Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og Bitcoin - en bra strategi?

Startet av hELgenen, mandag 08. februar 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

stefse

Transaksjonen er vistnok rapportert SEC, så skatteunndragelse er neppe motivasjonen. Det er uansett penger som firmaet har mottatt og regnskapsført i dollar in the first place. Slik sett er dette er mer som en pengeplassering å regne, omtrent som å ha penger i banken.
Problemet skattemessig er å tillate kjøp av produkter i bticoin. Antagelig vil ikke Tesla snyte på skatten ved å unnlate å rapportere salgsinntekter, men kundene  kan benytte Tesla-biler som vaskemaskin. Ser for meg mafia og  snart begynner å kjøre rundt i Teslaer.
Model X blir den nye pimpmobilen, Model S blir hot blant dop-bosser og fotfolket må nøye seg med å kjøre TM3 SR :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Tellus

Tesla en Harry bil ?
Kan jeg aldri tenke meg 😇

Amoss

Mye negativitet her overfor dette nye påfunnet. Uten at jeg selv tar noe aktivt standpunkt for eller i mot, her er i alle fall en ytring fra en som tidligere har tatt til ordet for at dette er hva Tesla burde gjøre:

https://www.youtube.com/watch?v=rw7HzjdzgOM
Model S 85D


OleJA

Noen som aner hva CO2 lavtrykket er for å produsere 1.5 med i bitcoin >:(

daktari

Sitat fra: kodax på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:54
Sitat fra: Counterpointer på mandag 08. februar 2021, klokken 20:15
Stiller et spørsmål ved strømbruken som kreves i forhold til kryptovaluta. Det er ikke små mengder som trengs. Er dette egentlig bærekraftig?

Virker ikke i tråd med Tesla sin visjon.


Edit; fant svar i en annen tråd


Sitat

Bitcoin has a carbon footprint comparable to that of New Zealand, producing 36.95 megatons of CO2 annually, according to Digiconomist. The cryptocurrency consumes more electricity than the entire annual energy consumption of the Netherlands,

Det er utvinningen av Bitcoin som bruker mye strøm, det er ikke det Tesla driver med.
Hvis du "utvinner" eller "miner" btc så er det du egentlig gjør å sørge for transaksjoner i blokkjeden. (Så deles ut en liten belønning i ny og ne som takk) Den er kryptert, og alle noder må verifisere en transaksjon. Dette koster mye regnkekraft= mye strøm. Så hele blokkjedekonseptet, slik det stort sett er nå, er ren energisløsing.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: OleJA på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:29
Noen som aner hva CO2 lavtrykket er for å produsere 1.5 med i bitcoin >:(
Enormt!
1,5 mrd dollar er ca 32000 btc.
For å mine 1 btc pr døgn trenger du ca 1650 Antmine s19. Hver av disse har et oppgitt forbruk på 3,2 kW (i timen...)

Nå har jo Tesla kjøpt btc, og ikke minet. Men sier noe om meningsløsheten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OleJA

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:54
Det er utvinningen av Bitcoin som bruker mye strøm, det er ikke det Tesla driver med.
Hvis du "utvinner" eller "miner" btc så er det du egentlig gjør å sørge for transaksjoner i blokkjeden. (Så deles ut en liten belønning i ny og ne som takk) Den er kryptert, og alle noder må verifisere en transaksjon. Dette koster mye regnkekraft= mye strøm. Så hele blokkjedekonseptet, slik det stort sett er nå, er ren energisløsing.
Det blir gradvis vanskeligere å finne nye Bitcoin, dvs hver ny Bitcoin koster mer energi enn den foregående. Antatt at alt annet er likt, så vi utvinningen og energisløsingen stoppe opp den dagen energikostnadene overstiger 'verdien' av en Bitcoin. Ved at Teslas kjøp av Bitcoin ser ut til å ha drevet opp kursen med ca 10%, så bidrar de til at denne  galskapen kan fortsette en stund til.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:02
Sitat fra: OleJA på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:29
Noen som aner hva CO2 lavtrykket er for å produsere 1.5 med i bitcoin >:(
Enormt!
1,5 mrd dollar er ca 32000 btc.
For å mine 1 btc pr døgn trenger du ca 1650 Antmine s19. Hver av disse har et oppgitt forbruk på 3,2 kW (i timen...)

Nå har jo Tesla kjøpt btc, og ikke minet. Men sier noe om meningsløsheten.
Ifølge Rob Mauer så kjøpte Tesla seg inn på et tidspunkt som ga dem ca 45 000 btc så regnestykket har litt slingringsmonn

Zanka

Her er det noen som ikke er like negativ til dette, men disse har vel neppe noe peiling
https://youtu.be/bEhKaq2ERvY


Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

daktari

Sitat fra: OleJA på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:29
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:54
Det er utvinningen av Bitcoin som bruker mye strøm, det er ikke det Tesla driver med.
Hvis du "utvinner" eller "miner" btc så er det du egentlig gjør å sørge for transaksjoner i blokkjeden. (Så deles ut en liten belønning i ny og ne som takk) Den er kryptert, og alle noder må verifisere en transaksjon. Dette koster mye regnkekraft= mye strøm. Så hele blokkjedekonseptet, slik det stort sett er nå, er ren energisløsing.
Det blir gradvis vanskeligere å finne nye Bitcoin, dvs hver ny Bitcoin koster mer energi enn den foregående. Antatt at alt annet er likt, så vi utvinningen og energisløsingen stoppe opp den dagen energikostnadene overstiger 'verdien' av en Bitcoin. Ved at Teslas kjøp av Bitcoin ser ut til å ha drevet opp kursen med ca 10%, så bidrar de til at denne  galskapen kan fortsette en stund til.
Ja, og noen må jo holde på uansett for ellers vil transaksjoner ta lang tid å få gjennomført slik jeg forstår det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rollep

Sitat fra: Zanka på tirsdag 09. februar 2021, klokken 20:49
Her er det noen som ikke er like negativ til dette, men disse har vel neppe noe peiling
https://youtu.be/bEhKaq2ERvY
De folka der har peiling på å tjene penger, de gir blanke faen i både klima og miljø.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Zanka

#43
Sitat fra: Rollep på tirsdag 09. februar 2021, klokken 21:16
Sitat fra: Zanka på tirsdag 09. februar 2021, klokken 20:49
Her er det noen som ikke er like negativ til dette, men disse har vel neppe noe peiling
https://youtu.be/bEhKaq2ERvY
De folka der har peiling på å tjene penger, de gir blanke faen i både klima og miljø.
At dette ikke er særlig bra i forhold til energibruk er nok riktig , men her var det mange som mente mye annet også.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

SurSnasen

Sitat fra: kodax på tirsdag 09. februar 2021, klokken 12:57
Valutaspekulasjon, enten det dreier seg om vanlige eller digitale valuta, er vel uansett en tvilsom business som ikke er verdiskapende. At Tesla og andre selskaper driver med dette er ikke overraskende, men at de "skryter" av det syns ikke jeg er særlig ok. (Men aksjene til Tesla steg jo da, så økonomisk sett er det jo kanskje ikke dumt.)

Skal ikke se bort fra at det er nok et PR-stunt, kombinert med gambling. Tesla og Musk vet godt hvordan flokkene kaster seg på ethvert snev av oppmerksomhet. Og vet at dette stuntet vil generere mye oppmerksomhet, interesse, og at tvitring og oppslag vil kunne drive opp kursen (på Bitcoin). Hvilket også har skjedd. Skal vel ikke se bort fra at Tesla realiserer Bitcoin'ene sine etter kort tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA