Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og Bitcoin - en bra strategi?

Startet av hELgenen, mandag 08. februar 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

hELgenen


daktari

Du "utvinner" ikke krypto, men får belønning for å holde blokkjeden vedlike, dvs. at transasksjoner blir gjennomført. Problemet her er jo at det er noe fordømt tull.

Du betaler avgift til en mining pool.
Du betaler avgift til de som lagde miner-programvaren. (og den er kanskje full av virus også?)
Du betaler avgift pr transaksjon til og fra wallet. Den kan forøvrig hackes, og da er det ikke sporbart hva du hadde av krypto, så alt blir tapt. Eller Wallet-eieren din får "teknisk trøbbel" og alt blir borte.
Så du må kjøpe en minnepinne med passord og overføre til (minus avgifter), og den koster ca 1000,- Mister du den så er penga borte...
Transaksjonene ser også ut til å ta tid - hvis du vil ha raskere overføring må du betale større avgift.
"kontonummeret" er internasjonalt standardisert, men er "noe" lengre og vanskeligere enn vanlige IBAN. Ingen sporbarhet, så taster du feil sender du pengene i dass eller til en lykkelig uvitende.

Masse lugubre mellommenn som tjener fett. Jeg ser bare ikke poenget med krypto utover at dette er en fin måte å gjemme unna penger på i et internasjonalt svart-/gråmarked der myndighetene stadig forsøker å tette skattehull. Krypto er ikke et fremskritt.

Skuffende av Musk/Tesla.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

stefse

Enig i det meste. Det er rett og slett ikke bærekraftig på sikt.
Men teknologien er kommet for å bli. Og at det ikke er sporbart er feil. Alt er i ledgeren. F.eks i den mer idealistiske Dogecoin gjorde de en runde og skaffet tilbake all bortkommen og stjålet valuta.
Det er bare snakk om å få knyttet kryptoadressene til validerte personer/juridiske enheter. Men, siden "alle" brukerne er kriminelle er dette ikke noe tema.
Blokkkjede har definitivt en fremtid innen finans, men foreløpig er alt bare surr. Leste om en meritert finansekspert som sa at bitcoin kommer til å bli så mye verdt til slutt at den blir forbudt å bruke. Kanskje rett og slett fordi det  skaper en mer eller mindre kriminell paralelløkonomi i ren mafia stil.
Med farten ting skjer med nå, kan dette skje i løpet av bare et år eller 2. Problemet er at de kriminelle vil fortsette å bruke valutaene, og det er når de skal veksles eller vaskes over til et lovlydig finanssystem problemene vil oppstå. Altså litt som i dag, bare at arbeidet med internasjonal skattekrim er satt noen år tilbake igjen.

Men som konklusjon, nei jeg tror ikke dette blir en langsiktig kombinasjon for Tesla. Det er kanskje kult akkurat nå, men på sikt vil de nok ikke ønske å bli assosiert med kriminalitet og hvitvasking. I sin enkleste form kan jo alle da hvitvaske penger ved å kjøpe Teslaer, og selge dem til folk for alminnelig valuta!!! Sikkert bra for bunnlinja til Tesla, men... med det folkens, ønsker jeg dere en god ettermiddag. :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på mandag 08. februar 2021, klokken 15:59
Tesla har nå investert voldsomt i Krypto - er dette et smart trekk for et selskap som Tesla?

https://www.dn.no/marked/bitcoin-steg-over-40000-kroner-pa-noen-minutter-etter-tesla-nyhet/2-1-959259

Ja, det tror jeg. De pengene de har investert kommer antageligvis til å være verdt 10-20 ganger så mye om få år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tellus

Rent bortsett fra at kryptovaluta er skapt for oppgjør mellom kriminelle er den også ubrukelig som betalingsmiddel. Stabile (valuta)kurser er en fundamental egenskap med et godt betalingsmiddel. Kryptovaluta kan svinge mer enn 10% intradag mot USD. Kryptovaluta er et rent spekulasjonsobjekt.

Hvis kurssvingningene kan stabiliseres, transaksjonene bli sporbare og man kan ha valutaene i noe som tilsvarer ordinære banker kan det kanskje ha noe for seg på sikt.

At styret i Tesla har godkjent dette er veldig rart.

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på mandag 08. februar 2021, klokken 19:01
Rent bortsett fra at kryptovaluta er skapt for oppgjør mellom kriminelle er den også ubrukelig som betalingsmiddel. Stabile (valuta)kurser er en fundamental egenskap med et godt betalingsmiddel. Kryptovaluta kan svinge mer enn 10% intradag mot USD. Kryptovaluta er et rent spekulasjonsobjekt.

Hvis kurssvingningene kan stabiliseres, transaksjonene bli sporbare og man kan ha valutaene i noe som tilsvarer ordinære banker kan det kanskje ha noe for seg på sikt.

At styret i Tesla har godkjent dette er veldig rart.

Bitcoin er ikke videre egnet som betalingsmiddel nei. Den brukes da også svært lite som det. Bitcoin brukes i all hovedsak som "digitalt gull", som en hegde mot inflasjon. Penger trykkes opp en mass, noe som gjør de eksisterende pengene mindre verdt. Bitcoin blir det derimot aldri flere enn 21 millioner av, dermed heller ingen inflasjon.

Det er en hel masse store institusjonelle investorer på vei inn i bitcoin, helle rallyet de siste 6 mnd. er drevet av disse og ikke enkeltpersoner. Tesla er mao. ikke spesielt tidlig ute.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tellus

Der er absolutt ingen ting i det du skriver som ikke underbygger at bitcoin er et rent spekulasjonsobjekt. Allerede nå sitter Tesla med såpass mye bitcoin at kurssvingningene alene kanskje vil kunne utgjøre mer enn Tesla sitt akkumulerte resultat i 2021.

Bitcoin som sikring mot inflasjon har neppe noen realøkonomisk fundament.
Du kan lage tusenvis av kryptovalutaer som alle kan gjøres begrenset. Bitcoin er bare den første, mest kjente og kanskje den dårligste av dem. Alt for krevende å utføre transaksjoner. Bitcoin er vel faktisk miljøuvennelig  :)

Counterpointer

#7
Stiller et spørsmål ved strømbruken som kreves i forhold til kryptovaluta. Det er ikke små mengder som trengs. Er dette egentlig bærekraftig?

Virker ikke i tråd med Tesla sin visjon.


Edit; fant svar i en annen tråd


Sitat

Bitcoin has a carbon footprint comparable to that of New Zealand, producing 36.95 megatons of CO2 annually, according to Digiconomist. The cryptocurrency consumes more electricity than the entire annual energy consumption of the Netherlands,


Grosor

Bitcoin mining er altså årsaken til Teslas vampire drain og bakgrunnen til at nye s/x får 10 TFLOPs datakraft...  :P

hELgenen

Tesla var jo virkelig et av selskapene som stod i fremste rekke for en satsing på
elektrifisering av transportsektoren. De var rett og slett en del av løsningen på
miljø og klimautfordringen verden står overfor. Så, i en eller annen merkelig vending, snur
de seg rundt og kaster penger etter noe som bare vil bruke opp den grønne energien på ren og skjær
spekulasjon. Fra å være en del av løsningen har de nå blitt en del av problemet.

Ikke bare det - de går inn i dette vel vitende om at de tar en enorm risiko.

I mine øyne har de rett og slett snudd 180 grader og kan risikere å miste all troverdighet
som et miljø og klimavennlig selskap. Mon tro om alle ingeniørene og alle de fantastiske dyktige
medarbeiderne som har gått inn i dette føler de sitter på rett sted akkurat nå?
Selskapet er ikke MUSK og MUSK alene - det består faktisk av mange mennesker som med ulike motivasjoner
har gått inn i dette, og kanskje noen i den tro at de skal være med på å skape en miljø og
klimavennlig fremtid.

Med dette grepet så er jeg overbevist om at en del ansatte får en ekkel  følelse i magen.

Bare tiden vil vise om dette var smart - men akkurat nå synes jeg dette ga en skikkelig bismak dessverre.

OlaM

Om ikke annet så er det veldig symptomatisk for koko-tidene i aksjemarkedet.
'21 3LR

Tellus

Sitat fra: Grosor på mandag 08. februar 2021, klokken 21:34
Bitcoin mining er altså årsaken til Teslas vampire drain og bakgrunnen til at nye s/x får 10 TFLOPs datakraft...  :P

Ha ha. Det hadde i vært fall endelig vært en fornuftig forklaring på hvorfor teslaer bruker 100 ggr mer strøm enn andre biler når de ikke er i bruk.

Genialt, Elon miner bitcoin ved å stjele både CPU, GPU og strøm fra hundretusenvis av uvitende teslaeiere 😂

geear

Miljøalibiet til Tesla er iallfall ikke særlig bra lenger. Bilen min kaster bort mengder energi på standby, de investerer mange milliarder i fullstendig meningsløs energibruk som kryptovaluta...


Det handler om penger alt sammen, som alltid.

mthoring

Sitat fra: geear på tirsdag 09. februar 2021, klokken 08:51
Miljøalibiet til Tesla er iallfall ikke særlig bra lenger. Bilen min kaster bort mengder energi på standby, de investerer mange milliarder i fullstendig meningsløs energibruk som kryptovaluta...


Det handler om penger alt sammen, som alltid.

Tror heller det handler om fikse idéer som popper inn i Musks hode. Penger er vel et "means to an end" for Musk, han har aldri skygget banen for å gamble huset før. Ekstrem energisløsing som Tesla burde holdt seg langt vekke fra spør du meg.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

daktari

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. februar 2021, klokken 19:09
Sitat fra: Tellus på mandag 08. februar 2021, klokken 19:01
Rent bortsett fra at kryptovaluta er skapt for oppgjør mellom kriminelle er den også ubrukelig som betalingsmiddel. Stabile (valuta)kurser er en fundamental egenskap med et godt betalingsmiddel. Kryptovaluta kan svinge mer enn 10% intradag mot USD. Kryptovaluta er et rent spekulasjonsobjekt.

Hvis kurssvingningene kan stabiliseres, transaksjonene bli sporbare og man kan ha valutaene i noe som tilsvarer ordinære banker kan det kanskje ha noe for seg på sikt.

At styret i Tesla har godkjent dette er veldig rart.

Bitcoin er ikke videre egnet som betalingsmiddel nei. Den brukes da også svært lite som det. Bitcoin brukes i all hovedsak som "digitalt gull", som en hegde mot inflasjon. Penger trykkes opp en mass, noe som gjør de eksisterende pengene mindre verdt. Bitcoin blir det derimot aldri flere enn 21 millioner av, dermed heller ingen inflasjon.

Det er en hel masse store institusjonelle investorer på vei inn i bitcoin, helle rallyet de siste 6 mnd. er drevet av disse og ikke enkeltpersoner. Tesla er mao. ikke spesielt tidlig ute.
Men Bitcoin er ikke alene, det er ikke en begrenset ressurs, det finnes jo 100vis andre kryptoer og stadig nye etableres. Tipper Tesla lager en TeslaCoin snart og lar GPUen i bilen mine dem for eieren!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA