Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

What-a-watt

Sitat fra: JorEl på mandag 27. mai 2024, klokken 15:52Tror nok at Tesla, vil sine FSD-kunder det beste. Derfor kommer nok Tesla til å oppgradere alle gamle FSD-Teslaer. Ryktene på internett, som er litt hemmelige, men fra godt informerte kilder, som står de sentrale Tesla-aktørene nært....har lekket ut at en ny Lidar med radar, samt nye kameraer, skal monteres i grillen.

Takk Tesla og Elon Musk :+1:
Den "hemmelige" som bekreftet dette var VP i Tesla Rohan Patel som ganske nylig sluttet i Tesla (15.04.24). Noe av det siste han gjorde (Tweet 30.04.24) var faktisk å sende Tweeten om oppgradering av S/X Legacy og FSD. Og han hadde rett. FSD 12.3.4 ble sluppet for S/X Legacy 10.04.

Noen hardware-oppdateringer av disse bilene er det bare å glemme. Faktisk litt overrasket over at de fikk V12. S/X med HW3 og MCU2 er faktisk på samme nivå som de tidligste TM3. Tror ikke forskjellen mellom Atom og Ryzen er viktig for V12.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mai 2024, klokken 19:47
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 18:29
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mai 2024, klokken 16:57
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 16:25
Sitat fra: Counterpointer på mandag 27. mai 2024, klokken 15:25
Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 14:24Enkelte steder drar den ikke til høyre, men andre steder gjør den det til en viss grad. Dog mindre mindre enn tidligere.
Også kalt ønsketenkning 😏
Tror du at det jeg skriver ikke er sant?
Nei jeg tenker at det er din sannhet. På samme måte som jeg lagrer alle fantombremser og vinglinger, så lagrer du det du ser som forbedringer. Kalles også bias, vi forsterker det vi i utgangspunktet tror på 🤞🏼
Når du skriver "din sanhet" så sier du med andre ord at det jeg sier ikke er sant. Du er ikke snau. Det virker ikke som du oppfattet hva jeg skrev.
Jeg gjentar: Enkelte steder drar den ikke til høyre. Jeg kan legge til at det er steder den trakk markant til høyre tidligere. Det er altså en forbedring på de "enkelte stedene" som jeg har kjørt daglig i flere år.
Jeg "lagrer" definitivt ting den gjør dårlig. Det er på den måten jeg kan sammenlikne og konkludere med at det over tid går fremover. Selv om det ikke går fort nok etter mine ønsker. Men om man ikke innser at det skjer forbedringer..... Kan det kalles fornektelse?
Du skjønner tydeligvis ikke ordet jeg startet med! Det var «Nei», det at du da sier det motsatte viser biaset ditt 🤷🏻
Lite jeg kan gjøre med det.

Vi kan godt stoppe dette her.
At du mener at jeg ikke lyver er jo bra. Det du skrev etter "Nei" tolket jeg til det er noe bare jeg innbiller meg. Litt som: Du er klok, men...
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Sitat fra: What-a-watt på mandag 27. mai 2024, klokken 22:14
Sitat fra: JorEl på mandag 27. mai 2024, klokken 15:52Tror nok at Tesla, vil sine FSD-kunder det beste. Derfor kommer nok Tesla til å oppgradere alle gamle FSD-Teslaer. Ryktene på internett, som er litt hemmelige, men fra godt informerte kilder, som står de sentrale Tesla-aktørene nært....har lekket ut at en ny Lidar med radar, samt nye kameraer, skal monteres i grillen.

Takk Tesla og Elon Musk :+1:
Den "hemmelige" som bekreftet dette var VP i Tesla Rohan Patel som ganske nylig sluttet i Tesla (15.04.24). Noe av det siste han gjorde (Tweet 30.04.24) var faktisk å sende Tweeten om oppgradering av S/X Legacy og FSD. Og han hadde rett. FSD 12.3.4 ble sluppet for S/X Legacy 10.04.

Noen hardware-oppdateringer av disse bilene er det bare å glemme. Faktisk litt overrasket over at de fikk V12. S/X med HW3 og MCU2 er faktisk på samme nivå som de tidligste TM3. Tror ikke forskjellen mellom Atom og Ryzen er viktig for V12.
Takk for svar.
Hva er begrensningen til HW3/MCU2 contra de nyere utgavene av hardware? Var ikke HW4 mer et "kostnadskutt" i stedet for oppgradering?
Hva er bedre nå, som gjør at en HW3/MCU2 ikke skulle få være med på "FSD-løpet" fremover?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

What-a-watt

Sitat fra: JorEl på onsdag 29. mai 2024, klokken 12:57Hva er bedre nå, som gjør at en HW3/MCU2 ikke skulle få være med på "FSD-løpet" fremover?
Det flommet over av rykter om at Legacy S/X (med MCU2 og HW3) ikke fikk V12. Mye av dette var vel spekulasjoner på grunn av at det stoppet opp med oppdateringer for disse bilene med FSD i en lang periode. Såpass stor usikkerhet at Patel så seg nødt til å informere. Noe av usikkerheten er/var vel også begrunnet med at de nevnte S/X-bilene ikke har innekamera, og at mange fremdeles mener at UNECE har dette som et krav.

daktari

Sitat fra: JorEl på onsdag 29. mai 2024, klokken 12:57
Sitat fra: What-a-watt på mandag 27. mai 2024, klokken 22:14
Sitat fra: JorEl på mandag 27. mai 2024, klokken 15:52Tror nok at Tesla, vil sine FSD-kunder det beste. Derfor kommer nok Tesla til å oppgradere alle gamle FSD-Teslaer. Ryktene på internett, som er litt hemmelige, men fra godt informerte kilder, som står de sentrale Tesla-aktørene nært....har lekket ut at en ny Lidar med radar, samt nye kameraer, skal monteres i grillen.

Takk Tesla og Elon Musk :+1:
Den "hemmelige" som bekreftet dette var VP i Tesla Rohan Patel som ganske nylig sluttet i Tesla (15.04.24). Noe av det siste han gjorde (Tweet 30.04.24) var faktisk å sende Tweeten om oppgradering av S/X Legacy og FSD. Og han hadde rett. FSD 12.3.4 ble sluppet for S/X Legacy 10.04.

Noen hardware-oppdateringer av disse bilene er det bare å glemme. Faktisk litt overrasket over at de fikk V12. S/X med HW3 og MCU2 er faktisk på samme nivå som de tidligste TM3. Tror ikke forskjellen mellom Atom og Ryzen er viktig for V12.
Takk for svar.
Hva er begrensningen til HW3/MCU2 contra de nyere utgavene av hardware? Var ikke HW4 mer et "kostnadskutt" i stedet for oppgradering?
Hva er bedre nå, som gjør at en HW3/MCU2 ikke skulle få være med på "FSD-løpet" fremover?
To saker: mangler "compute", dvs. regnekraft. Foreløpig går det, men med mer avanserte store nevrale nett kan det bli forsinkelser. Det handler bl.a. hvor mange bilder pr sekund computeren klarer å bearbeide, de kjørte vel 15 fps tidligere. Kilde Verygreen

Oppløsning på kamera. Computer vision er enkelt forklart gjenkjenning i mønstre av 0 og 1 fra bildefiler. Nye hw4-kamera har bedre oppløsning, noe som gir bedre presisjon, særlig på lang avstand. Er dataene, og mønsteret av 0 og 1 like et samme bilde med 1 Mp og 10 Mp? Svaret er nei, dataene er helt forskjellige, så da må nevrale nettverket trenes på nytt med de nye dataene.

Antagelig komprimerer de nå hw4-bilder til hw2-nivå for å få dette til å funke. Men på et punkt så vil de bruke full oppløsning, noe som vil bli bedre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 29. mai 2024, klokken 18:01Antagelig komprimerer de nå hw4-bilder til hw2-nivå for å få dette til å funke. Men på et punkt så vil de bruke full oppløsning, noe som vil bli bedre.
Det er ikke komprimering men skalering å gjøre oppløsningen mindre. Komprimering er noe helt annet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

#3381
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 29. mai 2024, klokken 15:07
Sitat fra: JorEl på onsdag 29. mai 2024, klokken 12:57Hva er bedre nå, som gjør at en HW3/MCU2 ikke skulle få være med på "FSD-løpet" fremover?
Det flommet over av rykter om at Legacy S/X (med MCU2 og HW3) ikke fikk V12. Mye av dette var vel spekulasjoner på grunn av at det stoppet opp med oppdateringer for disse bilene med FSD i en lang periode. Såpass stor usikkerhet at Patel så seg nødt til å informere. Noe av usikkerheten er/var vel også begrunnet med at de nevnte S/X-bilene ikke har innekamera, og at mange fremdeles mener at UNECE har dette som et krav.

Når jeg kjøpte bilen, informerte Tesla om at alle biler hadde nødvendig hardware for FSD.
Nå trenger jeg "et spionkamera" inne i bilen, som Tesla ikke kan tilby?
I stedet, går alarmen ca 1/3 av gangene jeg setter på AP, fordi jeg ikke rikser aktivt nok i rattet? Jeg er blitt bedre, siden kona får angst hver gang en alarm går.

Selvkjøring der man ikke trengte bruke rattet, er litt utvannet nå kjære Tesla. :police:

Edit: Looking forward to 8/8 2024 elon musk..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Ellemelle

Sitat fra: JorEl på lørdag 01. juni 2024, klokken 16:10Når jeg kjøpte bilen, informerte Tesla om at alle biler hadde nødvendig hardware for FSD.
Nå trenger jeg "et spionkamera" inne i bilen, som Tesla ikke kan tilby?
FSD vil ikke kreve spionkamera i bilen

What-a-watt

SitatFSD vil ikke kreve spionkamera i bilen

Fint om du linke informasjon fra UNECE om MEL for >L2 i Europa?

What-a-watt

SitatI stedet, går alarmen ca 1/3 av gangene jeg setter på AP, fordi jeg ikke rikser aktivt nok i rattet? Jeg er blitt bedre, siden kona får angst hver gang en alarm går.

Du trenger da ikke riste eller dra i rattet for å oppheve nag. Et ørlite press hvorsomhelst på rattet fikser det.

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 01. juni 2024, klokken 18:20
SitatI stedet, går alarmen ca 1/3 av gangene jeg setter på AP, fordi jeg ikke rikser aktivt nok i rattet? Jeg er blitt bedre, siden kona får angst hver gang en alarm går.

Du trenger da ikke riste eller dra i rattet for å oppheve nag. Et ørlite press hvorsomhelst på rattet fikser det.
Press hjelper ingenting. Det må et svakt moment i en av rattets rotasjonsretninger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 01. juni 2024, klokken 18:12
SitatFSD vil ikke kreve spionkamera i bilen

Fint om du linke informasjon fra UNECE om MEL for >L2 i Europa?
Poenget med kameraet er å sikre at sjåføren til enhver tid følger med og er klar til å ta over.
Ved fungerende FSD skal man ikke være klar til å ta over.

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på lørdag 01. juni 2024, klokken 19:18
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 01. juni 2024, klokken 18:20
SitatI stedet, går alarmen ca 1/3 av gangene jeg setter på AP, fordi jeg ikke rikser aktivt nok i rattet? Jeg er blitt bedre, siden kona får angst hver gang en alarm går.

Du trenger da ikke riste eller dra i rattet for å oppheve nag. Et ørlite press hvorsomhelst på rattet fikser det.
Press hjelper ingenting. Det må et svakt moment i en av rattets rotasjonsretninger.
Flisespikkeri. Momentet fremkommer vel av et press.

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 01. juni 2024, klokken 20:44
Sitat fra: Handyman på lørdag 01. juni 2024, klokken 19:18
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 01. juni 2024, klokken 18:20
SitatI stedet, går alarmen ca 1/3 av gangene jeg setter på AP, fordi jeg ikke rikser aktivt nok i rattet? Jeg er blitt bedre, siden kona får angst hver gang en alarm går.

Du trenger da ikke riste eller dra i rattet for å oppheve nag. Et ørlite press hvorsomhelst på rattet fikser det.
Press hjelper ingenting. Det må et svakt moment i en av rattets rotasjonsretninger.
Flisespikkeri. Momentet fremkommer vel av et press.
Da har du ikke fått med deg at mange tror at det holder å klemme rundt rattet. Men Tesla har jo ikke trykksensor i rattet. Det var det jeg trodde du mente med press.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Hadde skrevet "klemme" hvis det var det jeg mente. Har ikke fått med meg "hva mange tror". Sjelden egenskap du har der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA