Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: Jambo på søndag 27. november 2022, klokken 12:10
Sitat fra: Otkristo på søndag 27. november 2022, klokken 10:49
Sitat fra: advale på søndag 27. november 2022, klokken 10:07
Hva har gjeld i balansen å gjøre med at VW tjener på elbilene sine å gjøre? Det koster å omgjøre produksjonslinjer som skal vare i mange år, og kostnadene fordeles selvfølgelig over flere år.

Emurof, hvis du faktisk leser videre så står det at rekordomsetningen er godt hjulpet av elbil-salget (!!) Og klager du på en artikkel fra 2021? Hvorfor? Hadde artikkelen vært enda tidligere hadde det vært enda bedre, fordi det viser at de gikk i pluss med elbil desto tidligere- desto bedre.

Flinke deg som fant tweet som har null relevanse og som ikke bekreftet noe som helst om elbil-andelen/fortjenesten hos VW.

Jeg fatter ikke at folk fortsatt tror at bare Tesla går i pluss, det lanserer elbiler lavt og høyt. Tilogmed Sony vil prøve seg. GM sier de skal K-U-N satse på elbiler fremover. Tror folk virkelig at det er et kappløp for gigantiske selskaper å tape mest mulig penger eller?! Kan noen av dere forklare det?
Hva tror du er årsaken til at ingen av de andre bilprodusentene oppgir margin på elbil i sine regnskapsrapporter??
Hva tror du?
Det var et retorisk spørsmål.
Fordi margin er grusomt dårlig

Speeder

Marry Barra, GM, har cel sagt de håper på å selge elbiler med fortjeneste i 2025?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Otkristo

Sitat fra: advale på søndag 27. november 2022, klokken 16:06
Otkristo; Diskusjonen gikk vel på om noen andre enn Tesla som tjener på elbiler. Du ga bilder som nettopp viser at VW tjener penger, men likevel skal fortsette å diskutere/nekte for at andre tjener penger...?  ::)

Det er riktignok endel klipp og lim fra deg, men ut i fra det jeg kan se så estimeres 7-8 % margin for 2022 for elbiler, 3,2% er som jeg kan se gjelder for hele VW konsernet?

Det kan være mange grunner, noen er sikkert så små poster at det er ikke verdt å skille ut, andre av konkurransehensyn, eller få subsidier osv. Men nå ga du en fin oversikt som nettopp motsier selv hva du sier at de ikke skiller ut elbil-andelen. Så igjen  ::)
Skjermbildene viser margin for hele flåten, ikke bare elbil.
Så dette bekrefter poenget i de siste innleggene. De andre bilprodusentene er avhengig av å fortsatt selge hybrider og andre fossilbiler for å tjene penger.
Så dessverre Advale, her er det ingen selvmotsigelse fra min side. :)

https://www.volkswagenag.com/presence/investorrelation/publications/presentations/2022/10/2022-10-28_Volkswagen%20Q3%20Call.pdf

Haggish

TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt


advale

#1085
Sitat fra: Otkristo på søndag 27. november 2022, klokken 10:46
VW hadde i Q3 en elbil andel på 6,8%
Men margin på bare 3,2% i Q3.

Ok, så feil der (slettet innlegget), trodde det var 7-8 % margin for elbil, men ser nå det er snakk om andel fra totalen.

Ikke så rart man kan blingse når du skriver andel elbiler og i neste setning skriver margin på 3,2% uten å nevne det gjelder for hele (og som sagt mye klipp og lim  :))

Men samtidig, de tallene verken bekreftet eller avkreftet om VW tjener på elbiler eller ikke.

advale

#1086
Sitat fra: Haggish på søndag 27. november 2022, klokken 17:09
Ikke mat trollet!!!!!!!!

Det var da voldsomt til skriking, en som har blitt såret ser det ut som

Øyvind.h

#1087
Sitat fra: advale på søndag 27. november 2022, klokken 23:39
Men samtidig, de tallene verken bekreftet eller avkreftet om VW tjener på elbiler eller ikke.
Tesla har gått med store underskudd i lang tid for å bygge opp produksjonskapasitet.
Det er nærliggende å tro at andre produsenter også vil tape penger på elbil før de kommer opp på tilstrekkelig volum.
Slik VAG løser det med delt plattform og delte komponenter på tvers av merker ville det overraske meg om konsernet taper penger på elbil nå med de volumene de har kommet opp i. Og med modellplanene kan en regne med at volumene fortsetter å vokse innen elbil-segmentet selv om den globale uroen har gitt vekst/leveranser en midlertidig knekk. Elbiler vil utgjøre en stadig økende andel av konsernets totalproduksjon, men det vil ta mange år før de er en ren elbil-produsent grunnet etterspørsel innen andre segment.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Otkristo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. november 2022, klokken 08:59
Sitat fra: advale på søndag 27. november 2022, klokken 23:39
Men samtidig, de tallene verken bekreftet eller avkreftet om VW tjener på elbiler eller ikke.
Tesla har gått med store underskudd i lang tid for å bygge opp produksjonskapasitet.
Det er nærliggende å tro at andre produsenter også vil tape penger på elbil før de kommer opp på tilstrekkelig volum.
Slik VAG løser det med delt plattform og delte komponenter på tvers av merker ville det overraske meg om konsernet taper penger på elbil nå med de volumene de har kommet opp i. Og med modellplanene kan en regne med at volumene fortsetter å vokse innen elbil-segmentet selv om den globale uroen har gitt vekst/leveranser en midlertidig knekk. Elbiler vil utgjøre en stadig økende andel av konsernets totalproduksjon, men det vil ta mange år før de er en ren elbil-produsent grunnet etterspørsel innen andre segment.
Tja.. med den logikken burde VW hatt en mye bedre margin på eksisterende fossilbiler siden disse har blitt masseprodusert i storskala i mange år.
Og hvis du ser på VW sine luksusmerker som Bentley og Lamborghini så har disse marginer tilsvarende Tesla på over 20% selv om de kun produserer under 100.000 fossilbiler i året.
Tesla klarer å ta Bentley marginer, mens VW/Skoda/Seat sliter med sin fortjeneste.
Derfor står Tesla sterkere i 2023 hvis/når det blir dårligere tider og priskutt blir nødvendig.


olavxxx

Sitat fra: Ropepåelgen på mandag 28. november 2022, klokken 12:33
https://www.tesla.com/no_NO/my/order/LRWYGCEK3MC054310?postal=2020&coord=60.0115,11.0337&titleStatus=used&redirect=no#overview

Helt rått tilbud fra Tesla på brukt model Y LR. Bare 5.000,- mer enn en ny P

Nå på slutten av året er det nok viktigere for Tesla å pushe ut nye biler, enn brukte.

De brukte må nok ned i pris, men klart de kan hive på de softwareting som FSD osv., evt kanskje de lager noen egne rentekampanjer for bruktbiler. Men det viktigste for Tesla nå er nok å allokere manpower (og womanpower) til å pushe biler :-P Om de sitter med et par brukte på inventory tror jeg ikke er noe superkrise. Men tviler på de bruker noe særlig energi på det før etter nyttår. De vil nok pushe ut flest mulig nybiler mtp momsen og potensielle vekttillegget.

Øyvind.h

#1091
Sitat fra: Otkristo på mandag 28. november 2022, klokken 10:40
Tja.. med den logikken burde VW hatt en mye bedre margin på eksisterende fossilbiler siden disse har blitt masseprodusert i storskala i mange år.
Tja. Usikker på om jeg var uklar, men poenget var at en samlet moderat margin nå kan skyldes at VW er i ferd med å skalere opp og legge om til økende andel elbiler. Det koster mye i starten. I tillegg har global uro, omlegging av logistikk mm gjort situasjonen ustabil og negativ den senere tid for VAG. Sånn sett bra at VAG klarer å levere som de gjør, på tross av urolige tider og større omlegging av forsyningskjeder samt oppbygging av elbil som segment. Og det var poenget med å vise til Tesla som har gått med store underskudd i lang tid før de nå leverer overskudd. Tesla har kommet lenger enn VAG. Men VAG kjører på og har noen ulemper og noen fordeler sammenlignet med Tesla.
For min del er ingen av dem noe interessant investeringscase. Viktigste for meg er produktene som leveres, og der har Tesla gått fra soleklar favoritt for en del år siden, til nå å være en del av massen. Heldigvis. For da slipper en å være tvunget til å kjøre ett merke bare fordi en vil ha elbil med god plass og lang rekkevidde :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Haggish

Ser ut som begge avgiftene kommer fra nyttår så da blir vel TMY minst 40k dyrere fra nyttår. Så nå forsvinner vel alle bilene fra Finn.no i en fei 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

k1


Silkefot

På den bestillingen jeg har inne nå står det faktisk "inkludert avgifter" under prisen...
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA