Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 30. juli 2023, klokken 12:22
Sitat fra: vinterdekk på søndag 30. juli 2023, klokken 11:47
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 30. juli 2023, klokken 11:21Høh? Det er jo nettopp slik det var når mange av oss kjøpte bilen og ingen signaler om at det skulle bli annerledes . Tvert i mot reklamerte Tesla hardt for den store fordelen med tilgangen til en enkel og rimelig ladeopplevelse på langtur.

Men ser du ikke at du ville mistet den merke-spesifikke fordelen uansett fordi Tesla hadde endt med å bygge ut færre ladere? Tesla selger ikke mange biler i Finnmark uten service og salgsutsteder, men jammen har de lagt til rette for at Tesla-eiere kan kjøre overalt der. Du kan jo skrive inn en hvilken som helst adresse i Norge i navigatoren og trolig vil Tesla vise deg veien. Jeg sliter med å forstå at dette er et problem.

nettverket har vært veldig bra og under kontinuerlig utvidelse også før frislippet...

Uansett så er jeg ikke prinsipielt i mot dette, men jeg er i mot at det ble åpnet for biler som ikke er tilpasset laderne. Enten burde  Tesla byttet kabler førSt, eller så burde de begrenset hvilke biler som fikk tilgang. 

Dette vil uansett gå seg til. Ser null problem i dag - og de som event. ser problemer i dag vil nok oppleve færre i fremtiden. Denne diskusjonen om venstre/høyre er bare tull - det er bare å se på fossiller.
Det er jo i bunn og grunn uproblematisk hvilken side laderen står på. Det er bare å ha lange nok kabler og betalingsmuliget for alle - så ordner alt seg. Og det er jo den veien det går. Jeg er av prinsipp mot monopol - og mener at dersom Tesla skulle fortsette å forsøke å utøve monopol slik de i en periode drev med, ville det bare vært til hinder for elbiler generelt.

geear

#1471
Som jeg har sagt før, det største "problemet" med åpning for alle merker for min del er at jeg er usikker på om Tesla klarer å fange opp den reelle belastningen på ladestedet, når det står ledige ladere som ikke er utnyttbare, og faktisk er kø. Tidligere har de vært ekstremt flinke på utbygginger og jeg er sikker på dette fortsetter så lenge de SER belastningen.

Hilsen Tesla i mange år og aldri stått i SuC-kø.

ToWalkOrDrive

#1472
Jeg klarer ikke å kjenne meg igjen i disse problemene. Jeg er veldig glad for at myndighetene ikke tvang Tesla til å åpne for andre biler. Når Tesla selv var klare har de nå åpnet, men ikke alle. Der de ikke har ekstra kapasitet har de ikke åpnet. Tesla har bygget veldig mange ladere for å også kunne selge strøm til ikke-Teslaer, og for min del har jeg ikke stått i kø i sommer. Er vel bare noen få plasser kapasiteten er litt lav. Uansett har jeg ikke noe mot at en og annen e-tron må stå på skakke. Såpass rause bør vi være. Virker ikke som at problemet vil vokse heller, siden det nesten ikke selges E-tron i forhold til Model Y (1174 e-tron i år vs 15758 Model Y i år så langt). Så hver nye e-tron må bruke 13 ladeplasser når de lader for å kreve like mye ekstra ladeplass ved Superchargers som de nye Model Y...

Det har aldri vært lettere å kjøre Tesla i Norge (og Europa) rundt. Takk, Tesla!
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Sitat fra: geear på søndag 30. juli 2023, klokken 12:46Som jeg har sagt før, det største "problemet" med åpning for alle merker for min del er at jeg er usikker på om Tesla klarer å fange opp den reelle belastningen på ladestedet, når det står madere og egentlig er kø. Tidligere har de vært ekstremt flinke på utbygginger og jeg er sikker på dette fortsetter så lenge de SER belastningen.

Hilsen Tesla i mange år og aldri stått i SuC-kø.

Jeg har for så vidt heller ikke stått i kø, men det er fordi jeg har kjørt forbi ladere som har fulle/nesten-fulle. Her er en lørdag i juli i fjor med ganske heftig belastning gjennom Danmark. Her tok jeg heller å ladet til nesten 100% i Odense for å kunne kjøre langt inn i Sverige før neste stopp

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 30. juli 2023, klokken 13:20
Sitat fra: geear på søndag 30. juli 2023, klokken 12:46Som jeg har sagt før, det største "problemet" med åpning for alle merker for min del er at jeg er usikker på om Tesla klarer å fange opp den reelle belastningen på ladestedet, når det står madere og egentlig er kø. Tidligere har de vært ekstremt flinke på utbygginger og jeg er sikker på dette fortsetter så lenge de SER belastningen.

Hilsen Tesla i mange år og aldri stått i SuC-kø.

Jeg har for så vidt heller ikke stått i kø, men det er fordi jeg har kjørt forbi ladere som har fulle/nesten-fulle. Her er en lørdag i juli i fjor med ganske heftig belastning gjennom Danmark. Her tok jeg heller å ladet til nesten 100% i Odense for å kunne kjøre langt inn i Sverige før neste stopp

Virker som at Tesla har skjønt at de har kommet litt bakpå i Danmark, og har derfor planlagt å doble antall ladelokasjoner neste 12 måneder, fra 20 til 40 sånn ca.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det er etter hva jeg observerer like mange Teslaer som feilparkerer på SuC.

Jeg har kjørt Tesla siden 2019 og elbil siden 2014. Utbyggingen til Tesla er eksemplarisk og jeg har ingen problemer med at de har åpnet opp for feilkonstruerte biler.

Er dog redd for at lange kabler vil skape mange ladere som er ute av bruk. I sommer har jeg for første gang vært på flere stolper med feil, øket trafikk fører til slitasje tydeligvis.

Magnus Hansen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 30. juli 2023, klokken 13:37Det er etter hva jeg observerer like mange Teslaer som feilparkerer på SuC.

Jeg har kjørt Tesla siden 2019 og elbil siden 2014. Utbyggingen til Tesla er eksemplarisk og jeg har ingen problemer med at de har åpnet opp for feilkonstruerte biler.


Nå skal jeg ikke jeg gi feilkonstruerte biler skylden for alle ladeproblemer, men det var jo lettere for uerfarne Teslasjåfører å skjønne systemet når det bare var teslaer som ladet. Eller synes jeg det er ganske mange steder pilene er slitt vekk der det er «bensinstasjon»-lading. Det øker jo risikoen for misforståelser.

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 30. juli 2023, klokken 13:57
Sitat fra: Counterpointer på søndag 30. juli 2023, klokken 13:37Det er etter hva jeg observerer like mange Teslaer som feilparkerer på SuC.

Jeg har kjørt Tesla siden 2019 og elbil siden 2014. Utbyggingen til Tesla er eksemplarisk og jeg har ingen problemer med at de har åpnet opp for feilkonstruerte biler.


Nå skal jeg ikke jeg gi feilkonstruerte biler skylden for alle ladeproblemer, men det var jo lettere for uerfarne Teslasjåfører å skjønne systemet når det bare var teslaer som ladet. Eller synes jeg det er ganske mange steder pilene er slitt vekk der det er «bensinstasjon»-lading. Det øker jo risikoen for misforståelser.
Folk fortsetter å være folk. Det er systemene som må tilpasse seg i praksis.

Øyvind.h

Stasjonene blir sikkert bygget om over tid slik at de passer til alle biler nå som nettverket er åpnet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juli 2023, klokken 14:31Stasjonene blir sikkert bygget om over tid slik at de passer til alle biler nå som nettverket er åpnet.
Virker ikke sånn. De gjorde jo det med CCS temmelig fort, så de kan om den vil. Ser mer ut som de bygger nye lokasjoner som egner seg for alle og lar de gamle stort sett stå.

Magnus Hansen

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juli 2023, klokken 14:31Stasjonene blir sikkert bygget om over tid slik at de passer til alle biler nå som nettverket er åpnet.

Det har vel blitt påstått at man ikke kan bytte ladekablene med lengre kabler da de ikke ville få god nok kjøling uten større ombygging av stasjonene. Hadde det bare vært å bytte kablene, så burde de jo begynt med dette for lenge siden. Det heller ingen tegn til at større ombygginger er på gang. Men kanskje de bygger om eldre stasjoner til V4? Hadde vært bra med de som har mest attraktiv lokasjon i alle fall.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på søndag 30. juli 2023, klokken 13:37Det er etter hva jeg observerer like mange Teslaer som feilparkerer på SuC.

Jeg har kjørt Tesla siden 2019 og elbil siden 2014. Utbyggingen til Tesla er eksemplarisk og jeg har ingen problemer med at de har åpnet opp for feilkonstruerte biler.

Er dog redd for at lange kabler vil skape mange ladere som er ute av bruk. I sommer har jeg for første gang vært på flere stolper med feil, øket trafikk fører til slitasje tydeligvis.

Det kan være at feilene også skyldes at laderne må håndtere ulike biler/teknologier/kvalitet. Før var alle bilene Tesla, og da gikk alt greit, mens nå er det både Kina-biler og franske biler  ;)

Zaptec slet en periode med at folk med feil på biler/kabler koblet seg til deres offentlige ladere, som fikk sikringer til å ryke. Men når folk fikk feil på en lader så prøvde de neste....og neste....sånn at de tok ut mange ladere. Begynner å bli noen år siden jeg hørte dette, så mulig det ikke er et problem nå lenger.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 31. juli 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Counterpointer på søndag 30. juli 2023, klokken 13:37Det er etter hva jeg observerer like mange Teslaer som feilparkerer på SuC.

Jeg har kjørt Tesla siden 2019 og elbil siden 2014. Utbyggingen til Tesla er eksemplarisk og jeg har ingen problemer med at de har åpnet opp for feilkonstruerte biler.

Er dog redd for at lange kabler vil skape mange ladere som er ute av bruk. I sommer har jeg for første gang vært på flere stolper med feil, øket trafikk fører til slitasje tydeligvis.

Det kan være at feilene også skyldes at laderne må håndtere ulike biler/teknologier/kvalitet. Før var alle bilene Tesla, og da gikk alt greit, mens nå er det både Kina-biler og franske biler  ;)

Zaptec slet en periode med at folk med feil på biler/kabler koblet seg til deres offentlige ladere, som fikk sikringer til å ryke. Men når folk fikk feil på en lader så prøvde de neste....og neste....sånn at de tok ut mange ladere. Begynner å bli noen år siden jeg hørte dette, så mulig det ikke er et problem nå lenger.
Hvordan feilparkerer man en Tesla på en Suc, annet enn når man kommer med tilhenger, og det er nok ledige plasser til at en ev. feilparkering plager færrest mulig?

Og er det tallet så stort at det veier opp for alle de bilene som har ladeport høyre bak eller venstre fremme, som må feilparkere om de skal lade på en SuC?

PS! Det er fremdeles en feilparkering selv om man stiller seg på en plass uten lader, dersom man benytter lader som ellers ville kunne blitt utnyttet av biler med ladeport på venstre bak, høyre fremme eller i front, og som dermed bruker plassen satt av for den spesifikke laderen. Dette selv om det absolutt er til mindre bry (kun bry i forhold til at det kan se ut som det er en ledig lader) enn der man gjør en ekstra lader ubrukelig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 31. juli 2023, klokken 14:34Hvordan feilparkerer man en Tesla på en Suc, annet enn når man kommer med tilhenger, og det er nok ledige plasser til at en ev. feilparkering plager færrest mulig?
På steder med flere "gjennomkjøringspasser" ved siden av hverandre (fire stolper på rekke) hender det at også Teslasjåfører velger feil stolpe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på mandag 31. juli 2023, klokken 16:16
Sitat fra: RJK på mandag 31. juli 2023, klokken 14:34Hvordan feilparkerer man en Tesla på en Suc, annet enn når man kommer med tilhenger, og det er nok ledige plasser til at en ev. feilparkering plager færrest mulig?
På steder med flere "gjennomkjøringspasser" ved siden av hverandre (fire stolper på rekke) hender det at også Teslasjåfører velger feil stolpe.
OK, så da stopper de ikke i henhold til oppmalt felt på sin side, og velger den ladestolpen som står vendt vekk fra bilen?

Wow, det er jo "godt" gjort!  8) 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA