Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Slowpokes

Rosstopher

Jeg er ikke like overbevist lenger om at prisen blir satt veldig ned. Prisen i USA settes stadig opp. Mulig det er pga kommende insentiver, men det vet vi ikke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Thob

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 31. juli 2021, klokken 17:07
Jeg er ikke like overbevist lenger om at prisen blir satt veldig ned. Prisen i USA settes stadig opp. Mulig det er pga kommende insentiver, men det vet vi ikke.

Jeg er fortsatt overbevist om at de setter ned prisen når de har tatt ned de største køene i Europa. Såpass at jeg trolig vil selge den jeg får nå (tidlig reservasjon) og kjøpe en ny etterhvert, når prisen går ned igjen. Grunnen til høyere og høyere pris i USA er nok pga kommende incentiver og ikke minst på grunn av meget høy etterspørsel. Det er lengre og lengre leveringstid i USA, som betyr høy etterspørsel. I tillegg begynner konkurransen å tilspisse seg og Tesla er nødt til å være konkurransedyktig på pris fremover, spesielt når de får produksjonen opp å gå skikkelig i Berlin og Texas. For å få solgt alle bilene de da produserer må nok prisen ned. I tillegg så kan de produsere billigere enn de fleste andre (spesielt når 4680 er oppe å går) så jeg tror de da kan skvise prisene ganske mye etterhvert og fortsatt tjene penger.

Bjoris

Nå blir det vel fort 550-600 for mange av konkurrentene også så ser ikke helt hvorfor noen tror Tesla skal sette ned prisene?

TMY til 550 nå er jo topp utstyrt med skinn, ekstra stereo etc?

Thob

Sitat fra: Bjoris på søndag 01. august 2021, klokken 00:08
Nå blir det vel fort 550-600 for mange av konkurrentene også så ser ikke helt hvorfor noen tror Tesla skal sette ned prisene?

Fordi Tesla har ambisjoner om å selge flere millioner biler om få år. På et tidspunkt om ikke alt for lenge har de to store nye fabrikker som vil produsere over en million biler i året. De vil ha høyere og høyere marginer fremover med nye batterier og kostnadseffektive nye fabrikker.
De europeiske produsentene er bundet av EU ift CO2-utslipp. Disse kravene blir strammet til år for år fremover, ergo MÅ de pushe ut elbiler. ( selv om de helst vil slippe da marginene på disse for dem er mindre enn fossil-biler) For å få solgt nok av disse og slippe milliardbøter fra EU, må de være konkurransedyktig på pris, mer enn idag. Dette vil skape enda større konkurranse fremover, og det kan og vil nok Tesla være med på.
I tillegg har differansen i pris ml model 3 og Y vært mye mindre i USA enn den er i Europa nå. Den er kunstig høy, og vil nok justeres etterhvert.

ToWalkOrDrive

Ser at Tesla i US har skrudd opp prisen 7 ganger i år på Model Y, og koster $54.000. Med dagens vekslingskurs blir det fortsatt mye billigere enn i Norge, om det ikke er ekskl. avgifter. Når bilen lages i Tyskland blir det jo litt mindre fraktkostnad.
Virker som at Europa dobler etterspørselen etter elbiler hvert år, så skal ikke se vekk fra at Model Y-prisen holdes høy.
Tesla Model Y                         2021-

PKEllefsen

Sitat fra: Thob på søndag 01. august 2021, klokken 00:42
Sitat fra: Bjoris på søndag 01. august 2021, klokken 00:08

Fordi Tesla har ambisjoner om å selge flere millioner biler om få år. På et tidspunkt om ikke alt for lenge har de to store nye fabrikker som vil produsere over en million biler i året. De vil ha høyere og høyere marginer fremover med nye batterier og kostnadseffektive nye fabrikker.
De europeiske produsentene er bundet av EU ift CO2-utslipp. Disse kravene blir strammet til år for år fremover, ergo MÅ de pushe ut elbiler. ( selv om de helst vil slippe da marginene på disse for dem er mindre enn fossil-biler) For å få solgt nok av disse og slippe milliardbøter fra EU, må de være konkurransedyktig på pris, mer enn idag. Dette vil skape enda større konkurranse fremover, og det kan og vil nok Tesla være med på.
I tillegg har differansen i pris ml model 3 og Y vært mye mindre i USA enn den er i Europa nå. Den er kunstig høy, og vil nok justeres etterhvert.

On du er villig til å vente til 2023/2024 når de har produksjonskapasitet til dette så for all del. Tesla kommer ikke til å ha noe problem med å selge de par hundretusen bilene som kommer fra berlin i 2022 iallefall.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

magnetic

Tesla Model Y supply for Q4 nearly sold out as delivery wait times slip to December
https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-model-y-supply-for-q4-nearly-sold-out-as-delivery-wait-times-slip-to-december/

Tesla drops Model 3 SR+ price in China
The cost reduction is due to reductions in the production cost of the vehicle.
https://driveteslacanada.ca/model-3/tesla-drops-model-3-price-by-2321-in-china/

Så kanskje kina Y blir billigere enn fra berlin.
Y prisen er supply and demand drevet.

Jon65

Sitat fra: Slowpokes på lørdag 31. juli 2021, klokken 16:34
474 tusen kr, 15.03.19.

Var dette inkl alt, eller kom leveringsomkostninger og vrakpant i tillegg?

Slowpokes

Bjoris

Sitat fra: Slowpokes på søndag 01. august 2021, klokken 09:45
Sitat fra: Jon65 på søndag 01. august 2021, klokken 09:42
474 tusen kr, 15.03.19.

Inkludert alt!

Jeg bestilte grå første dagen til 491, men kan ikke huske at met.lakk var så dyrt? Noen som vet hva som er forskjellen?

Slowpokes

Sitat fra: Bjoris på søndag 01. august 2021, klokken 10:31
474 tusen kr, 15.03.19.

Inkludert alt!

Jeg bestilte grå første dagen til 491, men kan ikke huske at met.lakk var så dyrt? Noen som vet hva som er forskjellen?

Koster fortsatt 10k for grå met lakk som på starten, bestilte du autopilot?

turfsurf

Større felger?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Slowpokes på søndag 01. august 2021, klokken 10:44
474 tusen kr, 15.03.19.

Inkludert alt!

Koster fortsatt 10k for grå met lakk som på starten, bestilte du autopilot?

Men husker jeg feil? Var det ikke Pearl White som var $2K opsjon helt i starten? Så ble den gratis?

Damn at jeg ikke skrev ut de sidene da... glemmer så lett over tid...

Thob

Jeg har også grunnpris 474,men pluss leveringsomkostninger 6920.- og vrakavgift 2400.- bestilte dog ikke første dagene men i aug 19

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA