Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: daktari på mandag 04. januar 2021, klokken 14:19
Ja, det er jo noe bekymringsfullt at man stadig kan få en "forbedret" kompnent, full av feil. Selv synes jeg det er kjedelig at EQS f.eks. aldri kommer for salg, men åpenbart mye testkjøring rundt omkring i årevis. Derimot knapt et eneste spionbilde av plaid S unntatt da de testkjørte på ringen.

EQS kommer vel for salg nå til sommeren - gjør den ikke? Og leveranser høsten 2021?

https://www.youtube.com/watch?v=uJGEZU75pu4

Og angående Plaid S :

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-refresh-plaid-photos-sighting/

Marzo

Sitat fra: fonberg på lørdag 02. januar 2021, klokken 18:55
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 15:49
Q4 2021..Tipper vi ser noe lignende for TMY som vi har sett for TM3 i Q4 2020. Det beste tilbudet får du da helt på tampen av året. Å reservere tidlig hos Tesla har dessverre ikke vært noen vinner så langt

Tja, hvilken historikk baserer du det på?

Her er et par eksempler som viser det motsatte:
1. Jeg sparte ca 50k på min S bestilt i mai 2013 som jeg tok ut i november samme år.
2. Bestilte S85D i oktober 2014 til 560', når jeg tok den ut i mai 2015 var pris på likt spekket bil 640'. Jeg fikk min til avtalt pris.

Jeg reserverte også Y tidlig til pris ca 60' under de som gjelder nå. Dersom prisen mot formodning blir enda lavere på utleveringstidspunktet, regner jeg med å få den lavere prisen, dette med bakgrunn i Teslas prispolitikk frem til nå, som alltid går i favør kunden.

Så min påstand er at tidlig bestilling hos Tesla ofte har vært en vinner, og aldri vært noen taper.

Besparelsen din her skyldes jo i hovedsak valutaendinger?

Hvordan det påvirker Y vet man ikke, men man kan stikke fingeren i jorda.

En Y LR koster i USA 49.900 USD. I Norge 534.900,- Det gir en valuta faktor på 10,72.

Dollarkursen i dag er 8,53, som skulle gitt den norske bilen en pris på 425.900 eller den amerikanske 62.699 USD.

Kurs forskjellen er på over 25%. Dette kommer i tillegg til evt endringer i margin Tesla ønsker å gjøre.

Biler i bestilling har ofte fått prisendringer i kundens favør, men ikke utleverte.
Så lenge valuta går i kundens favør så taper man ikke...

Klykken

Men så kommer også ønsket om bilen på det tidspunktet man reserverte/bestilte. Var prisen rett da, i forhold til det man var villig til å betale på det gitte tidspunktet, vil en eventuell prisendring i egen favør bli en bonus.

Jeg tror FSD vil gå opp, men prisen for bilen kanskje vil droppe. Jeg sletter iallefall ikke reservasjonen og tar en eventuell diskusjon før overleveringen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 14:43
Ja, det er jo noe bekymringsfullt at man stadig kan få en "forbedret" kompnent, full av feil. Selv synes jeg det er kjedelig at EQS f.eks. aldri kommer for salg, men åpenbart mye testkjøring rundt omkring i årevis. Derimot knapt et eneste spionbilde av plaid S unntatt da de testkjørte på ringen.

EQS kommer vel for salg nå til sommeren - gjør den ikke? Og leveranser høsten 2021?

https://www.youtube.com/watch?v=uJGEZU75pu4

Og angående Plaid S :

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-refresh-plaid-photos-sighting/
Det er ikke plaid. Bare oppspinn.

Sensommer/høst sier forhandler om EQS. Men den ser ferdig ut, jeg vil ha den nå.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Selv synes jeg det er kjedelig at EQS f.eks. aldri kommer for salg, men åpenbart mye testkjøring rundt omkring i årevis. Derimot knapt et eneste spionbilde av plaid S unntatt da de testkjørte på ringen.
Det er vel mye dette som gjør at Tesla kan iterere så raskt de gjør. Bruker kunder som testere.

Det betyr jo at time to market med nye ting blir vesentlig mye lavere enn for konkurentene. Men det er en fin knivsegg å balansere på...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

jeg tviler på at tesla får veldig mange mod Y bestillinger om dagen.

har en performance sort til 570 (før krok option kom) men det er jo ikke store forskjellen i pris til ny selv nå, så jada neida joda. hardt liv ;)

ProsjektX

Kansellerte akkurat reservasjonen.. 521k er ikke noe god deal. Uansett, de legger opp til å bruke 3 måneder på å tilbakebetale reservasjonsbeløpet..!
Refund Total
Payment 02.04.2020

kr. 15.000
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

hemi

tenker det samme på min performance , vingle vingle, vi som har kammer bestilling kan vel uansett worst case returnere bilen? eller går det på nye terms nå?

Pallesnekkern

Litt av grunnen til at prisen på Y ikke er satt ned enda, er at de ønsket å pushe ut så mange model3 som mulig i 2020.  Tipper priskuttet er rett rundt hjørnet.

Lurium

Senker de prisen så kommer jeg til å endre fra LR til P.
Har gammel LR så den må definitivt ned.
Bestilt TMY LR
20 - VWID3 PLUS
15 - TMS P85DL

Magnus Hansen

Sitat fra: Pallesnekkern på fredag 08. januar 2021, klokken 00:54
Litt av grunnen til at prisen på Y ikke er satt ned enda, er at de ønsket å pushe ut så mange model3 som mulig i 2020.  Tipper priskuttet er rett rundt hjørnet.

Det er mulig. Spørsmålet er hvor leveringsdyktige Tesla blir på Y fremover. Bra etterspørsel i Kina også. Men Tesla kan jo også risikere å tape unødvendig mye salg til Enyaq og id.4 hvis de ikke senker prisen

Dieselgubben

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:44
Sitat fra: Pallesnekkern på fredag 08. januar 2021, klokken 00:54

Det er mulig. Spørsmålet er hvor leveringsdyktige Tesla blir på Y fremover. Bra etterspørsel i Kina også. Men Tesla kan jo også risikere å tape unødvendig mye salg til Enyaq og id.4 hvis de ikke senker prisen

Skal du pushe ut TMY til "massene", noe de må gjøre for å forsvare aksjekursen, må bilen være rimeligere priset enn tilsvarende Ford, Skoda, VW eller Nissan. Folk flest vil ved lik pris og noenlunde like egenskaper når det gjelder plass og rekkerekkevidde, ofte velge disse merkene foran Tesla. Det har med frykt for rammeløse dører, "såpeaktig utseende", ingen head-up, merkelige håndtak, midtstilt display og kort historikk som bilprodusent. Skal folk bytte til noe nytt slik som Tesla, må gjerne fordelene ved byttet være betydelig.

Dette skjønner selvsagt Tesla- de må lavere i pris enn tradisjonelle konkurrenter. I hvert fall i noen år til.

Øyvind.h

Mnja. Nå er det Tesla som er i førersetet og er merket alle ser til. At de må være rimeligere enn Ford, Nissan, Skoda eller VW er jeg ikke umiddelbart enig i.
Tesla leverer en del de merkene ikke får til, og omvendt. Men ser du på globale salgstall for elbil er det ingen tvil om hva folk velger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:20
.....Folk flest vil ved lik pris og noenlunde like egenskaper når det gjelder plass og rekkerekkevidde, ofte velge disse merkene foran Tesla....... kort historikk som bilprodusent.
VET du det eller er det noe TROR eller MENER? Husk at disse "etablerte" merkene har kort historikk som elbilprodusent. Det er ikke uvesentlig. Jeg TROR du overdramatiserer noe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Mulig det er riktig i dieselmiljøer, men det er i alle fall helt feil i mange andre markeder. Tesla blir sett på som et premium merke mange steder. Jeg vil være helt enig i de som vil si dette er ufortjent, men faktum er uansett at Tesla har en råsterk merkevare mange steder

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA