Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fre 01. jan 2021, kl. 12:31

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Otkristo på tor 27. okt 2022, kl. 14:51
Sitat fra: olavxxx på tor 27. okt 2022, kl. 10:20
Litt mye metadiskusjon her, jeg tror for det første at siden vi i Norge har veldig høy snittalder på biler (ca 10 år - selv om mye elbiler er solgt siste årene!), betyr det jo at en del fossilbiler vil avgå med døden pga økt vedlikeholdsbehov etter hvert som de blir eldre. Da er det jo slik at man har ting som ryker som er verdt mer enn bilenes restverdi og mange biler vil jo da ryke med av naturlige årsaker.

I tillegg til det så vil jo det komme enda flere restriksjoenr på fossilbiler, særlig i storbyene. Det vil nok også komme enda flere avgifter for å understøtte målet om å ikke selge fossilbiler.

Politikerne har jo jobbet og uttalt dette målet lenge, så det er jo ingen overraskelse at fossilbiler blir vanskeligere å få tak i fremover og dyrere å bruke. Så om en gammel diesel skoda brukte 0.5 liter, så er det ikke så aktuelt for nybilsalg og etter hvert vil jo mange av de gamle skodaene fases ut. Noen av de vil sikkert fortsette å leve og jeg ser for meg at de som ikke bor ved byer, kanskje kan ha fossilbiler lenger - siden de neppe får miljøgater osv. samt de straffes ikke så hardt mtp bompenger osv.
Jeg ser allerede flere og flere eksempler på at det blir vanskeligere å kvitte seg med fossilbiler til en OK pris.

En "liten" bastard av en bil han selger også da...150hk (ikke 190), laveste hengervekta(2t) og trolig manuell girkasse og dårlig utstyrt, helt utenfor garanti + selges privat (sikkert pga dårlig innbyttepris).
Alle disse faktorene tilsier at prisen skal være lav i den klassen han selger i. Handler stort sett alltid om pris.

Y skal nok også ned i pris så fort markedet kjøler seg ned, Kina har allerede kjølt seg ned kraftig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lucaria på fre 28. okt 2022, kl. 11:10
Jeg solgte min 2013 XC60 veldig raskt - 100k verditap på 4år.

Nå kan det vare at vi solgte akkurat rett før folk begynner se effektene av høyre rente, dyrere mat, og dyrere allting, samt skiftet mot kaldere kan bety flere andre utgifter for barnefamiljer (mer oppvarming/klær) så det kan absolutt vare vanskligre idag en det var fra sommaren til nå.

I tillegg kan det være at folk heller velger 2013-modeller enn 2017-modeller for nettopp å spare litt penger, og fordi finanskostnadene blir dyrere nå...i tillegg er sikkert markedet i Mo i Rana litt mer begrenset (alltid litt styr å reise til Mo i Rana), sånn at det tar mer tid å selge. I tillegg er det ikke uvanlig at folk velger biler med mer utstyr når de kjøper brukt, siden prisforskjellen ikke alltid er så stor.
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Tesla har økt prisen på Model Y LR OG performance i Danmark...
Edit: kun pga danske avgifter.

Jonny85

Sitat fra: Otkristo på fre 28. okt 2022, kl. 12:13

Se der ja, rart de ikke øker i Norge. Dollaren har jo gått vanvittig opp hittel i år. Da underbygger vel dette at tesla skal komme til å skru ned prisene sine med 10% fra neste år ?

Radial

Sitat fra: Jonny85 på lør 29. okt 2022, kl. 06:26
Sitat fra: Otkristo på fre 28. okt 2022, kl. 12:13

Se der ja, rart de ikke øker i Norge. Dollaren har jo gått vanvittig opp hittel i år. Da underbygger vel dette at tesla skal komme til å skru ned prisene sine med 10% fra neste år ?

Nå har vel DKK stuuuupt i verdi mot andre valutaer med unntak av Euro siste året, så kan like fult vært en korrigering.
Men Norge har hatt lignende kurve, og vi er ikke justert enda..følger kanskje med.

Men personlig tror jeg prisene må ned, om de ikke skal tape terreng på sikt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Thalgar

Ja, ser sånn ut. Har sikkert med frådrag å gjera. LR må du betala 40k i avgift for, ingenting for SR.

https://elbilviden.dk/offentlig/hvad-koster-en-elbil/registreringsafgift/
Model Y LR Quicksilver, 2023

Barid Bel

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 28. okt 2022, kl. 11:54

Nå kan det vare at vi solgte akkurat rett før folk begynner se effektene av høyre rente, dyrere mat, og dyrere allting, samt skiftet mot kaldere kan bety flere andre utgifter for barnefamiljer (mer oppvarming/klær) så det kan absolutt vare vanskligre idag en det var fra sommaren til nå.

I tillegg kan det være at folk heller velger 2013-modeller enn 2017-modeller for nettopp å spare litt penger, og fordi finanskostnadene blir dyrere nå...i tillegg er sikkert markedet i Mo i Rana litt mer begrenset (alltid litt styr å reise til Mo i Rana), sånn at det tar mer tid å selge. I tillegg er det ikke uvanlig at folk velger biler med mer utstyr når de kjøper brukt, siden prisforskjellen ikke alltid er så stor.

Dette tror jeg på. Har lignende situasjon med et par kollegaer; begge skulle selge Passat. 2012-modellen gikk med en gang, 2020-modellen er umulig å få solgt (til fornuftig pris, selvsagt)
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

olavxxx

Sitat fra: Barid Bel på lør 29. okt 2022, kl. 11:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 28. okt 2022, kl. 11:54

Dette tror jeg på. Har lignende situasjon med et par kollegaer; begge skulle selge Passat. 2012-modellen gikk med en gang, 2020-modellen er umulig å få solgt (til fornuftig pris, selvsagt)

Ja, det er jo slik at noen MÅ ha fossilbil.
Slik er det jo bare, ikke alle kan lade. Noen bor bare steder hvor de ikke har parkering og må kanskje gå langt til bil. Klart de kan i teorien legge om hele livet sitt til at de skal bare hurtiglade og hele tiden planlegge :-P Men i praksis er det da ikke rett med elbil for dem. Det vil jeg påstå, selv om jeg bar ehar eid elbil siden 2017.

Før det eide jeg bare fossilbiler og jeg byttet ikke til elbil for å redde verden.
Men klart det er jo digg å slippe eksoslukt i området, slippe eksoslukt i garasjen osv.

Men første året jeg hadde elbil, kunne jeg ikke lade hjemme. Jeg drev å ladet i phus og brukte insane med penger på å parkere for å lade :P Det var jo egentlig ikke en bra løsning og det ble plutselig en livsstil å ha oppladet bil. Men jeg hadde en Tesla som gikk "langt nok", så det gikk på et vis.

Men jeg vil fremdeles i 2022 påstå at det ikke fins elbiler for alle og ikke alle bor der elbiler kan lades enkelt.
I tillegg så er det jo andre bruksområder enn de vanligste bilene, så noen vil i overskuelig fremtid på en måte bli tvunget på sidelinjen.

Så skal vi ikke glemme de som ikke har råd til ny bil, de må vente på at bruktmarkedet selger de bilene de kan bruke - til prisen de har råd til.

Så det er jo flere faktorer her og derfor tror jeg nok at litt eldre fossilbiler fremdeles blir mulig å selge.
Men de som er "ganske nye", der tror jeg folk flest vil være mer redd for mer verditap (med mindre de har tenkt å beholde bilen til den skal skrotes, eller at de da bor langt fra storbyer og ikke er redd for restriksjoner).

Radial

Se her ja, rabatt på inventory-biler i tillegg i Kina nå 😳
Lukter nesten litt overflod av biler snart? 🙂

https://www.teslarati.com/tesla-china-discounts-inventory-vehicles/
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Otkristo

Sitat fra: Dieselgubben på fre 01. jan 2021, kl. 12:31
Ved å la være å bestille, signaliserer man at dagens pris er for høy og at vi i Norge ikke skal betale en høyere pris enn andre. Bidra til minst mulig ordrebacklog i det norske markedet slik at Tesla Norge har insentiv til å være konkurransedyktig på pris når bilen kommer i salg. 

Basert på nylig Kina priser, bør bilen kunne selges i Norge for under 480' kr.
NÅ @dieselgubben tror jeg du snart får rett.
Jeg tipper fra nyttår at Model Y SR får ny pris rett under 500K, samt en reduksjon på Model Y LR & P på ca 10 %.
Venter i spenning

Electroelectro

Sitat fra: Otkristo på søn 20. nov 2022, kl. 23:06
Ved å la være å bestille, signaliserer man at dagens pris er for høy og at vi i Norge ikke skal betale en høyere pris enn andre. Bidra til minst mulig ordrebacklog i det norske markedet slik at Tesla Norge har insentiv til å være konkurransedyktig på pris når bilen kommer i salg. 

Jeg tipper fra nyttår at Model Y SR får ny pris rett under 500K, samt en reduksjon på Model Y LR & P på ca 10 %.
Venter i spenning

Det hadde vært nydelig men jeg tviler på det.
De ligger jo fortsatt under konkurrentene sine i pris så vanskelig å tro de skal går ned .
Men deilig hadde det vært

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electroelectro på man 21. nov 2022, kl. 08:03
Sitat fra: Otkristo på søn 20. nov 2022, kl. 23:06

Venter i spenning

Det hadde vært nydelig men jeg tviler på det.
De ligger jo fortsatt under konkurrentene sine i pris så vanskelig å tro de skal går ned .
Men deilig hadde det vært

Jeg tviler og på det. Ser at veldig mange av de utleverte Model Y siste månedene er fra Berlin-fabrikken. Dette gjelder også Long Range. Men akkurat siste ukene har de spedd på med kinesiske igjen, for å kunne ta unna toppen pga avgiftsøkningen. Når Model Y skal lages i Tyskland, med tyske arbeidere, og tyske strømpriser så er det vanskelig å se at prisen skal ned når kostnadene går opp 7-8% per år i 2022 og 2023.

https://www.arenaev.com/tesla_model_y_standard_range_new_entry_trim_lands_in_europe-news-629.php
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA