Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Handyman på mandag 11. januar 2021, klokken 11:43
Sitat fra: Contango på mandag 11. januar 2021, klokken 10:27
« Battery Preconditioning(BC) general description: The Model 3 has the ability to put a non-motive power waveform to the motors in order to generate heat in the Stator(motor). The maximum amount of power applied to each motor is approx 3.5kW. The heat generated is then passed via conduction to the coolant flowing through the motor. This hot coolant then flows to the Superbottle(coolant reservoir). The hot coolant also flows from the superbottle to the battery, and then back to the superbottle.»
Ja slik er det jo i alle fall på TM3 uten VP, og jeg antar at prisippet er det samme på bilene med VP. Altså at det ikke er noe eget varmeelement til batteriet.

Slik som jeg forstår Octovalve, så er den vel kun en enhet for å styre kald og varm væske til der den er mest fornuftig å bruke. Dersom batteriet må kjøles, så sendes nedkjølt vann til batteriet. Dersom kupéen trenger varme, så må vannet varmes opp. Ved å bruke allerede oppvarmet vann fra batteriet, så må det altså mindre "arbeid" av varmeveksler/PTC for å varme luften mer enn batterivarmen.

I realiteten virker det som Octovalve egentlig ikke gjør noe mere enn det Hyundai/KIA gjør og har gjort i lengre tid i Kona/E-Niro/E-Soul. Mye av det samme gjøres også i Ioniq, dersom den er kjøpt med teknikkpakke og dermed og varmepumpe. Usikker på om noen Ioniq-biler solgt i Norge (norske biler altså) er solgt uten teknikkpakken.

Den virkelige forskjellen, og det som gjør Octovalve så genial som bl.a. Sandy Munroe mener den er, at alt gjøres i en krets og med delte elementer, og ikke i en større og mer plasskrevende løsning som i nevnte koreanske løsning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#136
RJK  :+1: korrekt!

Les dette  :+1: :+1:

While "octovalve" sounds like it could be a Bond villain's secret weapon, it is in fact quasi-Bond villain Elon Musk's secret weapon in his Tesla EVs.

That's what Cory Steuben, president of Munro & Associates, will explain in his presentation, "Tesla Model Y Exposed: Heat Pump and Octovalve" at The Battery Show & EV Tech Expo Digital Days. The presentation is Thursday,

Steuben promises insight into the intricacies of the Tesla Model Y heat pump system, which he terms, "The world's best EV thermal management system." Multiple components will be shown with full 3D CT scans to illustrate the complex nature of the assemblies.

Probably the most crucial of those assemblies is the aforementioned octovalve. The device is an eight-port, five-position rotary valve that controls the flow of ethylene glycol coolant through the Model Y's thermal system.

Other carmakers have devices that do the same job, but the octovalve's high level of integration lends Tesla advantages over rivals in areas of reliability, packaging, and integration, reports Steuben. "The Jaguar I-Pace and Nissan Leaf heat pump systems are not remotely close to the level of packaging," Steuben states.

https://www.designnews.com/automotive-engineering/secrets-tesla-model-y-octovalve

Contango

@rjk - det har du sikkert rett i. Poenget mitt var egentlig diskusjonen om behovet for en PTC i tillegg til varmepumpe. Altså om de nye M3 trenger en stor oppgradering for å møte norsk klima vinterstid. Kan ikke helt skjønne det. Jeg streifet innom TBs Kia test og så at bilen trakk 4-5kw for klima da det var riktig kaldt ute. Vanskelig å si om det var både kabin og batteri, men uansett tenker jeg at Tesla med 7kw stator kapasitet pluss varmepumpe må være nok.
Vet du om de nye Kia/Hyundai har ptc i tillegg til varmepumpe?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Oysteims

#138
@Electric cars in Norway

Får ikke en feilmelding, men det står "climate keeper unavailable due to system fault", varmeanlegget blåser bare iskald luft, og via appen får jeg "Failed to turn on climate"/"Failed to turn on max defrost".

I går fiksa det seg fort, men nå har den stått på lading en stund uten at det funker.


RJK

Sitat fra: Contango på mandag 11. januar 2021, klokken 22:30
@rjk - det har du sikkert rett i. Poenget mitt var egentlig diskusjonen om behovet for en PTC i tillegg til varmepumpe. Altså om de nye M3 trenger en stor oppgradering for å møte norsk klima vinterstid. Kan ikke helt skjønne det. Jeg streifet innom TBs Kia test og så at bilen trakk 4-5kw for klima da det var riktig kaldt ute. Vanskelig å si om det var både kabin og batteri, men uansett tenker jeg at Tesla med 7kw stator kapasitet pluss varmepumpe må være nok.
Vet du om de nye Kia/Hyundai har ptc i tillegg til varmepumpe?

Med tanke på at PTC-enheten min ble byttet på service, så "tror" jeg at den har en slik...

Hehehehe!

Tviler sterkt (les: er bråsikker) på at TM3/TMY eller oppgraderte TMS/TMX klarer seg med bare varmepumpe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

#140
Sitat fra: RJK på mandag 11. januar 2021, klokken 22:39
Tviler sterkt (les: er bråsikker) på at TM3/TMY eller oppgraderte TMS/TMX klarer seg med bare varmepumpe.
Det er jo tydelig at de ikke klarer seg så bra, men det burde være nok effekt tilgjengelig. Det er en ganske stor kompressor. Artikkelen jeg linket til på forrige side mener 5-6 kW. Og motorene kan i følge Nyland generere 7 kW for batterivarme, som varmepumpefunksjonen kan hente inn som kupevarme, selv om det er for kaldt til å bruke vanlig varmepumpemodus(-10?). Videoene i Insideevs artikkelen forklarer også "åpent kjøleskap modus" og forskjellige andre muligheter (som ikke nødvendigvis stemmer helt med slik det er implementert).

https://youtu.be/_1jDOLX3dW8?t=462
https://youtu.be/kJJBmQ-5bNs?t=96
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#141
Trist situasjon for de det gjelder. Litt status fra FB TM3 om dette følger her: Ikke sikkert alle her inne er på FB heller.

Håper på det holder med sensor fix. 2 av 3 byttet :+1: :+1:

Se bilder ang. TM3 om 2 nylige FB innlegg. Se nederste der VP også ble byttet.

Leser om og sikkert sett youtubes også om TM3 i Canada der de også sliter i sprengkulden. Men vet ikke om det er de helt samme utfordringene.

Håper det løser seg asap.

Svært dårlig start på det som skulle vært en flott nybil opplevelse når slikt skjer. TM3 er jo bare en flott bil :+1:

Men som andre har nevnt også så skjer det jo småfeil med mange av de andre ellbilmerker i start fasen.

Ingen av de elbilmerker som har hatt feil nevnes her fordi det er jo ikke poenget. Poenget er at det skjer med flere elbilmerker.

Kopi fra kommentarer på nevnte FB:

"Har folk som har fått byttet høyttrykksensor til varmepumpe  opplevd dette som en varig løsning i etterkant? Delenummer 1510047-00-B"

Svar:
"2 stk 47-00-B og 1 stk 48-00-B inntil videre ja."

Annet svar:
"Bytt super manifold, sensorer og kompressor. Fungert sidan torsdag. Håpar det er ein permanent løysing 👌"

Annet svar:
"Det går masse rykter om en og andre( fakenews? ) men i henhold til det jeg har håndfast hørt, er det 2 sensorer i som enten er defekte, leser tempraturer  feil i større eller mindre grad som er hoved problemet.  Tror de nå bytter altid begge, i starten bytta de kun defekte, og kunden måtte tilbake kort tid etter når nr 2 ryker.
Har også hørt at de skal redesigne kjøletanken pga krystalisering som på sikt tetter til sensorene, ergo problem igjen, men denne var på reddit, og posten er fjernet. Mulig med andre ord.. ikke sannhet. "

Annet innlegg:

"Snakker om solen! Som nevnt tidligere i denne gruppen (i går kveld), så streiket bilen til meg og samboeren, som resulterte i at den ble tauet bort. 4 timer ifra Oslo var bilen stående uten varme. I dag kom bestekompisen min med sin nye LR 21 og skulle hente oss fra Oslo, som resulterte i at varmepumpen hans også ironisk nok tok kvelden. .........

Jeg fjernet resten....men nevner at det var 61 stk kommentarer på det innlegget.
Så det er fint at det diskuteres og informeres eiere i mellom på denne måten slik at alle vet mest mulig :+1: 

Kjetil1986

Ble nettopp oppringt av Tesla for å booke time til bytte av sensorer. Virket som om de skulle bytte på alle bilene ifølge av han jeg snakket med.
Model 3 long range 2021

dejavu

Da blåste min også lunken luft på vei til jobb i dag.  Skulle jeg kjørt lenger, hadde det blitt problematisk. Nå står den i P-hus,og når jeg slår på clima fra app, så synes den å virke normalt igjen. Temp går fra 2 til 22 grader på få minutter. Ved ettertanke hadde jeg en lignende situasjon, 4 dager etter uthenting av bil. Men også da ordnet det seg uten tiltak fra meg.

Men er dette typiske symptomer på de feilene alle har med sine VP,og bør jeg egentlig få levert den inn ASAP?
Mod.3,2021,AWD,HF

Kim-

Ja, samme oppførsel på min. Til slutt nesten bare kald luft
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

dejavu

Mod.3,2021,AWD,HF

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

erikberg

#147
Fikk også mest bare kaldluft i går etter 10 dager og 400 km. Stakk innom SC i Tromsø og fikk time i morgen allerede. Super service. Bekymrer meg lite så lenge jeg bor nært et SC og de tar bilen inn så kjapt. Bilen er ellers en drøm. I3'en ryker ut nå :)

dejavu

Sitat fra: Kim- på tirsdag 12. januar 2021, klokken 10:44
Byttet 2 stk sensorer. Alt ok til nå

Ringte Tesla,og fikk beskjed om å dra rett til servicesenter. Innen jeg rakk frem dit, virket alt som det skulle igjen.  Men de skulle la en tekniker sjekke den via nett. Kanskje noen softwareoppgraderinger da..? Men nå vet de jaffal om det. Og uansett ,-promte respons fra Tesla Stavanger!
Mod.3,2021,AWD,HF

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 11. januar 2021, klokken 22:09
Sitat fra: Handyman på mandag 11. januar 2021, klokken 11:43
Sitat fra: Contango på mandag 11. januar 2021, klokken 10:27
« Battery Preconditioning(BC) general description: The Model 3 has the ability to put a non-motive power waveform to the motors in order to generate heat in the Stator(motor). The maximum amount of power applied to each motor is approx 3.5kW. The heat generated is then passed via conduction to the coolant flowing through the motor. This hot coolant then flows to the Superbottle(coolant reservoir). The hot coolant also flows from the superbottle to the battery, and then back to the superbottle.»
Ja slik er det jo i alle fall på TM3 uten VP, og jeg antar at prisippet er det samme på bilene med VP. Altså at det ikke er noe eget varmeelement til batteriet.

Slik som jeg forstår Octovalve, så er den vel kun en enhet for å styre kald og varm væske til der den er mest fornuftig å bruke. Dersom batteriet må kjøles, så sendes nedkjølt vann til batteriet. Dersom kupéen trenger varme, så må vannet varmes opp. Ved å bruke allerede oppvarmet vann fra batteriet, så må det altså mindre "arbeid" av varmeveksler/PTC for å varme luften mer enn batterivarmen.

I realiteten virker det som Octovalve egentlig ikke gjør noe mere enn det Hyundai/KIA gjør og har gjort i lengre tid i Kona/E-Niro/E-Soul. Mye av det samme gjøres også i Ioniq, dersom den er kjøpt med teknikkpakke og dermed og varmepumpe. Usikker på om noen Ioniq-biler solgt i Norge (norske biler altså) er solgt uten teknikkpakken.

Den virkelige forskjellen, og det som gjør Octovalve så genial som bl.a. Sandy Munroe mener den er, at alt gjøres i en krets og med delte elementer, og ikke i en større og mer plasskrevende løsning som i nevnte koreanske løsning.
Ja det er ganske kjent at det er slik Octovalve fungerer. Poenget mitt er at de nye bilene ikke har elektiske varmeelementer hverken i batterikassa eller til kupelufta. Det er ingenting som tyder på dette. På biler uten VP vises Cabin Heater som skisser over High Voltage Components, men det ikke er der på biler med VP. Hvis du ser på denne videoen ser man tydelig at de har tatt bort det elektriske varmelementet til fordel for radiatorene for VP.
https://youtu.be/FBnXgsiynPk?list=PUj--iMtToRO_cGG_fpmP5XQ&t=351
Når det er for kaldt for VP å hente varme fra utelufta, må de mnok bruke motoren for å varme batteriet, og at VP henter varmen der. Da kan VP jobbe under gode forhold. Siden batteriet nå kjøles for mye ned, tipper jeg at de sliter med å få nok varmen fra motoren til å holde batteriet varmt. Ergo VP suger ut mer varme av batteriet enn det som tilføres.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA