Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 12. mai 2021, klokken 21:09Det er hyping av FSD på twitter igjen nå. Kanskje til Eu i år (særlig), men forbehold er "regulatorisk godkjenning". Spørsmålet er jo da om de har sendt søknad om "regulatorisk godkjenning"?

Fint om du kan komme med noen linker og ikke bare sure oppstøt der det ikke fremkommer hva du egentlig snakker om.

daktari

Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Vaduz på lørdag 08. mai 2021, klokken 19:48Egentlig ikke noe nytt. De fleste som har kjørt tesla siste årene vet at det ikke har vært noen vesentlig bedring på lenge, og jeg tipper det tar i alle fall 10 år før vi kan sove i baksetet (gitt et ordentlig gjennombrudd snart, med denne farten er det mer 20-30 år:p)

FSD-betaen er en vesentlig forbedring. Har folk fortsatt ikke skjønt at man ikke kan bedømme status på FSD ut ifra Autopilot i dag?
Nå roter du, du har ikke forstått dette. Les deg opp på utviklen og kom tilbake med spørsmål.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 10:04
Sitat fra: daktari på onsdag 12. mai 2021, klokken 21:09Det er hyping av FSD på twitter igjen nå. Kanskje til Eu i år (særlig), men forbehold er "regulatorisk godkjenning". Spørsmålet er jo da om de har sendt søknad om "regulatorisk godkjenning"?

Fint om du kan komme med noen linker og ikke bare sure oppstøt der det ikke fremkommer hva du egentlig snakker om.
Elon Musk juger om FSD på Twitter. Søk det opp selv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 10:02
Sitat fra: daktari på lørdag 08. mai 2021, klokken 18:16Ikke lovende for nærmeste årene:
https://techcrunch.com/2021/05/07/tesla-refutes-elon-musks-timeline-on-full-self-driving/
(...)
Tesla har aldri sagt det som påstås i artikkelen. Sitatet er det en utenfra Tesla som kommer med, basert på hans egen mening om hva som må til. (...)
Dette er bare rør fra deg. Prøver du dekke over fakta fordi du eier TSLA? Hvor mye TSLA eier du?

I referatet fra møtet mellom DMV og Tesla sier en av Teslas direktører 1) vi har ikke autonom teknologi nå, 2) vi trenger å jobbe mye mer for å få en sikkerhetsgrad som kan fungere innen autonomi
3) vi kommer til å si fra til DMV i god tid før vi starter å teste ekte autonomi.
4) "city streets" er ikke autonomi, testes av 70 kunder og ca 1900 Tesla-ansatte.
5) Musk sin twitring "gjenspeiler ikke de tekniske realitetene", sier altså en direktør i Tesla.

Det er vanlig praksis at referat deles mellom partene i møtet, og justeres til man er enige før det blir godkjent referat. Tesla har ikke bestridt referatet.

Møtet kom istand fordi DMV i California lurte på hvorfor Tesla ikke har meldt til DMV at de tester autonomi når Musk twitrer om det. Det eneste kravet Tesla og andre har er at de rapporterer inn at de tester på offentlig vei og hvordan det går. Konklusjonen til DMV var at Tesla ikke trenger rapportere, fordi de ikke har autonome biler på offentlig vei (SAE level 3 og høyere).

Hvis Tesla hadde autonome biler i test så ville det vært smart å teste dem på offentlig vei og rapportere det. Men alle skjønner at de ikke er der enda, det ser vi jo på FSD-videoene.

FSD-suiten består av mange NN som gjør forskjellige saker. Eks. Skiltgjengjenning, trafikklys, advanced summen, highway. City streets er en komponent, et suset. Sammen vil disse bli FSD.  Det finnes ingen ny, hemmelig kodebase som løfter alt til et nytt nivå. Forbedringer vil være inkrementelle. V9 hypen er stor, vi får se hvilke forbedringer de får til.

Hvor mange manuelle avbrytelser måtte en FSD-beta sjåfør gjort hvis han skulle kjørt coast-to-coast i dag, som lovet 2017? Hva med bind for øya hele veien?

Ikke glem at andre firma har autonome biler uten sjåfør i kommersiell trafikk. Tesla er langt bak.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 12. mai 2021, klokken 23:18
Tror det var 2021.4.11, .12, eller .15 som fjernet det hos meg. Har du noen av dem?
Hvordan gikk det forresten med parameter-endringen i Teslafi?
Har MCU1, så jeg er på 2020.48.37.2. Det er den siste for MCU1 tror jeg. Men var ute i dag, og det er riktig, det går hånd i hånd med 2021.4, tilbake til 15 sek igjen nå. :( for noe jævla drit.

Endringen i Teslafi gikk bra det, nå viser iallfall Teslafi at den sover litt innimellom, men maks inntil noen timer, og ofte hyppig av og på. Skal teste å trekke ut dashcam igjen og se om det hjelper denne gangen. Men er fortsatt usikker på grunn av det ene valget om å tolke offline som sleep. Mulig det er å lure seg selv...

geear

Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Vaduz på lørdag 08. mai 2021, klokken 19:48Egentlig ikke noe nytt. De fleste som har kjørt tesla siste årene vet at det ikke har vært noen vesentlig bedring på lenge, og jeg tipper det tar i alle fall 10 år før vi kan sove i baksetet (gitt et ordentlig gjennombrudd snart, med denne farten er det mer 20-30 år:p)

FSD-betaen er en vesentlig forbedring. Har folk fortsatt ikke skjønt at man ikke kan bedømme status på FSD ut ifra Autopilot i dag?
Eier du en Tesla? I så fall hvilke(n)? Har de(n) FSD? Hvor lenge har du i så fall hatt det, og fulgt utviklingen?

daktari

Sitat fra: Rosstopher på fredag 14. mai 2021, klokken 12:03
Sitat fra: daktari på fredag 14. mai 2021, klokken 11:57Elon Musk juger om FSD på Twitter. Søk det opp selv.
https://yourlogicalfallacyis.com/burden-of-proof
Latsabber. Det er mange naive optimister (meg selv inkl. som kjøpte FSD i 2017) som lett blir bytte for kyniske TSLA-investorer. Det er ikke bra å fortsette å ta penger for FSD.

Gå gjennom disse først: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5358292/

Så tar du noen av de nyeste i historisk rekkefølge:


4. mars Download button om ca 10 dager. https://twitter.com/elonmusk/status/1368329387733512193?s=20

13.mars 2000 eiere kjører FSD beta. Men vi vet nå det er ca 70 eiere og ca 1900 Tesla ansatte. NEste store oppdatering FSD beta i april (skjedde ikke..) https://twitter.com/elonmusk/status/1370522745709158407?s=20

Definér "almost": https://twitter.com/elonmusk/status/1380599694154362882?s=20

28. april. Denne var morsom. Ironi? https://twitter.com/elonmusk/status/1387172830094233601?s=20

29.april, FSD beta wide realeas 2 uker unna. https://twitter.com/elonmusk/status/1387558563208368131?s=20

Tesla AP er allerede "superhuman" på highway. https://twitter.com/elonmusk/status/1387892143792984065?s=20

Smart summon i EU hvis de får "regulatorisk godkjenning" men de har ikke søkt enda, har de? https://twitter.com/elonmusk/status/1392429777315790858?s=20

12.mai, Wide beta nå om 1-2 måneder: https://twitter.com/elonmusk/status/1392430463436812288?s=20

12. mai Download button om 2 uker: https://twitter.com/elonmusk/status/1392430805494861828?s=20
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Da er det ganske spesielt at EMs forklaring på hvorfor han ikke ville ha en PR-avdeling er følgende:

Electrek: Elon Musk rejected the idea of Tesla going back to having a PR department, and his reasoning behind it is quite revealing: He doesn't believe in "manipulating public opinion."

Hva da med Robotaxi og FSD?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

#474
Sitat fra: geear på fredag 14. mai 2021, klokken 13:34
Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Vaduz på lørdag 08. mai 2021, klokken 19:48Egentlig ikke noe nytt. De fleste som har kjørt tesla siste årene vet at det ikke har vært noen vesentlig bedring på lenge, og jeg tipper det tar i alle fall 10 år før vi kan sove i baksetet (gitt et ordentlig gjennombrudd snart, med denne farten er det mer 20-30 år:p)

FSD-betaen er en vesentlig forbedring. Har folk fortsatt ikke skjønt at man ikke kan bedømme status på FSD ut ifra Autopilot i dag?
Eier du en Tesla? I så fall hvilke(n)? Har de(n) FSD? Hvor lenge har du i så fall hatt det, og fulgt utviklingen?

MS75D, sen 2018, HW3, FSD. Bilen kan bytte fil og ta av fra motorvei selv (på egen risiko:p) siste årene, ellers ingen vesentlig bedring i selve kjøringen/fantombremsing/trekker mot busslommer/kan ikke velge side fra 1 til 2 felter etc. Stort sett nøyaktig samme funksjon som da jeg kjøpte, må ta over ca like mange ganger per 10 mil på E18 nå som i 2018, så ville ikke holdt pusten. Børsene vil nok reflektere det etterhvert om ikke de gjør et kjempefremskritt snart!

Edit: Skal siet at jeg er veldig glad i autopilot funksjonen og bruker den alltid på motorvei. Svært fornøyd med alt og angrer ikke på fsd heller, tror bare ikke teknologien er i nærheten på kort eller halvlang sikt slik utviklingen har vært!

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 14. mai 2021, klokken 12:18

Ikke glem at andre firma har autonome biler uten sjåfør i kommersiell trafikk. Tesla er langt bak.
Hvem har det, som ikke går på ett begrenset område?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på fredag 14. mai 2021, klokken 17:41
Sitat fra: daktari på fredag 14. mai 2021, klokken 12:18

Ikke glem at andre firma har autonome biler uten sjåfør i kommersiell trafikk. Tesla er langt bak.
Hvem har det, som ikke går på ett begrenset område?
Det har ingen, heller ikke Tesla, ikke en eneste Tesla kan kjøre uten sjåfør som passer på. Tesla sin FSD er bare en gimmick atm. Vi får virkelig håpe versjon 9 kommer før sommeren og at den er bedre, men jeg tviler sterkt.

Waymo kjører i Phoenix ca 120 km^2, det er vel større enn Oslo innenfor Ring 3. Baidu kjører i Beijing, jeg vet ikke hvor stort område men ganske sikkert mye mindre enn Waymo. Begge uten sjåfør, kommersiell drift.
I tillegg kommer nye søknader fra Waymo og Cruise for å starte drift i California.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

z4rd

#477
I de eksemplene du nevner: Er det slik at Waymo og Baidu kjører rundt med biler som de på sikt skal selge til folk, eller har de allerede solgt lignende kjøretøy, men som kommer til å få den samme selvkjørende kapasiteten? Eller er det snakk om kjøretøy de skal eie selv, men levere transporttjenester med?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Sitat fra: z4rd på fredag 14. mai 2021, klokken 20:40
I de eksemplene du nevner: Er det slik at Waymo og Baidu kjører rundt med biler som de på sikt skal selge til folk, eller har de allerede solgt lignende kjøretøy, men som kommer til å få den samme selvkjørende kapasiteten? Eller er det snakk om kjøretøy de skal eie selv, men levere transporttjenester med?
Siste. Det eneste som gir mening. Full kontroll på avskrivninger, service, kvalitet, renhold etc.

Ville du kjøpt en brukt taxi? Eller bruke den fine Tesla sportsbilen din som robotaxi for fulle ungdommer i helgene?
Hvis du er taxikunde vil du ha en romslig og komfy bil, lett å komme inn og ut av. Du vil ikke velge en lav, stiv, bråkete og sportslig liten bil, med trange dører men med en fantastisk 0-100 som roboten aldri vil bruke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Vaduz på fredag 14. mai 2021, klokken 15:55
Sitat fra: geear på fredag 14. mai 2021, klokken 13:34
Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Vaduz på lørdag 08. mai 2021, klokken 19:48Egentlig ikke noe nytt. De fleste som har kjørt tesla siste årene vet at det ikke har vært noen vesentlig bedring på lenge, og jeg tipper det tar i alle fall 10 år før vi kan sove i baksetet (gitt et ordentlig gjennombrudd snart, med denne farten er det mer 20-30 år:p)

FSD-betaen er en vesentlig forbedring. Har folk fortsatt ikke skjønt at man ikke kan bedømme status på FSD ut ifra Autopilot i dag?
Eier du en Tesla? I så fall hvilke(n)? Har de(n) FSD? Hvor lenge har du i så fall hatt det, og fulgt utviklingen?

MS75D, sen 2018, HW3, FSD. Bilen kan bytte fil og ta av fra motorvei selv (på egen risiko:p) siste årene, ellers ingen vesentlig bedring i selve kjøringen/fantombremsing/trekker mot busslommer/kan ikke velge side fra 1 til 2 felter etc. Stort sett nøyaktig samme funksjon som da jeg kjøpte, må ta over ca like mange ganger per 10 mil på E18 nå som i 2018, så ville ikke holdt pusten. Børsene vil nok reflektere det etterhvert om ikke de gjør et kjempefremskritt snart!

Edit: Skal siet at jeg er veldig glad i autopilot funksjonen og bruker den alltid på motorvei. Svært fornøyd med alt og angrer ikke på fsd heller, tror bare ikke teknologien er i nærheten på kort eller halvlang sikt slik utviklingen har vært!
Det var emurof jeg svarte/spurte, men uansett, du bekrefter opplevelsen til de aller fleste Tesla-eiere. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA