikke var ideelt var det også perioder hvor jeg tenkte at støyen var helt ok. Det er vesentlig mer støy enn i EQC, både vind og fra dekk, men igjen blir det på ingen måte fair å sammenligne en bil til 400k med en bil til 700k+.
En må i utgangspunktet kjøre bilene samme rute og samme tid for å være sikker, forsåvidt også om en skal sammenligne dekk. Men til hytta har jeg kjørt et solid tosifret antall ganger, så den ruta kjenner jeg veldig godt i det minste :)

Og jeg liker bilen, bare så det er sagt. Den er et godt alternativ. Men skulle bra utstyrt 4wd nærme seg 600 frister nok EQC mer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lrobo

Flere som irriterer seg over refleksjon av dashbordet i frontruta, eller blir man bare vant til det ettersom man bruker bilen over tid?

Prøvekjørte i dag og synes det var ekstremt med refleksjon på frontruta, forhandler nevnte at det var flere som hadde kommentert det samme...

Trond.m

Det kan være litt irriterende i starten, men etter å ha kjørt et par tusen km siden påske så tenker jeg ikke over det.

Hrc

Hentet ut en ny ID4 på mandag. Har som flere her både Model X, Model 3 og E-tron på samvittigheten fra tidligere. ID4 er et røverkjøp mtp plass, rekkevidde og design. Ble aldri noen fan av E-tron, og synes ID4 er bedre enn den på de fleste punkter. Imponert!

Trond.m

Sitat fra: Hrc på lørdag 24. april 2021, klokken 21:16
Hentet ut en ny ID4 på mandag. Har som flere her både Model X, Model 3 og E-tron på samvittigheten fra tidligere. ID4 er et røverkjøp mtp plass, rekkevidde og design. Ble aldri noen fan av E-tron, og synes ID4 er bedre enn den på de fleste punkter. Imponert!
Tja, bedre enn e-tron så de fleste punkter vet jeg ikke om jeg er enig i. Definitivt ikke bedre enn EQC og e-tron på støy og fjæringskomfort. Har flere tusen km i alle bilene, så det er basert på egen efaring.

Hrc

Ja, jeg tok kanskje litt hardt i. E-tron er bra på fjæring og støy, også ser den bra ut. Utover det synes jeg ID4 klarer seg bra.

ID4

Sitat fra: Trond.m på fredag 23. april 2021, klokken 22:04
@Øyvind.h Interessante betraktninger. Vi kommer begge fra EQC og mitt inntrykk er også at hjulstøy er langt høyere. Men i dag har jeg kjørt en 1St med Pirelli dekk. Mitt inntrykk er at hjulstøyen er merkbart lavere enn med Bridgestone Turanza dekkene som den andre bilen hadde. Dekktrykk er også viktig, og den første bilen jeg kjørte hadde alt for høyt trykk  (3,2 bar)

I dag må jeg si at jeg følte at dekkstøy ikke var veldig mye høyere enn e-teon / EQC, men det er jo alltid en usikkerhet når man ikke kjører bilene samtidig på samme vei.

Jeg kommer fra Kona, og synes bilen er veldig støysvak. Nyter å kjøre uten noe radio eller annet. Bare har det stille i kupen. Har Bridgestone dekkene. Trykket har jeg ikke sjekket.

Tenker at støyen har også med preferanser. Kommer du fra den stilleste bilen i klassen så er den kanskje ikke best. Kommer du fra Kona, som meg, så vil du være veldig fornøyd.

Trond.m

Ja, @HelEl Det er nok riktig det du påpeker. Har også hatt en Kona, og på dårlig asfaltv var det mye dekkstøy. Har en ID.4 med Pirelli dekk nå. Den overrasker positivt med lavt støynivå. Mulig det er et resultat av tilvenning, men jeg oppfattet støyen som mer sjenerende når jeg kjørte ID.4 med Bridgestone. Det er neppe snakk om stor forskjell i dB, men lyden er kanskje litt annerledes.

Barskog

Jeg har Bridgestone sommerdekk på min ID.4 og syntes faktisk det er en del støy.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA