Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Asbjornel

Håper eventuelle krav inneholder minimum ladehastighet. Dvs at modeller som tillates er noenlunde nye og har store nok batterier til å lade fort.
Jeg _tror_ også at det er en mer eller mindre begrenset åpning med begrenset antall biler i starten. De må uansett først støtte plug & charge uten bruk av kort mm. Også er det jo greit om de har kontakten på rett plass i forhold til alle andre.
Mye detaljer vi ikke vet ennå. Jeg er spent på utviklingen, spesielt dersom dette medfører økt utbygging av ladere. Tesla har jo vært gode på å ha nok plugger tilgjengelige. 🔌🚗

Toalmar

Sitat fra: Handyman på fredag 25. desember 2020, klokken 22:39
Tipper et av Teslas krav er at de som skal kunne benytte SuC må ha ladeporten enten foran på høyre hjørne, eller bak på venstre hjørne.
Da ble listen over biler som kan lade på Tesla sine SuC litt kortere ja
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Counterpointer

Er det noen som tenker på hvilken posisjon Tesla får om de blir en ledende ladeleverandør for alle typer elbiler?
De kan komme til å få en svært dominerende posisjon, mye mer enn i dag faktisk. De har jo vist at de klarer både å bygge ut store lokasjoner i høy fart, samt meget høy driftsikkerhet.

Magnus Hansen

At Tesla skulle åpne for et betydelig antall andre biler har jeg ingen tro på. Hva i alle verden skulle Tesla få ut av det? Penger? De kan hente akkurat så mye penger de vil ved å utstede noen nye aksjer..

Storg

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 26. desember 2020, klokken 21:19
At Tesla skulle åpne for et betydelig antall andre biler har jeg ingen tro på. Hva i alle verden skulle Tesla få ut av det? Penger? De kan hente akkurat så mye penger de vil ved å utstede noen nye aksjer..
Aksjonærer liker selskap som tjener penger og som inne henter penger i markedet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lepet65

Sitat fra: Asbjornel på lørdag 26. desember 2020, klokken 09:00
Håper eventuelle krav inneholder minimum ladehastighet. Dvs at modeller som tillates er noenlunde nye og har store nok batterier til å lade fort.
Jeg _tror_ også at det er en mer eller mindre begrenset åpning med begrenset antall biler i starten. De må uansett først støtte plug & charge uten bruk av kort mm. Også er det jo greit om de har kontakten på rett plass i forhold til alle andre.
Mye detaljer vi ikke vet ennå. Jeg er spent på utviklingen, spesielt dersom dette medfører økt utbygging av ladere. Tesla har jo vært gode på å ha nok plugger tilgjengelige. 🔌🚗

Tulle krav, enten er det tilgang for en samarbeidspartner eller ikke.

Counterpointer

Kontroll over en viktig del av det totale markedet kan være viktigere enn penger i seg selv.

Handyman

Sitat fra: Lepet65 på lørdag 26. desember 2020, klokken 21:59
Sitat fra: Asbjornel på lørdag 26. desember 2020, klokken 09:00
Håper eventuelle krav inneholder minimum ladehastighet. Dvs at modeller som tillates er noenlunde nye og har store nok batterier til å lade fort.
Jeg _tror_ også at det er en mer eller mindre begrenset åpning med begrenset antall biler i starten. De må uansett først støtte plug & charge uten bruk av kort mm. Også er det jo greit om de har kontakten på rett plass i forhold til alle andre.
Mye detaljer vi ikke vet ennå. Jeg er spent på utviklingen, spesielt dersom dette medfører økt utbygging av ladere. Tesla har jo vært gode på å ha nok plugger tilgjengelige. 🔌🚗

Tulle krav, enten er det tilgang for en samarbeidspartner eller ikke.
Betingelsene Tesla setter er nok ganske tøffe, siden Tesla påstår at det lenge har vært mulig for andre produsenter å bruke SuC-nettverket. Jeg tipper det både er klare tekniske og økonomiske krav. Tesla setter nok premissene ut fra hva som er mest hensiktsmessig for Tesla og visjonen om overgangen til bærekraftig transport. Tesla har helt klart mange forhold å ta hensyn til. Visjonen, kundene, markedsandel, aksjonærer osv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Larsebass

Jeg tror vilkårene har vært helt rimelige. Problemet er at andre bilfabrikanter har vært mest opptatt av å lage smårare biler med dårlige ladeløsninger i blandet en dose «not invented here.» og tro på at to ladestasjoner pr himmelretning er nok.

Tipper VW kommer krypende snart.
Tesla X75D.

Thomas Parsli

#39
Sitat fra: Larsebass på søndag 27. desember 2020, klokken 19:29
Jeg tror vilkårene har vært helt rimelige. Problemet er at andre bilfabrikanter har vært mest opptatt av å lage smårare biler med dårlige ladeløsninger i blandet en dose «not invented here.» og tro på at to ladestasjoner pr himmelretning er nok.

Tipper VW kommer krypende snart.

VW er IONITY-partner....
Å investere i Supercharger-nettet til Tesla istedenfor å bygge ut IONITY-nettverket vil vel se litt rart ut?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ellemelle

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 27. desember 2020, klokken 20:04
Å investere i Supercharger-nettet til Tesla istedenfor å bygge ut IONITY-nettverket vil vel se litt rart ut?
Ja det er en smule naivt å tro at Tesla vil invitere de øvrige inn i nettverket som om dette skulle være et slags felles non-profit dugnadsprosjekt.
Hvis de andre vil inn i superladernettverket, må de betale hva det koster + det Tesla vil ha i fortjeneste.

Da er det nok mer naturlig å bygge opp sitt eget nettverk (Ionity) hvor man slipper spytte penger inn til hovedkonkurrenten.

Magnus Hansen

Det er jo ikke så veldig komplisert å få et bra ladenettverk. Det er bare å bruke mye penger. Og det er ingen andre produsenter som er villig til å bruke like mye penger som Tesla per bil solgt.

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på søndag 27. desember 2020, klokken 12:27
Tesla setter nok premissene ut fra hva som er mest hensiktsmessig for Tesla og visjonen om overgangen til bærekraftig transport. Tesla har helt klart mange forhold å ta hensyn til. Visjonen, kundene, markedsandel, aksjonærer osv.

Om Tesla virkelig er så genuint interessert i og opptatt av overgangen til bærekraftig transport så åpner de ladenettverket for alle. BKK klarer å bygge ut uten å drive inn tusenvis av kroner fra hver produsent. Fortum det samme. Og Fastned. Og likevel har de åpnet for alle. Ionity er tildels eid/sponset av noen bilprodusenter, men er likevel åpent for alle som vil lade.

Tesla klarer nøyaktig det samme om de bare vil. De er ikke avhengig av at andre produsenter kjøper seg inn. Men de sliter med tanken på å gi fra seg sitt beste salgsfortrinn.

Ellemelle

Sitat fra: SurSnasen på mandag 28. desember 2020, klokken 10:37
BKK klarer å bygge ut uten å drive inn tusenvis av kroner fra hver produsent. Fortum det samme. Og Fastned.
Ja de setter opp 1-4 ladere pr destinasjon. Ikke 40 som Tesla gjør.

Hvorfor?

Fordi det overhodet ikke er lønnsomt å sette opp 40 ladere på et sted, men du verden så praktisk det er for oss som kjører Tesla.

SurSnasen

Sitat fra: Ellemelle på mandag 28. desember 2020, klokken 10:51
Ja de setter opp 1-4 ladere pr destinasjon. Ikke 40 som Tesla gjør.

Hvorfor?

Fordi det overhodet ikke er lønnsomt å sette opp 40 ladere på et sted, men du verden så praktisk det er for oss som kjører Tesla.

Ja, nettopp. Men hvorfor kan da ikke Tesla opptre som ladeaktør på samme måte som de andre? Hvorfor ikke åpne opp for andre produsenters biler, selv om de ikke får innbetalt noe engangsbeløp pr produserte bil? Null problem for Tesla dette. Ladenettverket står der. Flere biler som lader, og om så til høyere pris enn Teslaene, betyr mer kroner inn til å utbygge videre samt drifte. Så hvorfor ikke?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA