Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 16:46
Jeg kan nesten love deg at det ikke blir frislipp uten godkjenning/involvering av  bilprodusent. Ser for deg i tillegg at f.eks BMW eieren må ladte ned Tesla app for å starte lading og betaling.
De andre merkene vil helt klart ønske å eie mest mulig av kundegrensesnittet

Mener du at produsenter kommer til å legge inn en eller annen sperre i bilene sine så de ikke kan benytte alle hurtigladere? Høres ut som veldig dårlig business. Tenk overskriftene om alle bortsett fra f.eks. BMW kan lade på alle ladere, men BMW har med vilje begrenset tilgangen til hurtiglading for kundene sine.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

overskyet

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 22. juli 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 16:46
Jeg kan nesten love deg at det ikke blir frislipp uten godkjenning/involvering av  bilprodusent. Ser for deg i tillegg at f.eks BMW eieren må ladte ned Tesla app for å starte lading og betaling.
De andre merkene vil helt klart ønske å eie mest mulig av kundegrensesnittet

Mener du at produsenter kommer til å legge inn en eller annen sperre i bilene sine så de ikke kan benytte alle hurtigladere? Høres ut som veldig dårlig business. Tenk overskriftene om alle bortsett fra f.eks. BMW kan lade på alle ladere, men BMW har med vilje begrenset tilgangen til hurtiglading for kundene sine.

For å ikke snakke om at nevnte BMW eier allerede har apper, brikker og kort fra et dusin ladeoperatører fra før. Uten BMW branding. Dette fremstår som enda et oppkonstruert problem som bare finnes i menigheten.

Otkristo

Sitat fra: overskyet på torsdag 22. juli 2021, klokken 17:46
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 22. juli 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 16:46
Jeg kan nesten love deg at det ikke blir frislipp uten godkjenning/involvering av  bilprodusent. Ser for deg i tillegg at f.eks BMW eieren må ladte ned Tesla app for å starte lading og betaling.
De andre merkene vil helt klart ønske å eie mest mulig av kundegrensesnittet

Mener du at produsenter kommer til å legge inn en eller annen sperre i bilene sine så de ikke kan benytte alle hurtigladere? Høres ut som veldig dårlig business. Tenk overskriftene om alle bortsett fra f.eks. BMW kan lade på alle ladere, men BMW har med vilje begrenset tilgangen til hurtiglading for kundene sine.

For å ikke snakke om at nevnte BMW eier allerede har apper, brikker og kort fra et dusin ladeoperatører fra før. Uten BMW branding. Dette fremstår som enda et oppkonstruert problem som bare finnes i menigheten.
Hvorfor har BMW eget «ChargeNow» kort, og VW har WeCharge?
Bare tilfeldig ?

Otkristo

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 22. juli 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 16:46
Jeg kan nesten love deg at det ikke blir frislipp uten godkjenning/involvering av  bilprodusent. Ser for deg i tillegg at f.eks BMW eieren må ladte ned Tesla app for å starte lading og betaling.
De andre merkene vil helt klart ønske å eie mest mulig av kundegrensesnittet

Mener du at produsenter kommer til å legge inn en eller annen sperre i bilene sine så de ikke kan benytte alle hurtigladere? Høres ut som veldig dårlig business. Tenk overskriftene om alle bortsett fra f.eks. BMW kan lade på alle ladere, men BMW har med vilje begrenset tilgangen til hurtiglading for kundene sine.
Jeg tippe den enkelte OEM må inngå avtale med Tesla for at deres biler skal kunne lade på en Tesla Supercharger. Så får vi se om dette blir alle eller bare noen. Kommer nok an på den forretningsmessige avtalen.

automat

Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 18:10

Hvorfor har BMW eget «ChargeNow» kort, og VW har WeCharge?
Bare tilfeldig ?

For at kundene deres skal kunne lade med Ionity-avtale?  Og så har de hekta på noen andre operatører i tillegg. Slik at avtalen ikke skal se helt håpløst dårlig ut når kundene må begynne å betale for de?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Otkristo

Sitat fra: automat på torsdag 22. juli 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 18:10

Hvorfor har BMW eget «ChargeNow» kort, og VW har WeCharge?
Bare tilfeldig ?

For at kundene deres skal kunne lade med Ionity-avtale?  Og så har de hekta på noen andre operatører i tillegg. Slik at avtalen ikke skal se helt håpløst dårlig ut når kundene må begynne å betale for de?
De kunne gjort som Polestar og etablert  samarbeid med  Plugsurfing?
Hvorfor skal tyskerne absolutt ha et eget branded kort/ladeabonnement?
Kanskje det er viktig for de ?



automat

Lademarkedet er umodent, og jeg tror hverken bilprodusenter eller ladeoperatører vet hva fremtiden vil bringe.

Jeg tror bilprodusentene (som satser på elbil) ønsker å sikre seg litt, ved å kunne tilby noe. For ikke å henge helt bakpå hvis dette er tjenester markedet forventer at de tilbyr. Samtidig ønsker de ikke å gå «all in», slik Tesla har gjort, fordi det kan bli en dyr feilinvestering hvis det ikke slår an.

At Tesla nå har gått ut og sagt at de skal åpne SuC på en eller annen måte, gjør ikke usikkerheten mindre. For Tesla har potensiale til å bli så store på hurtiglading at det kan endre spillereglene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

overskyet

Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 18:34
Sitat fra: automat på torsdag 22. juli 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 18:10

Hvorfor har BMW eget «ChargeNow» kort, og VW har WeCharge?
Bare tilfeldig ?

For at kundene deres skal kunne lade med Ionity-avtale?  Og så har de hekta på noen andre operatører i tillegg. Slik at avtalen ikke skal se helt håpløst dårlig ut når kundene må begynne å betale for de?
De kunne gjort som Polestar og etablert  samarbeid med  Plugsurfing?
Hvorfor skal tyskerne absolutt ha et eget branded kort/ladeabonnement?
Kanskje det er viktig for de ?

Abonnementet gir tilgang til å lade på Ionity til en hyggelig pris. 1.8 kroner KW for Porsche feks og med plug and charge. Fiklefritt. Ikke noe av tullet med brikker, kort, apper og andre mer eller mindre talentløse løsninger.

De første tre årene er abonnementet gratis. Det gir ingen mening i å inngå avtale med en tredjepart som skal være mellomledd.

Fra uoffisielle kilder er det jo sagt at for Porsche, så vil man få BKK på samme kort nå. Forhåpentligvis til samme pris og med plug & charge. Men akkurat pris og fiklefri lading blir spekulering.

hELgenen

Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 16:01
Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:52
Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:42
Tror dere virkelig at markedsavdelingene i  BMW, AUDI, Mercedes osv ønsker å se deres biler lade på Teslastasjoner? Snakk om å svelge noen kameler og stolthet.. Er vel derfor de ikke takket ja forrige gang Musk inviterte de inn.

I forretningsverden tror jeg man svelger det meste ganske fort....null moral, money talks.

Skulle ikke forundre meg om det dukker opp en større europeisk aktør som byr en bra pris på Tesla SuC nettverket.......
Det som skjedde sist var at de heller spyttet milliarder inn i Ionity

Tenkte mer på en aktør som ikke har noe med bilproduksjon å gjøre. EON,Vattenfall,RWE osv.. Mao.produsenter av kraft,ikke biler.

Otkristo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. juli 2021, klokken 19:38
Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 16:01
Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:52
Sitat fra: Otkristo på torsdag 22. juli 2021, klokken 15:42
Tror dere virkelig at markedsavdelingene i  BMW, AUDI, Mercedes osv ønsker å se deres biler lade på Teslastasjoner? Snakk om å svelge noen kameler og stolthet.. Er vel derfor de ikke takket ja forrige gang Musk inviterte de inn.

I forretningsverden tror jeg man svelger det meste ganske fort....null moral, money talks.

Skulle ikke forundre meg om det dukker opp en større europeisk aktør som byr en bra pris på Tesla SuC nettverket.......
Det som skjedde sist var at de heller spyttet milliarder inn i Ionity

Tenkte mer på en aktør som ikke har noe med bilproduksjon å gjøre. EON,Vattenfall,RWE osv.. Mao.produsenter av kraft,ikke biler.
Ah...Tvilsomt.
Ikke mange som innser/forstår hvor mange milliarder Tesla har brukt og bruker på Superchargere. Det er fortsatt ikke lønnsomhet i lading.
Tesla ønsker nok å eie og styre utviklingen selv. Det skal fortsatt enorme investerer til fremover

Tipper Tesla ønsker å være i styringen

z4rd

Kan legge til at brukerdata og -vaner, samt diverse statistikk som er nyttig for forbedring av software/BMS osv. som genereres og rapporteres via SuC er gull verdt. SuC er ikke kun isolert til lading og energitilføring. Vi er i data/informasjonens gullalder.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Sitat fra: z4rd på torsdag 22. juli 2021, klokken 20:37
Kan legge til at brukerdata og -vaner, samt diverse statistikk som er nyttig for forbedring av software/BMS osv. som genereres og rapporteres via SuC er gull verdt. SuC er ikke kun isolert til lading og energitilføring. Vi er i data/informasjonens gullalder.

Kraftaktørene kan også bruke porteføljer av store ladeparker i tilknytning til store batteriparker til systemtjenester - så mange som ikke har noe med bil å gjøre som også kan ha interesse av å eie slik ladeinfrastruktur.
Jeg finner det faktisk litt snodig at bil aktører skal drive med denne type virksomhet i fremtiden. Circle K er f.eks en aktør som mener å kunne tjene penger på å ha slik infrastruktur knyttet til sitt øvrige service tilbud - det kan komme flere slike varianter der en aktør ser seg tjent med å tilby slike tjenester som en del av sitt øvrige tilbud - to åpenbare er jo nettopp disse som driver med catering/kiosk drift langs veien - og den andre kan være de som vil selge systemtjenester til nettdrift. Så her er det definitivt flere som kan ha interesse ut over kanskje bilprodusentene selv

Magnus Hansen

Noen mener Tesla åpner nettverket for å bli den dominerende hurtigladeraktøren. Andre mener altså at Tesla ikke ønsker å være en hurtigladeraktør i det hele tatt. Det hadde jaggu vært interessant om Tesla kunne fortelle oss hva de faktisk har som strategi..

Otkristo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. juli 2021, klokken 21:45
Sitat fra: z4rd på torsdag 22. juli 2021, klokken 20:37
Kan legge til at brukerdata og -vaner, samt diverse statistikk som er nyttig for forbedring av software/BMS osv. som genereres og rapporteres via SuC er gull verdt. SuC er ikke kun isolert til lading og energitilføring. Vi er i data/informasjonens gullalder.

Kraftaktørene kan også bruke porteføljer av store ladeparker i tilknytning til store batteriparker til systemtjenester - så mange som ikke har noe med bil å gjøre som også kan ha interesse av å eie slik ladeinfrastruktur.
Jeg finner det faktisk litt snodig at bil aktører skal drive med denne type virksomhet i fremtiden. Circle K er f.eks en aktør som mener å kunne tjene penger på å ha slik infrastruktur knyttet til sitt øvrige service tilbud - det kan komme flere slike varianter der en aktør ser seg tjent med å tilby slike tjenester som en del av sitt øvrige tilbud - to åpenbare er jo nettopp disse som driver med catering/kiosk drift langs veien - og den andre kan være de som vil selge systemtjenester til nettdrift. Så her er det definitivt flere som kan ha interesse ut over kanskje bilprodusentene selv
Det er fortsatt mange som tenker at Tesla bare er en bilprodusent som alle andre.
Tesla er allerede en kraftprodusent i UK gjennom sol og batteri.
De produserer egne solceller og svære megabatterier.
På sikt vil sannsynligvis Tesla sin energidel bli større en bildelen.
Derfor tenker jeg det også er naturlig å selge strøm via Superchargere, både til egne kunder og andre.
Who knows

ToWalkOrDrive

Ja, i Kina har Tesla og begynt å selge solceller og batteri. Er nok ikke bare tilfeldig at aksjekursen fortsatt er skyhøy.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA