Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

hELgenen

Javel. Hvor mange TMY er levert i Europa da?

Som du sikkert vil forstå når du leser korrektur så snakker vi her om model y vs konkurrenter i Europa.

Så hvor mange av disse har Tesla levert i Europa?

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 19:31
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. januar 2021, klokken 17:44
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 17:20
Ja,Tesla har jo pratet om TMY i flere år nå uten at vi i Europa har sett snurten av den. ID.4 var f.eks helt ukjent i flere år samtidig som TMY var daglig i media. Og plutselig ser vi id.4 lanseres og leveres til kunder i Europa samtidig som leveransene for TMY er helt i det blå. Tesla har plutselig havnet helt bakpå mens produsent etter produsent ruller ut biler i samme segment lenge før Tesla klarer å levere.

Du har jo nå en utrolig selektiv hukommelse. Id.4 var før kjent som id.crozz og ble lansert i 2017. Model Y ble derimot lansert så sent som i 2019. Dog ble den jo hintet om tilbake i 2017. Men at id.4 var ukjent i mange år mens Tesla snakket om Model Y er jo i alle fall riv ruskende galt

ID Crozz var en prototype. Mange prototyper ender ikke i produksjon..

Dette er jo bare mer surr og usannheter. Sitat fra september 2017:

Sitat

The German brand has unveiled a subtly reworked version of the I.D. Crozz concept car at the 2017 Frankfurt Motor Show, confirming the high riding crossover will go into production in 2020



Dieselgubben

Sitat fra: DagfinnN på fredag 01. januar 2021, klokken 20:03
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 19:31
ID Crozz var en prototype. Mange prototyper ender ikke i produksjon. Ford Mach-e er også en konkurrent til TMY som plutselig var i produksjon og klar for leveranser i Europa lenge før TMY.
Poenget er at Tesla nå plutselig henger etter sine konkurrenter mhp å levere til Europa.
Henger etter???
Ta en titt på global ev-sales og faktasjekk din egen påstand.
Den er faktisk: helt feil

Gjelder det også salg av SUV type elbiler i Europa i 2020? Jeg tenker at det er dette segmentet han tenker på og som TMY vil konkurrere i 

Dieselgubben

#18
Litt TMY historikk fra wikipedia:

In 2013, Tesla Motors filed for a trademark on "Model Y".[17]

In 2015, Elon Musk teased a Model 3-based Model Y with falcon-wing doors.[18]

In 2017, the Model Y's silhouette was teased to Tesla shareholders at the annual general meeting in June.[19] Elon Musk also announced that the Model Y would be produced in a new factory, as it was not likely that the Fremont plant would have room to accommodate another production line.



DagfinnN

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 01. januar 2021, klokken 20:23
Gjelder det også salg av SUV type elbiler i Europa i 2020? Jeg tenker at det er dette segmentet han tenker på og som TMY vil konkurrere i
Vent å seg. Tipper TMY blir den mest solgte bilen i EU noensinne uavhengig av energibærer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 20:16
Javel. Hvor mange TMY er levert i Europa da?

Som du sikkert vil forstå når du leser korrektur så snakker vi her om model y vs konkurrenter i Europa.

Så hvor mange av disse har Tesla levert i Europa?
Jaja. På tide du avslører din agenda nå. Kan umulig skrive nå mye negativt om Tesla uten en motivasjon.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Jeg har ikke noe større poeng enn at TMY nå er på etterskudd mhp å levere i Europa i forhold til konkurrentene. Tesla TMY har det vært skrevet side opp og side ned mens konkurrentene har klart å komme Tesla i forkjøpet i dette segmentet.

Magnus Hansen

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 20:16
Javel. Hvor mange TMY er levert i Europa da?

Som du sikkert vil forstå når du leser korrektur så snakker vi her om model y vs konkurrenter i Europa.

Så hvor mange av disse har Tesla levert i Europa?

I Norge har i alle fall Tesla levert nøyaktig like mange Model Y som VW har levert id.4. Men Tesla har levert ekstremt mye flere Model 3 enn Vw har levert id.4. Så da er vel id.4 en flopp?🤔

Dieselgubben

Tesla er flinke til å levere. Vw og Skoda ikke så mye. Jeg stod lenge på venteliste for Enyaq, den er blitt skjøvet på for mange ganger. Samme med Ford. Tesla leverer opp mot det de sier.

Men det endrer ikke det faktum at man nå ikke har et fornuftig priset Tesla suv alternativ i Europa og at det har dukket opp mange aktører som Tesla mister salg til. Men når røkla kommer, er vel Y klar for salg.

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. januar 2021, klokken 20:37
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 20:16
Javel. Hvor mange TMY er levert i Europa da?

Som du sikkert vil forstå når du leser korrektur så snakker vi her om model y vs konkurrenter i Europa.

Så hvor mange av disse har Tesla levert i Europa?

I Norge har i alle fall Tesla levert nøyaktig like mange Model Y som VW har levert id.4. Men Tesla har levert ekstremt mye flere Model 3 enn Vw har levert id.4. Så da er vel id.4 en flopp?🤔
Og poenget ditt var? Jeg har aldri sagt eller hevdet TMY er eller vil bli en flopp,men at konkurrentene nå ligger foran mhp å levere her i Europa. Om det betyr noe for Tesla eller ikke på sikt har jeg ingen meninger om. Men kjøpere i dette segmentet i Europa vil nå ha flere valgmuligheter.
Ikke sikkert alle vil sitte å vente på TMY lenger?
Det kan,som trådstarter påpeker,bety at prisen på TMY presses. Vi får nå skikkelig koknkurranse i dette segmentet. Og det synes jeg er en bra ting.

z4rd

Hva med globalt da? Er konkurrentene også foran der?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Jeg vet faktisk ikke om TMY leveres i andre markeder enn USA. ID.4 og f.eks Mach-e leveres globalt nå. Men i USA har jo TMY levert en stund,så der ligger de garantert foran. For egen del er markedet i Norge det som interesserer meg med tanke på konkurransen i dette segmentet.TMY må jo slå fra seg mot de andre,så jeg gleder meg til å se hvor prisene går på den og de andre i løpet av året..

Magnus Hansen

#27
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 21:14
Jeg vet faktisk ikke om TMY leveres i andre markeder enn USA. ID.4 og f.eks Mach-e leveres globalt nå. Men i USA har jo TMY levert en stund,så der ligger de garantert foran. For egen del er markedet i Norge det som interesserer meg med tanke på konkurransen i dette segmentet.TMY må jo slå fra seg mot de andre,så jeg gleder meg til å se hvor prisene går på den og de andre i løpet av året..

Og hvor mange id.4 har vw levert i Norge? Og hvor mange mach-e har Ford levert?

RJK

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 01. januar 2021, klokken 12:37
https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_countries_result.jsp?country1=China&country2=Norway

Her har du mye å ta tak i!


Dette er skyggeargumentering eller avsporing. Gjerne kalt stråmannsargumentasjon. Prisen i NOK som den ligger ute for nå og prisdifferansen mot prisen mot USD, har null relevans i forskjellene i cost-of-living, om vi sammenligner US-prisen på den og TM3 i Norge og USA.


TMY lå ute til en langt lavere pris i Norge, før den norske krona ble skrekkelig mye dyrere. TM3 gikk opp samtidig, men ble altså satt ned i pris, etter at krona hadde stabilisert seg mot USD på et nivå mer eller mindre likt med nivået før den gikk opp.


TMY skal leveres fra Berlin sies det, så Tesla har ingen bråhast med å sette ned prisen tilsvarende, og derved dempe salget av TM3. Tvert i mot, for å holde koken oppe på TM3-salget, er det helt OK for Tesla at prisen er lavest på den de kan/vil levere nå.


Den andre grunnen er at valutakursen kan svinge igjen, og fremfor å ha jojo-prising, så er det greit å ha beholde den høyere prisen. Når det nærmer seg levering, vil Tesla se på både ordrereserven og de priser den da var solgt for, og hva prisen er opp mot både USD og Euro.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. januar 2021, klokken 21:27
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. januar 2021, klokken 21:14
Jeg vet faktisk ikke om TMY leveres i andre markeder enn USA. ID.4 og f.eks Mach-e leveres globalt nå. Men i USA har jo TMY levert en stund,så der ligger de garantert foran. For egen del er markedet i Norge det som interesserer meg med tanke på konkurransen i dette segmentet.TMY må jo slå fra seg mot de andre,så jeg gleder meg til å se hvor prisene går på den og de andre i løpet av året..

Og hvor mange id.4 har vw levert i Norge? Og hvor mange mach-e har Ford levert?

I likhet med TMY er det ingen biler levert ut til kunder for hverken Mach-e eller id.4 i Norge.
Det er dog en del demovogner som har kommet til landet av begge de andre merkene.
Videre har kunder i Europa for lengst fått utlvert f.eks ID.4 - Mach-e leveres ut i disse dager.

Her et ett eksempel på en kunde som har fått sin id.4 :

https://www.youtube.com/watch?v=uZd63oJms08

Leveransene av id.4 til kunder I Norge mener jeg vil starte opp i slutten av februar
Da i første omgang en RWD versjon - TMY finnes vel ikke som RWD ennå - men den kommer vel?
Mach-e tror jeg faktisk vil begynne å levere litt tidligere - kanskje allerede i løpet av januar.
Denne får du direkte som både RWD og AWD.
VW konsernet har også en Skoda Enyaq som også konkurrerer i samme segment. Her starter vel leveringen til kunder i Norge opp til sommeren.
Volvo XC40 leveres allerede til kunder ser jeg - også det en konkurrent til model Y som da har klart å starte levering til norske kunder lenge før Tesla model Y.
Og til sommeren kommer også  Hyundai Ioniq 5 med leveranser - men om den vil rekke å  starte levering til norske kunder før Tesla model Y er jeg usikker på. Derimot anser jeg det som veldig sansynlig at Ioniq 5 vil leveres kunder i Norge lenge før Tesla vil leverere model Y fra Berlin - vi får se.

Så da har jeg vist til biler som konkurrerer i samme segment som model Y som enten har begynt å levere til kunder i Norge, eller vil begynne, lenge før Tesla model Y.

Når en så ser på prisene for Model Y akkurat nå - så tror jeg også som trådstarter at det vil måtte skje noe her - enten så må de andre bli dyrere - eller så må Tesla model Y bli billigere. Vet om flere som har kastet inn håndkledet allerede på model Y og gått for en av konkurrentene.

Model Y blir helt sikkert en fantastisk spennende bil med alle de kjente positive og negative sidene vi kjenner fra f.eks model 3.  Men akkurat nå ligger Tesla på etterskudd med leveransene på denne modellen sammenlignet med konkurrentene - det er fakta! Hvordan situasjonen blir 31.12.2021 - det vet jeg ikke - men det ville forundre meg mye om ikke Tesla kjører på med en offensiv i Q4 for å rulle ut enorme mengder TMY. Mao. tror jeg det blir travelt på Lillestrøm i Desember for å si det slik. Og jeg tror årets beste TMY tilbud kommer i Q4 akkurat som årets beste model 3 tilbud kom 23.12.2020 - gratis lading ett år - 3 månders gratis FSD til årets beste rente.
Dog er jeg veldig usikker på om rentetilbudet vil bli like godt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA