Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

Jalla

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 07. august 2021, klokken 17:57
Sitat fra: Jalla på lørdag 07. august 2021, klokken 12:21
Når man leser artikler som dette blir diskusjonen rundt moms(subsidier) av elbiler i Norge ganske så meningsløs.

5 prosent av verdens kraftverk står for 73 prosent av utslippene
Og det værste er ikke så langt unna oss. Kullkraftverket i Belchatow i Polen har større klimagassutslipp enn noe annet kraftverk i verden, ifølge en studie fra University of Colorado Boulder.
https://forskning.no/energi-klima-teknologi/5-prosent-av-verdens-kraftverk-star-for-73-prosent-av-utslippene/1895922
37 millioner tonn med CO₂ fra ett kraftverk i Polen vs elbil-suksessen i Norge som sparer samfunnet for 70 000 tonn CO2 i året.
https://www.bkk.no/energimagasinet/elbil

Her tror jeg du er blitt grundig feilinformert. Hver elbil elbil reduserer CO2-utslipp med ca 2,5 tonn (1.000 liter diesel gir 2,7 tonn CO2). Dagens bestans av elbiler, ca 400.000 biler, sparer altså samfunnet for ca 1 million tonn CO2 i året!
Du får ta det opp med BBK, og ikke meg.

daktari

Pluss mindre NOx, sotpartikler  og andre avgasser der barn går til skolen...

Ad e-tron så er det jo ikke så voldsom luksus unntatt prisen. Som en vanlig Audi, eks Q5, men ekstra dyr fordi den er elektrisk. Q5 i Tyskland koster fra €45.000,- inkl. 19% Mwst, dvs €36.000 uten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ketill Jacobsen

#197
Sitat fra: Jalla på lørdag 07. august 2021, klokken 19:22
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 07. august 2021, klokken 17:57
Sitat fra: Jalla på lørdag 07. august 2021, klokken 12:21
Når man leser artikler som dette blir diskusjonen rundt moms(subsidier) av elbiler i Norge ganske så meningsløs.

5 prosent av verdens kraftverk står for 73 prosent av utslippene
Og det værste er ikke så langt unna oss. Kullkraftverket i Belchatow i Polen har større klimagassutslipp enn noe annet kraftverk i verden, ifølge en studie fra University of Colorado Boulder.
https://forskning.no/energi-klima-teknologi/5-prosent-av-verdens-kraftverk-star-for-73-prosent-av-utslippene/1895922
37 millioner tonn med CO₂ fra ett kraftverk i Polen vs elbil-suksessen i Norge som sparer samfunnet for 70 000 tonn CO2 i året.
https://www.bkk.no/energimagasinet/elbil

Her tror jeg du er blitt grundig feilinformert. Hver elbil elbil reduserer CO2-utslipp med ca 2,5 tonn (1.000 liter diesel gir 2,7 tonn CO2). Dagens bestans av elbiler, ca 400.000 biler, sparer altså samfunnet for ca 1 million tonn CO2 i året!
Du får ta det opp med BBK, og ikke meg.

Hvorfor videreformidler du slike tall (72.000 mot 1.000.000 tonn) når du har så lite greie på temaet?

Electric cars in Norway

#198
Godt innspill av foreningen om å
ikke utfase elbilfordelene :+1:

Tråd starter lurer på hvor lenge momsfritaket varer? Her er hva vi vil ha.

Kopi:

"Norge har mål om at 100 prosent av nybilsalget skal være utslippsfritt innen 2025."

"– For tidlig

Bu mener det er avgjørende at vi ikke faser ut elbilfordelene før 2025-målet er nådd."

https://e24.no/privatoekonomi/i/36lKqX/momsfritak-viktigst-for-elbilister-utfasing-setter-klimamaal-i-fare

Dette er elbilfordelene:

Kopi:

"Elbilfordelene

Elbilene slipper engangsavgift og merverdiavgift, som andre biler må betale.

Elbiler skal maksimalt betale 50 prosent av det bensinbiler betaler i bompenger i eksisterende bommer. Stortinget har bestemt at elbiler maksimalt skal betale 50 prosent av det biler på fossilt drivstoff betaler for parkering, men forskriften for dette har ikke kommet ennå, og kan dermed variere. Hovedregelen er at elbiler kan kjøre i kollektivfelt og sambruksfelt, men dette kan begrenses med underskilt. Stortinget har vedtatt at elbiler skal betale maksimalt halv pris av det bensin- og dieselbiler betaler på ferger. Dette er nå innført på både riks- og fylkesvegferjer.

Kilde: Elbilforeningen"

Electric cars in Norway

#199
Godt sagt av Christina Bu i gårsdagens NRK nyhet :+1:

Kopi:
Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening. Hun mener det er for tidlig å fjerne momsfritaket på de dyre elbilene.
– Det er tre år og fire måneder til 2025, da skal vi ha 100 prosent markedsandel for person- og varebiler. Vi må være sikre på at vi når det målet før vi begynner å innføre moms på elbiler, sier Bu.

https://www.nrk.no/nordland/elbil_-nesten-1-av-3-vil-heller-kjope-bensinbil-hvis-elbilfordelene-forsvinner-1.15609297

Kopi fra samme nyhet:

Her er partienes elbilpolitikk

Arbeiderpartiet:
Gradvis redusere fordelene på de dyreste elbilene, og øke CO₂-komponenten for nye bensin- og dieselbiler for å nå målet om at alt nybilsalg skal være nullutslippsbiler innen 2025.
Bygge ut ladestasjoner for elbil i hele landet.

Høyre:
Følge opp Stortingets vedtatte målsetting om at alle nye personbiler innen 2025 skal være nullutslippskjøretøy.
Gradvis trappe ned elbilfordelene, i første omgang på de dyreste elbilene, men sørge for at det alltid skal lønne seg å kjøpe lav- og nullutslippsbiler.
Trappe opp støtten til utslippsfrie nyttekjøretøy.
Øke tilgangen på hurtig- og lynlading for elbiler i hele landet.
Jobbe for økt ladeinfrastruktur i borettslag og leilighetsbygg samt parkeringsanlegg og parkering for næringsbygg.

Senterpartiet:
Alle nye personbiler og lette varebiler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler (el, hydrogen og biogass).
Endre elbilfordelene slik at staten kun gir merverdiavgiften-fritak for kostnader opp til 600 000 per nyinnkjøpt elbil. Over dette beløpet betales full mva. Bruksfordelene reduseres gradvis.
Nasjonal plan for ladestasjoner og fyllestasjoner for hydrogen og biogass.
Bygge ut 10.000 hurtigladere i hele landet innen 2030.

Sosialistisk venstreparti:
Vil fases inn merverdiavgift for kjøpsbeløpet over 600 000 kroner ved kjøp av nye elbiler.
Samtidig skal økte kjøpsavgifter for elbiler alltid følges av en større økning for fossilbiler i samme klasse.
Utrede forbud mot kjøp og import av nye personbiler og lettere varebiler på fossilt drivstoff.
Bedre støtteordningen for ladeinfrastruktur i distriktene.
Gi økonomisk støtte til ladeinfrastruktur i borettslag og sameier.
Alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler i 2023 og i 2025 skal også nye lette varebiler ha null utslipp.

MDG:
Fase ut salg av nye fossile personbiler og motorsykler innen 2023 og mye fossilfrie varebiler innen 2025.
Etablere en bygdemiljøpakke for miljøvennlig transport i distriktskommuner, med tiltak som leasingstøtte for elbil, bestillingsbusser, utlån av elsykler og storskala utbygging av ladestasjoner.
Insentiver til bruk av bildeling, for eksempel momsfritak for elbiler brukt til bildeling, senere innfasing av engangsavgifter enn for privateide biler og billigere leie av parkeringsplasser.
Bygge ut sammenhengende ladenett innen 2023 med prioriteringa av distriktene, slik at elbil blir et reelt alternativ i hele landet.
Innføre en støtteordning for etablering av ladepunkter i borettslag og sameier.

Rødt:
Innføre et makstak på elbilsubsidier, slik at andelen av kjøpesummen over dette nivået blir ilagt de samme avgiftene som andre biler.
Vil sørge for et bedre kollektivtrafikknett, slik at behovet for privatbiler blir mindre.
Mål om ingen nysalg av fossilbilder inne 2025.
Bygge ut kapasiteten for hurtigladere for elbil i alle kommunesentre.

Frp:
Mva. og trafikkforsikringsavgift for kjøretøy gjøres teknologinøytral.
Redusere kjøretøyavgiftene betydelig.
Engangsavgiften skal reduseres og på sikt fjernes.
Nei til forbud mot bensin- og dieselbiler.
Inntekter som følge av mva. fra utslippsfrie kjøretøy skal uavkortet gå til å redusere bompengebelastningen.

Venstre:
Vil sikre elbilfordeler ut 2025 for å nå målet om at alt nybilsalg skal være nullutslippsbiler.
Beholde kjøpsfordelen som gjør at det lønner seg å velge elbil.
Sikre ladeinfrastruktur i hele landet, etablering av minst 30 hydrogenfyllestasjoner og et nasjonalt nett av fyllestasjoner for biogass innen 2025.

KrF:
Alle nye biler som blir solgt etter 2025 skal være nullutslippsbiler.
Hele transportsektoren bør være utslippsfri/karbonnøytral i 2030.
Arbeide for et bærekraftig bilavgiftssystem, som sikrer at det er lønnsomt å kjøpe nullutslippsbiler.
Bygge ut infrastrukturen for nullutslippsbiler, og gi økonomisk støtte til ladestasjoner og ladepunkt i borettslag, sameier og garasjelag.

Kilder: Partiprogrammene og oversikt fra Norsk elbilforening

turfsurf

Blir ikke mange igjen å stemme på skal man legge elbilpolitikken til grunn. AP, SP, Høyre og FrP er i tillegg klimafiendtlige på flere områder, og utgår lett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. august 2021, klokken 15:43
Blir ikke mange igjen å stemme på skal man legge elbilpolitikken til grunn. AP, SP, Høyre og FrP er i tillegg klimafiendtlige på flere områder, og utgår lett.

Sant det - og MDG er miljøfiendelig og derfor utgår de også

stefse

stefseversjonen:

AP: Avgifter på alt, men litt mindre på fossil. Bilen er viktig i sosialpolitikken og bilen skal alltid fortelle noe om hvor mye penger du har råd til å betale til statskassen.

H: På sikt skal EU bestemme elbilpolitikken

SP: Biodiesel er nesten like bra som EL, og skaper jobb og subsidier til bønder. Se ellers AP.

MDG: Verden slik vi ser den, skal implementeres overalt, gjerne med tvang. I utlandet vet vi ikke helt, men vi stoler på Greta Thunberg

SV: Se AP og MDG, pluss ekstra prat om de rike og skoler

Rødt: Staten bør eie bilene i MDG's bilkollektiv

V: Status quo

FRP: Vi skal gå inn i solnedgangen med stil

KRF: Vi mener det som er best, og velsigner det med taler, sløyfer og kors
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. august 2021, klokken 15:43
Blir ikke mange igjen å stemme på skal man legge elbilpolitikken til grunn.

turfsurf :+1: ser den. Man må gå for hva man tror er det beste....

Det heter jo... den som vet hvordan pølser og politikk lages, får aldri mer en rolig natt...   :D

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. august 2021, klokken 19:11

Sant det - og MDG er miljøfiendelig og derfor utgår de også
MDG er veldig høyt og lavt. Virker ikke som om de vet hvordan landet er befolket.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: stefse på søndag 15. august 2021, klokken 20:22
stefseversjonen:

AP: Avgifter på alt, men litt mindre på fossil. Bilen er viktig i sosialpolitikken og bilen skal alltid fortelle noe om hvor mye penger du har råd til å betale til statskassen.

H: På sikt skal EU bestemme elbilpolitikken

SP: Biodiesel er nesten like bra som EL, og skaper jobb og subsidier til bønder. Se ellers AP.

MDG: Verden slik vi ser den, skal implementeres overalt, gjerne med tvang. I utlandet vet vi ikke helt, men vi stoler på Greta Thunberg

SV: Se AP og MDG, pluss ekstra prat om de rike og skoler

Rødt: Staten bør eie bilene i MDG's bilkollektiv

V: Status quo

FRP: Vi skal gå inn i solnedgangen med stil

KRF: Vi mener det som er best, og velsigner det med taler, sløyfer og kors

stefse :+1: herlig oppsummert he he du burde fått presentert denne analysen i beste sendetid på både tv2 og NRK.

Electric cars in Norway

MDG er et veldig ungt parti... lider litt av det...


"MDG er veldig høyt og lavt. Virker ikke som om de vet hvordan landet er befolket."

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 15. august 2021, klokken 20:31
MDG er et veldig ungt parti... lider litt av det...
Tja, MDG ble stiftet 29. oktober 1988 og det er snart 35 år siden, så vil ikke si det er et veldig ungt parti. Problemet med MDG slik jeg ser det er at de vingler veldig og har lite helhetlig politikk. Det er også mange individuelle meninger og oppfatninger fra viktige personer i partiet som spres i media og får partiet til å framstå som lite samlet. Jeg er enig i mange av de politiske målene til MDG, men mener at virkemidlene ikke er realistiske. Jeg vil ikke unnskylde MDG med at de er et ungt parti, men er overrasket over at de er så lite strukturerte etter så lang fartstid som et politisk parti.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Sitat fra: THE på mandag 16. august 2021, klokken 08:31
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 15. august 2021, klokken 20:31
MDG er et veldig ungt parti... lider litt av det...
Jeg vil ikke unnskylde MDG med at de er et ungt parti, men er overrasket over at de er så lite strukturerte etter så lang fartstid som et politisk parti.

For meg er ikke dette partiet et parti, men en interesseorganisasjon, et problem som gjelder mange partier i Norge i dag. For øvrig enig med deg i dine betraktninger om "partiet".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på mandag 16. august 2021, klokken 09:07
Sitat fra: THE på mandag 16. august 2021, klokken 08:31
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 15. august 2021, klokken 20:31
MDG er et veldig ungt parti... lider litt av det...
Jeg vil ikke unnskylde MDG med at de er et ungt parti, men er overrasket over at de er så lite strukturerte etter så lang fartstid som et politisk parti.

For meg er ikke dette partiet et parti, men en interesseorganisasjon, et problem som gjelder mange partier i Norge i dag. For øvrig enig med deg i dine betraktninger om "partiet".

Høyre og SP er typiske interessepartier (mest økonomiske interesser) for henholdsvis de rike og bedrestilte og bønder. MDG er bare interessert i det beste for alle og planeten. At dette skal være kritikkverdig overgår min forstand. For øvrig er det meningsløst å klassifisere partier som interessepartier, de er alt for allsidige til å fortjene slike karakteristikker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA