Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. januar 2021, klokken 11:48
.....Synes og de bør stoppe utlevering av TM3.
Det er nå et nytt kvartal, og da leveres det sjeldent mange biler.
Det er for eksempel ikke registrert en eneste bil i dag. Kanskje de har en liten pause?
Uansett var det nok viktigere for Tesla å prøve å nå målet om 500 000 biler i Q4, enn å unngå problemer for disse kundene. Foutsatt at de forstod alvoret med problemene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mobie

Sitat fra: Kim- på mandag 04. januar 2021, klokken 14:50
Hvilken feilmelding får du? Jeg får ingenting opp, varmen bare forsvinner

Jeg fikk feilmelding når jeg stoppet og satte i P.
Når jeg kjørte over fjellet nettopp så forsvant varmen i -21 grader. Da var det bare å pakke på seg 😅 Hadde kjørt i ca 20min og hadde startet forvarming ca 20 min før jeg kjørte.
Jeg stoppet ikke for å se om det kom noen feilmelding, men den startet så forvarming av batteriet før SC 51 min før ankomst.
Når jeg nærmet meg og kjørte lenge i en varm tunnel så kom varmen tilbake faktisk.

mihkku

Høres ut som at dere har de samme problemene som jeg har hatt på alle mine 3 e-golfer med VP😅

Enda ikke opplevd det med min 2020 LR uten VP. Bank i bordet.

Hodetelefoner

Aldri hatt tesla med bedre varme enn denne.
Folk i Canada skryter også.

Woodbear

2021 model 3 hvit performance.

Micx

Gjelder dette alle M3P og M3LR? Eller bare visse batcher?

Har LR VIN 84XXX. Har ikke opplevd enda, men har kjørt under 200 km.

Contango

Sitat fra: mobie på mandag 04. januar 2021, klokken 16:31
Når jeg nærmet meg og kjørte lenge i en varm tunnel så kom varmen tilbake faktisk.

Sitat fra: sigurdi på søndag 03. januar 2021, klokken 16:32
Bare å glede seg til man får tatt energi fra uteluft og må avrime og dermed kjøre anlegget som AC og varme opp registeret for å få bort ising.

Sigurdi er en som kan Tesla. Sitatet er fra batteritråden men det er ikke helt lett å forstå hva han mener. Lurer på om det er ising som gjør at varmen blir borte.


10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

thebadger

Sitat fra: Contango på mandag 04. januar 2021, klokken 20:38
Sitat fra: mobie på mandag 04. januar 2021, klokken 16:31
Når jeg nærmet meg og kjørte lenge i en varm tunnel så kom varmen tilbake faktisk.

Sitat fra: sigurdi på søndag 03. januar 2021, klokken 16:32
Bare å glede seg til man får tatt energi fra uteluft og må avrime og dermed kjøre anlegget som AC og varme opp registeret for å få bort ising.

Sigurdi er en som kan Tesla. Sitatet er fra batteritråden men det er ikke helt lett å forstå hva han mener. Lurer på om det er ising som gjør at varmen blir borte.
Nei, det er sannsynligvis helt urelatert til varmepumpe som slutter å fungere.
Styring av varmepumpen er ikke helt riktig enda, så den ender opp med å hente for mye varme fra batteri/motor-sløyfen.
Det han snakker om i forhold til ising er når varmepumpen skal begynne å hente varme fra utetemperatur som har minusgrader. Da må registeret varmes opp, kondens som oppstår ved oppvarming av kald luft må tørkes ut med AC, og så kan du få varme inn i bilen. Det vil si at effektiviteten til varmepumpen kommer til å falle drastisk når det kommer oppdatering som gjør at den ikke spiser opp batteri- og motorvarmen.

Contango

OK - skjønner. Jeg grubler fremdeles over mobie's beskrivelse. Ising i registeret er en plausibel forklaring på hvorfor varmen i bilen kom tilbake i tunnelen. Men, dersom det er slik, kan man gjøre noe for å teste/fjerne isen?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

thebadger

Sitat fra: Contango på mandag 04. januar 2021, klokken 21:10
OK - skjønner. Jeg grubler fremdeles over mobie's beskrivelse. Ising i registeret er en plausibel forklaring på hvorfor varmen i bilen kom tilbake i tunnelen. Men, dersom det er slik, kan man gjøre noe for å teste/fjerne isen?
Er ikke helt kjent med hvordan octovalve funker, men dersom den går "alle retninger" så ville det vært mulig å hente litt varme fra batteri og dytte det på registeret for å smelte.
Blir bare hypotetisk dessverre.

Kim-

Du kan ikke hente litt fra en side og litt fra en annen side. Det er en stepper motor som flytter væskestrømmen.

Se denne videoen:
https://youtu.be/kJJBmQ-5bNs
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Vegard_br

Jeg mista varmen i dag, da jeg sto parkert og skrudde på front defroster med høyeste temperatur, blåste bare kald luft. En soft restart løste problemet.



Marre

Midt på motorveien hørte jeg en svak pipelyd, tenkte ikke så mye på det, men så merket jeg det kom kaldt luft ut etter å kjørt i ca 25min, var ikke sånn at det var umulig og kjøre med den kulden, men man merket det ble kaldere i bilen, varte ca 4-5min, så kom varmen tilbake, også var den varm resten av turen, redd for at dette bare er starten at den sier ifra allerede nå at det er noe galt.. hva tenker dere om dette? Hatt bilen i akkurat 7 dager, Tm3p 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA