Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

arthur

Er det noen i posisjon som noen gang har sagt at momsfritaket på elbiler skal vare inn i evigheten?

Ordningen så langt, har vært et bevisst ønske om å legge til rette for en ønsket/villet endring av biltyper som kjøpes, en ordning som åpenbart har fungert bra og som etter hvert vil falle bort, helt eller delvis, av den enkle grunn at den/de har "gjort jobben".

Argumenter for momsfri sykkel, sportstøy, mat osv blir en avsporing av debatten etter mitt syn.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 03. august 2021, klokken 07:29

Nå er det vel AP som mener at om du er bilinteressert og velger å kjøpe en dyrere bil skal du svi mens om du bare ser på bilen som et transportmiddel så er du innafor og kan klare deg med noe med fire hjul og som går fremover - lyder litt Sovjet.

Å assosiere AP's bilpolitikk med Sovjet (og kommunisme og vanstyre antar jeg) sier mye mer om deg enn om AP. Det er en nedverdigende argumentasjon som fyrer opp hatet mot AP (og vi husker hva slikt hat kan føre til).

Wisd0m

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 03. august 2021, klokken 13:28

Nå er det vel AP som mener at om du er bilinteressert og velger å kjøpe en dyrere bil skal du svi mens om du bare ser på bilen som et transportmiddel så er du innafor og kan klare deg med noe med fire hjul og som går fremover - lyder litt Sovjet.

Å assosiere AP's bilpolitikk med Sovjet (og kommunisme og vanstyre antar jeg) sier mye mer om deg enn om AP. Det er en nedverdigende argumentasjon som fyrer opp hatet mot AP (og vi husker hva slikt hat kan føre til).
Tydeligvis populært å dra 22. juli kortet for tiden. Det er noe jeg vil advare mot, det skaper en debatt der alt annet en politisk korrekte meninger blir værende i trykkokere, det er bedre at man får prate fritt.

Jeg ser forsåvidt ikke noe feil med det opprinnelige innlegget. AP er et mer kontrollerende parti enn mange kan ønsket seg og ønsker å redusere forskjellene. Det vil nødvendigvis gjøre at alle kjører biler i ca. samme klasse.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 03. august 2021, klokken 14:31

Jeg ser forsåvidt ikke noe feil med det opprinnelige innlegget. AP er et mer kontrollerende parti enn mange kan ønsket seg og ønsker å redusere forskjellene. Det vil nødvendigvis gjøre at alle kjører biler i ca. samme klasse.

Om du ikke ser forskjell på AP og et Sovjetregime så er du i samme båt som Ingeniøren. Det må kunne påtales at det er urimelig å likestille AP med Sovjetregimer, en likestilling som demoniserer Arbeiderpartiet. Etter 10 år må det være lov å si sannheten om usann, usaklig og grumsete argumentasjon.

Til grunn for diskusjonen her  ligger AP's unnselige forslag om legge moms på den del av en bils pris som overstiger 600.000! Det vil altså i følge WisdOm medføre at "alle kjører biler i ca samme klasse"!

Wisd0m

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 03. august 2021, klokken 15:08
Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 03. august 2021, klokken 14:31

Om du ikke ser forskjell på AP og et Sovjetregime så er du i samme båt som Ingeniøren. Det må kunne påtales at det er urimelig å likestille AP med Sovjetregimer, en likestilling som demoniserer Arbeiderpartiet. Etter 10 år må det være lov å si sannheten om usann, usaklig og grumsete argumentasjon.

Til grunn for diskusjonen her  ligger AP's unnselige forslag om legge moms på den del av en bils pris som overstiger 600.000! Det vil altså i følge WisdOm medføre at "alle kjører biler i ca samme klasse"!
Les posten hans igjen. Det er "litt Sovjet"...

Edit: Og du har plassert meg feil politisk. Jeg er Liberalist. Det vil si at jeg ønsker frihandel og fri innvandring. Motsatt av holdningen til den typiske høyreekstremisme.

Rosstopher

At AP i generasjoner har ført en avgiftspolitikk hvor alle biler over en viss størrelse og over en viss effekt har vært uønsket og hardt straffet er vel uomtvistelig? Å kalle det "litt Sovjet" når staten er opptatt av å styre folks vaner er helt innafor i min bok. Å plutselig dra inn høyreekstremisme i en slik diskusjon blir bare dumt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:07
At AP i generasjoner har ført en avgiftspolitikk hvor alle biler over en viss størrelse og over en viss effekt har vært uønsket og hardt straffet er vel uomtvistelig? Å kalle det "litt Sovjet" når staten er opptatt av å styre folks vaner er helt innafor i min bok. Å plutselig dra inn høyreekstremisme i en slik diskusjon blir bare dumt.

Ja vel, nå pipler de frem både den ene og den andre!

turfsurf

At AP i generasjoner har ført en avgiftspolitikk hvor alle biler over en viss størrelse og over en viss effekt har vært uønsket og hardt straffet er vel uomtvistelig? Å kalle det "litt Sovjet" når staten er opptatt av å styre folks vaner er helt innafor i min bok.
Helt enig. AP likestilles ikke med gode gamle USSR, men det påpekes at de har noen trekk som minner om det styret. Helt korrekt IMO.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:14
At AP i generasjoner har ført en avgiftspolitikk hvor alle biler over en viss størrelse og over en viss effekt har vært uønsket og hardt straffet er vel uomtvistelig? Å kalle det "litt Sovjet" når staten er opptatt av å styre folks vaner er helt innafor i min bok.
Helt enig. AP likestilles ikke med gode gamle USSR, men det påpekes at de har noen trekk som minner om det styret. Helt korrekt IMO.

Enda en som demoniserer Arbeiderpartitet ved å knytte partiet til Sovjetregimer!

Electric cars in Norway

Sitat
Enda en som demoniserer Arbeiderpartitet ved å knytte partiet til Sovjetregimer!

Det er veeeeldig langt fra sannheten.... just saying.

Googlet AP nå nettopp... se bilde under... ikke mye Sovjet omtale der...

https://www.arbeiderpartiet.no/om/

Det er vel partiet Rødt med han Moxnes som er en bedre sammenligning her...

Ingeniøren

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 03. august 2021, klokken 13:28

Det var da voldsomt !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:36
Tror du må jobbe med leseforståelsen din. Ingen her som har «knyttet AP til Sovjetregimer». At de har noen trekk til felles med med disse regimene er Ikke det samme som at de har/hadde direkte knytninger til de.

/politisk rant som kun reflekterer min oppfatning:

IMO spiller AP veldig mye på janteloven, og har en ovenfra og ned «vi vet bedre holdning». I tillegg har de en partielite som lukter grisene fra animal farm på lang vei..
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. august 2021, klokken 20:05
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:36
Tror du må jobbe med leseforståelsen din. Ingen her som har «knyttet AP til Sovjetregimer». At de har noen trekk til felles med med disse regimene er Ikke det samme som at de har/hadde direkte knytninger til de.

/politisk rant som kun reflekterer min oppfatning:

IMO spiller AP veldig mye på janteloven, og har en ovenfra og ned «vi vet bedre holdning». I tillegg har de en partielite som lukter grisene fra animal farm på lang vei..

Nå er det tre forskjellige personer med innlegg som knytter Arbeiderpartiet til Sovjet på en en eller annen måte. En av dem er deg selv. Så det er nok du som må gjøre noe med leseforståelsen!

Med den karakteristikken som du kommer med av Senterpartiet og deres ledere, så er det unødvendig for meg å si noe om deg. Du avslører selv hvilket lavmål du ligger på.

Rosstopher

Det er lov å la seg krenke, men som amerikanerne sier: Just because you're offended doesn't mean you're right.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Olemann

Jeg hadde trodd og håpet, at alle nå hadde fått med seg, og akseptert, at begrepet "trekke 22. juli kortet" er dødt og begravet. Det begrepet bruker man ikke igjen, aldri.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA