Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: daktari på fredag 14. mai 2021, klokken 22:47
Sitat fra: z4rd på fredag 14. mai 2021, klokken 20:40
I de eksemplene du nevner: Er det slik at Waymo og Baidu kjører rundt med biler som de på sikt skal selge til folk, eller har de allerede solgt lignende kjøretøy, men som kommer til å få den samme selvkjørende kapasiteten? Eller er det snakk om kjøretøy de skal eie selv, men levere transporttjenester med?
Siste. Det eneste som gir mening. Full kontroll på avskrivninger, service, kvalitet, renhold etc.

Ville du kjøpt en brukt taxi? Eller bruke den fine Tesla sportsbilen din som robotaxi for fulle ungdommer i helgene?
Hvis du er taxikunde vil du ha en romslig og komfy bil, lett å komme inn og ut av. Du vil ikke velge en lav, stiv, bråkete og sportslig liten bil, med trange dører men med en fantastisk 0-100 som roboten aldri vil bruke.
Det er vel samme type opplegg som Uber: selskapet i sentrum organiserer kjøringen og tar profitten, og du som leverer bilen har all risikoen og utgiftene mot en liten kompensasjon.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

JorEl

Om Tesla starter med Robotaxi så synes jeg det er en selvfølge at de står for forsikringen.

Ang FSD så er den blitt bedre pga HW3 som viser flere animasjoner. Men selve kjøringen vet jeg ikke. :P

Ang AP, så merker jeg at plassering i veibane, fart inn i svinger, skiltlesing(HW3), er bedre nå. Er i tillegg blitt "avhengig" av AP. Det er meget avslappende med AP, men må jo bli venn med funsjonen. Man må plukke bort "fellene", som aldri kjøre med AP inn i rundkjøring, eller krappe svinger, etc
Av og til kan man presse bilen litt, men da har jeg begge hendene på rattet og er klar til å ta over. Bruker AP over alt, og merker at AP sakte men sikkert har blitt bedre der jeg kjører. Ofte har jeg uttalt til min kone, at dette klarte ikke bilen før ;D
Tesla burde forstå at jeg er en perfekt Beta-tester 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

jlan

AP er også for meg blitt en nyttig funksjon. Men det er noe med kjøring i svinger som helt klart må forbedres før det kan bli snakk om FSD. Det kan se ut som mange veier her på vestlandet er laget med en kurveradius som er akkurat litt for liten for det som AP er programmert til å takle (muligens for å følge EU regler). AP prøver da å klare svingen likevel, men spesielt høyresvinger går det ofte dårlig. Bilen settes opp litt feil, svingen gjøres skarpere enn nødvendig da den påbegynnes for langt fra midtlinjen. Venstre forhjul havner da gjerne helt inn i romlefeltet ved midtlinjen midt i svingen. AP tøyer det også veldig langt før den ber om hjelp. Noen ganger kommer det riktignok opp "autostyring begrenset", men uten at det forklares hva det innebærer.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

daktari

AP er bra assistanse på motorvei og i kø, men gir lite mening og er ikke bra på landeveien. Motorvei klasse B går greit. Men brukergrensesnittet for forbikjøringer er jo ikke mulig, og autofilskift (koster 20.000 ekstra) er en treg gimmick som ikke gir mening sammenlignet med et "blended" system som Audi, VW, Jaguar m.fl. har.

Men nå var det FSD da som er noe helt annet, alle har kjørerassistanse.
Når kommer versjon 9  city streets som først skulle være "quantum leap", så senere "blow your mind" og nå redusert litt til "gigantic improvement"?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

Jeg hadde vært sykt happy med noe som klarte kjøre motorvei bare uten å bråbremse random steder og oppføre seg merkelig. Kanskje FSD klarer det? i 2021? 2022?

Motorwatt

Sitat fra: geear på fredag 14. mai 2021, klokken 13:33
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 12. mai 2021, klokken 23:18
Tror det var 2021.4.11, .12, eller .15 som fjernet det hos meg. Har du noen av dem?
Hvordan gikk det forresten med parameter-endringen i Teslafi?
Har MCU1, så jeg er på 2020.48.37.2. Det er den siste for MCU1 tror jeg. Men var ute i dag, og det er riktig, det går hånd i hånd med 2021.4, tilbake til 15 sek igjen nå. :( for noe jævla drit.
Nå fungerer det igjen hos meg med 2021.4.18. :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Magnus Hansen

Sitat

NEWS: Tesla has a contract to use Lidar sensors from Luminar Technologies for testing & development, according to people familiar with the matter. Luminar sold Tesla sensors for a Model Y that was recently spotted as part of an agreement between companies.



https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-05-24/tesla-testing-luminar-laser-sensor-musk-called-fool-s-errand


Motorwatt

Dette er gamle nyheter, og ble kommentert 29 juni 2020 av bl. a. annet Electrek. Visstnok brukes det til å kvalitetssikre bruk av kamera, men her er det nok mange meninger.  :D

https://electrek.co/2020/06/29/tesla-spotted-testing-prototype-array-sensors/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Det er jo et slags herlig paradoks at de må bruke "gullstandarden" Lidar for å teste om "vision only" holder mål.
Men det er absolutt bra hvis de får det til, skulle gjerne sett de resultatene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

z4rd

En sentral faktor er vel det økonomiske aspektet ved å slippe å bruke lidar.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Prisene kan være på vei ned:

Wang Jun, the chief of Huawei's auto unit, explained that a potential LiDAR sensor developed by Huawei could end up costing no less than $100, down from the current price that can even reach $500.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 25. mai 2021, klokken 16:40
Det er jo et slags herlig paradoks at de må bruke "gullstandarden" Lidar for å teste om "vision only" holder mål.
Dette er jo bare vås. Man må jo bruke noe annet for å verifisere. Kan jo ikke akkurat verifisere seg selv.

Og så er det jo klart at Lidar er bedre i virkeområdet sitt, men det er og smalere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

#492
Du kan ikke bare avfeie det som vås. Elendig hersketeknikk. Fasiten kommer ikke fra lidar, den kommer fra virkeligheten - det er den de måler seg mot.

Her er det foreløpig ikke engang noe å lure på om lidar bedre klarer å gjenskape verden virtuelt kontra kamera. På lidar er en vegg en vegg (selv om den ikke nødvendigvis identifiserer det som en vegg så vil den forstå det er en hindring som ikke kan kjøres gjennom), mens et kamerabasert system må gjette seg frem til at linjer, fra forskjellige vinkler, utgjør en vegg, og ikke en asfaltflekk eller noe helt annet. Lidar tar veggen enten den er helt dekket av tre, buskas og klatreplanter og ikke ser ut som en vegg, mens kamerasystem fortsatt må gjette seg frem til at dette egentlig er en vegg - selv om den ikke ser ut som andre vegger - og har den aldri sett en slik vegg før, vel, så kan det ende fatalt.

Er det kanskje noen som tar i mot bets på om Tesla når nivå fem med dagens sensorpakke eller ikke?

Har ingen tro på at de får dette til med kun softwareendringer på dagens pakke. Hadde de lagt til lidar, for småpenger, hadde det økt troen betydelig for min del.

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 25. mai 2021, klokken 20:09
Du kan ikke bare avfeie det som vås. Elendig hersketeknikk. Fasiten kommer ikke fra lidar, den kommer fra virkeligheten - det er den de måler seg mot.
Ja, men noe må man jo bruke for å "måle" virkeligheten, altså en referanse.

Lidar er jo nettopp alternativet for Tesla Vision, og dermed helt naturlig å bruke som en referanse. Derfor mener jeg det blir vås å kalle det ett paradoks. Det er faktisk helt vanlig og fornuftig å sammenligne med det beste alternativet.

Eller mener dere at de ikke skulle sammenlignet med noe?

Legg merke til at jeg sier ikke noe om hva som er "best", begge alternativene har sine fordeler og ulemper.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Radar er i alle fall ute av bilene:

Sitat

We are continuing the transition to Tesla Vision, our camera-based Autopilot system. Beginning with deliveries in May 2021, Model 3 and Model Y vehicles built for the North American market will no longer be equipped with radar.


Litt blandede følelser for det. Radar har noen åpenbare fordeler i forhold til kameraer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA