FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på lør 01. jun 2024, kl. 23:30Hadde skrevet "klemme" hvis det var det jeg mente. Har ikke fått med meg "hva mange tror". Sjelden egenskap du har der.
Hvis du mente dreie på rattet, hvorfor skrev du ikke det da? ;-)
JEg har ingen sjelden egenskap. Jeg har riktignok fulgt diskusjoner på elbilforum i en del år. Ikke helt normalt kanskje, men ingenting overnaturlig i det hele tatt ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

På min bil er det nok å legge 3 fingre på tverrarmen på rattet. Presset er bortimot umerkelig, og veldig langt fra å dreie. Stor forskjell fra den dagen dagen jeg fikk bilen da man virkelig måtte ta i. Prøvde på min digitale kjøkkenvekt å emulere trykket, og et press på 80-100 gram tror jeg er ganske nære. ChatGPT sier at en voksen persons finger veier ca. 30 gram. 3 stk. blir 90, så ganske nære  ;)  :D  (man har litt vekt fra hånden også da)

JorEl

Nå har jeg kjørt min "FSD-Tesla" i over 5år. Software forandrer bilens egenskaper.
Bilen får fint med seg, at jeg holder litt i rattet mens jeg kjører.
Det er aktiveringen av AP med den obligatoriske "bruk rattet litt funksjonen" som er problemet. Tesla burde forstå at når jeg drar 2ganger i aktiverings-hendelen, så vil jeg bruke AP/EAP/FSD. DA har jeg aktivert og bevist at jeg er i førersetet, og det burde vært nok. Det snakkes om noen gram trykk, da hadde jeg ikke hatt problemet..

Kan noen lære meg når det er best å rikse/bevege rattet? Ett sekund etter aktivering, eller 3,4,5sek? Hvor lenge må jeg rikse/bevege rattet?

"Full Selvkjøring", har jeg alltid hatt, i alle biler...

Edit: Bilen bruker nå SWv12  2024.14.8
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

What-a-watt

Er langt fra sikker på at dette er noe Tesla har funnet på. Tror nok dette faller inn under kategorien "myndighetskrav".

SurSnasen

Sitat fra: What-a-watt på søn 02. jun 2024, kl. 10:55Er langt fra sikker på at dette er noe Tesla har funnet på. Tror nok dette faller inn under kategorien "myndighetskrav".

Mydinghetslravet er at bilen skal vite at du er observant(ish). Tesla har valgt ratt uten kapasitiv sensor. De andre produsentene (eller en god del av de) har valgt ratt hvor det holder at du legger en finger på rattet. Holder sågar at du såvidt toucher borti.

JorEl

Myndigheter vs Tesla...det er i hvert fall Tesla, som har fått 60 000Nkr for at min bil skulle kjøre av seg selv.
Bilen hadde alt av hardware. Til og med radar :+1: DritFett. Nå har jo Elon Musk bestemt at radar bare er Drit..Fettet var vist "valgflesk".

Ok nok syting, om Tesla og Musk sin moral..
Men er dere ikke enig at denne riksingen burde vært ungått, slik at SELVKJØRINGEN varte lenger er 2-3sekund?!

ALL HARDWARE viser seg å være en overflødig radar(tenk Tesla`s trang til å effektivisere :P ) + at bilen mangler "spion-kamera".
Glad jeg ikke lever i Kina eller Saudiarabia og var wanted dead or alive.
Men jeg bor i Norge og tar sjangsen på ett kamera som ser ansiktet mitt og der Tesla vet hvor bilen befinner seg til enhver tid.

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Sitat fra: SurSnasen på søn 02. jun 2024, kl. 16:26
Sitat fra: What-a-watt på søn 02. jun 2024, kl. 10:55Er langt fra sikker på at dette er noe Tesla har funnet på. Tror nok dette faller inn under kategorien "myndighetskrav".

Mydinghetslravet er at bilen skal vite at du er observant(ish). Tesla har valgt ratt uten kapasitiv sensor. De andre produsentene (eller en god del av de) har valgt ratt hvor det holder at du legger en finger på rattet. Holder sågar at du såvidt toucher borti.
Takk for info. Tesla kunne altså valgt bedre løsning 8)

What-a-watt

Misforstod jeg? Trodde JoEl klaget på den meldingen som dukker opp i IC 3-4 sekunder etter at AP er aktivert om å holde hendene på rattet? Altså ingen diskusjon om berøringsteknikker (som kunne vært bedre, men fint liten forskjell på berøring mellom kapasitive og min Tesla. Har testet på en id.4).

RJK

Sitat fra: JorEl på søn 02. jun 2024, kl. 16:57
Sitat fra: SurSnasen på søn 02. jun 2024, kl. 16:26

Takk for info. Tesla kunne altså valgt bedre løsning 8)
Tesla valgte løsning før myndighetskravene kom. De har derfor montert inn kamera i senere modeller/iterasjoner, og valgt å kun aktivere for de som ville prøve ut FSD Beta/Superviced FSD.

Blir litt oppgitt når man kritiserer Tesla for valg de ikke anså som nødvendig da avgjørelsen ble tatt, når de da også velger å endre i ettertid etter at kravene er kommet!

Bummer for Tesla/eierne av tidligere biler at myndighetskrav kommer i ettertid, og at bileierne da ikke får HW ettermontert fordi bilene ikke er laget for kamera der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Blir vanskelig å følge dette. Du skriver om kameraer, men siterer innlegg om rattets berøringsteknikk  :) .

RJK

Påstanden var at "Tesla kunne valgt en bedre løsning", men Tesla valgte den, på den tiden, den beste løsningen som de mente ikke var for forstyrrende, men burde være tilstrekkelig for å se at sjåførene faktisk fulgte med..

I ettertid har det altså kommet myndighetskrav som krever mer av løsningen, både hyppigere "intervensjon" (ta i rattet) og kamera som må kunne se om sjåføren valgte å følge med!

Altså, man må se på til hvilke tider de forskjellige grepene ble tatt. Selvsagt ikke vanskelig å ta den myndighetsgodkjente løsningen, når man kommer med løsningen etter at myndighetskravene var blitt kjent.

Litt værre å være etter reglene som gjelder nå, når løsningen som sagt var på plass først.

Så skrekkelig vanskelig å følge den tankerekka, kan det nå jammen ikke ha vært! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Kanskje ikke selge skinnet før bjørnen er skutt?

1) hvis bilen kan kjøre uten sjåfør så er ikke sjåførovervåking viktig

2) hvis Tesla hadde hatt ekte FSD, som Musk løy om da de solgte det høsten 2016, så ville det neppe blitt et problem i 2024.

3) Tesla har solgt at alle biler har all hw siden 2016, noe som jo var sprøyt, så de må jo ettermontere eller gi ny bil til kjøperne.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

JorEl

Tesla solgte skinnet, før bjørnen ble født :)

Handyman

Sitat fra: JorEl på søn 02. jun 2024, kl. 16:54Men er dere ikke enig at denne riksingen burde vært ungått, slik at SELVKJØRINGEN varte lenger er 2-3sekund?!
Bilen er ikke selvkjørende i det hele tatt. Ikke ett sekund en gang. Du som fører skal følge med "til enhver tid".
At tilstedeværelse/aktsomhet må kvitteres med dreiemoment i rattet er det noen som ikke liker, men det er uproblematisk for meg. Jeg lar bare venstre hånd hvile i den ene siden av rattet. Det er nok dreiemoment til å unngå påminnelser.
Påminnelsene kommer ikke etter 2-3 sek, men etter 15 sek om man ikke holder i rattet. Deretter har man vel 5 sek før bilen varsler mer og til slutt avbryter kjøringen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

SitatKanskje ikke selge skinnet før bjørnen er skutt?

Det har man allerede gjort, og mange kjøpere sitter igjen uten "skinn". Før eller siden må selgeren tydeliggjøre hva han har tenkt til å gjøre med de hundretusener av skuffete kunder. Erstatte dem, eller godtgjøre dem på andre måter. Selgeren derimot har lokket med at hvis man kjøper en ny bil av han innen x antall dager, skal han "spandere" et nytt "skinn". Helt gratis, og samtidig tydeliggjort at dette er et engangstilbud som for lengst har utløpt..

Mange har tatt fram det gamle ordtaket "Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me", og heller glemt selgeren og produktene hans. Noen frelste mener de bare har bidratt til selgerens visjon om å redde vår klode, og er fornøyd med det. Noen sitter igjen med en gammel og skinnløs bil, og håper at underet vil skje i form av en email fra selgeren som bekrefter at man helt uten kostnader skal få bygget om sin bil til å bli førerløs. "Keep on dreaming".

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA