Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Thob

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. august 2021, klokken 11:38
Sitat fra: Slowpokes på søndag 01. august 2021, klokken 10:44
Sitat fra: Bjoris på søndag 01. august 2021, klokken 10:31
Sitat fra: Slowpokes på søndag 01. august 2021, klokken 09:45
Sitat fra: Jon65 på søndag 01. august 2021, klokken 09:42
Sitat fra: Slowpokes på lørdag 31. juli 2021, klokken 16:34
474 tusen kr, 15.03.19.

Var dette inkl alt, eller kom leveringsomkostninger og vrakpant i tillegg?

Inkludert alt!

Jeg bestilte grå første dagen til 491, men kan ikke huske at met.lakk var så dyrt? Noen som vet hva som er forskjellen?

Koster fortsatt 10k for grå met lakk som på starten, bestilte du autopilot?

Men husker jeg feil? Var det ikke Pearl White som var $2K opsjon helt i starten? Så ble den gratis?

Damn at jeg ikke skrev ut de sidene da... glemmer så lett over tid...

Det stemmer. Sort var standard helt i starten. Når jeg reserverte i aug 19 hadde hvit blitt standardfargen

trykkertor

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. august 2021, klokken 11:38
Men husker jeg feil? Var det ikke Pearl White som var $2K opsjon helt i starten? Så ble den gratis?
White pearl har vel aldri vært så dyr.
Multi Coat Red har vært/er så dyr. Den ligger vel på nesten 20.000,-
White pearl kostet litt mer en de andre standardfargene, før den ble gratis. Mener å huske den lå på 8, 10 eller 12.000,-

makki

Sitat fra: trykkertor på søndag 01. august 2021, klokken 16:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. august 2021, klokken 11:38
Men husker jeg feil? Var det ikke Pearl White som var $2K opsjon helt i starten? Så ble den gratis?
White pearl har vel aldri vært så dyr.
Multi Coat Red har vært/er så dyr. Den ligger vel på nesten 20.000,-
White pearl kostet litt mer en de andre standardfargene, før den ble gratis. Mener å huske den lå på 8, 10 eller 12.000,-

Red Multi Coat og Pearl White Multi Coat var samme pris klasse.

Thob

Sitat fra: makki på søndag 01. august 2021, klokken 17:39
Sitat fra: trykkertor på søndag 01. august 2021, klokken 16:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. august 2021, klokken 11:38
Men husker jeg feil? Var det ikke Pearl White som var $2K opsjon helt i starten? Så ble den gratis?
White pearl har vel aldri vært så dyr.
Multi Coat Red har vært/er så dyr. Den ligger vel på nesten 20.000,-
White pearl kostet litt mer en de andre standardfargene, før den ble gratis. Mener å huske den lå på 8, 10 eller 12.000,-

Red Multi Coat og Pearl White Multi Coat var samme pris klasse.

Hvit kostet 16000 når model 3 kom ihvertfall. Rød var dyrere

makki

Sitat fra: Thob på søndag 01. august 2021, klokken 18:39
Sitat fra: makki på søndag 01. august 2021, klokken 17:39
Sitat fra: trykkertor på søndag 01. august 2021, klokken 16:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. august 2021, klokken 11:38
Men husker jeg feil? Var det ikke Pearl White som var $2K opsjon helt i starten? Så ble den gratis?
White pearl har vel aldri vært så dyr.
Multi Coat Red har vært/er så dyr. Den ligger vel på nesten 20.000,-
White pearl kostet litt mer en de andre standardfargene, før den ble gratis. Mener å huske den lå på 8, 10 eller 12.000,-

Red Multi Coat og Pearl White Multi Coat var samme pris klasse.

Hvit kostet 16000 når model 3 kom ihvertfall. Rød var dyrere

Var samme pris da reservert TMY 2019

Grenadier

Tilbake til trådens opprinnelige spørsmålsstilling:

Tror dere at TMY skal ned i pris når de har fått solgt unna forhåndsbestillingene? Ref prisutviklingen på TM3.

Nå rauser det jo på med modeller fra alle konkurrenter, og ikke minst kommer de (andre) kina-bilene.

Ka dokker trur om prisen på Y framover?


Otkristo

Sitat fra: Grenadier på søndag 01. august 2021, klokken 20:02
Tilbake til trådens opprinnelige spørsmålsstilling:

Tror dere at TMY skal ned i pris når de har fått solgt unna forhåndsbestillingene? Ref prisutviklingen på TM3.

Nå rauser det jo på med modeller fra alle konkurrenter, og ikke minst kommer de (andre) kina-bilene.

Ka dokker trur om prisen på Y framover?
Jeg tror heller du vil se mange ID4, Enyaq og Ioniq5 rase i pris på finn.no.
Spesielt alle de som har vært på bilferie og lei ladekaos langs veiene.
Y vil nok holde seg i pris en god stund fremover.
Tipper mange hopper på en Model Y når de endelig får prøvekjørt og sett den på ekte.

Thob

Sitat fra: Otkristo på søndag 01. august 2021, klokken 20:24
Sitat fra: Grenadier på søndag 01. august 2021, klokken 20:02
Tilbake til trådens opprinnelige spørsmålsstilling:

Tror dere at TMY skal ned i pris når de har fått solgt unna forhåndsbestillingene? Ref prisutviklingen på TM3.

Nå rauser det jo på med modeller fra alle konkurrenter, og ikke minst kommer de (andre) kina-bilene.

Ka dokker trur om prisen på Y framover?
Jeg tror heller du vil se mange ID4, Enyaq og Ioniq5 rase i pris på finn.no.
Spesielt alle de som har vært på bilferie og lei ladekaos langs veiene.
Y vil nok holde seg i pris en god stund fremover.
Tipper mange hopper på en Model Y når de endelig får prøvekjørt og sett den på ekte.

Tror han mente om Tesla kommer til å sette ned prisene igjen? Jeg tror helt klart de gjør det, men vanskelig å si når

Rosstopher

Model Y er jo ikke dyrere enn konkurrentene i dag, fortsatt at man skal ha lang rekkevidde, firehjulstrekk og med utstyr. Jeg trur prisen skal ned på sikt, men ikke i år. De selger nok alt de klarer å produsere i år og godt ut i neste år.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Grenadier

Jeg kjører i dag en hauggammel BMW 5-serie (2007 modell...) som riktignok er i veldig god stand og mye dyrt er skiftet, men som i service + diesel + bompenger nok koster oss 3-4.000 i måneden.

Ser at model Y med 50.000 i egenkapital (den gamle BMW'en...) pluss resten i lån vil koste ca 5.000 /måned.

På papiret virker det vel som en no-brainer...? Men klart - vil da ha et billån på 450k, som jeg ikke har i dag.

Hvis noen vil skubbe meg i retning kjøp av Y, så er jeg som dere forstår et enkelt offer...  :D

Rosstopher

Sitat fra: Grenadier på søndag 01. august 2021, klokken 21:11
Hvis noen vil skubbe meg i retning kjøp av Y, så er jeg som dere forstår et enkelt offer...  :D
En tusenlapp eller to i måneden for å få splitter ny, topp moderne og mye raskere bil? Det er vel en no-brainer? 😉
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Radial

Sitat fra: Grenadier på søndag 01. august 2021, klokken 21:11
Hvis noen vil skubbe meg i retning kjøp av Y, så er jeg som dere forstår et enkelt offer...  :D

- Svært lite mekking og fiksing (regner med du fikser/server bmw'n selv?), dvs mer tid til andre ting i livet😄
- 8års batteri og drivverks-garanti, dvs svært få store utgifter  de neste 8årene.
- MYE tryggere bil
- ferdig kald eller varm bil, uansett årstid.


Personlig er det fruen som skal ha vår TMY, hun går fra 2005 Forster...blir ett enormt sprang i positiv retning for hennes del 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jon65

Sitat fra: Grenadier på søndag 01. august 2021, klokken 21:11
Hvis noen vil skubbe meg i retning kjøp av Y, så er jeg som dere forstår et enkelt offer...  :D

Selv om bilen din nå bare koster deg 3-4000/mnd kan man fort gå på en smell og få en påkost på 30-40.000 på en gammel bil. Den risikoen slipper man med en ny bil. (Selvfølgelig er risikoen litt mindre hvis du er en som fikser det meste selv...)

OleBrum2

Sitat fra: Grenadier på søndag 01. august 2021, klokken 21:11
Jeg kjører i dag en hauggammel BMW 5-serie (2007 modell...) som riktignok er i veldig god stand og mye dyrt er skiftet, men som i service + diesel + bompenger nok koster oss 3-4.000 i måneden.

Ser at model Y med 50.000 i egenkapital (den gamle BMW'en...) pluss resten i lån vil koste ca 5.000 /måned.

På papiret virker det vel som en no-brainer...? Men klart - vil da ha et billån på 450k, som jeg ikke har i dag.

Hvis noen vil skubbe meg i retning kjøp av Y, så er jeg som dere forstår et enkelt offer...  :D

Det jeg kan si du bør tenke over, uavhengig av model Y eller ei, er en ting:

Sikkerhet.

Utviklingen går fort. På 13 år har bilene en ganske annerledes sikkerhetsprofil enn før. Både rent konstruksjonsmessig, og nå med flere nye elektroniske varslingssystemer.

Se gjerne noen krasj-videoer ute på nett som sammeligner hva som skjer med kupé på samme bilmodell med 10-15 år mellom.

Argumenter er at du bør ha ny bil fordi det er sikrere. Du kan simpelthen ikke sette en pris på akkurat det. (Og det trenger ikke være model Y, men en annen stor, tung SUV med full NCAP rating gjør nok samme nytten sikkerhetsmessig)

Grenadier

Takk for innspill.

Har tenkt at en BMW 5-serie med antispinn, kollisjonsputer osv. tross alt er en sikker bil. Og at selve konstruksjonen er solid, selv om den er 13 år gammel. Altså at den er en av de bedre, når man først skal kjøre gammel bil. Men selvsagt er en ny bil sikrere.

Så lurer jeg selvsagt meg selv litt i regnestykket. For jeg legger inn 10 års nedbetaling for å komme ned i rundt 5.000 /mnd. Og det er så klart veldig lang avskrivning på en el-bil, der utviklingen som kjent går fort.

Men: Poenget med sikkerhet må jeg nok bruke for alt det er verdt, ja.. Kjører rundt med to barn + kone, og mye langkjøring til hytte, også vinterstid. Frister jo litt med 4-hjuls trekk på Y også..

Har prøvekjørt ID4 bl.a., men etter å ha kjørt Model 3 så blir alt annet liksom litt dølt og gammeldags. Og ikke aktuelt å punge ut enda mer og kjøpe dyre Audier eller den kommende BMW'en. Har kommet til at Y er den som best dekker behovet, til en tross alt noenlunde akseptabel pris. Fristende..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA