Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: thebadger på søndag 10. januar 2021, klokken 19:18

Feil med varmepumpe er alvorlig. Tesla har bestilt nye sensorer, i mellomtiden erstattes det med gamletypen.
Punktum. Ferdig. Det er ikke mer å si.

Nye sensorer klarer uansett ikke å produsere varme. De kan vel sørge for at den varmen som finnes doseres bedre, og optimalisere bruken av pumpen. Ville ikke forventet "varme mirakler" av det. En varmepumpe alene duger ikke noe særlig i -15 uansett. Men vi får vente å se.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sensorene var vel ikke en endelig løsning?
Mente å ha lest at dette var en midlertidig fiks??

thebadger

Sitat fra: stefse på søndag 10. januar 2021, klokken 21:12
Sitat fra: thebadger på søndag 10. januar 2021, klokken 19:18

Feil med varmepumpe er alvorlig. Tesla har bestilt nye sensorer, i mellomtiden erstattes det med gamletypen.
Punktum. Ferdig. Det er ikke mer å si.

Nye sensorer klarer uansett ikke å produsere varme. De kan vel sørge for at den varmen som finnes doseres bedre, og optimalisere bruken av pumpen. Ville ikke forventet "varme mirakler" av det. En varmepumpe alene duger ikke noe særlig i -15 uansett. Men vi får vente å se.
Det er ikke en varmepumpe alene, det er i kombinasjon med varme hentet fra batteri og motor med octovalve at "magien" skjer. Selv uten driv fra motor og batteri klarer varmepumpen seg, men jeg mistenker at den intense jobbingen, som for eksempel i Nyland sin test i -16 grader, kommer til å ha en påvirkning på levetiden. På samme måte som alle andre varmepumper.

Electric cars in Norway

Magi når det gjelder octovalve - er det rette ordet :+1: :+1:

Sandy M var veldig imponert i denne videoen.



https://youtu.be/eGffUODWWSE

stefse

Sitat fra: thebadger på søndag 10. januar 2021, klokken 21:42
Sitat fra: stefse på søndag 10. januar 2021, klokken 21:12
Sitat fra: thebadger på søndag 10. januar 2021, klokken 19:18

Feil med varmepumpe er alvorlig. Tesla har bestilt nye sensorer, i mellomtiden erstattes det med gamletypen.
Punktum. Ferdig. Det er ikke mer å si.

Nye sensorer klarer uansett ikke å produsere varme. De kan vel sørge for at den varmen som finnes doseres bedre, og optimalisere bruken av pumpen. Ville ikke forventet "varme mirakler" av det. En varmepumpe alene duger ikke noe særlig i -15 uansett. Men vi får vente å se.
Det er ikke en varmepumpe alene, det er i kombinasjon med varme hentet fra batteri og motor med octovalve at "magien" skjer. Selv uten driv fra motor og batteri klarer varmepumpen seg, men jeg mistenker at den intense jobbingen, som for eksempel i Nyland sin test i -16 grader, kommer til å ha en påvirkning på levetiden. På samme måte som alle andre varmepumper.
Magi og magi fru Blom.  Det Tesla gjør er å bruke ohmsk belastning for å varme batteriet, som igjen hentes av varmepumpen. Ingen kan lure seg unna termodynamiske lover.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Sitat fra: stefse på mandag 11. januar 2021, klokken 01:05
Sitat fra: thebadger på søndag 10. januar 2021, klokken 21:42
Sitat fra: stefse på søndag 10. januar 2021, klokken 21:12
Sitat fra: thebadger på søndag 10. januar 2021, klokken 19:18

Feil med varmepumpe er alvorlig. Tesla har bestilt nye sensorer, i mellomtiden erstattes det med gamletypen.
Punktum. Ferdig. Det er ikke mer å si.

Nye sensorer klarer uansett ikke å produsere varme. De kan vel sørge for at den varmen som finnes doseres bedre, og optimalisere bruken av pumpen. Ville ikke forventet "varme mirakler" av det. En varmepumpe alene duger ikke noe særlig i -15 uansett. Men vi får vente å se.
Det er ikke en varmepumpe alene, det er i kombinasjon med varme hentet fra batteri og motor med octovalve at "magien" skjer. Selv uten driv fra motor og batteri klarer varmepumpen seg, men jeg mistenker at den intense jobbingen, som for eksempel i Nyland sin test i -16 grader, kommer til å ha en påvirkning på levetiden. På samme måte som alle andre varmepumper.
Magi og magi fru Blom.  Det Tesla gjør er å bruke ohmsk belastning for å varme batteriet, som igjen hentes av varmepumpen. Ingen kan lure seg unna termodynamiske lover.
Hva du mener med "ohmsk belastning for å varme batteriet"? Tenker du på indre motstand i batteriet som generer varme ved bruk eller varme fra motoren? TM3 har jo ikke noe dedikert varmelelement til dette, eller tar jeg feil?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

« Battery Preconditioning(BC) general description: The Model 3 has the ability to put a non-motive power waveform to the motors in order to generate heat in the Stator(motor). The maximum amount of power applied to each motor is approx 3.5kW. The heat generated is then passed via conduction to the coolant flowing through the motor. This hot coolant then flows to the Superbottle(coolant reservoir). The hot coolant also flows from the superbottle to the battery, and then back to the superbottle.»
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

jlan

Sitat fra: stefse på mandag 11. januar 2021, klokken 01:05
Magi og magi fru Blom.  Det Tesla gjør er å bruke ohmsk belastning for å varme batteriet, som igjen hentes av varmepumpen. Ingen kan lure seg unna termodynamiske lover.
Når det trekkes motorstrøm mens bilen står stille for tilføre batteriene varme, og varmepumpen benytter seg av denne varmen, så oppnås ingen gevinst nei. For at en varmepumpe skal ha mer enn 100% virkningsgrad må jo noe bli kaldere. Og det vil typisk være uteluften.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: Contango på mandag 11. januar 2021, klokken 10:27
« Battery Preconditioning(BC) general description: The Model 3 has the ability to put a non-motive power waveform to the motors in order to generate heat in the Stator(motor). The maximum amount of power applied to each motor is approx 3.5kW. The heat generated is then passed via conduction to the coolant flowing through the motor. This hot coolant then flows to the Superbottle(coolant reservoir). The hot coolant also flows from the superbottle to the battery, and then back to the superbottle.»
Ja slik er det jo i alle fall på TM3 uten VP, og jeg antar at prisippet er det samme på bilene med VP. Altså at det ikke er noe eget varmeelement til batteriet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Sitat fra: Handyman på mandag 11. januar 2021, klokken 09:55
Sitat fra: stefse på mandag 11. januar 2021, klokken 01:05
Sitat fra: thebadger på søndag 10. januar 2021, klokken 21:42
Sitat fra: stefse på søndag 10. januar 2021, klokken 21:12
Sitat fra: thebadger på søndag 10. januar 2021, klokken 19:18

Feil med varmepumpe er alvorlig. Tesla har bestilt nye sensorer, i mellomtiden erstattes det med gamletypen.
Punktum. Ferdig. Det er ikke mer å si.

Nye sensorer klarer uansett ikke å produsere varme. De kan vel sørge for at den varmen som finnes doseres bedre, og optimalisere bruken av pumpen. Ville ikke forventet "varme mirakler" av det. En varmepumpe alene duger ikke noe særlig i -15 uansett. Men vi får vente å se.
Det er ikke en varmepumpe alene, det er i kombinasjon med varme hentet fra batteri og motor med octovalve at "magien" skjer. Selv uten driv fra motor og batteri klarer varmepumpen seg, men jeg mistenker at den intense jobbingen, som for eksempel i Nyland sin test i -16 grader, kommer til å ha en påvirkning på levetiden. På samme måte som alle andre varmepumper.
Magi og magi fru Blom.  Det Tesla gjør er å bruke ohmsk belastning for å varme batteriet, som igjen hentes av varmepumpen. Ingen kan lure seg unna termodynamiske lover.
Hva du mener med "ohmsk belastning for å varme batteriet"? Tenker du på indre motstand i batteriet som generer varme ved bruk eller varme fra motoren? TM3 har jo ikke noe dedikert varmelelement til dette, eller tar jeg feil?
Det stemmer det de andre har svart. Det er ikke nok indre motstand i batteriet til å generere nok varme til kupeen ved normal kjøring på kalde dager. En sender derfor strøm gjennom statorene til motorene, som fungerer som varmeelement.

TM3 uten VP har forresten egen PTC varmer til kupeluften og behøver ikke stjele varme fra kjølesløyfa til batteriet. Noe den nye modellen også bør ha for hurtig og kraftig oppvarming, samt safetyfallback.

Biler generelt burde være mye bedre isolert, så hadde man spart energi både til oppvarming og kjøling.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: stefse på mandag 11. januar 2021, klokken 11:55
TM3 uten VP har forresten egen PTC varmer til kupeluften og behøver ikke stjele varme fra kjølesløyfa til batteriet. Noe den nye modellen også bør ha for hurtig og kraftig oppvarming, samt safetyfallback.
Har ikke de med VP PTC i det hele tatt? Sitter og lurer litt på å bytte ut i3en med TM3, men hvis dette er tilfelle så kommer det ikke på tale. Pålitelig, rask oppvarming er ett absolutt krav.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

I utgangspunktet vil jeg tro det er ganske utenkelig at bilen mangler PTC, selv om den har varmepumpe.
Nå er rett nok Model 3 "smart" satt opp slik at motorene kan brukes til å utvikle varme og dermed mate det væskebaserte systemet med varme ved behov. Men - PTC trengs for å gi momentan varme og varme i temperaturer der varmepumpen ikke fungerer.
Jeg heller mot dårlig programmering av samspill mellom VP og PTC, for alle scenarier kan ikke løses med spillvarme fra motorene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

keepitsimple

Sitat fra: stefse på mandag 11. januar 2021, klokken 11:55
Sitat fra: Handyman på mandag 11. januar 2021, klokken 09:55
Sitat fra: stefse på mandag 11. januar 2021, klokken 01:05
Sitat fra: thebadger på søndag 10. januar 2021, klokken 21:42
Sitat fra: stefse på søndag 10. januar 2021, klokken 21:12
Sitat fra: thebadger på søndag 10. januar 2021, klokken 19:18

Feil med varmepumpe er alvorlig. Tesla har bestilt nye sensorer, i mellomtiden erstattes det med gamletypen.
Punktum. Ferdig. Det er ikke mer å si.

Nye sensorer klarer uansett ikke å produsere varme. De kan vel sørge for at den varmen som finnes doseres bedre, og optimalisere bruken av pumpen. Ville ikke forventet "varme mirakler" av det. En varmepumpe alene duger ikke noe særlig i -15 uansett. Men vi får vente å se.
Det er ikke en varmepumpe alene, det er i kombinasjon med varme hentet fra batteri og motor med octovalve at "magien" skjer. Selv uten driv fra motor og batteri klarer varmepumpen seg, men jeg mistenker at den intense jobbingen, som for eksempel i Nyland sin test i -16 grader, kommer til å ha en påvirkning på levetiden. På samme måte som alle andre varmepumper.
Magi og magi fru Blom.  Det Tesla gjør er å bruke ohmsk belastning for å varme batteriet, som igjen hentes av varmepumpen. Ingen kan lure seg unna termodynamiske lover.
Hva du mener med "ohmsk belastning for å varme batteriet"? Tenker du på indre motstand i batteriet som generer varme ved bruk eller varme fra motoren? TM3 har jo ikke noe dedikert varmelelement til dette, eller tar jeg feil?
Det stemmer det de andre har svart. Det er ikke nok indre motstand i batteriet til å generere nok varme til kupeen ved normal kjøring på kalde dager. En sender derfor strøm gjennom statorene til motorene, som fungerer som varmeelement.

TM3 uten VP har forresten egen PTC varmer til kupeluften og behøver ikke stjele varme fra kjølesløyfa til batteriet. Noe den nye modellen også bør ha for hurtig og kraftig oppvarming, samt safetyfallback.

Biler generelt burde være mye bedre isolert, så hadde man spart energi både til oppvarming og kjøling.
Helt enig, forstår ikke hvorfor de ikke er det egentlig. Isolering er jo veldig billig.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

marcob

Aner ikke hvorvidt bilen har PTC eller ikke, men selv i minus 10-15 blir det jo varmt med en gang i bilen...

Regen

Sitat fra: marcob på mandag 11. januar 2021, klokken 13:58
Aner ikke hvorvidt bilen har PTC eller ikke, men selv i minus 10-15 blir det jo varmt med en gang i bilen...

Har lagt merke til det samme selv. Varmer skikkelig bra
TM3 2021 LR hvit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA