Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Avh

Hvorfor tror alle og VG/TEK.NO at dette åpnes for alle? Kan ikke se at det er det tweeten til Elon sier i klartekst.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

DagfinnN

Sitat fra: Avh på tirsdag 22. desember 2020, klokken 15:09
Hvorfor tror alle og VG/TEK.NO at dette åpnes for alle? Kan ikke se at det er det tweeten til Elon sier i klartekst.
De er mer opptatt av klikk enn absolutte sannheter.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Muffinman

Det åpnes vel for hvem som helst som er villig til å bidra med massive ressurser til utbygging. Personlig håper jeg det vil skje, men holder ikke pusten.

Amatøren

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 22. desember 2020, klokken 08:55Noen som vet om CCS lading deler vin? Da kunne man sluppet hele appen, bare plugge i.

Autocharge hos Fastned identifiserer bilen med datakommunikasjon via CCS. Om det er VIN som brukes kjenner jeg ikke til, men antar det.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sjokomelk

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 22. desember 2020, klokken 18:18
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 22. desember 2020, klokken 08:55Noen som vet om CCS lading deler vin? Da kunne man sluppet hele appen, bare plugge i.

Autocharge hos Fastned identifiserer bilen med datakommunikasjon via CCS. Om det er VIN som brukes kjenner jeg ikke til, men antar det.
Det er MAC-adressen til nettverkskortet til CCS-modulen i bilen som brukes for Autocharge.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

Ser mange har slengt ut rykter om at det er  VW som går i partnerskap med Tesla mhp ladenettverk.
Er det noe i dette?




Espen Hugaas Andersen

Det er ingenting som tyder på dette som jeg kjenner til i hvert fall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. desember 2020, klokken 18:52
Ser mange har slengt ut rykter om at det er  VW som går i partnerskap med Tesla mhp ladenettverk.
Er det noe i dette?
Ønsketenkning

GeirHM

Et enkelt søk viser at alle treff på Tesla og VW samarbeid er mer enn tre uker gamle. Unntaket er dette. Og handler om spekulasjoner om hvem Apple vil samarbeide med om deres eget EV prosjekt.

https://seekingalpha.com/news/3646919-apple-seen-partnering-in-electric-vehicles-tesla-volkswagen-nio

Jeg kan ikke tenke meg at Tesla åpner nettverket for en større konkurrent uten at det inngår i et større strategisk samarbeid med sammenslåing som mål. Da er det vel helst en situasjon hvor Tesla nærmest spiser opp en av de tradisjonelle produsentene som dermed gjenoppstår med bare elektriske drivlinjer på sine modeller. Litt fram det, kanskje?

Low-key samarbeid er vel helst avgrenset åpning av nettet i noen geografiske regioner og da kanskje med en liten aktør Tesla ser det strategisk å hjelpe fram i konkurransen med de store fossilbaserte kjempene? Men, hvem kan det være? Og i hvilken region? Mulig det blir i Kina. Det finnes jo twitter dokumentasjon for noe slikt.

automat

Twiiten fra Musk må jo være genialt markedsføringsmessig. Tesla får masse redaksjonell omtale om hvor overlegent superladernettverket er.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ellemelle

Det har blitt nevnt tidligere at en eller flere bilmerker har avslått dette samarbeidet, fordi det ble for dyrt.

Tesla har investert mange milliarder kroner i dette, og skal noen av de store være med, så vil det koste dem mange milliarder.

Min teori er at de for eksempel krever $1000 pr bil hvor produsenten tilbyr Superlading.
Altså hvis Porsche tilbyr Superlading som ekstrautstyr på Taycan, så må de betale $1000 for alle Taycan som selges, uavhengig av om kjøperen faktisk velger å kjøpe superlading som ekstrautstyr.

Det er slik det fungerer hos Tesla. Alle som kjøper en Tesla er med å finansiere superladernettverket, du kan ikke velge dette som ekstrautstyr.

Med Low-key mener han nok små utfordrere med lavskala produksjon enn så lenge.
$1000 pr bil når man produserer 1000 biler, koster ikke mer enn en million dollar.

RJK

Har nevnt det før, akkurat det du skriver om små-produsenter. Så kan tenke meg at det først og fremst er snakk om slike som Bollinger og andre som ikke er knyttet til en av de store.


Rivian kunne vært aktuelt, men de inngår jo nå som en del av Ford, i og med aksjekjøpet. De er fremdeles "selvstendig", så kanskje det er nok for Tesla. Spørs dog hvordan de ser på at Rivian har hentet ansatte (pluss mere?) fra Tesla.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OverdueCornet

Sitat fra: Ellemelle på fredag 25. desember 2020, klokken 11:26
Det har blitt nevnt tidligere at en eller flere bilmerker har avslått dette samarbeidet, fordi det ble for dyrt.

Tesla har investert mange milliarder kroner i dette, og skal noen av de store være med, så vil det koste dem mange milliarder.

Tesla behøver ikke samarbeide med øvrige bilmerker om dette. De kan rett og slett åpne vidt og bredt, og ta betalt fra de som lader. Og prisen måtte da gjerne være høyere enn hva deres egne biler betaler. Er ikke verre enn som så. CCS-standarden bruker de, og det tar ikke rare utviklingen å få til en app for at hvem som helst skal kunne lade.

Det går mest på velviljen til Tesla. Skal ikke se bort fra at de ønsker å beholde ladenettverket for seg selv, da det gir de et konkurransefortrinn.

RJK

Det kan strategisk være riktig å slippe inn noen små-selskaper som viser at de faktisk åpner, men produsentene må legge inn SW-støtte slik Tesla gjør med egne biler, og handshake og faktureringsdetaljer, samt liste over bilers MAC-adresse, må være tilgjengelig for Tesla.


Alternativt, SW sender en godkjennngsnøkkel som er kjent for Tesla, oppgjør mellom Tesla og produsent, og så er det produsentens ansvar å skaffe tilbakebetaling fra kunden. Mest sannsynlig ligger betalingsdetaljer i software, og må være OK, før SW sender gjenkjenningskoden til SuC-stolpen.


Når det viser at andre, dog små og i den store sammenhengen ubetydelig mengde biler får aksess til nettverket, så viser det til mediene først og fremst men og andre bilprodusenter, at det ikke bare er tomme ord. Da vil det og være større sjanse for at noen av de større, gjerne de som ikke er med på Ionity i første omgang, ser det aktuelt å betale den prisen Tesla forlanger, eller som de kan avtales om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Tipper et av Teslas krav er at de som skal kunne benytte SuC må ha ladeporten enten foran på høyre hjørne, eller bak på venstre hjørne.
Jeg tror Tesla i det lengste vil unngå å bygge om til lange kabler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA