Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og Bitcoin - en bra strategi?

Startet av hELgenen, mandag 08. februar 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: MaxQ på torsdag 11. februar 2021, klokken 04:27

Jeg må si at jeg ser en del fordeler med crypto. En tenkt fordel her kan være at Tesla kan selge bilene sine uten tanke på å sitte på ulike valutareserver for å begrense mulige tap når Fiat-pengene raser fritt.

Du tuller ikke sant ? Håper du ikke mener at du reduserer kursrisiko ved å sitte på krypto ?
Sammenlignet med krypto er selv argentinske pesos å regne som en trygg havn. Ta en titt på beta for bitcoins. Ikke engang TSLA slår den.

Ellemelle

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:14
Bitcoin er også transparent, slik at alle transaksjoner siden tidenes morgen ligger åpent i blokkjeden for alle å se, altså ekstremt dårlig egnet for kriminelle.
Ett ord: Ransomware

Rollep

#62
Sitat fra: Tellus på onsdag 10. februar 2021, klokken 20:01
Ganske grei oppsummering av bitcoin egentlig.

Don't fall for the bitcoin bubble, even the Flintstones had a better system, warns economist Nouriel Roubini

https://www.marketwatch.com/story/dont-fall-for-the-bitcoin-bubble-even-the-flintstones-had-a-better-system-warns-economics-professor-nouriel-roubini-11612973303?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

Noen drypp:
SitatAnd don't even refer to cryptocurrencies as "currencies," as almost nothing is priced in them, he said. "They are not a scalable means of payment: with bitcoin you can do five transactions per second while the Visa network does 24,000."

SitatCrypto, he says, is "only a play on a speculative asset bubble, worse than tulip-mania, as flowers had and still have utility. Its store of value against tail risks is unproven. And worse: some cryptos, dubbed "'shitcoins,' are financial scams in the first place or debased daily by their sponsor," said the professor of economics at New York University's Stern School of Business and chairman of Roubini Macro Associates.

And cryptocurrencies won't "decentralize finance, provide banking services to the unbanked, or make the poor rich," because the mining of bitcoins, for example, is mostly controlled by oligopolistic miners, in far-flung places such as Russia, China or Belarus.

:+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Sjøhyene

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:22
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:14
Bitcoin er også transparent, slik at alle transaksjoner siden tidenes morgen ligger åpent i blokkjeden for alle å se, altså ekstremt dårlig egnet for kriminelle.
Ett ord: Ransomware

Skal man forby salg av hammere fordi en hammer kan brukes til å slå noen i hodet?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

daktari

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. februar 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:22
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:14
Bitcoin er også transparent, slik at alle transaksjoner siden tidenes morgen ligger åpent i blokkjeden for alle å se, altså ekstremt dårlig egnet for kriminelle.
Ett ord: Ransomware
Skal man forby salg av hammere fordi en hammer kan brukes til å slå noen i hodet?
Poenget er vel at det ikke finnes en tiltrodd boholder (kjent som bank) som fører oversikt over hvem som har konto. Det er jo også hele poenget med blokkjeden, "alle er banken". Blokkjeden er jo basert på transparens i transaksjon, men så lenge det ikke er klart hvem som eier kontoen som gjør transaksjonen er jo problemet der. Dette er også det som gir energisløsingen og tregheten, alle må verifisere transaksjonen.

Dagens banker er nasjonalt regulert. Seriøse nasjoner har reguleringer på bankene slik at transaksjoner over en viss størrelse må oppgis skattemyndighetene. Skattehull som Sveits, Panama etc har ikke slike reguleringer, men til slutt blir de presset inn i det også. Med krypto vil dette være en mye vanskeligere vei å gå, fordi du må antagelig, slik som i skipsfart, få til en global regulering samtidig fordi "bokholderen" er globalt distribuert; ergo klin umulig å regulere.

I Norge er det ikke lov å eie angrepsvåpen og automatvåpen. I USA er det lov, de vil jo bare bruke dem i selvforsvar. Så ja, det går an å forby det som er mer skadelig enn nyttig for samfunnet. Det er opp til våre folkevalgte.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ellemelle

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. februar 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:22
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:14
Bitcoin er også transparent, slik at alle transaksjoner siden tidenes morgen ligger åpent i blokkjeden for alle å se, altså ekstremt dårlig egnet for kriminelle.
Ett ord: Ransomware
Skal man forby salg av hammere fordi en hammer kan brukes til å slå noen i hodet?
Du sier at det er ekstremt dårlig egnet for kriminelle. Jeg sier at dette er ekstremt godt egnet for kriminelle som driver med utpressing gjennom for eksempel randsomware.
Nå kan en fullstendig anonym russer sitte trygt i Russland og motta 10 millioner USD fra Garmin, ene og alene på grunn av at cryptovaluta finnes.

SurSnasen

Sitat fra: MaxQ på torsdag 11. februar 2021, klokken 04:27
Jeg må si at jeg ser en del fordeler med crypto. En tenkt fordel her kan være at Tesla kan selge bilene sine uten tanke på å sitte på ulike valutareserver for å begrense mulige tap når Fiat-pengene raser fritt. Det er også et første steg i å prøve seg på et marked med en felles global "valuta".

Men er det virkelig en fordel? Når blir det en fordel? Pr nå er det milevis unna en fordel. Du vet aldri hva den egentlige verdien av bitcoins vil være fra en dag til en annen. Svingningene er enorme. Det popper opp kryptovalutaer som maur fra ei maurtue. Hva blir fremtiden? Skal det bare være helt løssluppet for alltid? Ingen som skal regulere noe som helst? Ingen som skal ta noe ansvar?

Enn så lenge, og sannsynligvis i lang tid fremover, vil nasjonale valutaer, og også noen tverrnasjonale, bestå. Tesla må fremdeles betale sine leverandører i USD, EUR, Yen, GBP etc. Hva skjer om de så lar folk velge å betale i bitcoins? Når skal prisen fastsettes? Kan de sette Model Y-bestillingsprisen til 1,2 bitcoins, med leveranse tre måneder frem i tid? Hva om bitcoin-kursen i mellomtiden dundrer i bakken, og de 1,2 bitcoins på overleveringstidspunktet motsvarer 30 000 kroner/3 300 USD?

14 milliarder kroner er ikke all verdens for Tesla (for tiden ca 5 % av årsomsetningen). Men det er likevel en del penger for et vekstselskap. Og det sender jo ikke videre positive signaler at de pøser inn 14 milliarder kroner i en såpass lite forutsigbar gamblingvaluta som bitcoins. Penger Tesla heller burde brukt muligens til bedre kvalitetssjekk etc.

Meget mulig bitcoinkursen tar av i årene som kommer. Men samtidig er det et sjansespill. Og Tesla spiller høyt, og forsøker seg samtidig på markedspåvirkning for å drive kursen (ref Musk-twitring).

Rollep

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. februar 2021, klokken 18:18
Produksjon av gull slipper ut nesten 1 tonn CO2 per "ounce". Det er 40 millioner ounce i 1125 tonn, noe som gir oppunder 40 millioner tonn CO2 utslipp for denne delen. Sammenligner vi med gasskraft på 360g/kWh tilsvarer dette 111TWh med strøm. Omtrent akkurat så mye som mining av Bitcoin forbruker. Så jeg synes dette er ganske sammenlignbart ja. Bortsett fra at mesteparten av Bitcoin-miningen foregår med fornybar elektrisitet.
Hadde det ikke vært bedre for både klima og miljø hvis man heller hadde brukt den fornybare energien til å minske behovet for kullkraft?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

hELgenen

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 11. februar 2021, klokken 15:01

14 milliarder kroner er ikke all verdens for Tesla (for tiden ca 5 % av årsomsetningen). Men det er likevel en del penger for et vekstselskap. Og det sender jo ikke videre positive signaler at de pøser inn 14 milliarder kroner i en såpass lite forutsigbar gamblingvaluta som bitcoins. Penger Tesla heller burde brukt muligens til bedre kvalitetssjekk etc.

Kunne ikke vært mer enig. Dersom Tesla har så mye penger at de kan risikere å brenne det bort i Bitcoin kanskje de heller burde brukt det på andre, mer seriøse måter?

Grepet gjør jo at de helt udiskutabelt gjør seg veldig mindre grønn.
Og de gjør seg mindre seriøse ved å gå inn i det som mange vil kalle gambling.

Jeg har hele tiden håpet at selskapet skulle gå en annen vei - rett og slett opptre som en virkelig seriøs aktør som både var dedikert for å arbeide for et bedre miljø samt levere stadig bedre produkter.
Jeg hadde også store forhåpninger til kvaliteten på bilene som skulle rulle ut fra Berlin - men nå?
Nei - det virker ikke som kulturen for å gjøre en forskjell for miljøet og bygge kvalitets produkter lenger finnes i selskapet. Alt er bare kastet ut døra for ønske om mer profitt via gambling.........

jkirkebo

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 11. februar 2021, klokken 13:56
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. februar 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:22
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:14
Bitcoin er også transparent, slik at alle transaksjoner siden tidenes morgen ligger åpent i blokkjeden for alle å se, altså ekstremt dårlig egnet for kriminelle.
Ett ord: Ransomware
Skal man forby salg av hammere fordi en hammer kan brukes til å slå noen i hodet?
Du sier at det er ekstremt dårlig egnet for kriminelle. Jeg sier at dette er ekstremt godt egnet for kriminelle som driver med utpressing gjennom for eksempel randsomware.
Nå kan en fullstendig anonym russer sitte trygt i Russland og motta 10 millioner USD fra Garmin, ene og alene på grunn av at cryptovaluta finnes.

Det kan han, men han bruker nok neppe bitcoin siden transaksjonene der er 100% sporbare. Monero ser ut til å være favoritten blant de kriminelle, der er visstnok alt helt anonymt (uten at jeg kjenner alle detaljene).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Sitat fra: Rollep på torsdag 11. februar 2021, klokken 16:52
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. februar 2021, klokken 18:18
Produksjon av gull slipper ut nesten 1 tonn CO2 per "ounce". Det er 40 millioner ounce i 1125 tonn, noe som gir oppunder 40 millioner tonn CO2 utslipp for denne delen. Sammenligner vi med gasskraft på 360g/kWh tilsvarer dette 111TWh med strøm. Omtrent akkurat så mye som mining av Bitcoin forbruker. Så jeg synes dette er ganske sammenlignbart ja. Bortsett fra at mesteparten av Bitcoin-miningen foregår med fornybar elektrisitet.
Hadde det ikke vært bedre for både klima og miljø hvis man heller hadde brukt den fornybare energien til å minske behovet for kullkraft?

Kryptovault brukte vel over 200 gwh på å mine Bitcoin i Norge på EN av produksjonssitene sine - det tilsvarer omtrent akkurat forventet produksjon på Haramsøya vindpark - så uten dette ene selskapet så hadde vi sluppet hele vindparken på Haramsøya. Det sier vel litt om hvor tullete dette er.

kodax

Sitat fra: hELgenen på torsdag 11. februar 2021, klokken 17:03...
Jeg hadde også store forhåpninger til kvaliteten på bilene som skulle rulle ut fra Berlin - men nå?
...
Du mener at siden Tesla invisterer i Bitcoin, så vitner det om at de er mer opptatt av profitt enn å levere gode produkter, og det altså vil gå ut over TMY MIB? Frisk teori må man vel kunne si..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Tja,når sjefen sjøl driter i miljøet,hvorfor skulle ansatte strekke seg mer for å bedre kvaliteten på arbeidet de gjør?
Som ansatt i et slikt firma ville jeg kanskje tenkt slik. Kulturen starter ofte på toppen...

kodax

Hvilke biler mener du man kan stole på har bra kvalitet på grunn av CEO sine miljøvennlige handlinger?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på torsdag 11. februar 2021, klokken 18:03
Hvilke biler mener du man kan stole på har bra kvalitet på grunn av CEO sine miljøvennlige handlinger?
på hvilken måte støtter btc-investering hos Tesla en satsing på det grønne skiftet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA