Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge

Startet av oivindg, lørdag 24. oktober 2020, klokken 16:15

« forrige - neste »

oivindg

Jeg merker at jeg får høyere og høyere forventninger til bilen for hver uke som går. Alt jeg ser av tester bekrefter oppfatningen jeg hadde av bilen da vi bestilte. Det har vært en del feil på bilene som har blitt levert, men det ser ikke ut som det er noe som vil skape noen store problemer for meg foreløpig.

En ting jeg undres over nå som jeg har blitt litt mer involvert i diskusjoner rundt elbil er at mange ikke skjønner at elbiler foreløpig ikke er like utviklet som bensinbiler. Det er begrensninger rundt rekkevidde, lading og bruk forøvrig som gjør at elbil ikke vil passe alle. Og hvilken elbil som passer til hvem er veldig avhengig av bruksmønster. Men alle diskusjoner er helt svart hvitt. Du er dum hvis du kjøper noe annet en Tesla. Du er latterlig hvis du kjøper en elbil når en dieselbil kan gå like langt osv. Og blant elbilfans er det bare rekkevidde, ladehastighet og pris som teller. Ingen snakker om design, kjørefølelse, sjarm eller andre ikke-målbare faktorer.

Et annet tema er panoramasoltak. Noen elsker det, mens andre skyr det som pesten. Panoramasoltak er en tikkende lekkasjebombe! Nok en gang en noe unyansert diskusjon. Jeg tenker at så lenge man passer på å holde dreneringen fri for skitt, så skal et panoramasoltak fungere problemfritt. Vi har hatt soltak i ti år nå uten problemer. Jeg elsker det ekstra lyset det gir i kupeen i den mørke årstida.

Jeg blir mer og mer glad i designet på XC40. Synes den er skikkelig tøff samtidig som den gir inntrykk av kvalitet. Selv valgte vi 20-tommere på grunn av utseende, men nå spørs det om vi ikke blir nødt til å revurdere felgvalget. 22-tommere er nemlig tingen. :D

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Randeboy

22 så helt ærlig ut etter min mening helt tåpelig ut på en XC40. Vil gjøre den herlige komforten og øke det allerede skyhøye forbruket til nye høyder..

Trond.m

#32
Nå er jo XC40 med 20 tom hjul en del bak de beste i klassen når det gjelder hjulstøy (ref. e-tron, EQC). Å velge 21 eller 22 tom vil jeg si er en dårlig ide, med mindre design går foran komfort. De som hittil har kjørt bilen i Norge har jo bare erfaring med piggfrie vinterdekk. Det er jo nærmest som tøfler i forhold til sommerhjul på slitt asfalt.

Oddaa

Hadde egentlig tenkt å velge 22'' på XC60. Feiget ut i siste øyeblikk og endret til 21'' uten å ha angret på det så langt.

På XC40 blir det 19''. Bedre rekkevidde sannsynligvis og mindre skadeutsatt (har uerfarne sjåfører i heimen).


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Durango64

22 tommere ser jo fett ut, men jeg nøyer meg med 20 på sommerhjulene. ;)

Var i kontakt med forhandler i dag som hadde både én god og én dårlig nyhet. Den gode var at bilen min har forlatt fabrikken i Belgia som betydde at den hadde fått plass på skip til Drammen. Den dårlige var at de ikke hadde en konkret leveringsdato ennå. Covid-19 har visst medført at 5 av 7 skip er i opplag for tiden. Det er allikevel et håp om levering i siste halvdel av februar. :) Jeg har nå ventet i 8 måneder og er sprekkeferdig av forventning. Det som er synd er at jeg mottar bilen på en tid av året hvor veiene er full av saltsørpe og skitt.
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

Trond Svenning

Sitat fra: Durango64 på mandag 01. februar 2021, klokken 21:50
... bilen min har forlatt fabrikken i Belgia som betydde at den hadde fått plass på skip til Drammen. Den dårlige var at de ikke hadde en konkret leveringsdato ennå. Covid-19 har visst medført at 5 av 7 skip er i opplag for tiden. Det er allikevel et håp om levering i siste halvdel av februar.
Det gikk en båt, Viking Amber, fra Zeebrugge natt til Lørdag. Den var innom Bremerhaven og er nå utenfor Danmark, på vei til Drammen. Forventet ankomst i morgen 02:00. Min bil ble meldt ferdig på Fredag og er etter sigende, ombord på denne båten.
Volvo XC40 Twin - MY24

Oddaa

Sitat fra: Trond Svenning på tirsdag 02. februar 2021, klokken 16:06
Det gikk en båt, Viking Amber, fra Zeebrugge natt til Lørdag. Den var innom Bremerhaven og er nå utenfor Danmark, på vei til Drammen. Forventet ankomst i morgen 02:00. Min bil ble meldt ferdig på Fredag og er etter sigende, ombord på denne båten.
Mulig at vår er på samme båt. Skulle komme til forhandler (Midt-Norge) ''i løpet av denne uka pluss minus noen dager''.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

oivindg

Hva har dere fått av info underveis? Jeg har fått beskjed om produksjonsstart i første halvdel av mars, men ikke noe referansenummer, VIN-nummer eller lignende.

Får jeg noe så jeg kan få lagt inn bilen i appen før levering?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Trond Svenning

Sitat fra: oivindg på tirsdag 02. februar 2021, klokken 17:06Hva har dere fått av info underveis?
Jeg fikk mail fra selger for noen uker siden at bilen skulle bli produsert i uke 4, ferdig Fredag 2. jan.
Den fredagen fikk jeg mail at bilen hadde skiftet status til "ferdig produsert". I dag fikk jeg mail om at den var ombord på båten, på vei til Drammen. Jeg har ikke fått noe informasjon som jeg kan bruke til å søke eller følge med selv.
Volvo XC40 Twin - MY24

erlend_oyen

Sitat fra: oivindg på tirsdag 02. februar 2021, klokken 17:06
Hva har dere fått av info underveis? Jeg har fått beskjed om produksjonsstart i første halvdel av mars, men ikke noe referansenummer, VIN-nummer eller lignende.

Får jeg noe så jeg kan få lagt inn bilen i appen før levering?

Appen for xc40 og polestar 2 er Ikke klar. (dagens Volvo on-call har ikke noe videre begrep om nye xc40 mener jeg)
Fikk heller ikke fulgt med på ordre, kun oppdatering via selger.

Durango64

Jeg har ikke fått noe annen info enn nevnt. Appen med funksjonalitet for denne bilen skal komme i den planlagte fremtidige oppdateringen senere i år, Q3 visstnok.
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

Oddaa

Har heller ikke fått informasjon annet enn via selger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Durango64

Vil bare nevne at min bil blir levert nå til fredag (26.2) :)
Farvel til fossilt drivstoff kl. 15:00. Easee boksen har ventet en stund på å bli brukt.
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

_OE_

#43
Gratulerer på forhånd... Blir spennende å følge med om dine erfaringer Durango med bilen

#FTS#

oivindg

Gratulerer med ny bil, Durango64! Håper på en rapport snart. :)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA