Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

Woodbear

Troode jeg var heldig med min 2021 performance men idag tok min vp en tenkepause, jada funka igjen etter 15 ish min på ladern/skammekroken
Fb gruppa bare øker og øker med folk som ikke får varme,

Idag når min tok sånn pause... så angret jeg1. På at jeg bytta til perf nå istedenfor som planlagt når lr n var 3 år mot en brukt barnesykdom kurert 1 år perf ville vært tilgjengelig

2. at jeg tok innbytte. Reservebil noen ekstra uker til sc time hadde gått fint

Men når den virka igjen gikk det litt over igjen😅
2021 model 3 hvit performance.

Kim-

Hadde samme i dag. Forvarmingen virket fint, kjørte 5 meter, stoppet og tok ned vinduet. Akkurat da hørte jeg at noe «stoppet» foran. Kjørte 5 min. Prøvde å ta reset og «power off». Da jeg ankom bestemmelsesstedet ble passasjerdøren åpnet og i samme sekund hører jeg tydelig at varmepumpen starter igjen. Snodig! Ser for meg hvis den varmepumpen streiker over vidden i -15 og med 2 unger baki.....!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

royturbodiesel

Dette begynner å bli skummelt.
Først problemene med Performance modellene som kjøler ned batteriet så kraftig at bilen går i Limp mode og nå varmepumpe.
Jeg er førstegangskjøper av elbil, og tenkte at det ville være tryggere å kjøpe en Tesla enn den nye Ford Mac-E som jeg egentlig hadde bestemt meg for.
En ting er i hvert fall sikkert: Vår Mercedes ML blir ikke solgt ennå.
Det ville jo være galskap.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Landro

#3
Sitat fra: Woodbear på søndag 03. januar 2021, klokken 22:43jada funka igjen etter 15 ish min på ladern/skammekroken

Min slutta å virke mens jeg stod på superlader i dag, så jeg vet ikke om trikset mange snakker om med å starte lading har så mye for seg  :o

Sitat fra: Kim- på søndag 03. januar 2021, klokken 23:19
Ser for meg hvis den varmepumpen streiker over vidden i -15 og med 2 unger baki.....!

Mer eller mindre det som skjedde hos meg i dag. Medpassasjerene var lite villige til å kjøre i 3 timer over fjellet med -21 ute og ingen varme i bilen gitt. Heldigvis røk den før vi kom oss langt unna bebyggelse så vi kunne varme oss i en restaurant mens vi ventet på å komme gjennom til Tesla veihjelp.

Edit; Dette skjedde etter ca 2000km med bil utlevert 7. desember. Så om det ikke har skjedd deg enda så er det ingen garanti. Ville vegrer meg for langturer før det kommer en ordentlig fiks.

royturbodiesel

Sitat fra: Landro på søndag 03. januar 2021, klokken 23:34
Mer eller mindre det som skjedde hos meg i dag. Medpassasjerene var lite villige til å kjøre i 3 timer over fjellet med -21 ute og ingen varme i bilen gitt. Heldigvis røk den før vi kom oss langt unna bebyggelse så vi kunne varme oss i en restaurant mens vi ventet på å komme gjennom til Tesla veihjelp.

Hva skjedde videre?
Løste det seg?
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Landro

#5
Sitat fra: royturbodiesel på søndag 03. januar 2021, klokken 23:38
Hva skjedde videre?
Løste det seg?

Etter 16 minutter ventetid på Tesla veihjelp ba de meg teste;
1) Restarte med knappene (allerede testet) - ingen bedring
2) Restarte med power off på skjerm og sitte i bilen i 3 minutter - ingen bedring
3) Koble til wifi via telefon for å motta en slags firmware oppdatering (jeg var allerede på 2020.48.30, men ifølge Tesla veihjelp så var det en slags ekstra oppdatering. Dette tok tid så de ba meg ringe tilbake om det ikke funka.

4) 25 minutter gikk ... ingen bedring. Nye 26 minutter med telefonkø.
5) Ba meg på nytt om å restarte med power off på skjerm. Da forsvant feilmeldingen, men ingen varme.
6) De logget sak med Roadside Assistance om å komme og hente bilen og frakte den til Trondheim, og de skulle se på leiebil/lånebil, men kunne ikke garantere noe før evt neste dag(!).

Mens dette pågikk ringte vi også til NAF veihjelp, som hadde 0 minutter ventetid. Og det viste seg at de tar også imot Tesla sine veihjelp forespørsler. De var super hjelpsomme og han jeg snakket med sjekket hele tiden for innkomne forespørsler fra Tesla. Det tok sin tid før de sendte den da, men han hadde tipsa om at tog var beste måte å komme seg hjem på så vi booka det.

Etter en time hadde vi ikke hørt mere fra Tesla om å hente bilen, så jeg ringte NAF igjen og de sa at Tesla hadde fått tilbud om leiebil til meg 1 time før, men jeg hadde ikke hørt noe fra Tesla fortsatt. Så vi tok bare toget. Mens vi var på toget ringte Tesla, men da var det litt for sent.

Så min konklusjon utifra alt dette; 1) Ikke dra på langtur. 2) Ring NAF Veihjelp istedet for Tesla (om du er NAF medlem vel og merke), siden forespørslene deres uansett går dit, og det er ikke noe magisk Tesla kan gjøre uansett.

Dette var altså i -21 grader. Heldigvis hadde vi en kafe i nærheten!

Edit; De bringer bilen til Tesla SC i morgen og jeg hadde allerede en eksisterende avtale med de på tirsdag så det passer perfekt da  ;)

Electric cars in Norway


Landro

Ja var godt kjent med problematikken, men var naiv nok til å tro at om det ikke hadde skjedd på så mange km så hadde jeg fått en bil uten problemer. Men skjønner nå at det gjelder alle nye 3 og Y og at det blir en herlig mengde tilbakekallinger for SC å håndtere etterhvert!

Kjettern

Har ikke kjørt min nye tm3p så mye enda, men har lagt merke til noe rare lyder fra klimaanlegget.. Min gamle tm3lr har ikke disse lydene. Skulle ikke forundre meg om dette er enda en feil på bilene. Bilen jeg fikk utlevert har nå 10 forskjellige småting som skal fikses på service.. Hadde aldri skjedd på en Audi
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

Woodbear

#9
Landro/landrø ? Ah oppdaget at du kommenterte dette på fb, og varmen din kom tilbake etter hvert og.. men ja, skjønner at du ikke ville utfordre skjebnen 😅
Etter å ha vært litt aktiv på fb løser det seg virker for nesten alle som har hatt tid til å vente litt. Virker som løsningen er , gå fra bilen i 20 min ... la den skamme seg litt

Når jeg ga opp triks, bestilt service på app.. testa app etter ca 15-20 min( gjort alle triks bortsett fra å spamme appen, så magisk funka den igjen.

Service 28.. kan få tidligere, litt mere i gokk, men er ikke avhengig av bil til dalig, og kun et par «trygge» langturer langs e6 kongsberg-hamar

Eneste kjipe er at jeg skulle ha mobil service til å lime fast spoilern min som er litt løs på en ende før keramisk coating, tilfelle gris, mandag 11, den har tesla nå flyttet til bilen skal inn uansett.
Så nå usikker på om jeg skal flytte  på keramikken eller ei. Blir dyrere om bilen går lenger, får høre med firmaet

Burde nok holdt meg til opprinnelig plan om å ha lr 2019 n til 2022 og bytta til en 2021 brukt perf da uten barnesykdommer lenger

Etterpåklokskapens altid klare lys 😂🙈




2021 model 3 hvit performance.

marcob

For meg skjedde dette første gang etter ca. 1 100 km. Kjørte i ca. 30 km og så fungerte den igjen. Morgenen etter forsøkte jeg med forvarming - og det fungerte. Etter ca. 5 km kjøring sluttet varmen å fungere.

Neste morgen - samme historie. Fungerte å forvarme på morgenen, men etter 5 km kjøring sluttet den å fungere. Da jeg seinere samme dag skulle kjøre, ville den heller ikke forvarme.

Ny test dagen etter, men ingen forvarming denne gangen heller. Dette var i går. Ringte derfor roadside assitance, da det for meg ikke er aktuelt å vente i flere uker på servicetime. De booket meg inn til i morges.

Da jeg skulle kjøre i morges kl 06.45, etter å ha skrapet is i 10 minutter, dugget og iset det så mye på frontruta at jeg ringte roadside asstance igjen. Det var tross alt minus 10 grader ute, og synes ikke det var forsvarlig å kjøre med ising og dugging på ruta.

Da tauebilen kom en time etter, fungerte selvsagt varmeapparatet... Spent på videre prosess nå. Skal ringe og be om en loaner etter hvert.

Mondeo

Var det ikke snakk om en defekt sensor til varmepumpa? Og at Tesla ikke har fått den nye utgaven av sensoren til norge enda?
Kombinert med vanvittig mye utlevering av biler før jul og enda en ny korona lockdown så kan det vel fort ta litt tid for dem å få ryddet opp..

Den med at batteriet er for kaldt på performance fikses garantert i en update snart. Er bare å justere opp temperaturen på batteriet og det er styrt i software.

Woodbear

Marcob, spent på utfall
Jeg får teste noen dager først, se hvor på trynet det blir. Noen har jo kun hatt problemet en gang og ikke siden.

Virker også som et triks, er å stille den inn manuelt, vifter, temp alt, og ikke lad auto stå på. Da virker den konsekvent helt til noen justerer f. Eks temp opp en grad. Ikke varig å leve med akkurat.
2021 model 3 hvit performance.

Kim-

Virket ikke å stille den inn manuelt etter den har feilet hos meg hvertfall
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

marcob

Verken auto, manuell A/C på/av eller soft/hard reset har fungert til meg heller nei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA