Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Det har jo vært store diskusjoner mange ganger hvor det har vært både store og middels ulykker, hvor Tesla ganske konsekvent har påstått at autopilot ikke har vært aktiv.

Saken hvor han som kjørte en Model X i en barriere på motorveien og døde, inngikk Tesla nylig  forlik, hvor det selvfølgelig er NDA........

Det er vanskelig å si noe sikkert om ulykkesfrekvens når Tesla er så veldig lite åpne om tall. Det er jo også utrolig mange Teslasjåfører som bruker systemet på måter det ikke skal.

CorsoDante

Sitat fra: daktari på onsdag 22. mai 2024, klokken 22:22Synes det så helt genialt ut. Når bilen står fast, en fyr klikker 2 steder i kartet der bilen bør kjøre til, og floke løst.

Hvordan skal man med sin 2019 Model 3 løse slike utfordringer mens bilen er ute og trekker på gata som robotaxi en lørdag natt?

Mer bekymret for de eksemplene der den kjørte  mot kjøreretningen, men den med vinglingen etter "det saktekjørende vandrende buskaset" var en skikkelig corner case. Foreløpig: ingen døde, ingen alvorlige skader, når Waymo kjører seg fast så løser sentralen det.

Enig med Daktari, kjapt & elegant løst av Waymo her (unngikk en Fleksnes-situasjon); håper Waymo kommer til Norge fortere enn svint. Robotaxi har jeg ærlig talt ikke like mye trua på, selv om FSD ser ut til å være et knallbra L2-system - der det er tillatt. Også er det vel ingen som tror på at en 2019 TM3 FSD noensinne vil kjøre som robotaxi, men mange har ståltro på at den vil bli en uendelig behagelig sak i morgenrushet på vei til jobb.
TM3P "FSD"

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 22. mai 2024, klokken 22:22Synes det så helt genialt ut. Når bilen står fast, en fyr klikker 2 steder i kartet der bilen bør kjøre til, og floke løst.

Hvordan skal man med sin 2019 Model 3 løse slike utfordringer mens bilen er ute og trekker på gata som robotaxi en lørdag natt?
Noen grunn til at eieren av en Tesla ikke skal kunne gjøre det samme som sentralen hos Waymo?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. mai 2024, klokken 18:38
Sitat fra: daktari på onsdag 22. mai 2024, klokken 22:22Synes det så helt genialt ut. Når bilen står fast, en fyr klikker 2 steder i kartet der bilen bør kjøre til, og floke løst.

Hvordan skal man med sin 2019 Model 3 løse slike utfordringer mens bilen er ute og trekker på gata som robotaxi en lørdag natt?
Noen grunn til at eieren av en Tesla ikke skal kunne gjøre det samme som sentralen hos Waymo?
Hvor mange ganger vil du vekkes på natta for å dirigere bilen din?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 25. mai 2024, klokken 21:11
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. mai 2024, klokken 18:38
Sitat fra: daktari på onsdag 22. mai 2024, klokken 22:22Synes det så helt genialt ut. Når bilen står fast, en fyr klikker 2 steder i kartet der bilen bør kjøre til, og floke løst.

Hvordan skal man med sin 2019 Model 3 løse slike utfordringer mens bilen er ute og trekker på gata som robotaxi en lørdag natt?
Noen grunn til at eieren av en Tesla ikke skal kunne gjøre det samme som sentralen hos Waymo?
Hvor mange ganger vil du vekkes på natta for å dirigere bilen din?
Her er det snakk om like for like.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. mai 2024, klokken 21:12
Sitat fra: daktari på lørdag 25. mai 2024, klokken 21:11
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. mai 2024, klokken 18:38
Sitat fra: daktari på onsdag 22. mai 2024, klokken 22:22Synes det så helt genialt ut. Når bilen står fast, en fyr klikker 2 steder i kartet der bilen bør kjøre til, og floke løst.

Hvordan skal man med sin 2019 Model 3 løse slike utfordringer mens bilen er ute og trekker på gata som robotaxi en lørdag natt?
Noen grunn til at eieren av en Tesla ikke skal kunne gjøre det samme som sentralen hos Waymo?
Hvor mange ganger vil du vekkes på natta for å dirigere bilen din?
Her er det snakk om like for like.
Forstod ikke det.

Poenget er at en fyr sitter på vakt på Waymos lokale sentral 24/7 mot betaling.

Når man skal delta med egen eiet bil, i en Uber-aktig Tesla network som lovet, så er man selv ansvarlig for bilen. Ingen vil løse floker, vaske den etc. Eier er hele kostnadsbærer for robotaxi, og må betale Tesla for å delta i deres Tesla-Uber. Det blir ikke depoter i hele Norge  som kan fikse problemer. Hvor attraktivt er dette for eieren?

Man kan spekulere i at Tesla vil endre dette, men da kan man jo argumentere for at hvis de skal ha store kostnader med et 24/7 servicesenter, så kan de vel eie robotaxiene selv og ta hele profitten selv, istedetfor noen få prosent. Så plutselig ruller Teysmo ut by for by de også, for de MÅ ha et service-depot som kan håndtere dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. mai 2024, klokken 13:22
Sitat fra: emurof på mandag 20. mai 2024, klokken 17:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. mai 2024, klokken 12:17Dersom Tesla er så flinke til å lage selvkjøringsgreier, hvorfor er det sånn at ved hver påkjørsel på motorveien som ikke har stilplet linje mellom motorveifeltet og påkjøringsfeltet så får bilen fullstendig panikk og vingler som en AP-politiker? Kan ikke bilen bare anta at den bør holde en viss avstand til midtlinjen når den mister høyrelinjen? En ser jo på skjermen at bilen ser både midtlinje og motgående felt. Splitte mine bramseil.

Vi har ikke FSD her i Norge enda. Du bruker en versjon som er mange år gammel.

Jaha. Det er jo litt tåpelig gjort av Tesla. Hadde jo vært fint om de mest basic ting, som ikke å svinge til høyre ved hver påkjørsel, hadde funket på ikke-FSD. Da hadde gjerne flere enn 2% tenkt at FSD også kan være en fin ting.
Ja, det hadde vært fint om FSD kom til Norge, men det har ikke egentlig noe med poenget mitt å gjøre, som er at du bruker en gammel versjon av AP og ikke FSD.

SitatSer at i tillegg til at versjon 12.4 skal være 5 til 10 ganger bedre med tanke på nødvendige irettesettelser per kilometer med kjøring, så skal det og bruke kameraet til å se om du følger med på veien (hvis du ikke har solbriller på), sånn at du slipper å hale i rattet i tide og utide...hvis ikke nyheten gikk på at en før kunne slippe unna med å ha på solbriller....og at du da kunne sove.
Hva mener du nå? I dag vil man måtte gi motstand i rattet med jevne mellomrom, så det hjelper ikke å ha på seg solbriller. Det vil heller ikke hjelpe med 12.4, da ratt-naggingen vil komme tilbake hvis kameraet ikke kan se øynene dine.

emurof

Sitat fra: OlaM på tirsdag 21. mai 2024, klokken 14:26
Sitat fra: emurof på tirsdag 21. mai 2024, klokken 11:11Jeg har kun vanlig AP, så min prøver aldri på avkjøringer eller lignende.

Sikker? Jeg har vanlig AP. Den prøver ikke å ta av på avkjøringer, men legger seg i midten av flettefelt.  På slutten av påkjøringer f.eks. etter den stiplede linjen har forsvunnet så prøver den å legge seg mot høyre, i midten av det den tror er en bred vei. Så friker den ut når veien overraskende nok snevrer seg inn fra høyre og drar hardt ut til venstre. Da er det ekstra artig på et stykke nært meg der den da vil peke ut mot venstrefeltet mens motorveien svinger til høyre inn mot en tunnelåpning - hvis du ikke passer på level 2 systemet som du skal, naturligvis.
Man er alltid ansvarlig for hvordan bilen kjører all den tid det ikke er full autonomi.

emurof

Sitat fra: filtvet på onsdag 22. mai 2024, klokken 09:58Så en video av en tesla som forsøker å kjøre rett inn i et tog over en stengt overgang. Tror kanskje det er et lite stykke unna robotaxi haha.
Det nytter ikke å se på enkelthendelser som dette for å bedømme FSD. Man må se på hvor mange slike typer situasjonen som oppstår totalt. Jo færre det er av slike hendelser totalt, desto større fremskritt har FSD gjort. FSD er langt ifra ferdig, så det finnes sikkert mange slike tilfeller der systemet må trenes opp bedre.

Men tittelen på denne tråden begynner jo å bli litt merklig nå som ikke bare amerikanske, europeiske og kinesiske myndigheter har lagt sin elsk på FSD, men nå også NVIDIA-sjefen selv som uttalte at Tesla er ledende innen autonomi, og FSD ligger langt foran alle andre. Han sa også at Teslas fremgangsmåte for å oppnå autonomi er den riktige.

Men jeg antar at alle disse tar feil, mens trådstarter fortsatt vet best.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. mai 2024, klokken 23:26Når en skal sammenligne FSD med menneskelig sjåfør, bør en ikke da sammenligne like grupper og ikke ta alle andre sjåfører?

De fleste ulykker lages av folk som kjører ruset eller bryter trafikkregler i voldsom grad, eventuelt under veldig vanskelige kjøreforhold som underkjølt regn osv.

Siden FSD har veldig klare begrensninger, burde disse utkanttilfellene (nevnt over) med vanlig sjåfør tas vekk i sammenligningen. For å få sammenlignbare tall.

For egen del har jeg kjørt utallige hundretusenvis av kilometer i snart 40 år uten en eneste ulykke forårsaket av meg selv, kun påkjørt av en bil som brøt vikeplikt hvor jeg kjørte mc, heldigvis uten personskade.
Siden FSD er ment å erstatte sjåfører generelt så må man sammenligne med sjåfører generelt. Med autonomi så slipper man alle disse som kjører ruset eller bryter trafikkregler, osv.

Du argumenterer for å fjerne datagrunnlaget FSD måles opp mot, når det faktisk er dette datagrunnlaget FSD er ment å erstatte. FSD skal ikke bare erstatte de dyktigste sjåførene, men alle sjåfører. Da må FSD måles opp mot menneskelige sjåfører generelt.

Vi kan ikke late som vi lever i en fantasiverden der alle de menneskelige sjåførene kjører perfekt.

Otkristo

#3355
Den 28. mars kræsjet nok en Waymo i en parkert bil, selv med en sikkerhetssjåfør i førersetet
Hendelser flere ganger i måneden.

Hva er poenget med LIDAR, RADAR, parkeringssensorer, HD kart og kundesenter som «kjører» bilene?!

Kilde:
https://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-industry-services/autonomous-vehicles/autonomous-vehicle-collision-reports/

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 25. mai 2024, klokken 23:04Poenget er at en fyr sitter på vakt på Waymos lokale sentral 24/7 mot betaling.

Når man skal delta med egen eiet bil, i en Uber-aktig Tesla network som lovet, så er man selv ansvarlig for bilen. Ingen vil løse floker, vaske den etc. Eier er hele kostnadsbærer for robotaxi, og må betale Tesla for å delta i deres Tesla-Uber. Det blir ikke depoter i hele Norge  som kan fikse problemer. Hvor attraktivt er dette for eieren?

Vi vet jo ikke hvordan robotaxi blir, om det i det hele tatt blir noe av. Men det er jo ikke noe i veien for at bilen ringer opp eieren hvis den står fast. Man får jo regne med at disse bilene ikke står fast så veldig ofte hvis de en gang kommer på markedet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. mai 2024, klokken 14:27
Sitat fra: daktari på lørdag 25. mai 2024, klokken 23:04Poenget er at en fyr sitter på vakt på Waymos lokale sentral 24/7 mot betaling.

Når man skal delta med egen eiet bil, i en Uber-aktig Tesla network som lovet, så er man selv ansvarlig for bilen. Ingen vil løse floker, vaske den etc. Eier er hele kostnadsbærer for robotaxi, og må betale Tesla for å delta i deres Tesla-Uber. Det blir ikke depoter i hele Norge  som kan fikse problemer. Hvor attraktivt er dette for eieren?

Vi vet jo ikke hvordan robotaxi blir, om det i det hele tatt blir noe av. Men det er jo ikke noe i veien for at bilen ringer opp eieren hvis den står fast. Man får jo regne med at disse bilene ikke står fast så veldig ofte hvis de en gang kommer på markedet.
Waymo kan like godt ha egne sjåfører og nedskalere til level 2 Supervised.
De tjener ikke penger og klarer heller ikke skalere nasjonalt med dagens oppsett.

turfsurf

Jeg har egentlig tro på at å utvikle selvkjøring som level 2 er den beste veien å gå. Da har man 2 "sjåfører" som begge må gjøre feil samtidig for at det skal gå galt. Å gå fra level 3 til level 4 uten å ha en sjåfør som følger med blir vanskelig.

Jeg tror og det blir fryktelig lenge til Level 5, men at vi etter hvert kan få level 4 "sertifikat", dvs man får ikke lov til å kjøre på landevei eller motorvei, men kan ta over i lav hastighet og lose bilen frem til hytta/gårdsplassen etc.

Motorvei / landevei er de veiene det er lettest å implementere selvkjøring, samtidig som det er de veiene de mest alvorlige ulykkene skjer på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 26. mai 2024, klokken 11:45
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. mai 2024, klokken 23:26Når en skal sammenligne FSD med menneskelig sjåfør, bør en ikke da sammenligne like grupper og ikke ta alle andre sjåfører?

De fleste ulykker lages av folk som kjører ruset eller bryter trafikkregler i voldsom grad, eventuelt under veldig vanskelige kjøreforhold som underkjølt regn osv.

Siden FSD har veldig klare begrensninger, burde disse utkanttilfellene (nevnt over) med vanlig sjåfør tas vekk i sammenligningen. For å få sammenlignbare tall.

For egen del har jeg kjørt utallige hundretusenvis av kilometer i snart 40 år uten en eneste ulykke forårsaket av meg selv, kun påkjørt av en bil som brøt vikeplikt hvor jeg kjørte mc, heldigvis uten personskade.
Siden FSD er ment å erstatte sjåfører generelt så må man sammenligne med sjåfører generelt. Med autonomi så slipper man alle disse som kjører ruset eller bryter trafikkregler, osv.

Du argumenterer for å fjerne datagrunnlaget FSD måles opp mot, når det faktisk er dette datagrunnlaget FSD er ment å erstatte. FSD skal ikke bare erstatte de dyktigste sjåførene, men alle sjåfører. Da må FSD måles opp mot menneskelige sjåfører generelt.

Vi kan ikke late som vi lever i en fantasiverden der alle de menneskelige sjåførene kjører perfekt.
Man er nødt til å sammenligne like sjåførtyper og omstendigheter.

Enkelt eksempel:
La oss si vanlige Tesla-eiere krasjer i snitt 1x pr 50.000 km, men rusa sjåfører krasjer hver 5000 km. Hvis FSD krasjer en gang pr 25000 km så er det en dobling av antall krasj pr 50.000 km, men hele 5x forbedring for en den rusa  gruppen.

Så er det relativt få folk som kjører med rus sammenlignet med vanlige. Og plutselig har man flere krasj på veiene enn før FSD...
Slå disse sammen gir altså ikke mening.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA