Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på tor 22. jul 2021, kl. 22:11
Noen mener Tesla åpner nettverket for å bli den dominerende hurtigladeraktøren. Andre mener altså at Tesla ikke ønsker å være en hurtigladeraktør i det hele tatt. Det hadde jaggu vært interessant om Tesla kunne fortelle oss hva de faktisk har som strategi..
Godt poeng.

Personlig synes jeg Tesla har lovet mye i lengre tid og det skjer lite.

Svolar

Dette er likevel en sak som Tesla er relativt gode på. Du kjøper bilen med tanken på null ladestress. Og du valgte Tesla på grunn av det.

Eks
FSD
Deposit vs levering
Nerfing

automat

Sitat fra: Counterpointer på fre 23. jul 2021, kl. 03:50
Sitat fra: Magnus Hansen på tor 22. jul 2021, kl. 22:11
Noen mener Tesla åpner nettverket for å bli den dominerende hurtigladeraktøren. Andre mener altså at Tesla ikke ønsker å være en hurtigladeraktør i det hele tatt. Det hadde jaggu vært interessant om Tesla kunne fortelle oss hva de faktisk har som strategi..
Godt poeng.

Personlig synes jeg Tesla har lovet mye i lengre tid og det skjer lite.
Hva har Tesla lovet om dette?

Personlig syns jeg de informasjonsdryppene Tesla/Musk har kommet med blir overtolket og spekulert i, til det ugjenkjennelige.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Sitat fra: automat på fre 23. jul 2021, kl. 11:07
Sitat fra: Counterpointer på fre 23. jul 2021, kl. 03:50
Sitat fra: Magnus Hansen på tor 22. jul 2021, kl. 22:11
Noen mener Tesla åpner nettverket for å bli den dominerende hurtigladeraktøren. Andre mener altså at Tesla ikke ønsker å være en hurtigladeraktør i det hele tatt. Det hadde jaggu vært interessant om Tesla kunne fortelle oss hva de faktisk har som strategi..
Godt poeng.

Personlig synes jeg Tesla har lovet mye i lengre tid og det skjer lite.
Hva har Tesla lovet om dette?

Personlig syns jeg de informasjonsdryppene Tesla/Musk har kommet med blir overtolket og spekulert i, til det ugjenkjennelige.

Det siste der er jeg enig i. Folk tolker det de ønsker i stor grad. Men dette viser jo også behovet for litt skikkelig informasjon. Elon-tweets er ikke godt nok

Motorwatt

Sitat fra: automat på fre 23. jul 2021, kl. 11:07
Sitat fra: Counterpointer på fre 23. jul 2021, kl. 03:50
Sitat fra: Magnus Hansen på tor 22. jul 2021, kl. 22:11
Noen mener Tesla åpner nettverket for å bli den dominerende hurtigladeraktøren. Andre mener altså at Tesla ikke ønsker å være en hurtigladeraktør i det hele tatt. Det hadde jaggu vært interessant om Tesla kunne fortelle oss hva de faktisk har som strategi..
Godt poeng.

Personlig synes jeg Tesla har lovet mye i lengre tid og det skjer lite.
Hva har Tesla lovet om dette?

Personlig syns jeg de informasjonsdryppene Tesla/Musk har kommet med blir overtolket og spekulert i, til det ugjenkjennelige.


Det er kanskje fordi at de ofte er kryptiske, og dermed åpen for tolkninger og spekuleringer. Så den skylden har han selv. Etter at han la ned PR-avdelingen, og overtok hele rollen selv, har det ikke akkurat blitt bedre.

For moro skyld. Her er noen historiske eksempler:



Waypoints:
Fine, we'll do it already 😀


Summon:
In ~2 years, summon should work anywhere connected by land & not blocked by borders, eg you're in LA and the car is in NY
— Elon Musk (@elonmusk) January 10, 2016

"Next year, for sure, we'll have over 1 million robotaxis on the road," Musk said during Tesla's "Autonomy Day" presentation in April 2019.

Promise: The 2020 Tesla Roadster

Semi: Musk set an ambitious timeline, promising delivery to customers in 2019

2017: Elon Musk says all Superchargers will run on solar and battery power

Back in 2013, Elon stated, "Supercharging is and always will be free."

In April 2019, Musk said Tesla batteries would soon be able to power its cars for 1 million miles or more. He said the new batteries would go into production by 2020.

Back in 2015, Musk said Tesla would build a Model S with a 1,200-kilometer (746-mile) range by 2020.

905 days since Elon Musk promised Teslas would soon be able to automatically call tow trucks if there is an issue.

940 days since Elon Musk said brake pads on a Tesla would never need to be replaced.

In June 2018, Musk said that Tesla was cutting 9% of its workforce so that "we never have to do this again." In January 2019, Tesla cut another 7%.

360 graders fugleperspektiv:
Vector-space bird's eye view coming with FSD
— Elon Musk (@elonmusk) October 3, 2020

FSD:
TL;DR (Too long, Didn't Read)



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Sitat fra: Motorwatt på fre 23. jul 2021, kl. 12:34

Det er kanskje fordi at de ofte er kryptiske, og dermed åpen for tolkninger og spekuleringer. Så den skylden har han selv. Etter at han la ned PR-avdelingen, og overtok hele rollen selv, har det ikke akkurat blitt bedre.

For moro skyld. Her er noen historiske eksempler:


Vi kan være enige om at Teslas innformasjonsarbeid generelt sett har forbedringspotensiale, og at det åpner for spekulasjoner.

Men det er jo ikke Teslas generelle informasjonsarbeid denne tråden handler om, men om åpning av SuC.

Kun to av eksemplene handler om SuC, ingen av dem om åpning.

Det vi har av info er denne tweeten, og så kom det vel en tweet før jul om at «noen» skulle få tilgang. Og så har vi info fra søknader om stønad i Norge og Sverige som peker i retning av åpning. Finnes det noe annen offisiell info enn dette?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Ikke sett noe mer,men Trump klarte seg jo lenge med Twitter så da er det sikkert greit for Elon som offisiell kanal også

Dieselgubben

Det er 2 hovedgrunner til at Musk åpner opp:

1. Tilgang til subsidier. Det skal bygges mange nye ikke-proprietære ladeplasser globalt. I USA er en av Bidens støttepakker rett mot utvikling av ladestasjoner som er åpne for alle. Tesla får antakeligvis godt med støtte for å åpne opp nettverket sitt og mesteparten av kostnaden er tatt allerede. Samme vil vi se i andre land. Det er mange grønne pakker rundt omkring.

2. Fortjenesten på lading er høyere enn produksjon av biler. Det kreves stor finansielle muskler for å etablere et ladenettverk. Er nok en god mulighet for superprofitt for de store aktørene. Tesla er i særs god posisjon, og med godt med tilskudd/støtte ligger veien åpen for å bli en stor aktør.

Ladekøer er ikke et problem når markedet modnes, og det vil løses av seg selv. Alle vil kunne lade overalt.

Handyman

Sitat fra: Dieselgubben på lør 24. jul 2021, kl. 11:05
2. Fortjenesten på lading er høyere enn produksjon av biler.
Denne setningen skjønner jeg ikke helt.
Mener du at fortjenesten på superlading, er større enn fortjenesten på bilsalget? Har Tesla fortjeneste på lading? Er investeringene i superladernettverket avskrevet/nedbetalt? Trodde det enda var et tapsprosjekt isolert sett. Mener du kanskje fortjeneste i fremtiden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Dieselgubben

Sitat fra: Handyman på lør 24. jul 2021, kl. 11:38
Sitat fra: Dieselgubben på lør 24. jul 2021, kl. 11:05
2. Fortjenesten på lading er høyere enn produksjon av biler.
Denne setningen skjønner jeg ikke helt.
Mener du at fortjenesten på superlading, er større enn fortjenesten på bilsalget? Har Tesla fortjeneste på lading? Er investeringene i superladernettverket avskrevet/nedbetalt? Trodde det enda var et tapsprosjekt isolert sett. Mener du kanskje fortjeneste i fremtiden.

Tesla taper vel penger på bilprodukusjon? Eller tjener veldig lite per nå. Det er vel salg av kvoter som gir penger til selskapet. Og det spørs hvor lenge det vil vare. Sett litt ymse info om ladere, noen hevder fortjenesten på lading vil være god mens andre hevder det motsatte. Med godt nettverk og merkevare bør alt ligge til rette for å tjene penger. I hvertfall hvis man kan motta god støtte for å bygge ut/åpne nettverket.

Handyman

Sitat fra: Dieselgubben på lør 24. jul 2021, kl. 11:59
Sitat fra: Handyman på lør 24. jul 2021, kl. 11:38
Sitat fra: Dieselgubben på lør 24. jul 2021, kl. 11:05
2. Fortjenesten på lading er høyere enn produksjon av biler.
Denne setningen skjønner jeg ikke helt.
Mener du at fortjenesten på superlading, er større enn fortjenesten på bilsalget? Har Tesla fortjeneste på lading? Er investeringene i superladernettverket avskrevet/nedbetalt? Trodde det enda var et tapsprosjekt isolert sett. Mener du kanskje fortjeneste i fremtiden.

Tesla taper vel penger på bilprodukusjon? Eller tjener veldig lite per nå. Det er vel salg av kvoter som gir penger til selskapet. Og det spørs hvor lenge det vil vare. Sett litt ymse info om ladere, noen hevder fortjenesten på lading vil være god mens andre hevder det motsatte. Med godt nettverk og merkevare bør alt ligge til rette for å tjene penger. I hvertfall hvis man kan motta god støtte for å bygge ut/åpne nettverket.
Da er vi på linje.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Sitat fra: Dieselgubben på lør 24. jul 2021, kl. 11:59
Sitat fra: Handyman på lør 24. jul 2021, kl. 11:38
Sitat fra: Dieselgubben på lør 24. jul 2021, kl. 11:05
2. Fortjenesten på lading er høyere enn produksjon av biler.
Denne setningen skjønner jeg ikke helt.
Mener du at fortjenesten på superlading, er større enn fortjenesten på bilsalget? Har Tesla fortjeneste på lading? Er investeringene i superladernettverket avskrevet/nedbetalt? Trodde det enda var et tapsprosjekt isolert sett. Mener du kanskje fortjeneste i fremtiden.

Tesla taper vel penger på bilprodukusjon? Eller tjener veldig lite per nå. Det er vel salg av kvoter som gir penger til selskapet. Og det spørs hvor lenge det vil vare. Sett litt ymse info om ladere, noen hevder fortjenesten på lading vil være god mens andre hevder det motsatte. Med godt nettverk og merkevare bør alt ligge til rette for å tjene penger. I hvertfall hvis man kan motta god støtte for å bygge ut/åpne nettverket.
Nok en gang slenges det ut påstander uten kilde.
Tesla hadde i Q1-2021 en bruttomargin på bilproduksjon på 26,5%, og hvis vi trekker fra salg av kvoter har de margin på 22%. Så nei, Tesla taper ikke penger på bilproduksjon.
Derimot på Service/Superchargere/annet taper de penger p.t med en negativ margin på 7,7%.
Det finnes ikke noe i regnskapet som viser margin/fortjeneste kun på Superchargernettverket.


Otkristo

Sitat fra: Dieselgubben på lør 24. jul 2021, kl. 11:05
Det er 2 hovedgrunner til at Musk åpner opp:

1. Tilgang til subsidier. Det skal bygges mange nye ikke-proprietære ladeplasser globalt. I USA er en av Bidens støttepakker rett mot utvikling av ladestasjoner som er åpne for alle. Tesla får antakeligvis godt med støtte for å åpne opp nettverket sitt og mesteparten av kostnaden er tatt allerede. Samme vil vi se i andre land. Det er mange grønne pakker rundt omkring.
Her er jeg enig med deg. Hvis det skjer noe vedr åpning vil det først komme i USA. I USA har Tesla en markedsandel på 70% i elbilmarkedet. Derfor blir ikke konsekvensene så store vedr køproblematikk som vi frykter i Norge. 
For å øke den generelle elbilandelen må det massiv utbygging til, og midler fra infrastrukturpakkem er naturligvis attraktiv.


https://thedriven.io/2021/07/15/tesla-dominates-as-electric-vehicle-market-doubles-in-us/


Dieselgubben

#328
Sitat fra: Otkristo på lør 24. jul 2021, kl. 13:08
Sitat fra: Dieselgubben på lør 24. jul 2021, kl. 11:59
Sitat fra: Handyman på lør 24. jul 2021, kl. 11:38
Sitat fra: Dieselgubben på lør 24. jul 2021, kl. 11:05
2. Fortjenesten på lading er høyere enn produksjon av biler.
Denne setningen skjønner jeg ikke helt.
Mener du at fortjenesten på superlading, er større enn fortjenesten på bilsalget? Har Tesla fortjeneste på lading? Er investeringene i superladernettverket avskrevet/nedbetalt? Trodde det enda var et tapsprosjekt isolert sett. Mener du kanskje fortjeneste i fremtiden.

Tesla taper vel penger på bilprodukusjon? Eller tjener veldig lite per nå. Det er vel salg av kvoter som gir penger til selskapet. Og det spørs hvor lenge det vil vare. Sett litt ymse info om ladere, noen hevder fortjenesten på lading vil være god mens andre hevder det motsatte. Med godt nettverk og merkevare bør alt ligge til rette for å tjene penger. I hvertfall hvis man kan motta god støtte for å bygge ut/åpne nettverket.
Nok en gang slenges det ut påstander uten kilde.
Tesla hadde i Q1-2021 en bruttomargin på bilproduksjon på 26,5%, og hvis vi trekker fra salg av kvoter har de margin på 22%. Så nei, Tesla taper ikke penger på bilproduksjon.
Derimot på Service/Superchargere/annet taper de penger p.t med en negativ margin på 7,7%.
Det finnes ikke noe i regnskapet som viser margin/fortjeneste kun på Superchargernettverket.

Otkristo, leste du hva jeg skrev? Du så biten om at "eller de tjener veldig lite"? Bruttofortjeneste er forøvrig ikke det Tesla sitter igjen med. Men bra at de blir mer lønnsomme etter hvert som volum øker.

Hva tenker du om hovedpoengene, Otkristo? Nemlig det at Tesla 1. Sannsynligvis kan ta del i subsiderer ved å åpne opp. 2. kan tjene gode penger på å åpne opp.

Edit: så nå at du kommenterte rundt det også  :+1:

Ellemelle

Sitat fra: Otkristo på lør 24. jul 2021, kl. 13:19
Sitat fra: Dieselgubben på lør 24. jul 2021, kl. 11:05
Det er 2 hovedgrunner til at Musk åpner opp:

1. Tilgang til subsidier. Det skal bygges mange nye ikke-proprietære ladeplasser globalt. I USA er en av Bidens støttepakker rett mot utvikling av ladestasjoner som er åpne for alle. Tesla får antakeligvis godt med støtte for å åpne opp nettverket sitt og mesteparten av kostnaden er tatt allerede. Samme vil vi se i andre land. Det er mange grønne pakker rundt omkring.
Her er jeg enig med deg. Hvis det skjer noe vedr åpning vil det først komme i USA. I USA har Tesla en markedsandel på 70% i elbilmarkedet. Derfor blir ikke konsekvensene så store vedr køproblematikk som vi frykter i Norge. 
For å øke den generelle elbilandelen må det massiv utbygging til, og midler fra infrastrukturpakkem er naturligvis attraktiv.


https://thedriven.io/2021/07/15/tesla-dominates-as-electric-vehicle-market-doubles-in-us/
Vel nå har Musk bekreftet at dette først gjelder der det er CCS (aka Europa), og at det blir så enkelt som at hvis du har installert Teslaappen og fått plugget til bilen, så kan du starte ladingen.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA