Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

hELgenen

Min er skikkelig tyst..Pirelli dekk.
Synes dog bilen er for mykt satt opp,så.her er meningene mange skjønner jeg. Min står i sport mode og blir værende der for å si det slik.
Når jeg tar inn speilene ifb innkjøring i garasje så må jeg iblant fikle mye før jeg får dem ut igjen. Et eller annet er ustabilt her.  Snodig at jeg ikke kan låse bil,sjekke status på lås med app. Er dette en funksjon avhengig av utstyrsgrad? App viser ikke plassering av bil,ble lovt det av selger,men det var feil tydeligvis. Ellers litt irritert over "vent litt..." - slike meldinger burde ikke finnes da enten hardware burde oppgraderes inntil de  blir borte,eller software bør tunes inntil de blir borte.


ID4

Sitat fra: hELgenen på mandag 19. april 2021, klokken 14:43
Min er skikkelig tyst..Pirelli dekk.
Synes dog bilen er for mykt satt opp,så.her er meningene mange skjønner jeg. Min står i sport mode og blir værende der for å si det slik.
Når jeg tar inn speilene ifb innkjøring i garasje så må jeg iblant fikle mye før jeg får dem ut igjen. Et eller annet er ustabilt her.  Snodig at jeg ikke kan låse bil,sjekke status på lås med app. Er dette en funksjon avhengig av utstyrsgrad? App viser ikke plassering av bil,ble lovt det av selger,men det var feil tydeligvis. Ellers litt irritert over "vent litt..." - slike meldinger burde ikke finnes da enten hardware burde oppgraderes inntil de  blir borte,eller software bør tunes inntil de blir borte.

App er foreløpig utstyrt med få funksjoner. Det ryktes om at mange nye funksjoner vil komme snart. Tror ikke det er avhengig av utstyrsversjon.

sk0yern

App'en er en vits. Helt utrolig at den ikke har mer funksjonalitet.

Apropos ta speilene inn ved innkjøring i garasje, det er kanskje bedre at man må fikle litt for å få de ut, enn at de går ut automatisk når du fortsatt står inntil veggen.
I instruksjonsboken står det:
SitatIf the rotary knob for the electrically adjustable exterior mirrors is in the position , the exterior mirrors remain folded in.
Jeg har foreløpig vært skeptisk til å ta inn speilene før parkering, men det er kanskje helt uten grunn.

hELgenen

Har masse plass inne i garasjen,er døren som er smal. Så om speilene smeller ut når bilen er inne så er det null stress. Kjører så nær døren som mulig nettopp for å svinge litt til siden når jeg kommer inn. Men når jeg er ute igjen så må jeg vri bryteren hit og dit noen ganger før det  skjer noe. Iblant kommer de med en gang,iblant ikke

Olemann


Hører ikke noe "tinnitus-lyd" i min, men har selv hatt Tinnitus i en årrekke etter ulykke i Forsvaret, så det skal mye til for at en annen pipelyd overdøver den.

Ikke romling eller flaskeblåselyd av dekkene heller.

Ryggelys;  Ja takk til gode innspill som kan få dette opp på et anstendig nivå.  Håper å unngå montere 1000 meter halogen bak, som jeg gjorde på min VW 1200 boble på 80 tallet var det vel.

Roy Aasen

#110
Da er bilen brukt både kort og langt.  Vet ikke jeg, imponert blir jeg ikke.

Pluss:
God plass innvendig og det var det. 
Knapper på rattet trengte jeg ett minutt på, helt ok å bruke. Justeringer ratt / sete osv helt ok,(se -punkt under) Klima også helt ok. Både classic og smart fungerer som forventet.
Brukte et kvart på instruksjonsboken, tok ett kvart til å sette opp det vesle som er på skjermen. Fungerer helt ok.

Minus:
Ett fullstendig håpløst system for beregning av rekkevidde.
Ett utrolig forbruk nå det er kjølig.  28 mil på lørdag morgen med -2 til 0 grader. Klatret 300 m på 28 mil. Snitt 76 km/t forbruk 22.1 kWh/100km. Startet med 430 km oppgitt rekkevidde. Kom frem med 60 km igjen...som er ca på trynet.
Retur i +15  grader . Hjemme med 18 mil tilgode..
Returforbruk var 14.8 kWh/100km. Snitthastighet 77km/h. Høydeforskjell 300m ned.
Ser ut til at forbruket med mer sommervarme absolutt er innafor.




Komfort:   Bare sånn passe.
Stille, men min gamle Citroen diesel fra 2008 er stillere. (ID på Pirelli dekk)
Stiv og stumpete i forhold til samme Citroen. Kjører ID på comfort, men det mangler mye der.
Setene er for harde og har ikke justering på vinkle oppe i ryggen.

VW må iaf få orden på rekkevidde og forbruksberegninger, samt det håpløse forbruket når det blir kjølig. Mye tas av batterivarmen, hvor resten av forbruket blir av, ja det må fåglane vite. På samme tur som over og vinter...så ville nok denne slite med 25 mil rekkevidde. Som da er helt på trynet.

App:
Har sjekket, virker, men jeg trenger den ikke, altså uvesentlig

Radio / Navi , fungerer helt greit, som det skal, ingen utfall på DAB.
Med litt gammel telefon så virker Android Auto kun med kablet tilkobling. (Ligger på telefon og ikke bilen :-) )

Er ikke helt sikker på om det var ett smart kjøp.  Den får gå over sommeren..så får vi se.


Bjoris

#111
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 19. april 2021, klokken 19:42
Da er bilen brukt både kort og langt.  Vet ikke jeg, imponert blir jeg ikke.

Pluss:
God plass innvendig og det var det. 
Knapper på rattet trengte jeg ett minutt på, helt ok å bruke. Justeringer ratt / sete osv helt ok,(se -punkt under) Klima også helt ok. Både classic og smart fungerer som forventet.
Brukte et kvart på instruksjonsboken, tok ett kvart til å sette opp det vesle som er på skjermen. Fungerer helt ok.

Minus:
Ett fullstendig håpløst system for beregning av rekkevidde.
Ett utrolig forbruk nå det er kjølig.  28 mil på lørdag morgen med -2 til 0 grader. Klatret 300 m på 28 mil. Snitt 76 km/t forbruk 22.1 kWh/100km. Startet med 430 km oppgitt rekkevidde. Kom frem med 60 km igjen...som er ca på trynet.
Retur i +15  grader . Hjemme med 18 mil tilgode..
Returforbruk var 14.8 kWh/100km. Snitthastighet 77km/h. Høydeforskjell 300m ned.
Ser ut til at forbruket med mer sommervarme absolutt er innafor.




Komfort:   Bare sånn passe.
Stille, men min gamle Citroen diesel fra 2008 er stillere. (ID på Pirelli dekk)
Stiv og stumpete i forhold til samme Citroen. Kjører ID på comfort, men det mangler mye der.
Setene er for harde og har ikke justering på vinkle oppe i ryggen.

VW må iaf få orden på rekkevidde og forbruksberegninger, samt det håpløse forbruket når det blir kjølig. Mye tas av batterivarmen, hvor resten av forbruket blir av, ja det må fåglane vite. På samme tur som over og vinter...så ville nok denne slite med 25 mil rekkevidde. Som da er helt på trynet.

App:
Har sjekket, virker, men jeg trenger den ikke, altså uvesentlig

Radio / Navi , fungerer helt greit, som det skal, ingen utfall på DAB.
Med litt gammel telefon så virker Android Auto kun med kablet tilkobling. (Ligger på telefon og ikke bilen :-) )

Er ikke helt sikker på om det var ett smart kjøp.  Den får gå over sommeren..så får vi se.

Jeg kjører ID3 nå og ser rekkeviddeindikatoren i for stor grad baserer seg på forbruk siste del av kjøringen. Vi kjørte til fjells i helgen og hadde 175 km igjen når vi begynte på de siste 20 km som er med tøffe stigninger, 600 høydemeter opp. Jeg tenkte at det kom til å gå det dobbelte altså ned til 135 km, men den havnet under 100. Det er jo noe fornuftig i dette fordi bilen vet ikke om du skal videre opp, kjøre flatt eller kjøre nedover igjen. Skal du 2000 moh så er det viktig at gjenstående rekkevidde er riktig, men det ser jo mye verre ut enn det er.

ID bilene er noe av det mer effektive som er å oppdrive, vi fikk snitt på ID3 til 159 wh inkludert 600 høydemeter opp. Det er på nivå eller bedre enn vår forrige ENiro som igjen er en av de beste, om ikke den beste på effektivitet på en bil som har plass til en familie.

Det at bilen bruker mye første milen har mange klaget på, jeg tenker at hvorfor ikke når det er bedre for batteriet at det varmes opp, er det så krise at bilen bruker mye på småkjøring? If so kan en passe på at bilen er ladet rett før, men her kommer kanskje også endringer hvis det blir mye klager.

220 wh som du har på rundt null grader og 300 høydemeter opp er jo ikke elendig forbruk, det er jo helt normalt for en så stor bil, det går ikke ann å sammenligne dette med småbiler, spes ikke når du kjører oppover og ikke nedover igjen, da vil større biler har større forskjell på forbruk enn lettere biler.

Ellers syns jeg også at det blir litt for dumt å sammenligne en ny bil med en Citroèn på komfort, men, men.



Roy Aasen

Du tuller nå tenker jeg.

En ID4 er ikke komfortabel i sammenligning med min gamle C5, selv om mange mener at ID4 en komfortabel bil.
Folekevogna er ikke noe komfortbil for meg.

Hvorfor jeg ikke skulle sammenligne det med Citroen fatter ikke jeg. Skulle jeg sammenlignet med en 3 gammel Soul kanskje?

Når det gjelde forbruket, så er mistanke der om at varmepumpen ikke går som den skal. Ved tid og anledning så skal VW få sjekke det.
Blir jeg ikk absolutt overbevist og fornøyd så blir det bytte i dieselvogn igjen.

hELgenen

Trist om du er der at du skulle falle tilbake til diesel.
Andre biler med noe mer komfort er kanskje Q4. Ville vurdert den om id.4 ikke holder mål. Selv synes jeg id.4 er ok,men noe myke seter for min smak.
Er man vant til fransk komfort så blir nok id.4 for hard i fjæringen kanskje..Håper du finner en elbil med rett komfort for deg..og skroter dieselbil tanken

Roy Aasen


turfsurf

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 20. april 2021, klokken 13:07
220 wh som du har på rundt null grader og 300 høydemeter opp er jo ikke elendig forbruk, det er jo helt normalt for en så stor bil, det går ikke ann å sammenligne dette med småbiler, spes ikke når du kjører oppover og ikke nedover igjen, da vil større biler har større forskjell på forbruk enn lettere biler.
Altså. 300hm på 2 tonn bil er vel drøye 1.6kWh. Det utgjør vel en forskjell i forbruk over 28 mil på godt under 10Wh/km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Roy Aasen

Takk til turfsurf.
Du har noe lengre øvelse i elbiler ser jeg.
Jeg sliter litt med utregningene når det gjelder dette  :)

Bjoris

Poenget her er vel at gjenværende rekkevidde blir kort pga at siste del av turen har veldig høyt forbruk pga at det går oppover. Jeg har kjørt to ID4 og begge lå rundt 1.8 i regnvær og 5 pluss etter flere 100 km. Tenker 2.2 er bra under slike forhold og med det snittet er rekkevidden 350 km. 77000/220.

Bmw_Tryne

Bmw 530i G30

Øyvind.h

Legger ut noe i kveld eller i løpet av helgen når jeg har fått testet bilen til hytta, men synes foreløpig det er en god bil :)

Må jeg gjøre noe spesielt for å aktivere lane assist? Jeg aktiverer adaptiv cruise og får opp noen grønne rette striper på den lille skjermen. Det ser ut til at den har lane assist aktivert, men virker ikke som bilen styrer etter stripene noe nevneverdig. I hvert fall ikke sammenlignet med hva jeg er vant med fra Merc og Tesla som styrer bra?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA