Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: automat på torsdag 29. juli 2021, klokken 13:48

Og en ombygging av V2 til fullverdig CCS må gjøres på en måte som ikke skaper problemer for gamle S og X som ikke er CCS-kompatible.
V2 forsvinner jo etter hvert uansett, og de fleste som vil superlade med gamle Teslaer kan kjøpe adapter.

Men tror ikke Tesla kommer til å bygge om eksisterende stasjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: Otkristo på torsdag 29. juli 2021, klokken 15:54
If, for instance, you find yourself at a charger with your BMW i3, some engineer in Munich decided that you have to close your car door to charge.
Flisespikking: Dette stemmer i alle fall ikke på min; kan fint starte lading med åpen dør(er). AC-lading blir riktignok pauset i 30 sek når en låser opp bilen, men det er for å kunne trekke ut ladekabelen uten å trykke på flere knapper. Åpning/lukking av ulåst dør påvirker ikke AC-lading. Har en komfortaksess, blir bilen "låst opp" også om en tar i håndtaket på en ulåst dør, men det blir som sagt bare en ladepause. DC-lading påvirkes aldri av låsing/opplåsing. Men ja, det er litt særegent mellom elbiler hvordan AC-lading stoppes.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ellemelle

Det er lenge siden det ble kjent at de skulle åpne opp, og fortsatt har det ikke skjedd.
Jeg tror dette skyldes at de har mye som skal gjøres klart først. Om det er nye ladekabler eller kabinetter som skal designes og produseres kan man alltids spekulere i, men noe forarbeide gjør de ihvertfall.

De er flinke på redesign, så ikke se bort fra at vi snart ser modifiserte ladestolper med en  ekstra kabel i en tre meter høy fleksibel stang.

Bellatrix

Blir spennende å se hvordan Tesla løser dette ja. Alle detaljene rundt hvordan er på ingen måte tydelig per nå, i motsetning til hva enkelte her tror. Det eneste jeg tror vi kan være rimelig sikre på er at Tesla neppe vil gjøre noe som øker ladekøene for Tesla-eiere nevneverdig. De vet hvor stort konkurransefortrinn de har pga ladenettverket og den er de ikke så dumme at de ødelegger. Mulig jeg er naiv, men dette hersker det liten tvil om, det som blir spennende er å se hvordan de løser dette. Tror ikke Tesla-eierne skal ta sorgene på forskudd hvertfall.

Otkristo

Hvis denne plaseringen av ladestolper blir den nye standarden kan Taycan of e-Tron lade uten problem. Bildet er fra en ny Supercharger i Tyskland.

Rosstopher

Sitat fra: Otkristo på torsdag 29. juli 2021, klokken 18:30
Hvis denne plaseringen av ladestolper blir den nye standarden kan Taycan of e-Tron lade uten problem. Bildet er fra en ny Supercharger i Tyskland.

De nye stolpene på Dombås er også plassert slik. Pluss de med gjennomkjøring funker jo til de fleste.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Øyvind.h

Litt på siden var det flere Tesla i kø for å komme til supercharger på Dombås i dag. Mange ledige superchargere, men køen til de kommerse laderne blokkerte innkjøringen til supercharger.
Helt kaos over alt i området på grunn av stor trafikk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. juli 2021, klokken 19:00
Litt på siden var det flere Tesla i kø for å komme til supercharger på Dombås i dag. Mange ledige superchargere, men køen til de kommerse laderne blokkerte innkjøringen til supercharger.
Helt kaos over alt i området på grunn av stor trafikk.

Det lønner seg (for Tesla-eiere) å ta snarveien opp mellom Jafs og Frichs så man kommer inn fra oversida og slipper å kjøre forbi/gjennom ladekøa.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 29. juli 2021, klokken 17:32
Det er lenge siden det ble kjent at de skulle åpne opp, og fortsatt har det ikke skjedd.
Jeg tror dette skyldes at de har mye som skal gjøres klart først. Om det er nye ladekabler eller kabinetter som skal designes og produseres kan man alltids spekulere i, men noe forarbeide gjør de ihvertfall.

De er flinke på redesign, så ikke se bort fra at vi snart ser modifiserte ladestolper med en  ekstra kabel i en tre meter høy fleksibel stang.
Hvorfor skulle ikke Tesla selge en (dyr) forlengerkabel til biler med ukurant plassering av ladeluke. Sannsynligheten for at disse bruker SuC mye er jo mindre og de lader jo skjelden med mer enn 50 kW.
Fremstår som urimelig dyrt å modifisere alle stolper. Dette var jo også løsningen andre veien med Chademo adapteret som Tesla hadde for sine egne biler.

Rosstopher

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. juli 2021, klokken 19:24
Hvorfor skulle ikke Tesla selge en (dyr) forlengerkabel til biler med ukurant plassering av ladeluke. Sannsynligheten for at disse bruker SuC mye er jo mindre og de lader jo skjelden med mer enn 50 kW.

De fleste biler har jo ukurant plassering av ladeluke, i hvertfall på de SuC man må rygge inntil. Audi e-Tron og Porsche Taycan f.eks. Pluss at det sikkert ikke lar seg gjøre å bare forlenge en væskekjølt kabel.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 29. juli 2021, klokken 19:31
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. juli 2021, klokken 19:24
Hvorfor skulle ikke Tesla selge en (dyr) forlengerkabel til biler med ukurant plassering av ladeluke. Sannsynligheten for at disse bruker SuC mye er jo mindre og de lader jo skjelden med mer enn 50 kW.

De fleste biler har jo ukurant plassering av ladeluke, i hvertfall på de SuC man må rygge inntil. Audi e-Tron og Porsche Taycan f.eks. Pluss at det sikkert ikke lar seg gjøre å bare forlenge en væskekjølt kabel.
Selvfølgelig kan ikke veskekjølt forlenges. Derfor jeg spesifiserer 50 kW som en ca for disse.

De med ladeport på siden. Har muligheter spesielt på drive tru ladere med litt kreativ parkering.

Rosstopher

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. juli 2021, klokken 20:42
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 29. juli 2021, klokken 19:31
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. juli 2021, klokken 19:24
Hvorfor skulle ikke Tesla selge en (dyr) forlengerkabel til biler med ukurant plassering av ladeluke. Sannsynligheten for at disse bruker SuC mye er jo mindre og de lader jo skjelden med mer enn 50 kW.

De fleste biler har jo ukurant plassering av ladeluke, i hvertfall på de SuC man må rygge inntil. Audi e-Tron og Porsche Taycan f.eks. Pluss at det sikkert ikke lar seg gjøre å bare forlenge en væskekjølt kabel.
Selvfølgelig kan ikke veskekjølt forlenges. Derfor jeg spesifiserer 50 kW som en ca for disse.

De med ladeport på siden. Har muligheter spesielt på drive tru ladere med litt kreativ parkering.

Misforsto innlegget ditt. Leste det som at du mente de bilene med ladeporten på ukurant sted som regel bare kan ta imot 50 kW.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 29. juli 2021, klokken 21:59
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. juli 2021, klokken 20:42
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 29. juli 2021, klokken 19:31
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. juli 2021, klokken 19:24
Hvorfor skulle ikke Tesla selge en (dyr) forlengerkabel til biler med ukurant plassering av ladeluke. Sannsynligheten for at disse bruker SuC mye er jo mindre og de lader jo skjelden med mer enn 50 kW.

De fleste biler har jo ukurant plassering av ladeluke, i hvertfall på de SuC man må rygge inntil. Audi e-Tron og Porsche Taycan f.eks. Pluss at det sikkert ikke lar seg gjøre å bare forlenge en væskekjølt kabel.
Selvfølgelig kan ikke veskekjølt forlenges. Derfor jeg spesifiserer 50 kW som en ca for disse.

De med ladeport på siden. Har muligheter spesielt på drive tru ladere med litt kreativ parkering.

Misforsto innlegget ditt. Leste det som at du mente de bilene med ladeporten på ukurant sted som regel bare kan ta imot 50 kW.
Sikkert uklart skrevet av meg. Så det er greit.

Blir spennende å se hva løsningen blir. Tror for å være ærlig at de ikke har bestemt seg for det i detalj enda. Slik Elon tweeter så skiller han ikke på Chademo biler heller. Det er jo litt av en nøtt. Og rundt i verden er det jo enda flere standarder, hvertfall Kina har jo sin egen.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. juli 2021, klokken 23:02
Slik Elon tweeter så skiller han ikke på Chademo biler heller. Det er jo litt av en nøtt.
Det er jo ikke det. ChaDeMo er jo ikke en standard man må tilby. I Europa er den uansett på vei ut.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat
Blir spennende å se hva løsningen blir. Tror for å være ærlig at de ikke har bestemt seg for det i detalj enda. Slik Elon tweeter så skiller han ikke på Chademo biler heller. Det er jo litt av en nøtt. Og rundt i verden er det jo enda flere standarder, hvertfall Kina har jo sin egen.

Enig, det blir spennende å få mer info rundt dette. Nå tenker jeg først og fremst Elon & co sitter å regner på mulige inntekter av dette - så ser det på en egnet løsning seinere. "Elon-time" er noe som gjerne tar litt lengre tid...

Og ja, Chademo er på vei ut..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA