Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: RJK på mandag 31. juli 2023, klokken 17:49
Sitat fra: Handyman på mandag 31. juli 2023, klokken 16:16
Sitat fra: RJK på mandag 31. juli 2023, klokken 14:34Hvordan feilparkerer man en Tesla på en Suc, annet enn når man kommer med tilhenger, og det er nok ledige plasser til at en ev. feilparkering plager færrest mulig?
På steder med flere "gjennomkjøringspasser" ved siden av hverandre (fire stolper på rekke) hender det at også Teslasjåfører velger feil stolpe.
OK, så da stopper de ikke i henhold til oppmalt felt på sin side, og velger den ladestolpen som står vendt vekk fra bilen?

Wow, det er jo "godt" gjort!  8)
Er nok mange ting som fremstår som enkelt for noen er vanskelig for andre!
Med en flora av biler med ladeporten i alle muligheter på bilen blir ikke systemet så ryddig som det var før.

Mitt poeng er at selv om mange sliter med å forstå så går det likevel greit på de nye V3 plassene (som jeg prioriterer av mange grunner).

geear

Sitat fra: RJK på mandag 31. juli 2023, klokken 14:34Hvordan feilparkerer man en Tesla på en Suc, annet enn når man kommer med tilhenger, og det er nok ledige plasser til at en ev. feilparkering plager færrest mulig?
På steder med flere "gjennomkjøringspasser" ved siden av hverandre (fire stolper på rekke) hender det at også Teslasjåfører velger feil stolpe.
OK, så da stopper de ikke i henhold til oppmalt felt på sin side, og velger den ladestolpen som står vendt vekk fra bilen?

Det kan være fort gjort å kjøre inn "feil" vei. Ikke alltid det er godt merket, og selv der det er en Tesla-logo på bakken er ikke åpenbart for alle at man skal kjøre inn over logoen "nedenfra"...

RJK

Sitat fra: geear på mandag 31. juli 2023, klokken 20:57

Det kan være fort gjort å kjøre inn "feil" vei. Ikke alltid det er godt merket, og selv der det er en Tesla-logo på bakken er ikke åpenbart for alle at man skal kjøre inn over logoen "nedenfra"...
Logoen er jo nesten formet som en pil/et pilhode, men ser at det kan tolkes feil.

Men da kommer man jo som regel med luka på feil side. Altså laderen havner på sin høyre side, ikke den venstre.

Jeg ser som sagt muligheten for feil med 3-4 ladere etter hverandre som @Handyman skisserer med innkjøring til laderne fra begge sidene, at man da kjører en halv bil-lengde for langt og tar laderen for den som kommer inn fra andre siden istedet for "sin egen".

Hadde vært kjekt med en illustrasjon eller et bilde som viser hvordan det er mulig uten å få problemer med for kort kabel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: oroar på søndag 30. juli 2023, klokken 08:21Sto et par VAG'er i kø på Fauske da jeg var der forrige uke. De var avhengig av 2 ledige plasser for å få ladet, men når det ble 1 plass ledig stakk det inn en Tesla i stedet. De startet ei lita syforening for å få omrokkert på bilene slik at de kunne lade fra fortauet, men jeg tror ikke de fikk positiv respons. Var ledige plasser på bensinstasjonen 10 meter unna, men det ble sikkert for dyrt for VAG-folka 😂
De plassene var vel like ledige for Tesla-folka, men kanskje på samme måte vurdert som dyrt og tregt av dem? :P
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Har og sett Teslaer rygge inn til stolper som er ment for sideparkering, og sideparkering der man skal rygge inntil. Selvfølgelig alltid noen med henger som feilparkerer (meg inkludert), men da gjør man det gjerne med vitende og vilje og sørger for ikke å blokkere så det blir kø.

Må innrømme at det var kjekt med henger på gjennomkjøringstasjon så man fikk blokkert både A og B stolpe på v2 stasjon (mange andre ledige).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. juli 2023, klokken 22:20Må innrømme at det var kjekt med henger på gjennomkjøringstasjon så man fikk blokkert både A og B stolpe på v2 stasjon (mange andre ledige).
Der er du ikke alene! En både har et mye større behov med henger og samvittigheten slår ikke inn på samme måte.
Jeg har ikke skapt kø noengang, men har flere ganger spurt om folk kan flytte seg når jeg har henger. Da har jeg alltid fått ja og de har gitt meg den ene av to gjennomkjøringsplasser som var i Lillesand (Cirkle K).

RJK

Sitat fra: Counterpointer på mandag 31. juli 2023, klokken 22:34
Sitat fra: turfsurf på mandag 31. juli 2023, klokken 22:20Må innrømme at det var kjekt med henger på gjennomkjøringstasjon så man fikk blokkert både A og B stolpe på v2 stasjon (mange andre ledige).
Der er du ikke alene! En både har et mye større behov med henger og samvittigheten slår ikke inn på samme måte.
Jeg har ikke skapt kø noengang, men har flere ganger spurt om folk kan flytte seg når jeg har henger. Da har jeg alltid fått ja og de har gitt meg den ene av to gjennomkjøringsplasser som var i Lillesand (Cirkle K).
Dette bør jo helt klart være greit når det er nok ladere ellers. Da hadde jeg og flyttet meg sporenstreks.

Er jo litt værre på stasjoner med få ladere, der man risikerer å havne bakerst i køen om en vil være snill, med mindre de andre i køen skjønner og aksepterer at man får neste ledige lader.

Men da er det vel og mer et krav at den med henger må lemper av tilhengeren først, om man ellers kommer til å blokkere en annen lader.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 31. juli 2023, klokken 22:43Men da er det vel og mer et krav at den med henger må lemper av tilhengeren først, om man ellers kommer til å blokkere en annen lader.
Når jeg ikke gadd å hekte av hengeren var det alltid på stasjoner med mye ledig plass eller såpass tidlig på morgenen at det ikke var andre og ladet i det hele tatt. Overraskende mange ganger vi hadde første ladestopp uten andre på SuC. De fleste gidder vel ikke stå opp tidlig i ferien...

Men man må passe på, f.eks kan man komme på en stasjon litt før de fleste tar lunsj, og den er nesten tom. Ett kvarter senere kan den fort være full. Når det tar under ett halvt minutt å hekte av og på hengeren, så gjorde jeg heller det hvis jeg var i tvil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Spesielt på v2 med åtte kan man komme inn alene, blokkere et par-tre, og i løpet av få minutter kan det "renne inn" tre stykker og noen må plutselig dele på 150 kW fordi man blokkerer et par, eller det blir trøbbel med ladeportplasseringer. Derfor er jeg alltid tilgjengelig for flytting av bil hvis jeg blokkerer ladere med henger (men gjør det jevnlig, og kommer til å fortsette med det).

oroar

Sitat fra: Orbit på mandag 31. juli 2023, klokken 21:26
Sitat fra: oroar på søndag 30. juli 2023, klokken 08:21Sto et par VAG'er i kø på Fauske da jeg var der forrige uke. De var avhengig av 2 ledige plasser for å få ladet, men når det ble 1 plass ledig stakk det inn en Tesla i stedet. De startet ei lita syforening for å få omrokkert på bilene slik at de kunne lade fra fortauet, men jeg tror ikke de fikk positiv respons. Var ledige plasser på bensinstasjonen 10 meter unna, men det ble sikkert for dyrt for VAG-folka 😂
De plassene var vel like ledige for Tesla-folka, men kanskje på samme måte vurdert som dyrt og tregt av dem? :P

Nå var det ikke Teslaer i kø og vi Teslafolk har null erfaring med å styre med apper og andre gammeldagse greier for å få ladet 😄
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

vinterdekk

Sitat fra: oroar på tirsdag 01. august 2023, klokken 09:22
Sitat fra: Orbit på mandag 31. juli 2023, klokken 21:26

Nå var det ikke Teslaer i kø og vi Teslafolk har null erfaring med å styre med apper og andre gammeldagse greier for å få ladet 😄
Jeg tror Tesla-eiere egentlig har det bedre enn man får inntrykk av i denne tråden. :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

geear

Ikke legg for mye i noen få innlegg, som jeg har skrevet her før, kjørt Tesla siden 2017, superladet sikkert 150 ganger og har aldri stått i kø. Kjørt 4000 km i sommer, så heller ikke da i kø mao.

Svært sjelden jeg har vært på delt lader også. Ser nå mange andre fortelle lignende historier, så de fleste har det ganske bra. :)

THE

Sitat fra: geear på tirsdag 01. august 2023, klokken 11:45Ikke legg for mye i noen få innlegg, som jeg har skrevet her før, kjørt Tesla siden 2017, superladet sikkert 150 ganger og har aldri stått i kø. Kjørt 4000 km i sommer, så heller ikke da i kø mao.

Svært sjelden jeg har vært på delt lader også. Ser nå mange andre fortelle lignende historier, så de fleste har det ganske bra. :)
Samme erfaring her, bortsett fra at jeg har 300 superladinger siden 2017. Kjører fremdeles 2017 TMX med gratis lading, så ønsker naturligvis helst å lade på Tesla SuC i stedet for hos andre aktører. Jeg var positiv til åpning av superladerene i utgangspunktet da jeg tenkte det ville sørge for enda mer bruk, større inntekter for Tesla og raskere utvidelse og fortetting av ladenettverket. De siste årene har superladenettverket til Tesla ekspandert raskt, og det skyldes nok hovedsaklig at antall Teslaer har eksplodert med TM3 og TMY, men jeg vil tro at det også har positiv innvirkning på utvidelse og fortetting av ledenettverket med økt kundegrunnlag fra "konkurrerende " bilmerker.

Framover vil problemet med ladeluke på "feil" plass bli mindre og mindre etter hvert som superlader v4 med lengre kabler blir faset inn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Magnus Hansen

Nå har jo Tesla vært på hugget og tettet hull i nettverket og bygd ut kapasitet det det er nødvendig på en imponerende måte. Det er ikke alltid de klarer å være i forkant selvfølgelig, så lokale utfordringer vil det fortsatte kunne være. Usikker på hvor mye V4 kommer til å hjelpe på mange år, dog. V2 og V3 kommer nok til å dominere i mange år fremover.

Moas

Sitat fra: geear på tirsdag 01. august 2023, klokken 11:45Ikke legg for mye i noen få innlegg, som jeg har skrevet her før, kjørt Tesla siden 2017, superladet sikkert 150 ganger og har aldri stått i kø. Kjørt 4000 km i sommer, så heller ikke da i kø mao.
Jeg har kjørt elbil før det fantes noe som het hurtiglading.

Ja, det kan oppstå køer hos Tesla. Jeg så det senest i Danmark i sommer. Selv om det var maks 5-10 min ventetid så så jeg antydninger til Road rage hos minst en ventende Tesla sjåfør
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA