Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge

Startet av oivindg, lørdag 24. oktober 2020, klokken 16:15

« forrige - neste »

oivindg

Sitat fra: _OE_ på torsdag 15. april 2021, klokken 11:55
Ladeluke er en -"Deal-breaker " for meg oxo med lade luke på høyre side får jeg parkert men ikke ladet... Hadde vært bedre plassering som gamle Mercedes hadde tankpåfylling bak regskiltet bak

#FTS#
Bak hadde også blitt trangt for meg. De fleste vil jo måtte ha et par desimeter langs førersida for å komme seg ut og inn av bilen, så jeg synes det hadde vært fornuftig av produsentene å standardisere på dette.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

Har vært en travel dag, men jeg rakk å hente bilen og å kjøre 35 kilometer småkjøring. 17 grader ute. Startet og endte opp hjemme. Til sammen 200 meter høydeforskjell mellom høyeste og laveste punkt. Forbruket ble 18 blank. Det var overraskende lavt, spesielt med tanke på at jeg kjørte helt normalt, uten tanke på strømsparing.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

_OE_

Gratulerer med ny bil... Du blir ingen sinke i trafikken heretter

#FTS#


oivindg

Sitat fra: _OE_ på mandag 19. april 2021, klokken 19:39
Gratulerer med ny bil... Du blir ingen sinke i trafikken heretter

#FTS#
Takk. Nå var ikke forrige bil treg heller, men jeg skjønner hva du mener. :)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Durango64

Gratulerer ja med ny elbil! Alt har fungert prikkfritt for min del inntil jeg hadde bilen inne etter påske til montering av et par skvettlapper de hadde glemt å montere. Samtidig la de inn siste oppdatering. I ettertid har jeg hatt et par problem med overfølsom alarm, den ene gangen til og med i min egen lukkede garasje(!).
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

oivindg

#65
Sitat fra: Durango64 på mandag 26. april 2021, klokken 21:14
Gratulerer ja med ny elbil! Alt har fungert prikkfritt for min del inntil jeg hadde bilen inne etter påske til montering av et par skvettlapper de hadde glemt å montere. Samtidig la de inn siste oppdatering. I ettertid har jeg hatt et par problem med overfølsom alarm, den ene gangen til og med i min egen lukkede garasje(!).
Takk! Problemfritt så langt for oss også, med ett unntak.

Jeg har opplevd at Google Maps har kuttet ut, det vil si bare viser svart skjerm. Skjedde først på konas profil, men der hadde jeg problem med at jeg ikke hadde riktig passord til Google-kontoen. Trodde problemet kunne ha noe med det å gjøre. Da jeg senere fikk lagt inn riktig passord fungerte Google Maps igjen på hennes profil. Men neste gang jeg kjørte bilen var kartet bare svart. Tok en reset på infosystemet og da virket det igjen.

En annen ting jeg brukte litt tid på var å finne ut hva jeg skal si for å navigere hjem. For akkurat "naviger hjem" skjønner ikke dama som jobber for Google Assistant. Løsningen er å si "naviger til hjem". Da viser hun deg veien til det du har lagret som hjemmeadresse på Google-kontoen din.

Jeg kan ikke fordra talekommandoer hjemme, men i bilen er det faktisk noe jeg setter veldig pris på (til min overraskelse).

Ellers har vi foreløpig et system der vi kun setter bilen på lading hvis vi kommer hjem med mindre enn 60%. Hvis ikke vi vet at vi skal på lenger tur dagen etter, da. Har satt ladestopp på 90%.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

_OE_

Hva er opplevd rekkevidde ved 90% SOC ? Godt å høre at dere er fornøyd 

@FTS@


oivindg

Sitat fra: _OE_ på tirsdag 27. april 2021, klokken 09:23
Hva er opplevd rekkevidde ved 90% SOC ? Godt å høre at dere er fornøyd 

@FTS@
Vet ikke. Jeg har rett og slett ikke tenkt på det. Ser at snittforbruket så langt ligger på 23 kWh/100km med alt fra bykjøring til motorvei.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

_OE_

Ok...er vel ikke dårlig med de lave temperaturene om dagen ... vil vel synke når vi  ser temp over 15°

@FTS@


oivindg

Sitat fra: _OE_ på tirsdag 27. april 2021, klokken 10:04
Ok...er vel ikke dårlig med de lave temperaturene om dagen ... vil vel synke når vi  ser temp over 15°

@FTS@
Er veldig avhengig av fart og vind også. På småkjøring første dagen vi hadde bilen var forbruket 18 kWh/100km.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

Google Maps henger seg fortsatt opp. Kan se ut på nettet som det har noe med oppdateringer som ikke passer helt sammen å gjøre. Foreløpig ikke noe stort irritasjonsmoment, men jeg følger litt med på det. I dag var en typisk dag. Kjørte til jobben og hjem igjen. Så en liten handlerunde. Brukte 3% av batteriet. Parkerte bilen uten å plugge i lading.

Har forresten kjøpt en 8 meter type 2 kabel som har fått fast plass i frunken. Kabelen som fulgte med bilen er vel 4-5 meter. Den har fått fast plass i ladestasjonen i garasjen så vi slipper å pakke den ned når vi skal på tur.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Egil Haugli

Hos meg fungerer Google Maps - men ikke i førerdisplayet :) Der har den nå stått fast på samme posisjon i si, 2 uker?

oivindg

Sitat fra: Egil Haugli på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:47
Hos meg fungerer Google Maps - men ikke i førerdisplayet :) Der har den nå stått fast på samme posisjon i si, 2 uker?
Har fungert bra siden jeg tok reset. Regner med du har prøvd reset også?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

rmy

Sitat fra: oivindg på tirsdag 04. mai 2021, klokken 14:26
Sitat fra: Egil Haugli på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:47
Hos meg fungerer Google Maps - men ikke i førerdisplayet :) Der har den nå stått fast på samme posisjon i si, 2 uker?
Har fungert bra siden jeg tok reset. Regner med du har prøvd reset også?
Antar det er kjent for alle at type displayvisning velges med knappen nederst på høyre side av rattet. Ellers er infotainmentsystemet dessverre noe ustabilt (div funksjoner henger/ramler ut) og trenger innimellom hard reset (hold inne hjem-knappen til skjermen går i svart) for å fungere som det skal. Forhåpentligvis blir dette mer stabilt med ny software som er på vei ut nå.

oivindg

Jeg fikk problemer med at GPS'en ikke virket for et par dager siden. I tillegg virket det som at lyden var litt grumsete når jeg streamet musikk med YouTube Music.

Prøvde "vanlig" reset med hjemknappen under midtdisplayet, men det hjalp ikke. Fant et tips på nettet om restart av telefon/internett som løste saken. Ved å holde knappen for varme i frontruta/defrost inne i tjue sekunder (til det begynte å blinke raskt i sos-symbolet i taket) ble telefon/internett resatt og GPS virket igjen. I tillegg virket det som at lyden ved musikkavspilling ble bedre. Vet ikke om dette bare var innbildning, eller om det var lav båndbredde før reset som gjorde at GPS falt ut.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA