Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

telcontar

Flere konkurrenter bør bety et visst prispress på Model Y hvis konkurrentene er billigere eller bedre kvalitet. Jeg håper ihvertfall Y blir billigere, med dagens pris er den ikke aktuell.

Thomas Parsli

Sitat fra: RJK på lørdag 02. januar 2021, klokken 00:28
Dette er skyggeargumentering eller avsporing. Gjerne kalt stråmannsargumentasjon. Prisen i NOK som den ligger ute for nå og prisdifferansen mot prisen mot USD, har null relevans i forskjellene i cost-of-living, om vi sammenligner US-prisen på den og TM3 i Norge og USA.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med den setningen.
Mener du at kostnadsnivå og kjøpekraft ikke påvirker priser, slik som trådstarter tilsynelatende gjør?

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: telcontar på lørdag 02. januar 2021, klokken 11:42
Flere konkurrenter bør bety et visst prispress på Model Y hvis konkurrentene er billigere eller bedre kvalitet. Jeg håper ihvertfall Y blir billigere, med dagens pris er den ikke aktuell.

Hvilket alternativ er aktuelt da?

Jeg kjenner ingen som er like store, har like god rekkevidde - og koster mindre.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

telcontar

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 02. januar 2021, klokken 12:18
Sitat fra: telcontar på lørdag 02. januar 2021, klokken 11:42
Flere konkurrenter bør bety et visst prispress på Model Y hvis konkurrentene er billigere eller bedre kvalitet. Jeg håper ihvertfall Y blir billigere, med dagens pris er den ikke aktuell.

Hvilket alternativ er aktuelt da?

Jeg kjenner ingen som er like store, har like god rekkevidde - og koster mindre.

Prisen på de mest aktuelle er jo ikke kjent enda, bl.a. id4x, Ioniq 5 og Ariya. Finnes sikkert flere, og alle har sine attributter. Hva som veier tyngst for folk er for dem å vurdere. Tror ingen slår Tesla på rekkevidde, mens noen konkurrenter kan være større eller koste mindre. Har ingen tro på at Tesla åpner ladenettverket sitt for andre, så det blir en fordel for Tesla og noe som jeg helt klart tar med i regnestykket.

Jeg har heldigvis ingen hastverk med å kjøpe og kommer til å vurdere alle alternativer grundig før jeg kjøper mot slutten av 2021 eller tidlig 2022. Har 5-6 biler på min liste (bl.a. Model Y), så får vi se hva en ender opp med når konkurrentene har priset sine biler.

RJK

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 02. januar 2021, klokken 12:13
Sitat fra: RJK på lørdag 02. januar 2021, klokken 00:28
Dette er skyggeargumentering eller avsporing. Gjerne kalt stråmannsargumentasjon. Prisen i NOK som den ligger ute for nå og prisdifferansen mot prisen mot USD, har null relevans i forskjellene i cost-of-living, om vi sammenligner US-prisen på den og TM3 i Norge og USA.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med den setningen.
Mener du at kostnadsnivå og kjøpekraft ikke påvirker priser, slik som trådstarter tilsynelatende gjør?


Dette er hensyntatt i den opprinnelige prisen, og som derfor ikke påvirker når dollarkursen har hatt endringer, men det kun er justert opp og ikke ned på den opprinnelige prisen.


Som sagt, den opprinnelige prisen er satt i forhold til slike hensyn. Man kan regne ut i forhold til den da gjeldende dollarkursen hvordan forholdet mellom norsk og amerikansk pris er regulert.


Prisen på bilen i dag er som sagt ikke justert ned tilsvarende, men kjøpekraft er ikke grunnlaget for differansen som er nå mellom opprinnelig pris og dagens pris, men andre hensyn som gjelder. De har jeg beskrevet i innlegget mitt over.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 02. januar 2021, klokken 12:18
Sitat fra: telcontar på lørdag 02. januar 2021, klokken 11:42
Flere konkurrenter bør bety et visst prispress på Model Y hvis konkurrentene er billigere eller bedre kvalitet. Jeg håper ihvertfall Y blir billigere, med dagens pris er den ikke aktuell.

Hvilket alternativ er aktuelt da?

Jeg kjenner ingen som er like store, har like god rekkevidde - og koster mindre.

Tror mange har ulike preferanser og veier dem ulikt i dette segmentet.
Ikke alle trenger AWD. Noen klarer seg med 450 km - noen synes bagasjerommet er bedre utformet i den
ene mot den andre. Noen ser kun på pris - noen ønsker å ha en bil med nærhet til merkeverksted.
Andre liker å kjøpe hos en bilselger de kjenner, noen bare må ha SuC nettverket tilgjengelig, noen bare må ha bilen før sommeren 2021, noen hater panelgaps,andre bryr seg ikke. 

Tesla har vært i en unik stilling i elbilmarkedet i Norge i flere år nå - de har i flere år kunnet levere biler uten reell konkurranse i sitt segment. Det har endret seg gradvis - 2020 ble året da luksussegmentet ble skikkelig utfordret av Audi - og de tok knekken på TMX så det sang etter. Tesla har vært enerådene på mellomsegmentet med model 3 - på slutten av året kom i.d3 - så kommer id.4 lenge før TMY. 2020 endret mye på elbilmarkedet - og 2021 ser ut til å svinge ennå mer mot at andelen nye elbiler med Tesla logo blir mindre og mindre. Derfor MÅ Tesla svinge tilbudssøksen i 2021 for å kunne slå fra seg. Det rekker ikke lenger å være best teknisk, ha SuC nettverket - de må komme med supre tilbud OG de må begynne å levere en større andel biler uten feil og mangler til markeder som forventer det - f.eks det Europeiske. På døren står nå en rekke nye ukjente kinesiske leverandører og vil inn på det Europeiske markedet. De har muskler til å konkurrere på pris - og de vet hva slags kvalitet kundene forventer her i Europa. Her er det duket for mye priskrig i 2021.......

fonberg

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 15:49
Q4 2021..Tipper vi ser noe lignende for TMY som vi har sett for TM3 i Q4 2020. Det beste tilbudet får du da helt på tampen av året. Å reservere tidlig hos Tesla har dessverre ikke vært noen vinner så langt

Tja, hvilken historikk baserer du det på?

Her er et par eksempler som viser det motsatte:
1. Jeg sparte ca 50k på min S bestilt i mai 2013 som jeg tok ut i november samme år.
2. Bestilte S85D i oktober 2014 til 560', når jeg tok den ut i mai 2015 var pris på likt spekket bil 640'. Jeg fikk min til avtalt pris.

Jeg reserverte også Y tidlig til pris ca 60' under de som gjelder nå. Dersom prisen mot formodning blir enda lavere på utleveringstidspunktet, regner jeg med å få den lavere prisen, dette med bakgrunn i Teslas prispolitikk frem til nå, som alltid går i favør kunden.

Så min påstand er at tidlig bestilling hos Tesla ofte har vært en vinner, og aldri vært noen taper.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Magnus Hansen

Tidlig kjøp av Model 3 var også et bra kjøp. Så gikk prisen opp en periode før den gikk ned igjen. Tidlig bestilling av Y ser så langt ut til å være et meget godt kjøp.

Dieselgubben

Sitat fra: fonberg på lørdag 02. januar 2021, klokken 18:55
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 15:49
Q4 2021..Tipper vi ser noe lignende for TMY som vi har sett for TM3 i Q4 2020. Det beste tilbudet får du da helt på tampen av året. Å reservere tidlig hos Tesla har dessverre ikke vært noen vinner så langt

Tja, hvilken historikk baserer du det på?

Her er et par eksempler som viser det motsatte:
1. Jeg sparte ca 50k på min S bestilt i mai 2013 som jeg tok ut i november samme år.
2. Bestilte S85D i oktober 2014 til 560', når jeg tok den ut i mai 2015 var pris på likt spekket bil 640'. Jeg fikk min til avtalt pris.

Jeg reserverte også Y tidlig til pris ca 60' under de som gjelder nå. Dersom prisen mot formodning blir enda lavere på utleveringstidspunktet, regner jeg med å få den lavere prisen, dette med bakgrunn i Teslas prispolitikk frem til nå, som alltid går i favør kunden.

Så min påstand er at tidlig bestilling hos Tesla ofte har vært en vinner, og aldri vært noen taper.

Tar du da hensyn til rentekampanjer? De som bestilte TM3 før jul sparte minst 40.000 kr i renter etter skatt....

fonberg

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 02. januar 2021, klokken 20:07
Sitat fra: fonberg på lørdag 02. januar 2021, klokken 18:55
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 15:49
Q4 2021..Tipper vi ser noe lignende for TMY som vi har sett for TM3 i Q4 2020. Det beste tilbudet får du da helt på tampen av året. Å reservere tidlig hos Tesla har dessverre ikke vært noen vinner så langt

Tja, hvilken historikk baserer du det på?

Her er et par eksempler som viser det motsatte:
1. Jeg sparte ca 50k på min S bestilt i mai 2013 som jeg tok ut i november samme år.
2. Bestilte S85D i oktober 2014 til 560', når jeg tok den ut i mai 2015 var pris på likt spekket bil 640'. Jeg fikk min til avtalt pris.

Jeg reserverte også Y tidlig til pris ca 60' under de som gjelder nå. Dersom prisen mot formodning blir enda lavere på utleveringstidspunktet, regner jeg med å få den lavere prisen, dette med bakgrunn i Teslas prispolitikk frem til nå, som alltid går i favør kunden.

Så min påstand er at tidlig bestilling hos Tesla ofte har vært en vinner, og aldri vært noen taper.

Tar du da hensyn til rentekampanjer? De som bestilte TM3 før jul sparte minst 40.000 kr i renter etter skatt....

Nei, tok ikke hensyn til rentekampanjer, kun kontantprisen som jeg oppga i eksemplene, og begge med større fordel enn de 40' du angir. Hver enkelt må naturligvis vurdere i hvilken grad man blr/må belåne bilkjøpet sitt.
Forresten ser jeg ved å sjekke konfiguratoren nå at min spekk er hele 85' dyrere nå enn da jeg bestilte. Så er enig i at prisen på Y pr i dag er for høy.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

keepitsimple

Det har allerede blitt nevnt, men en stor grunn til prisen må jo være at Tesla vil selge bilene som er til salgs (M3, X, S).
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

sjokomelk

Tesla har heller ikke noe hastverk med å få solgt biler i Europa før de har "ledig" produksjon. De selger allerede alt de lager og enda litt til i USA. Og nå som Model Y er til salgs i Kina også, så har jeg lest rykter om at det har blitt bestilt 100.000 biler der allerede, så de har mer enn nok med å produsere til disse to markedene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:26
Tesla har heller ikke noe hastverk med å få solgt biler i Europa før de har "ledig" produksjon. De selger allerede alt de lager og enda litt til i USA. Og nå som Model Y er til salgs i Kina også, så har jeg lest rykter om at det har blitt bestilt 100.000 biler der allerede, så de har mer enn nok med å produsere til disse to markedene.

Det er nok rett - Tesla selger unna stort sett det de klarer å produsere, men i Europa slipper de nå inn konkurrenter - markedet her blir tøffere en noen gang før - og når TMY først skal inn her - så må de tilby denne til en god pris...en virkelig god pris..Og dagens pris er ikke det sett opp mot konkurransen.
Så jeg forventer en korreksjon på prisen før levering......

fonberg

Sitat fra: keepitsimple på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:17
Det har allerede blitt nevnt, men en stor grunn til prisen må jo være at Tesla vil selge bilene som er til salgs (M3, X, S).

Helt klart. Men rekkefølgen er S3X, må vite.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

tornaldo

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 02. januar 2021, klokken 20:07
Sitat fra: fonberg på lørdag 02. januar 2021, klokken 18:55
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 15:49
Q4 2021..Tipper vi ser noe lignende for TMY som vi har sett for TM3 i Q4 2020. Det beste tilbudet får du da helt på tampen av året. Å reservere tidlig hos Tesla har dessverre ikke vært noen vinner så langt

Tja, hvilken historikk baserer du det på?

Her er et par eksempler som viser det motsatte:
1. Jeg sparte ca 50k på min S bestilt i mai 2013 som jeg tok ut i november samme år.
2. Bestilte S85D i oktober 2014 til 560', når jeg tok den ut i mai 2015 var pris på likt spekket bil 640'. Jeg fikk min til avtalt pris.

Jeg reserverte også Y tidlig til pris ca 60' under de som gjelder nå. Dersom prisen mot formodning blir enda lavere på utleveringstidspunktet, regner jeg med å få den lavere prisen, dette med bakgrunn i Teslas prispolitikk frem til nå, som alltid går i favør kunden.

Så min påstand er at tidlig bestilling hos Tesla ofte har vært en vinner, og aldri vært noen taper.

Tar du da hensyn til rentekampanjer? De som bestilte TM3 før jul sparte minst 40.000 kr i renter etter skatt....

Det var vel likt søkt argumentasjon? Sparte 40000 i forhold til hva?

Skal man sammenligne priser, nytter det ikke å bruke noe annet sammenligningsgrunnlag enn kontantkjøp. Kjøper man kontant, er det ikke annet en knapper og glansbilder å spare på et Tesla-lån, om man sparer noe i det hele tatt.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA