Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og Bitcoin - en bra strategi?

Startet av hELgenen, mandag 08. februar 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:29
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:54
Det er utvinningen av Bitcoin som bruker mye strøm, det er ikke det Tesla driver med.
Hvis du "utvinner" eller "miner" btc så er det du egentlig gjør å sørge for transaksjoner i blokkjeden. (Så deles ut en liten belønning i ny og ne som takk) Den er kryptert, og alle noder må verifisere en transaksjon. Dette koster mye regnkekraft= mye strøm. Så hele blokkjedekonseptet, slik det stort sett er nå, er ren energisløsing.
Det blir gradvis vanskeligere å finne nye Bitcoin, dvs hver ny Bitcoin koster mer energi enn den foregående. Antatt at alt annet er likt, så vi utvinningen og energisløsingen stoppe opp den dagen energikostnadene overstiger 'verdien' av en Bitcoin. Ved at Teslas kjøp av Bitcoin ser ut til å ha drevet opp kursen med ca 10%, så bidrar de til at denne  galskapen kan fortsette en stund til.

Jeg tror ikke energibruken til Bitcoin er noe verre enn den energien som går med til å utvinne gull som igjen bare lagres i hvelv (ja, en del av gullet brukes til andre ting men svært mye bare lagres). Sånn sett er det nok liten forskjell på gull og "digitalt gull".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. februar 2021, klokken 05:03
Sitat fra: OleJA på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:29
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:54
Det er utvinningen av Bitcoin som bruker mye strøm, det er ikke det Tesla driver med.
Hvis du "utvinner" eller "miner" btc så er det du egentlig gjør å sørge for transaksjoner i blokkjeden. (Så deles ut en liten belønning i ny og ne som takk) Den er kryptert, og alle noder må verifisere en transaksjon. Dette koster mye regnkekraft= mye strøm. Så hele blokkjedekonseptet, slik det stort sett er nå, er ren energisløsing.
Det blir gradvis vanskeligere å finne nye Bitcoin, dvs hver ny Bitcoin koster mer energi enn den foregående. Antatt at alt annet er likt, så vi utvinningen og energisløsingen stoppe opp den dagen energikostnadene overstiger 'verdien' av en Bitcoin. Ved at Teslas kjøp av Bitcoin ser ut til å ha drevet opp kursen med ca 10%, så bidrar de til at denne  galskapen kan fortsette en stund til.

Jeg tror ikke energibruken til Bitcoin er noe verre enn den energien som går med til å utvinne gull som igjen bare lagres i hvelv (ja, en del av gullet brukes til andre ting men svært mye bare lagres). Sånn sett er det nok liten forskjell på gull og "digitalt gull".
Sammenligningen henger overhodet ikke på greip. Gull er et edelmetall med unike egenskaper som brukes både i romfart og mye mer. I tillegg er det et metall som har vært meget viktig i mange kulturer i tusenvis av år.

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 10. februar 2021, klokken 17:35
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. februar 2021, klokken 05:03
Sitat fra: OleJA på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:29
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:54
Det er utvinningen av Bitcoin som bruker mye strøm, det er ikke det Tesla driver med.
Hvis du "utvinner" eller "miner" btc så er det du egentlig gjør å sørge for transaksjoner i blokkjeden. (Så deles ut en liten belønning i ny og ne som takk) Den er kryptert, og alle noder må verifisere en transaksjon. Dette koster mye regnkekraft= mye strøm. Så hele blokkjedekonseptet, slik det stort sett er nå, er ren energisløsing.
Det blir gradvis vanskeligere å finne nye Bitcoin, dvs hver ny Bitcoin koster mer energi enn den foregående. Antatt at alt annet er likt, så vi utvinningen og energisløsingen stoppe opp den dagen energikostnadene overstiger 'verdien' av en Bitcoin. Ved at Teslas kjøp av Bitcoin ser ut til å ha drevet opp kursen med ca 10%, så bidrar de til at denne  galskapen kan fortsette en stund til.

Jeg tror ikke energibruken til Bitcoin er noe verre enn den energien som går med til å utvinne gull som igjen bare lagres i hvelv (ja, en del av gullet brukes til andre ting men svært mye bare lagres). Sånn sett er det nok liten forskjell på gull og "digitalt gull".
Sammenligningen henger overhodet ikke på greip. Gull er et edelmetall med unike egenskaper som brukes både i romfart og mye mer. I tillegg er det et metall som har vært meget viktig i mange kulturer i tusenvis av år.

45% av de 2500 tonn gull som graves fram årlig brukes kun til lagring av verdier. Ca. 48% går til smykker, og ca. 7-8% til industriell bruk. Dvs. at det graves frem 1125 tonn gull hvert eneste år som ikke brukes til noe praktisk.

Produksjon av gull slipper ut nesten 1 tonn CO2 per "ounce". Det er 40 millioner ounce i 1125 tonn, noe som gir oppunder 40 millioner tonn CO2 utslipp for denne delen. Sammenligner vi med gasskraft på 360g/kWh tilsvarer dette 111TWh med strøm. Omtrent akkurat så mye som mining av Bitcoin forbruker. Så jeg synes dette er ganske sammenlignbart ja. Bortsett fra at mesteparten av Bitcoin-miningen foregår med fornybar elektrisitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 08. februar 2021, klokken 16:06Masse lugubre mellommenn som tjener fett. Jeg ser bare ikke poenget med krypto utover at dette er en fin måte å gjemme unna penger på i et internasjonalt svart-/gråmarked der myndighetene stadig forsøker å tette skattehull. Krypto er ikke et fremskritt.

For det er jo ingen som gjemmer unna vanlige penger i internasjonale svart/gråmarkeder der myndighetene ikke har klart å tette skattehull.

Du er altså motstander av penger og valuta generelt fordi det gjør at folk kan unndra seg skatt?

Legg ned USD og NOK for det er så mange som svindler med det!

Bitcoin kan jo faktisk spores. Alle transaksjoner er offentlige og sporbare.

emurof

Sitat fra: stefse på mandag 08. februar 2021, klokken 16:44I sin enkleste form kan jo alle da hvitvaske penger ved å kjøpe Teslaer, og selge dem til folk for alminnelig valuta!!

På hvilken måte? Folk må jo identifisere seg når de kjøper en Tesla, og alle Bitcoin-transaksjoner er sporbare.

Hvorfor kan ikke folk hvitvaske penger ved å bruke "skitne" kontanter, kjøpe Teslaer, og selge dem til folk igjen?

emurof

Sitat fra: geear på tirsdag 09. februar 2021, klokken 08:51Miljøalibiet til Tesla er iallfall ikke særlig bra lenger. Bilen min kaster bort mengder energi på standby, de investerer mange milliarder i fullstendig meningsløs energibruk som kryptovaluta...

Det handler om penger alt sammen, som alltid.

Hvordan vet du at de kaster bort noe på meningsløs energibruk? Vet du hva Tesla faktisk gjør med Bitcoin-beholdningen sin? Miner Tesla etter Bitcoin?

emurof

#51
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. februar 2021, klokken 12:12De dytter så mye penger inn i det at hele utviklingsbudsjettet settes i spill.

Mye? Maken til krisemaksimering.

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. februar 2021, klokken 15:12Jeg tenkte ikke bare på miljøaspektet - i dette tilfelle tenkte jeg mer på at Bitcoin er penger i madrassen - dvs. det er verdier som lett kan unndras beskatning - dermed er det å besitte aksjer som har verdier i Bitcoin indirekte et bidrag til å unndra beskatning.

I motsetning til annen valuta mener du?

Ærlig talt, nå tar du helt av deg. Og så linker du til en artikkel skrevet av lystløgneren og Tesla-shorteren Russ Mitchell...

Du har jo aldri likt Tesla, så det er åpenbart at det du driver med her er bevisst sverting bare fordi du ønsker å sverte selskapet.

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. februar 2021, klokken 15:36Mulig de er ute for lengst pga. risiko ja - de var inne ifølge siste rapport - men den er jo fra 2019 - og med en så høy p/e er vel den aksjen å regne som ekstrem risiko. Så jeg antar du har rett - de er ikke inne lenger.

For det første er P/E en dårlig måte å måle vektselskaper på, og for det andre er da ikke risikoen skyhøy når man har ekstremt lav inngangsverdi og et langtidsperspektiv. Mer krisemaksimering fra din side.

emurof

Sitat fra: kodax på tirsdag 09. februar 2021, klokken 12:57Valutaspekulasjon, enten det dreier seg om vanlige eller digitale valuta, er vel uansett en tvilsom business som ikke er verdiskapende.

Det stemmer ikke. De fleste multinasjonale selskaper gjør ulike ting for å beskytte seg mot valutasvingninger.

emurof

Sitat fra: OleJA på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:29Noen som aner hva CO2 lavtrykket er for å produsere 1.5 med i bitcoin >:(

Tesla har ikke produsert noen Bitcoin.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. februar 2021, klokken 05:03
Jeg tror ikke energibruken til Bitcoin er noe verre enn den energien som går med til å utvinne gull som igjen bare lagres i hvelv (ja, en del av gullet brukes til andre ting men svært mye bare lagres). Sånn sett er det nok liten forskjell på gull og "digitalt gull".
Eller diamanter for den saks skyld, som kan fremstilles kunstig...

Men det gjør ikke fremstillingen av bitcoins noe bedre at andre unødvendige ting er like ille ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Ganske grei oppsummering av bitcoin egentlig.

Don't fall for the bitcoin bubble, even the Flintstones had a better system, warns economist Nouriel Roubini

https://www.marketwatch.com/story/dont-fall-for-the-bitcoin-bubble-even-the-flintstones-had-a-better-system-warns-economics-professor-nouriel-roubini-11612973303?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

Noen drypp:
SitatAnd don't even refer to cryptocurrencies as "currencies," as almost nothing is priced in them, he said. "They are not a scalable means of payment: with bitcoin you can do five transactions per second while the Visa network does 24,000."

SitatCrypto, he says, is "only a play on a speculative asset bubble, worse than tulip-mania, as flowers had and still have utility. Its store of value against tail risks is unproven. And worse: some cryptos, dubbed "'shitcoins,' are financial scams in the first place or debased daily by their sponsor," said the professor of economics at New York University's Stern School of Business and chairman of Roubini Macro Associates.

And cryptocurrencies won't "decentralize finance, provide banking services to the unbanked, or make the poor rich," because the mining of bitcoins, for example, is mostly controlled by oligopolistic miners, in far-flung places such as Russia, China or Belarus.

OleJA

Sitat fra: emurof på onsdag 10. februar 2021, klokken 19:08
Sitat fra: OleJA på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:29Noen som aner hva CO2 lavtrykket er for å produsere 1.5 med i bitcoin >:(

Tesla har ikke produsert noen Bitcoin.

Dette blir vel omtrent samme argumentet som å si at en ikke bidrar til CO2 utslipp ved å fly - Flya går jo allikevel enten jeg er med eller ikke.

Tilbud og etterspørsel er vel nøkkelordet her. Tesla bidrar til etterspørsel ved kjøpe Bitcoins, så er det andre som vil dekke etterspørselen ved å produsere dem.

Blir like dumt uansett.

MaxQ

Merkelig til utbrudd mot Tesla og påstander/FUD rundt konsekvensene (starten på slutten) og mye annet her. Litt vanskelig å ta slike utbrudd seriøst.

Jeg må si at jeg ser en del fordeler med crypto. En tenkt fordel her kan være at Tesla kan selge bilene sine uten tanke på å sitte på ulike valutareserver for å begrense mulige tap når Fiat-pengene raser fritt. Det er også et første steg i å prøve seg på et marked med en felles global "valuta". Her er ikke Tesla først, flere ser dette som muligheter og flere kommer til å strømme til nå som Tesla har tatt sjansen. Dette er jo også noe Tesla må teste ut før de etablerer en økonomi på Mars for de som ser så langt frem. Nå er abslutt rette tiden til å teste ut dette.

Elon har snakket om dette (crypto/blockchain) som valuta på Mars i lang tid nå, så at dette før eller siden kom til å bli utprøvd burde ikke komme som noen overraskelse på noen.

Så har det sine ulemper. Det å våge å være såpass tidlig ute medfører kjedelig støy, som denne tråden er et eksempel på. Og ja, bitcoin kan kollapse (som alt annet). Men jeg tror ikke styret i Tesla har godkjent at denne satsingen kunne vært så stor at det ville satt hele selskapet på spill. Bitcoin er såpass regulert, transparent og sporbart at det ikke utgjør noe omdømmetap å velge den som test plattform slik jeg ser det.

Basert på hva som skrives her, så antar jeg at min neste Tesla ikke kan betales for med norske kroner fra Norges Bank. For sedlene derfra brukes jo til kriminalitet, hvitvasking og skatteunndragelse.

En annen ting jeg finner rart er at raseriutbruddet kommer i forbindelse med et lite forsøk med crypto. Folk holder seg for nesen når Tesla brukte kobolt i batteriene sine som krevde både barnearbeid og utnyttelse av mennesker. Nå går de vekk fra det og det er bra. Men vi ser her at for å komme seg videre i verden så må en via ting som "stinker" litt. For å ta et annet eksempel. Tesla har jo gått til sengs med kineserene her, som eneste utenlandsk selskap som får lov til å eie sine egne fabrikker i Kina og nyter godt av andre goder fra det kommunistiske diktaturet Kina er. Og det ryktes at Tesla sin billigmodell i sin helhet skal R&D'es i Kina og selges på verdensmarkedet. Så crypto blir en krakilsk av, mens barnearbeid, diktatur og brudd på menneskerettigheter, nei det er bare positivt og ikke verdt å rynke på nesen av en gang? Forstå det dem som vil!

Dogecoin er et meme, Elon er svært flink til å spille spillet på nett og de som ikke skjønner forskjellen på twittringen hans når det er seriøst og når det er memes og lignende, får enten koble seg fra eller oppdatere seg på dagens internett-verden. Ser absolutt ingen tegn til at det har rablet for Elon utifra de tweets som har kommet i det siste. Men reaksjonene på bitcoin kjøpet derimot bærer preg av at mange bør bruke tid på å sette seg inn i mulighetene og nytten av et slikt forsøk fremfor å bryte ut i panikk og FUD. En mer nyansert debatt er bedre for alle parter.

sfinxern

2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Sjøhyene

#59
Til det originale spørsmålet; Jeg mener det er helt riktig av Tesla å konvertere enn god chunk av cash balansen til bitcoin. I disse tider der FIAT valuta over hele verden inflateres i rekord tempo, fremstår bitcoin som en klippe. Den kan ikke manipuleres av noen enkelt person eller land, og den har en klar og forutsigbar link til energi (PoW).
Bitcoin er også transparent, slik at alle transaksjoner siden tidenes morgen ligger åpent i blokkjeden for alle å se, altså ekstremt dårlig egnet for kriminelle.
Jeg støtter dette valget fult ut, og mistenker at mange av kritikerne ikke har satt seg så godt inn i hva bitcoin er og ikke er. (basert på argumentene som ofte bruker)

Er også helt sikker på at mange andre selskaper med mye cash vil gjøre det samme i 2021. Rett og slett fordi det er det eneste rasjonelle å gjøre. For de som ønsker å lære kan jeg anbefale intervjuer/podcaster med Michael Saylor fra Microstrategy. Han forklarer dette godt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA