Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Øyvind.h

Å kjøpe kontant er jo komplett økonomisk idioti med den renten...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jon65

Hvis  alternativet er å ha pengene i banken sparer man vel lite på å låne pengene for bilkjøpet. Kan jo selvfølgelig putte pengene i aksjer men det å låne penger for å investere i aksjer er det vel ikke alle som er komfortable med.

Øyvind.h

Det første en sammenligner med er renten på ordinært billån. Altså sammenligne produkt likt for likt.
Dernest alternativ finansiering, for mange boliglån. Men mange glemmer da å betale ned bilen i samme tempo som de ville gjort med billån.

Kontantkjøp med den renten gjør en kun om en ikke kan økonomi. Pengene må ikke plasseres i aksjer for å få en god differanse til effektiv rente på 0,8?%.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jon65

Høyrentekonto gir deg vel ikke så mye mer enn 1,2%, dvs 0,4% differanse. På 500.000 blir det kanskje 1.400kr per år etter skatt, 117kr pr mnd. Tror ikke jeg hadde merket det i lommeboka gitt. Så har man pengene liggende tror jeg ikke man bryr seg mye om de 117kr per mnd.

Men må man låne (eller har lån man kan betale ned) er det selvfølgelig et annet regnestykke. Det jeg snakker om er når man har penger liggende for å betale kontant som vel var saken her.

hELgenen

Tar man lån til så lav rente som ble tilbudt her er det som gratis penger å regne.
Men å ta opp lån er også å utsette verditapet. Den dagen bilen skal bort må man ha økonomi nok til å håndtere et eventuelt verditap dersom gjeld > restverdi. Kjøper man kontant har man allerede klart dette.

Dieselgubben

Subsidiert lån er som penger på gata de 3 første årene. Tipper de aller fleste lånefinansierer hele eller store deler av sitt bilkjøp, så sammenligningen er overhodet ikke søkt Tornaldo: https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2020/01/26/7491480/teslaeiere-elsker-gjeld

Personlig har jeg likviditet til å kunne kjøpe en Tesla kontant. Dette er likevel noe jeg aldri ville gjort dersom jeg kan låne penger gratis. Disse pengene har god alternativ bruk - F.eks investere i bolig til x prosent avkastning, børs, sydentur (som gir meg mye, ikke alt er målbart i penger) eller gi til barna slik at de slipper ta opp lån til bilkjøp eller for å sikre at de kommer seg inn i boligmarkedet. Pengene har dermed mange gode alternative bruksområder.

Når folk før jul sammenlignet nye TM3 med subsidiert rente vs brukte TM3 tok de fleste hensyn til rentefordelen på rundt 40 k. Dette er en av grunnene til at mange slet med å selge brukte TM3 for noe særlig over 400k. Biler som gikk for nesten 500k noen dager før. Hvorfor kjøpte brukt til 430 k når man kunne kjøpe en ny for 500k minus 40k i rentefordel? I tillegg hadde den nye modellen selvsagt viktige oppdateringer i tillegg og ble satt ned i pris. Samme kommer sannsynligvis til å skje for TMY ved fremtidige rentekampanjer i forbindelse års- eller kvartalsslutt. Men det vil trolig ikek skje med det første på nylansert bil. Men de fleste har jo en bil i 3 pluss år, og da er det relevant.

tornaldo

Poenget mitt i tidligere innlegg var at det var søkt å dra inn en potensiell rentegevinst, når en annen gav konkrete personlige eksempler på fordelen med egen tidlig bestilling. Hvordan skulle vedkommende ta høyde for i sine beregninger hva du og andre eventuelt gjør med disse pengene i ettertid?

Jeg mener ikke at det er umulig å ha en god gevinst på å låne "gratis" penger, og investere de fornuftig i samme periode. Men det har man jo strengt tatt ikke noen garanti for? At du kan bruke pengene til sydentur, som gir deg en følelsesmessig gevinst, er jo enda mere søkt, og ekstremt subjektivt. Det kan like godt ende i totalt havari, med veggdyr og skilsmisse  ;)

Man sammenligner teoretisk gevinst i bolig, fond, Teslaaksjer etc. Da finner man alle mulige ulike personlige behov og muligheter, både for store gevinster og store tap med disse pengene.

Derfor mener jeg det vil være en mer riktig sammenligning å ta opp Tesla lån vs kontantkjøp/penger i bank. Det vil selvfølgelig være mange andre muligheter, som du så rett nevner, og gjelder for mange.

For alle de som lånte penger i fjor høst, og brukte sparepengene på Norwegian aksjer, gikk det forferdelig.

For de som investerte de i Teslaaksjer, gratulerer.

For de som beholdt pengene i banken, status quo.

Men konteksten for mitt innlegg, var at du lurte på om han hadde tatt høyde for en potensiell rentegevinst for en del andre, når han viste til sine tidlige bestillinger og lønnsomheten. Det forstår jeg veldig godt at han ikke hadde gjort.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Begynner å bli litt off-topic her. Men de som nå tok lån på 3 års fastrente på en TM3 LR - hvor stort er restlånet etter 3 år? Noen der ute må jo sitte på en nedbetalingsplan. Spør fordi jeg rett og slett er nysgjerrig på hvordan banken har tenkt på restverdi av bilen etter 3 år - de må jo tatt høyde for at noen etter 3 år ikke klarer å betjene lånet lenger og følgelig vil noen av bilene som nå ble solgt med drømmerente faktisk ende opp med tvangssalg.
Som noen nevnte her - noen ender jo i skillsmisse med veggdyr. 

Dieselgubben

Sitat fra: hELgenen på søndag 03. januar 2021, klokken 10:50
Begynner å bli litt off-topic her. Men de som nå tok lån på 3 års fastrente på en TM3 LR - hvor stort er restlånet etter 3 år? Noen der ute må jo sitte på en nedbetalingsplan. Spør fordi jeg rett og slett er nysgjerrig på hvordan banken har tenkt på restverdi av bilen etter 3 år - de må jo tatt høyde for at noen etter 3 år ikke klarer å betjene lånet lenger og følgelig vil noen av bilene som nå ble solgt med drømmerente faktisk ende opp med tvangssalg.
Som noen nevnte her - noen ender jo i skillsmisse med veggdyr.

Du må skille mellom avdrag og renter. Du kan nedbetale på 3 år eller 10 år selv om du benytter deg av rentekampanjen!

hELgenen

Ja - klar over dette - men tenkte ikke på de som betalte ned bilen på 3 år - men mer på de som tok 4-10 år.
Hvilken restgjeld ligger i lånet etter 4 år,5 år osv..Sagt på en annen måte - hva var minimum avdrag?

Dieselgubben

Enig i at det er forståelig og ikke ta med rentekampanjer. Og rentekampanjer skjer jo sporadisk, og det er jo ikke alle som kan benytte seg av dette. Men jeg ville tenkt at jeg kunne spart mer dersom det dukket opp rentekampanje etter at jeg hadde kjøpt. Men fordelen med å få noe tidlig er jo betydelig også da....Valuta kompliserer også bildet. Men TMY prisen er nå satt med ugunstig kurs kan man anta.

Dieselgubben

Sitat fra: hELgenen på søndag 03. januar 2021, klokken 11:14
Ja - klar over dette - men tenkte ikke på de som betalte ned bilen på 3 år - men mer på de som tok 4-10 år.
Hvilken restgjeld ligger i lånet etter 4 år,5 år osv..Sagt på en annen måte - hva var minimum avdrag?

Det avhenger av om det er serielån eller annuitetslån. Med førstnevnte, som vel er mest vanlig, betaler du like avdrag fordelt over lånets løpetid. Så lånet betales jevnt tilbake over tid. Så etter etter 5 år, er halvparten av lånet nedbetalt dersom du har 10 års løpetid.

Med annuitetslån, vokser avdragene over tid.

hELgenen

Men disse lånene - var de ikke definert på forhånd? Eller kunne kunden velge varighet,serielån, annuitetslån, avdragsfri periode osv? Jeg ville jo tro DNB hadde en ferdig pakke...eller?

Forørvrig klar over forskjellen mellom annuitetslån og serielån, men trodde som nevnt at DNB her hadde laget
et pakke der f.eks kun nedbetalingstid var mulig å sette........
Skulle jeg tippe ville jeg sagt et annuitetslån hvor : gebyr + avdrag + rente var spesifisert i hele lånets periode
Og at kunden kunne velge mellom 3,5 eller 10 år..(10 år høres jo sykt ut på en bil forresten)

Sulle

Det er annuitetslån. Minimum NOK 1000, i egenkapital. Ca 19XX,- i etableringsgebyr og NOK 95,- i månedsgebyr. Ettersom renta er så lav blir mesteparten av innbetalingen avdrag allerede fra start.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Ferry

Sitat fra: Jon65 på søndag 03. januar 2021, klokken 00:44
Høyrentekonto gir deg vel ikke så mye mer enn 1,2%, dvs 0,4% differanse.

https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ 1,35% hos Svea for øyeblikket, så det er ikke store differansen nei. For lite til å gidde å bry med imo.
Beste boliglån er 1,2% effektiv https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

Hva man skal gjøre om man har 500k cash er opp til hver enkelt, men å ha alt stående på konto til 0% rente er kanskje unødvendig forsiktig? Da betaler du en premie for garantert dårligere kjøpekraft. Jeg ville nok vurdert alternativ plassering for, i hvert fall deler, av beløpet. Trenger jo ikke putte alt i Norwegian-aksjer heller. Kan sette 100k i indeksfond f.eks. Ikke gamble med mer enn hva man tåler å tape er en god regel. De fleste av oss gambler med x millioner i boligmarkedet til enhver tid, så littegrann risiko på sparepengene bør ikke være katastrofalt. Jeg er i hvert fall ikke overivrig på å betale ned boliglånet for en "avkastning" på 1,2%.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA