Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

advale

Sitat fra: Haggish på fredag 25. november 2022, klokken 07:52
Det er vel få, om ingen andre elbilprodusenter som tjener penger på elbil, bortsett fra Tesla

Overrasker meg ikke at gang på gang folk som fortsatt tror det...

https://news.metal.com/newscontent/101434368/behind-the-160-increase-in-byds-performance-the-gross-profit-margin-of-the-automobile-business-surpassed-that-of-tesla-and-the-production-and-sales-of-new-energy-both-declined

Tok meg 10 sec.. Ligger uendelig mengde data der ute. Hint: gå til en nettside som heter google.com

Haggish

Sitat fra: advale på fredag 25. november 2022, klokken 13:05
Det er vel få, om ingen andre elbilprodusenter som tjener penger på elbil, bortsett fra Tesla

Overrasker meg ikke at gang på gang folk som fortsatt tror det...

https://news.metal.com/newscontent/101434368/behind-the-160-increase-in-byds-performance-the-gross-profit-margin-of-the-automobile-business-surpassed-that-of-tesla-and-the-production-and-sales-of-new-energy-both-declined

Tok meg 10 sec.. Ligger uendelig mengde data der ute. Hint: gå til en nettside som heter google.com

Du fant den eneste, med de regner inn plugg in hybrid biler😉, jeg mener kun elektrisk.

https://youtu.be/WZe6X804wQI
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

advale

Hehe, tenkte meg at noen vil påpeke de har også hybrid.

Eneste? - Igjen, det tok meg 10 sec....!
https://newseu.cgtn.com/news/2021-07-30/Volkswagen-posts-record-breaking-13-5bn-first-half-profit-12iD2Cp4Zna/index.html

Er ikke så interessant at jeg ønsker å bruke 19 min med video, skriv gjerne en recap.

Haggish

Sitat fra: advale på fredag 25. november 2022, klokken 14:14
Hehe, tenkte meg at noen vil påpeke de har også hybrid.

https://newseu.cgtn.com/news/2021-07-30/Volkswagen-posts-record-breaking-13-5bn-first-half-profit-12iD2Cp4Zna/index.html

Er ikke så interessant at jeg ønsker å bruke 19 min med video, skriv gjerne en recap.

✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Øyvind.h

Sitat fra: Speeder på fredag 25. november 2022, klokken 11:48
Sitat fra: Marzo på fredag 25. november 2022, klokken 09:31
Sitat fra: advale på torsdag 24. november 2022, klokken 22:39

Hva prøver du å si her egentlig? Hvis konkurrentene har høyere kostnader men selger billigere hva sier det deg da?

Da er det ikke medregnet kostnadene ved utbedring gjennom garantiperioden?

Du tenker på alle OTA oppdateringene?😂
Mye av det Tesla må utbedre løpende i garantiperioden klarer de ikke ta OTA. Dog har nok Tesla spart en god del på OTA hvor de reduserer kapasitet og ladehastighet på batteriet for å forhindre at det går i stykker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Speeder

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. november 2022, klokken 14:46

Hva prøver du å si her egentlig? Hvis konkurrentene har høyere kostnader men selger billigere hva sier det deg da?

Mye av det Tesla må utbedre løpende i garantiperioden klarer de ikke ta OTA. Dog har nok Tesla spart en god del på OTA hvor de reduserer kapasitet og ladehastighet på batteriet for å forhindre at det går i stykker.
Selvfølgelig,  men er det noe værre enn andre bilprodusenter?(sett bort fra oppstartsbedriftshåndbydeprøveprosjekt lignende model S og X)
Anekdotisk har i allefall min Model 3 hatt mindre garantiplukk enn de andre 7 nye bilene jeg har hatt.
Er kostnader på garantirep noe man kan finne i regnskapene? Hadde vært interresant å sammenligne.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Otkristo

Sitat fra: Speeder på fredag 25. november 2022, klokken 17:22
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. november 2022, klokken 14:46

Selvfølgelig,  men er det noe værre enn andre bilprodusenter?(sett bort fra oppstartsbedriftshåndbydeprøveprosjekt lignende model S og X)
Anekdotisk har i allefall min Model 3 hatt mindre garantiplukk enn de andre 7 nye bilene jeg har hatt.
Er kostnader på garantirep noe man kan finne i regnskapene? Hadde vært interresant å sammenligne.
Finner kun en post i regnskapet som heter "Services & other". Her går de i pluss i Q3

emurof

Sitat fra: advale på fredag 25. november 2022, klokken 14:14Hehe, tenkte meg at noen vil påpeke de har også hybrid.

En artikkel fra 2021? Om VW?

VW taper vel penger på elbilene sine, eller har i bestefall ørsmå profittmarginer.

Totalt har de mye lavere marginer enn Tesla:

https://twitter.com/FonsDK/status/1595472952782471172

Det går ikke så bra med bunnlinjen heller:

https://twitter.com/FonsDK/status/1595471878583472128

olavxxx

Sitat fra: emurof på lørdag 26. november 2022, klokken 20:51
Sitat fra: advale på fredag 25. november 2022, klokken 14:14Hehe, tenkte meg at noen vil påpeke de har også hybrid.

En artikkel fra 2021? Om VW?

VW taper vel penger på elbilene sine, eller har i bestefall ørsmå profittmarginer.

Totalt har de mye lavere marginer enn Tesla:

https://twitter.com/FonsDK/status/1595472952782471172

Det går ikke så bra med bunnlinjen heller:

https://twitter.com/FonsDK/status/1595471878583472128
Se på gjelden til VAG også... https://www.carscoops.com/2020/07/vw-becomes-the-worlds-most-indebted-company-owes-more-than-south-africa/

advale

Hva har gjeld i balansen å gjøre med at VW tjener på elbilene sine å gjøre? Det koster å omgjøre produksjonslinjer som skal vare i mange år, og kostnadene fordeles selvfølgelig over flere år.

Emurof, hvis du faktisk leser videre så står det at rekordomsetningen er godt hjulpet av elbil-salget (!!) Og klager du på en artikkel fra 2021? Hvorfor? Hadde artikkelen vært enda tidligere hadde det vært enda bedre, fordi det viser at de gikk i pluss med elbil- desto tidligere- desto bedre.

Flinke deg som fant tweet som ikke bekreftet noe som helst om elbil-andelen/fortjenesten hos VW.

Jeg fatter ikke at folk fortsatt tror at bare Tesla går i pluss, det lanserer elbiler lavt og høyt. Tilogmed Sony vil prøve seg. GM sier de skal K-U-N satse på elbiler fremover. Tror folk virkelig at det er et kappløp for gigantiske selskaper å tape mest mulig penger eller?! Kan noen av dere forklare det?

ronnynilsen

Her er en oversikt jeg klippet fra en video på Teslanews over profitt pr. bil fra ulike leverandører. Vet ikke om det gjelder bare elbiler for de som leverer fossilbiler også, eller om det er et snitt for hele modellutvalget.

Har sett andre steder også at marginene for de fleste merker er vesentlig lavere enn Tesla. Når jeg valgte Tesla så var det for meg en del av vurderingen å se på sannsynligheten for at merket jeg valgte hadde en fremtid i det markedet som er nå der sannsynligvis alle biler skal bli elektriske en gang. VW tror jeg har en god strategi for el-biler, men gjelden til selskapet er urovekkende høy.
Tesla model Y LR 2022

advale

Javel, og igjen, hva er elbilandelen? Hva er poenget når man ikke ser ice salg og elbiler hver for seg?

Folk reagerer på en BYD artikkel siden de selger hybrid og prøver å "ugyldiggjøre"

Men når kommer til VW så spytter det ut lenker som blander med ice salg og det som er uten noe form for sperre.. jeeeeeeez.

Og folk motsier og krangler i praksis med seg selv.  Så hvis alle er enige at Tesla har skyhøy marginer, så hvorfor drive og krangle over at Tesla har mye "kutting" som jeg skrev tidligere..

Otkristo

Sitat fra: advale på søndag 27. november 2022, klokken 10:18
Javel, og igjen, hva er elbilandelen? Hva er poenget når man ikke ser ice salg og elbiler hver for seg?

Folk reagerer på en BYD artikkel siden de selger hybrid og prøver å "ugyldiggjøre"

Men når kommer til VW så spytter det ut lenker som blander med ice salg og det som er uten noe form for sperre.. jeeeeeeez.

Og folk motsier og krangler i praksis med seg selv.  Så hvis alle er enige at Tesla har skyhøy marginer, så hvorfor drive og krangle over at Tesla har mye "kutting" som jeg skrev tidligere..
VW hadde i Q3 en elbil andel på 6,8%
Men margin på bare 3,2% i Q3.
Ikke så rart de må fortsette å pushe unødvendig serviceintervaller selv på elbil. #pengemaskin

Otkristo

Sitat fra: advale på søndag 27. november 2022, klokken 10:07
Hva har gjeld i balansen å gjøre med at VW tjener på elbilene sine å gjøre? Det koster å omgjøre produksjonslinjer som skal vare i mange år, og kostnadene fordeles selvfølgelig over flere år.

Emurof, hvis du faktisk leser videre så står det at rekordomsetningen er godt hjulpet av elbil-salget (!!) Og klager du på en artikkel fra 2021? Hvorfor? Hadde artikkelen vært enda tidligere hadde det vært enda bedre, fordi det viser at de gikk i pluss med elbil desto tidligere- desto bedre.

Flinke deg som fant tweet som har null relevanse og som ikke bekreftet noe som helst om elbil-andelen/fortjenesten hos VW.

Jeg fatter ikke at folk fortsatt tror at bare Tesla går i pluss, det lanserer elbiler lavt og høyt. Tilogmed Sony vil prøve seg. GM sier de skal K-U-N satse på elbiler fremover. Tror folk virkelig at det er et kappløp for gigantiske selskaper å tape mest mulig penger eller?! Kan noen av dere forklare det?
Hva tror du er årsaken til at ingen av de andre bilprodusentene oppgir margin på elbil i sine regnskapsrapporter??

Jambo

Sitat fra: Otkristo på søndag 27. november 2022, klokken 10:49
Sitat fra: advale på søndag 27. november 2022, klokken 10:07

Emurof, hvis du faktisk leser videre så står det at rekordomsetningen er godt hjulpet av elbil-salget (!!) Og klager du på en artikkel fra 2021? Hvorfor? Hadde artikkelen vært enda tidligere hadde det vært enda bedre, fordi det viser at de gikk i pluss med elbil desto tidligere- desto bedre.

Flinke deg som fant tweet som har null relevanse og som ikke bekreftet noe som helst om elbil-andelen/fortjenesten hos VW.

Hva tror du er årsaken til at ingen av de andre bilprodusentene oppgir margin på elbil i sine regnskapsrapporter??
Hva tror du?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA