Elbilforum.no

Bilmerker => Volvo / Polestar => XC40-EV => Emne startet av: oivindg på lørdag 24. oktober 2020, klokken 16:15

Tittel: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindglørdag 24. oktober 2020, klokken 16:15
Advarsel! Det blir mye synsing fram til april/mai 2021, for det er først da bilen blir levert.

Jeg oppretter denne tråden for å dele mine tanker rundt elbilkjøp, og etterhvert erfaringer med å eie en XC40 P8.

Starter med vår XC40 P8. Bestilt i september. Ligger an til levering i april/mai.

Glacier Silver metallic
Arienne skinn
Lyspakke
Loungepakke
Lastpakke
Intellisafepakke
El. stolpakke
El. oppvarmet frontrute
Hengerfeste semielektrisk
Varmepumpe
Tonede ruter bak
20" 5-Double Spoke, sommer og vinter
Gummimatter
Bagasjeromsmatte
Skvettlapper foran og bak

Havnet på ca. 600 000,-.

Kona mi og jeg synes det er stor forskjell på fargene på nettet, på fargeprøvene i butikk og hvordan de ser ut på bil. Vi falt for Glacier Silver da vi så den på en demobil. Vi følger med på Sage Green. Tror kanskje at vi vil like den enda bedre, men vi må se den på en bil før vi eventuelt bestemmer oss for å bytte farge.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindglørdag 24. oktober 2020, klokken 16:17
Dette blir vår første elbil.

Vi har kjørt en BMW X3 diesel i en del år nå. Det er en bil vi har vært veldig fornøyd med. Hadde nok kommet til å kjøpe BMW igjen hvis de hadde noe som fristet. iX3 har blitt for stor, og har ikke firehjulstrekk foreløpig. Vi trenger firehjulstrekk og litt bakkeklaring noen få ganger i året når vi drar til fjells. Trenger også hengerfeste for å frakte sykler på sykkelstativ (tunge elsykler). Er enten to voksne med bagasje, eller fire voksne uten noe særlig bagasje. Kikket på ID.4, Enyaq og Q4 e-tron. Enyaq falt veldig i smak, men problemet med VAG er spørsmålet om når de kommer til å levere firehjulstrekkvariantene. Kom, litt tilfeldig, til å kikke på XC40 og falt for den. Liker at den er kompakt, liker utseendet og liker at det er et kvalitetsmerke. Vi opplever at vi får mindre for pengene ved å kjøpe en XC40 i forhold til å kjøpe en Skoda Enyaq, men vi har forlengst konkludert med at bil skal handles med hjertet. Det er uansett ikke mye fornuft i å handle en ny bil i Norge.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindglørdag 24. oktober 2020, klokken 16:30
Jeg tenkte lenge at hurtiglading og rekkevidde var viktige faktorer ved kjøp av elbil. Etter at jeg begynte å vurdere elbil selv, har jeg kommet til at det er to leire av elbileiere. De som bruker hurtiglading, og de som ikke bruker det. Jeg tror det er mange elbileiere som kjører lite og har mulighet til å lade hjemme. Jeg blir selv en av dem. For denne gruppa er rekkevidde nesten uinteressant i hverdagen. Rekkevidden blir interessant de få gangene vi skal på ordentlig langtur og den dagen vi skal selge bilen.

Kona og jeg drar på hyttetur noen få ganger i året. Vi har ikke hytte sjøl, men har mulighet til å låne hytter eller besøke venner som har hytte. Alle hyttene har mulighet for at vi plugger i et 10A-stikk. Ei av hyttene er 18 mil hjemmefra, de andre er mindre enn 10 mil hjemmefra. Får vi minst 20 mil rekkevidde ut av vår XC40 vil vi klare oss uten hurtiglading.

Med dette utgangspunktet blir det andre faktorer enn rekkevidde som spiller inn ved valg av bil. For meg er utseende en viktig faktor. Dette er en av grunnene til at Tesla har vært uaktuelt for oss. Det er ikke noe ved designet som tiltaler meg. Jeg har ikke noen problemer med å skjønne at det er mange som elsker designet til Tesla, men jeg er ikke en av dem. Selv blir jeg mer og mer fascinert av designet på XC40. Jeg synes Volvo har klart å gi bilen et sjarmerende særpreg. Rett og slett en av mine favorittdesign i SUV-kategorien for tida.

Årene vi har kjørt X3 har gjort at vi setter veldig pris på en høy og oppreist kjørestilling. Dette er en av de viktigste grunnene til at Polestar 2 ikke er aktuell for oss. Bortsett fra det virker Polestar 2 som en veldig fin bil.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Vaduzonsdag 04. november 2020, klokken 07:19
Fin tråd! Tror du har funnet rett bil for deg og den er jo veldig flott og litt «tradisjonelt» Volvo design:) Tror som deg at folk tenker for mye fornuft og for lite følelse i dette segmentet, alle bilene er bra, kjøp en du liker!
Rekkevidde må man kjøpe etter behov, personlig må jeg ha en rundt 30 mil realistisk rekkevidde pga familie vi besøker og hytte etc, men å hurtiglade litt de få gangene jeg reiser veldig langt ser jeg på som helt uproblematisk. Orker skjeldet kjøre mer enn 3-4 timer uten en liten stopp og noe mat allikevel. Har du forresten noen tanker rundt leasing konseptet til Volvo? Dyrt men fleksibelt? Hold oss oppdatert på bilen!
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgonsdag 04. november 2020, klokken 17:38
Sitat fra: Vaduz på onsdag 04. november 2020, klokken 07:19
Fin tråd! Tror du har funnet rett bil for deg og den er jo veldig flott og litt «tradisjonelt» Volvo design:) Tror som deg at folk tenker for mye fornuft og for lite følelse i dette segmentet, alle bilene er bra, kjøp en du liker!
Rekkevidde må man kjøpe etter behov, personlig må jeg ha en rundt 30 mil realistisk rekkevidde pga familie vi besøker og hytte etc, men å hurtiglade litt de få gangene jeg reiser veldig langt ser jeg på som helt uproblematisk. Orker skjeldet kjøre mer enn 3-4 timer uten en liten stopp og noe mat allikevel. Har du forresten noen tanker rundt leasing konseptet til Volvo? Dyrt men fleksibelt? Hold oss oppdatert på bilen!
Takk!

Har ikke vurdert leasing. Fordi vi er så vant til å eie, og fordi vi vanligvis har bilene våre lenge. Forrige bil vi kjøpte ny var en 2003 Subaru Legacy stasjonsvogn. Den hadde vi i tolv år. Så kjøpte vi en drøyt tre år gammel X3 i 2015. Den kjører vi fortsatt. Satser på å kjøre Volvoen i minst fem år, men det kan godt hende at teknologien er akterutseilt før vi kommer så langt, så vi får se.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Skorpoonsdag 04. november 2020, klokken 18:02
Vi valde vel stort sett det same som deg. Riktignok 19'' felg og rød lakk. Og vi droppa loungepakken, men til gjengjeld kostar vi på oss brillehaldar. Dørmatter brydde ikkje seljaren seg om å føre opp, dei skulle vi få med frå butikken, lova han.

Slik kom vi på ned på femhundretalet. Alt for dyrt, naturlegvis, men når det blir så mykje pengar kjem vi uansett ut av telinga. Leveringsdato har vi ikkje fått, men eg stressar ikkje det før eg har fått dei første rapportane om bilen på norske vegar.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgonsdag 04. november 2020, klokken 18:24
Sitat fra: Skorpo på onsdag 04. november 2020, klokken 18:02
Vi valde vel stort sett det same som deg. Riktignok 19'' felg og rød lakk. Og vi droppa loungepakken, men til gjengjeld kostar vi på oss brillehaldar. Dørmatter brydde ikkje seljaren seg om å føre opp, dei skulle vi få med frå butikken, lova han.

Slik kom vi på ned på femhundretalet. Alt for dyrt, naturlegvis, men når det blir så mykje pengar kjem vi uansett ut av telinga. Leveringsdato har vi ikkje fått, men eg stressar ikkje det før eg har fått dei første rapportane om bilen på norske vegar.
Jeg hadde også tenkt å velge 19-tommers felger, men jeg likte designet på 20-tommerne bedre. Satser på at det ikke blir altfor ukomfortabelt.

Jeg syntes bilen var veldig fin i rød, men der så kona nei av en eller annen grunn. Mulig at hun er redd for å bli lei en såpass sterk farge?
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgonsdag 04. november 2020, klokken 18:35
Når det gjelder parkering og lading, så har vi en fast plass i en lukket fellesgarasje. Det vil si at det er varmt og tørt. Sjelden under sju-åtte grader på vinteren. Vi har montert en enkel ladestasjon fra MicroMatic som kan gi 10 Ampere på én-fas. Det betyr at vi ikke klarer å lade opp bilen fra tomt batteri over natta, men med vår bruk vil 10A sannsynligvis holde greit.

Vår parkeringsplass er sånn at vi må rygge inn og stå med høyre side av bilen inntil en vegg, så det er midt i blinken å ha ladeluka bak på venstre side.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgonsdag 04. november 2020, klokken 20:48
Jeg liker å pusle litt, så jeg funderer på å lage noe unikt i grillen på vår bil. Nå er det en del biler etterhvert som har lys i grillen eller lysende logo, så jeg lurer litt på om jeg kan få til å montere LED-lys bak Volvoemblemet slik at det lyser rundt kanten av emblemet. Eller å 3D-printe et emblem med innebygget LED-lys. Dette finner jeg ikke ut av før vi får bilen så jeg kan se nærmere på hvordan emblemet og 360-kameraet er montert.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: rmyonsdag 04. november 2020, klokken 21:13
Ja grillen kan kanskje være litt kjedelig ut fra det jeg har sett av bilder og videoer. Har lekt med tanken om å pimpe grillen selv når den tid kommer. Lys har jeg ikke tenkt på men det høres interessant ut  :+1:
Tittel: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgonsdag 04. november 2020, klokken 21:40
Sitat fra: RMY på onsdag 04. november 2020, klokken 21:13
Ja grillen kan kanskje være litt kjedelig ut fra det jeg har sett av bilder og videoer. Har lekt med tanken om å pimpe grillen selv når den tid kommer. Lys har jeg ikke tenkt på men det høres interessant ut  :+1:
Jeg synes grillen er kjempefin, så eneste grunnen jeg har for å gjøre noe er ønske om å ha noe litt annet enn alle andre.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Elbileier fra Sandnesonsdag 04. november 2020, klokken 22:37
Sitat fra: oivindg på onsdag 04. november 2020, klokken 17:38
Har ikke vurdert leasing. Fordi vi er så vant til å eie, og fordi vi vanligvis har bilene våre lenge.

Leasing av elbil er dyrere i forhold til å eie enn tilsvarende for fossilbil. Dette er fordi leasingselskapet kan skrive av store deler av momsen på fossil-leasingbilen når den selges videre. Så elbil -- såfremt det ikke er et uventet stort verdifall på bilen -- bør kjøpes og ikke leases uansett. Hvis ikke ville leasingselskapet gått i tap, og det gjør de vanligvis ikke...
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtorsdag 05. november 2020, klokken 16:49
En ting jeg setter pris på er at XC40 har passiv dekktrykksovervåkning. Det vil si at den detekterer lavt dekktrykk ved sammenligne hastigheten på hjulene i stedet for å bruke dekktrykkssensorer bygget inn i hjulene. Dette betyr at man ikke kan lese ut dekktrykk noe sted, men fordelen er at man slipper dyre sensorer montert inn i hjulene. Vi har tilsvarende system på X3'en vår, og det har fungert utmerket.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtorsdag 05. november 2020, klokken 16:52
Bladde litt i manualen for bilen på nett i dag og så at det sto at maksimal ladeeffekt er 140kW. Altså 10kW lavere enn Polestar 2.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 05. november 2020, klokken 16:53
Synes ikke 500 per hjul er så ille for å ha full kontroll på trykket jeg. Får jo gjerne opp temperatur i tillegg. Ganske interessant å se hvordan trykket stiger betraktelig fra en parkert bil i 0 grader, til oppvarmede dekk på motorvei etter en stund.
Trykksensorer virker raskere og mer presise også. Og holdbarhet har jeg ikke noe å utsette på. Ingen feil siste 8 år. Men trykkfall basert på omkrets er absolutt bedre enn ingenting.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: RJKtorsdag 05. november 2020, klokken 17:23
Hvor mye tror du dedekksensorene koster i produksjon? 10-15-20 korner per stykk? Eller tar jeg i nå?

Synes 500 kroner for et sett er dyrt. Og så må man jo uansett ha dobbelt opp pga at man må ha til begge dekksettene.Da er vi oppe i tusenlappen. Nei, tipper de hadde tjent godt på de, selv om de tok 50-lappen per stykk.


Bare fordi man har råd til noe, betyr det ikke at ting ikke er dyre eller "så ille". Og begynner man å stille spørsmål om slikt, så er det fort gjort å bli stemplet som gjerrig og gnien, og så kommer dette våset med at vi tjener så bra at vi knapt merker det, og så sammenligner vi på inntekten vår.


Men hva koster disse sensorene i Tyskland f.eks. eller i USA? Hvor stor er prisforskjellen? Ser på Ebay så for man slike fra ca 100 kroner inkludert frakt for et sett på 4, fra amerikanske selgere så er prisen varierende fra 200,- og oppover for sett på 4.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Egil Hauglitorsdag 05. november 2020, klokken 17:26
Sitat fra: oivindg på torsdag 05. november 2020, klokken 16:52
Bladde litt i manualen for bilen på nett i dag og så at det sto at maksimal ladeeffekt er 140kW. Altså 10kW lavere enn Polestar 2.
Interessant (og litt skuffende) - men det kan jo være at de nå har satt det til 140kW ettersom det viser seg at faktisk ingen klarer å oppnå 150kW på PS2.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtorsdag 05. november 2020, klokken 18:23
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. november 2020, klokken 16:53
Synes ikke 500 per hjul er så ille for å ha full kontroll på trykket jeg. Får jo gjerne opp temperatur i tillegg. Ganske interessant å se hvordan trykket stiger betraktelig fra en parkert bil i 0 grader, til oppvarmede dekk på motorvei etter en stund.
Trykksensorer virker raskere og mer presise også. Og holdbarhet har jeg ikke noe å utsette på. Ingen feil siste 8 år. Men trykkfall basert på omkrets er absolutt bedre enn ingenting.
500 pr. hjul for Volvokompatible sensorer er jo en bra pris! Jeg har hørt om en del folk som har problemer med aktive sensorer, så for min del synes jeg ikke jeg får noe igjen for å bruke penger på det. Bare flere ting som kan lage bry.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtorsdag 05. november 2020, klokken 18:24
Sitat fra: Egil Haugli på torsdag 05. november 2020, klokken 17:26
Sitat fra: oivindg på torsdag 05. november 2020, klokken 16:52
Bladde litt i manualen for bilen på nett i dag og så at det sto at maksimal ladeeffekt er 140kW. Altså 10kW lavere enn Polestar 2.
Interessant (og litt skuffende) - men det kan jo være at de nå har satt det til 140kW ettersom det viser seg at faktisk ingen klarer å oppnå 150kW på PS2.
De vil jo fortsatt klare 0-80% på 40 minutter siden gjennomssnittseffekten typisk ligger rundt 85kW. Ladekurven på Polestar 2 er jo utrolig dårlig. Man klarer vel å komme opp i 135kW, men det varer bare noen få minutter.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtirsdag 01. desember 2020, klokken 22:02
Nå blir ventetida enda lenger. For en bil!

Fikk låne en demobil noen timer i dag. Opplevelsen var at bilen er enda bedre å kjøre enn jeg forventet! Kjøreopplevelsen er som i en større bil. Den har noe av samme flyt over ujevnheter som jeg har opplevd i BMW X5. Den er mer komfortabel enn vår BMW X3, selv om X3'en har adaptiv fjæring. Styrefølelsen er litt mer nummen enn i BMW'en, men det er fortsatt bra med tilbakemeldinger gjennom rattet. Jeg provoserte fram hjulslipp i noen skarpe svinger og hadde god kontroll gjennom styringa. Til tross for storbilfølelsen er bilen morsom å kjøre. Jeg synes også at den oppleves som overraskende dynamisk i svinger.

Firehjulstrekken imponerer! Jeg fikk ikke prøvd fremkommelighet i bratte kneiker, men fikk kjørt en del på vanlig vei med glatt dekke. Det skal mye til at bilen spinner. Den virker veldig balansert når du provoserer den i svinger. Og den har utrolig aksellerasjon rett fram på glatt vei. For det første fordeler den kreftene så godt til alle fire hjul at det skal mye til for å få hjulspinn. Når det først skjer er den likevel veldig stabil. Den begynner ikke å svinse med hekken eller annen moro, den trekker bare rett fram med maks fremdrift på hvert hjul. Her har Volvo gjort en veldig god jobb med programmering av stabilitetsprogram og antispinn.

Sittestillingen er veldig god. Det stemmer faktisk at plassen i kupeen er akkurat som i ICE-utgavene (med unntak av en liten skråflate i framkant av førersetet som ikke har noen praktisk betydning). Dette gjør at jeg som er 193cm høy har mange centimeter klaring til taket, selv om bilen har panoramatak.

Eneste skuffelsen for meg er at 4.9 sekunder fra 0 til 100 ikke oppleves som veldig raskt. X3'en vi har nå aksellererer på 5.6 sekunder, og den subjektive opplevelsen er at den er raskere. Helt objektivt er den selvsagt ikke det, men i BMW'en har vi motorlyd og rykk fra girkassa, i Volvoen har vi stillhet og null giring. Bare et helt jevnt skyv til du er langt over fartsgrensa. Eneste måten å se hvor rask Volvoen er, er å aksellerere inn på en vei eller i et lyskryss der det er andre biler. Da ser du at den faktisk er lynkjapp.

Jeg prøvde såvidt å lade på en 16A type 2 lader. Dette var helt uproblematisk. Bare å plugge i kabelen, så startet ladinga. Trykke på låseknappen i ladeluka, så stoppet ladinga og kontakten kunne plugges ut.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: simstirsdag 01. desember 2020, klokken 23:12
Hvor langt kjørte du og hva ble snittforbruket? Edit - så du svarte i annen tråd.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgonsdag 02. desember 2020, klokken 08:08
En annen ting som er verdt å nevne fra prøveturen er One Pedal Driving. Denne er enten av eller på i XC40.

Når den er av bremser ikke bilen "på gira" i det hele tatt. Det er litt uvant i forhold til en ICE-bil som har mer eller mindre motorbrems. På XC40 fortsetter det å rulle nesten uten å redusere farta, så bremsepedalen må brukes litt mer aktivt enn forventet.

Når One Pedal Driving er på, er bremseeffekten mye kraftigere når gassen slippes opp. Vanlig kjøring kan fint gjøres uten å røre bremsepedalen i det hele tatt. Kun når det dukker opp noe uforutsett, så det er behov for å bremse brått, er det bruk for bremsepedalen. Effekten er veldig fint justert, så det tar ikke lange tida å venne seg til. Den er også laget sånn at hvis du slipper opp gassen brått, så kommer bremseeffekten litt etterhvert. Det var heller ikke antydning til hjulslipp på glatta.

Om man velger å ha One Pedal Driving av eller på vil trolig ikke ha mye å si for forbruket, siden det er regenerering som brukes som bremseeffekt også når man tråkker på bremsepedalen. Inntil et visst punkt. Ved hard bremsing bruker den skivebremsene i tillegg. Bremsene er forøvrig utrolig bra. Over to tonn med bil stoppes utrolig raskt når det trengs.

Må også nevne at bilen ikke hadde internettforbindelse som fungerte. Dette er visst et problem på en del av XC40'ene som er levert ut, så det er noe Volvo jobber med. Medfører blant annet at Google Maps ikke virker.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Gaussonsdag 02. desember 2020, klokken 14:52
Sitat fra: oivindg på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:08
Må også nevne at bilen ikke hadde internettforbindelse som fungerte. Dette er visst et problem på en del av XC40'ene som er levert ut, så det er noe Volvo jobber med. Medfører blant annet at Google Maps ikke virker.
Internett og Google systemene fungerer helt fint på min bil.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgonsdag 02. desember 2020, klokken 16:09
Sitat fra: Gauss på onsdag 02. desember 2020, klokken 14:52
Sitat fra: oivindg på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:08
Må også nevne at bilen ikke hadde internettforbindelse som fungerte. Dette er visst et problem på en del av XC40'ene som er levert ut, så det er noe Volvo jobber med. Medfører blant annet at Google Maps ikke virker.
Internett og Google systemene fungerer helt fint på min bil.
Du har ikke tilfeldigvis installert YouTube Music? Det er appen jeg bruker på iPhone, så jeg er litt spent på funksjonaliteten ombord i XC40'en.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Gaussonsdag 02. desember 2020, klokken 16:16
Sitat fra: oivindg på onsdag 02. desember 2020, klokken 16:09
Sitat fra: Gauss på onsdag 02. desember 2020, klokken 14:52
Sitat fra: oivindg på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:08
Må også nevne at bilen ikke hadde internettforbindelse som fungerte. Dette er visst et problem på en del av XC40'ene som er levert ut, så det er noe Volvo jobber med. Medfører blant annet at Google Maps ikke virker.
Internett og Google systemene fungerer helt fint på min bil.
Du har ikke tilfeldigvis installert YouTube Music? Det er appen jeg bruker på iPhone, så jeg er litt spent på funksjonaliteten ombord i XC40'en.
Kun installert Spotify, men ikke testet enda.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtirsdag 08. desember 2020, klokken 16:12
Det er mye snakk om at XC40 P8 er for dyr. Der er jeg enig, rent objektivt sett. Grunnen til at vi betaler 600 000 for denne bilen er rett og slett at den er akkurat passe for oss. Ser vi på hva man får eller ikke får, er det alltid andre, rimeligere, elbiler som gir mer for pengene.

Tenkte jeg skulle liste opp noen ting som det er greit å være klar over at man ikke får på XC40 P8, selv om man krysser av for alt utstyr:
- Head-up display (men et ganske ok display foran føreren)
- Matrix LED-lys (XC40 har LED-lys som svinger og blender ned automatisk)
- Superkomfortable seter (gode seter i XC40, men ikke supergode seter som Volvo har i andre modeller)
- Parkeringsassistent/automatikk (kun 360-kamera)
- Rullegardin over lasterommet (kun en hattehylle som kan tas løs)
- Store koppholdere (koppholderne er bare middels store)
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: mroekonsdag 09. desember 2020, klokken 08:50
Sitat fra: oivindg på tirsdag 08. desember 2020, klokken 16:12
Tenkte jeg skulle liste opp noen ting som det er greit å være klar over at man ikke får på XC40 P8, selv om man krysser av for alt utstyr:
- Matrix LED-lys (XC40 har LED-lys som svinger og blender ned automatisk)

Interessant. Jeg hadde jo trodd at den fikk tilsvarende lys som Polestar 2 (som er helt fantastiske!), men det gjør den altså ikke. Det er litt synd, må jeg si.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgonsdag 09. desember 2020, klokken 11:27
Sitat fra: mroek på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:50
Sitat fra: oivindg på tirsdag 08. desember 2020, klokken 16:12
Tenkte jeg skulle liste opp noen ting som det er greit å være klar over at man ikke får på XC40 P8, selv om man krysser av for alt utstyr:
- Matrix LED-lys (XC40 har LED-lys som svinger og blender ned automatisk)

Interessant. Jeg hadde jo trodd at den fikk tilsvarende lys som Polestar 2 (som er helt fantastiske!), men det gjør den altså ikke. Det er litt synd, må jeg si.
Håper jeg tar feil, men jeg tror demobilen jeg lånte hadde de mest avanserte LED-lysene. Gode lys, men ikke i samme klasse som Polestar 2.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Oddaaonsdag 09. desember 2020, klokken 19:12
Sitat fra: oivindg på onsdag 09. desember 2020, klokken 11:27
Sitat fra: mroek på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:50
Interessant. Jeg hadde jo trodd at den fikk tilsvarende lys som Polestar 2 (som er helt fantastiske!), men det gjør den altså ikke. Det er litt synd, må jeg si.
Håper jeg tar feil, men jeg tror demobilen jeg lånte hadde de mest avanserte LED-lysene. Gode lys, men ikke i samme klasse som Polestar 2.
XC40 har dessverre ikke LED-matrix nei. Er vant med dette fra XC90 og XC60, men kommer neppe til å savne det på denne bilen da den sjeldent kommer til å kjøres langs uopplyste veier.

HUD er jeg også vant til og skulle gjerne hatt.

Parkeringsassistent kjørte jeg med i fire år på XC90 uten å bruke en eneste gang, så det ville jeg ikke betalt for.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Durango64onsdag 27. januar 2021, klokken 22:42
Fint at oivindg deler sine tanker rundt sin første elbil. Denne bilen blir min første elbil også og er årsaken til at jeg er blitt med i forumet. Mange meninger om rekkevidde vs pris ser jeg i andre tråder. I bunn og grunn så var ikke dette mitt utgangspunkt for valg av ny bil. "Fossil" bil med SUV m/AWD var utgangspunktet i fjor vår da jeg måtte planlegge utskiftning av diesel bil jeg leaser. En kollega hadde kjøpt en diesel XC40 som jeg prøvesatt og den falt i smak. Da var det kort vei til Frydenbø Bergen, Minde og siden jeg hadde vært "svanger" med P8 før dette besøket ble valget lett. Dårlig med nært forestående el SUV i markedet var det også på den tiden. Jeg er noe teknofreak men samtidig litt gammeldags også når det kommer til førermiljø og jeg likte XC40 sitt.

Jeg har valgt mye av det samme tilleggsutstyret som nevnes innledningsvis (jeg ser for øvrig at konfiguratoren er endret noe på 8 mnd). Det som ser ut til å være forskjell og mine valg er:
Onyx Black Metallic
Lava interiør teppe
Loungepakken uten panoramatak
20" 5-Double Spoke men kun på sommer
Trådløs lading mobil
Ikke lastpakke
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgsøndag 31. januar 2021, klokken 19:19
Jeg merker at jeg får høyere og høyere forventninger til bilen for hver uke som går. Alt jeg ser av tester bekrefter oppfatningen jeg hadde av bilen da vi bestilte. Det har vært en del feil på bilene som har blitt levert, men det ser ikke ut som det er noe som vil skape noen store problemer for meg foreløpig.

En ting jeg undres over nå som jeg har blitt litt mer involvert i diskusjoner rundt elbil er at mange ikke skjønner at elbiler foreløpig ikke er like utviklet som bensinbiler. Det er begrensninger rundt rekkevidde, lading og bruk forøvrig som gjør at elbil ikke vil passe alle. Og hvilken elbil som passer til hvem er veldig avhengig av bruksmønster. Men alle diskusjoner er helt svart hvitt. Du er dum hvis du kjøper noe annet en Tesla. Du er latterlig hvis du kjøper en elbil når en dieselbil kan gå like langt osv. Og blant elbilfans er det bare rekkevidde, ladehastighet og pris som teller. Ingen snakker om design, kjørefølelse, sjarm eller andre ikke-målbare faktorer.

Et annet tema er panoramasoltak. Noen elsker det, mens andre skyr det som pesten. Panoramasoltak er en tikkende lekkasjebombe! Nok en gang en noe unyansert diskusjon. Jeg tenker at så lenge man passer på å holde dreneringen fri for skitt, så skal et panoramasoltak fungere problemfritt. Vi har hatt soltak i ti år nå uten problemer. Jeg elsker det ekstra lyset det gir i kupeen i den mørke årstida.

Jeg blir mer og mer glad i designet på XC40. Synes den er skikkelig tøff samtidig som den gir inntrykk av kvalitet. Selv valgte vi 20-tommere på grunn av utseende, men nå spørs det om vi ikke blir nødt til å revurdere felgvalget. 22-tommere er nemlig tingen. :D

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Randeboysøndag 31. januar 2021, klokken 19:38
22 så helt ærlig ut etter min mening helt tåpelig ut på en XC40. Vil gjøre den herlige komforten og øke det allerede skyhøye forbruket til nye høyder..
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Trond.msøndag 31. januar 2021, klokken 20:21
Nå er jo XC40 med 20 tom hjul en del bak de beste i klassen når det gjelder hjulstøy (ref. e-tron, EQC). Å velge 21 eller 22 tom vil jeg si er en dårlig ide, med mindre design går foran komfort. De som hittil har kjørt bilen i Norge har jo bare erfaring med piggfrie vinterdekk. Det er jo nærmest som tøfler i forhold til sommerhjul på slitt asfalt.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Oddaasøndag 31. januar 2021, klokken 21:13
Hadde egentlig tenkt å velge 22'' på XC60. Feiget ut i siste øyeblikk og endret til 21'' uten å ha angret på det så langt.

På XC40 blir det 19''. Bedre rekkevidde sannsynligvis og mindre skadeutsatt (har uerfarne sjåfører i heimen).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Durango64mandag 01. februar 2021, klokken 21:50
22 tommere ser jo fett ut, men jeg nøyer meg med 20 på sommerhjulene. ;)

Var i kontakt med forhandler i dag som hadde både én god og én dårlig nyhet. Den gode var at bilen min har forlatt fabrikken i Belgia som betydde at den hadde fått plass på skip til Drammen. Den dårlige var at de ikke hadde en konkret leveringsdato ennå. Covid-19 har visst medført at 5 av 7 skip er i opplag for tiden. Det er allikevel et håp om levering i siste halvdel av februar. :) Jeg har nå ventet i 8 måneder og er sprekkeferdig av forventning. Det som er synd er at jeg mottar bilen på en tid av året hvor veiene er full av saltsørpe og skitt.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Trond Svenningtirsdag 02. februar 2021, klokken 16:06
Sitat fra: Durango64 på mandag 01. februar 2021, klokken 21:50
... bilen min har forlatt fabrikken i Belgia som betydde at den hadde fått plass på skip til Drammen. Den dårlige var at de ikke hadde en konkret leveringsdato ennå. Covid-19 har visst medført at 5 av 7 skip er i opplag for tiden. Det er allikevel et håp om levering i siste halvdel av februar.
Det gikk en båt, Viking Amber, fra Zeebrugge natt til Lørdag. Den var innom Bremerhaven og er nå utenfor Danmark, på vei til Drammen. Forventet ankomst i morgen 02:00. Min bil ble meldt ferdig på Fredag og er etter sigende, ombord på denne båten.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Oddaatirsdag 02. februar 2021, klokken 16:34
Sitat fra: Trond Svenning på tirsdag 02. februar 2021, klokken 16:06
Det gikk en båt, Viking Amber, fra Zeebrugge natt til Lørdag. Den var innom Bremerhaven og er nå utenfor Danmark, på vei til Drammen. Forventet ankomst i morgen 02:00. Min bil ble meldt ferdig på Fredag og er etter sigende, ombord på denne båten.
Mulig at vår er på samme båt. Skulle komme til forhandler (Midt-Norge) ''i løpet av denne uka pluss minus noen dager''.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtirsdag 02. februar 2021, klokken 17:06
Hva har dere fått av info underveis? Jeg har fått beskjed om produksjonsstart i første halvdel av mars, men ikke noe referansenummer, VIN-nummer eller lignende.

Får jeg noe så jeg kan få lagt inn bilen i appen før levering?
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Trond Svenningtirsdag 02. februar 2021, klokken 17:21
Sitat fra: oivindg på tirsdag 02. februar 2021, klokken 17:06Hva har dere fått av info underveis?
Jeg fikk mail fra selger for noen uker siden at bilen skulle bli produsert i uke 4, ferdig Fredag 2. jan.
Den fredagen fikk jeg mail at bilen hadde skiftet status til "ferdig produsert". I dag fikk jeg mail om at den var ombord på båten, på vei til Drammen. Jeg har ikke fått noe informasjon som jeg kan bruke til å søke eller følge med selv.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: erlend_oyentirsdag 02. februar 2021, klokken 18:45
Sitat fra: oivindg på tirsdag 02. februar 2021, klokken 17:06
Hva har dere fått av info underveis? Jeg har fått beskjed om produksjonsstart i første halvdel av mars, men ikke noe referansenummer, VIN-nummer eller lignende.

Får jeg noe så jeg kan få lagt inn bilen i appen før levering?

Appen for xc40 og polestar 2 er Ikke klar. (dagens Volvo on-call har ikke noe videre begrep om nye xc40 mener jeg)
Fikk heller ikke fulgt med på ordre, kun oppdatering via selger.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Durango64tirsdag 02. februar 2021, klokken 21:36
Jeg har ikke fått noe annen info enn nevnt. Appen med funksjonalitet for denne bilen skal komme i den planlagte fremtidige oppdateringen senere i år, Q3 visstnok.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Oddaatirsdag 02. februar 2021, klokken 23:35
Har heller ikke fått informasjon annet enn via selger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Durango64tirsdag 23. februar 2021, klokken 23:44
Vil bare nevne at min bil blir levert nå til fredag (26.2) :)
Farvel til fossilt drivstoff kl. 15:00. Easee boksen har ventet en stund på å bli brukt.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: _OE_tirsdag 23. februar 2021, klokken 23:50
Gratulerer på forhånd... Blir spennende å følge med om dine erfaringer Durango med bilen

#FTS#
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgsøndag 28. februar 2021, klokken 17:54
Gratulerer med ny bil, Durango64! Håper på en rapport snart. :)
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgsøndag 28. februar 2021, klokken 18:05
Det har blitt en del timer på nettet i det siste for å lese eller se elbilstoff. En ting som slår meg er hvor mye tid folk bruker på å prøve å finne eksakte tall for rekkevidde, batterikapasitet, forbruk osv. I mitt hode er dette nær på umulig, siden det er en haug med parametre som påvirker disse tallene. Yttertemperatur, batteritemperatur, føre, vind, topografi, kjøremønster osv. Jeg kjenner at jeg ville blitt skikkelig stresset hvis jeg hadde behov for å finne fasit på disse tingene. I tillegg ville det tatt vekk gleden ved å kjøre en elbil.

Jeg kjenner det er deilig å ikke være opptatt av disse tingene. Har jeg fått 3% dårligere batterikapasitet enn oppgitt? Har jeg 8% høyere snittforbruk? Er rekkevidden på vinteren i verste fall bare rundt 20 mil? Bryr meg ikke i det hele tatt. Jeg er opptatt av de samme tingene som jeg har vært med ICE-biler. Synes jeg bilen ser bra ut? Er den morsom å kjøre? Er den god på langtur? Har jeg krefter nok til å gjøre trygge forbikjøringer? Og svarene på alle disse spørsmålene ser ut til å bli et klart ja. Gleder meg til bilen kommer. Bare to uker til de skal skru den sammen i Gent nå. :)
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Durango64søndag 28. februar 2021, klokken 22:38
Helt enig! Jeg har også har lest en del mens jeg har ventet på bil OG den fikk jeg på fredag! Den ser råtøff ut i onyx sort. Nå valgte jeg det lava fargede teppet for å bryte alt det sorte/grå, men jeg hadde sett at fargen var mer mot det røde enn orange. Nå har det ikke blitt så mye kjøring, men så langt er jeg bare ett stort  :). Største utfordringen var å få koblet telefonen mot infotainment systemet og dermed ringe med hjelp av assistenten. Vi klarte det ikke hos forhandler så jeg tok problemet med meg hjem og tok et dypdykk i Google kontoen. Nå fungerer det fint.

En oppdatering i uke 5 som skal ha blitt utført før levering, skal gjøre det mulig å felle ned nakkestøttene bak, men funksjonen er ikke aktivert i displayet hos meg i alle fall. Også, flere av justeringsmulighetene på det sikkerhetsmessige er blitt tatt bort. I utgangspunktet vet jeg da ikke om jeg har fått det jeg har bestilt ???

Lading fungerer fint hjemme med Easee og Tibber Pulse. Forvarming må foreløpig skje via displayet, men den ene gangen jeg prøvde dette kom det en feilmelding om at den ikke kunne startes pga. for lite strøm. Det må vel være 12V batteriet for "tanken" var på 80%. Vel, alt er nytt så jeg får bruke tiden fremover.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgmandag 01. mars 2021, klokken 11:59
Sitat fra: Durango64 på søndag 28. februar 2021, klokken 22:38
Også, flere av justeringsmulighetene på det sikkerhetsmessige er blitt tatt bort. I utgangspunktet vet jeg da ikke om jeg har fått det jeg har bestilt ???
Hvilke justeringsmuligheter er det som har blitt tatt bort?
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Durango64mandag 01. mars 2021, klokken 22:34
Jeg ba egentlig ikke om en forklaring der og da. Var mest interessert i å komme meg fortest mulig av gårde i disse pandemi tider selv om en søt dame og ikke den mannlige selgeren hadde innføringen med meg. Får ta det opp ved første anledning.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: _OE_mandag 01. mars 2021, klokken 22:43
Hvilke Volvo forhandlere har søte damer? Ser det er forholdsvis mange Xc40 ev på Finn om dagen til varierende priser... Så det er snarveier for de utolmodige... Sikker til flippernes glede

#FTS#

Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgsøndag 11. april 2021, klokken 19:22
Så denne på parkeringa utenfor Volvo i Kongsberg i dag. Lurer på hva sannsynligheten er for at de har mer enn en bil som skal leveres i april i sølv, med helskinn, 20-tommere, hengerfeste og uten merker på bakluka?

(http://[attachment%20id=0%20msg=971283][/attachment%5D)
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Egil Hauglionsdag 14. april 2021, klokken 08:39
Antar at du er spent, men er bare å glede seg  :D
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgonsdag 14. april 2021, klokken 14:31
Sitat fra: Egil Haugli på onsdag 14. april 2021, klokken 08:39
Antar at du er spent, men er bare å glede seg  :D
Fikk akkurat telefon fra selgeren om at jeg kan hente den på mandag. :)
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: _OE_onsdag 14. april 2021, klokken 14:33
Håper du deler her hvordan bilen oppleves.. Gratulerer på forhånd

#FTS#

Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgonsdag 14. april 2021, klokken 14:44
Sitat fra: _OE_ på onsdag 14. april 2021, klokken 14:33
Håper du deler her hvordan bilen oppleves.. Gratulerer på forhånd

#FTS#
Det kommer nok til å bli forholdsvis ubalansert i så fall. Jeg bryr meg ikke om rekkevidde, ladehastighet eller pris. Er mer fokusert på kjøreopplevelsen og utseendet. Så hvis det verste av softwarefeil er ordnet opp i tror jeg at jeg kommer til å bli veldig fornøyd.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: _OE_onsdag 14. april 2021, klokken 16:05
Det et jo din opplevelse som gjelder... Cool bil

#FTS#

Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgonsdag 14. april 2021, klokken 19:46
Sitat fra: _OE_ på onsdag 14. april 2021, klokken 16:05
Det et jo din opplevelse som gjelder... Cool bil

#FTS#
Jo, men de fleste vil oppleve meg som halvt bevisstløs. Jeg er ikke en gang opptatt av når appen kommer. :-D
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Egil Hauglitorsdag 15. april 2021, klokken 11:25
Sitat fra: oivindg på onsdag 14. april 2021, klokken 14:44
Det kommer nok til å bli forholdsvis ubalansert i så fall. Jeg bryr meg ikke om rekkevidde, ladehastighet eller pris. Er mer fokusert på kjøreopplevelsen og utseendet. Så hvis det verste av softwarefeil er ordnet opp i tror jeg at jeg kommer til å bli veldig fornøyd.
Det var litt i samme gate som jeg var, og jeg er hvertfall veldig fornøyd med bilen så langt. De fleste bugs ser ut til å være fikset, men noen småting er det nok fortsatt.

Du blir nok fornøyd :)
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtorsdag 15. april 2021, klokken 11:45
Leverte gamlebilen til taksering i dag, og da sto nybilen til lading på utsida av butikken. :) Fortsatt med transportbeskyttelse på. Jeg har bestilt Drop Off lakkbeskyttelse. Den blir påført i morgen og herdet over helga så alt er klart til mandag.

Ellers har jeg kikket på Q4 e-tron etter lanseringen i går. Det er stor sjanse for at jeg ville valgt den bilen i høst hvis jeg hadde kunnet få den nå. Nå ser jeg imidlertid at det er noen ting som jeg ikke liker ved den. Det ene at den har touchknapper på rattet. Jeg kan ikke fordra touchknapper. Det andre, og viktigste for meg, er at den har ladeluka på "feil" side. På min trange parkeringsplass ville det blitt veldig tungvint å måtte plugge seg i på høyre side av bilen. Ett poeng til Volvo i den runden. :)
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: _OE_torsdag 15. april 2021, klokken 11:55
Ladeluke er en -"Deal-breaker " for meg oxo med lade luke på høyre side får jeg parkert men ikke ladet... Hadde vært bedre plassering som gamle Mercedes hadde tankpåfylling bak regskiltet bak

#FTS#

Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtorsdag 15. april 2021, klokken 12:35
Sitat fra: _OE_ på torsdag 15. april 2021, klokken 11:55
Ladeluke er en -"Deal-breaker " for meg oxo med lade luke på høyre side får jeg parkert men ikke ladet... Hadde vært bedre plassering som gamle Mercedes hadde tankpåfylling bak regskiltet bak

#FTS#
Bak hadde også blitt trangt for meg. De fleste vil jo måtte ha et par desimeter langs førersida for å komme seg ut og inn av bilen, så jeg synes det hadde vært fornuftig av produsentene å standardisere på dette.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgmandag 19. april 2021, klokken 19:16
Har vært en travel dag, men jeg rakk å hente bilen og å kjøre 35 kilometer småkjøring. 17 grader ute. Startet og endte opp hjemme. Til sammen 200 meter høydeforskjell mellom høyeste og laveste punkt. Forbruket ble 18 blank. Det var overraskende lavt, spesielt med tanke på at jeg kjørte helt normalt, uten tanke på strømsparing.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: _OE_mandag 19. april 2021, klokken 19:39
Gratulerer med ny bil... Du blir ingen sinke i trafikken heretter

#FTS#

Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgmandag 19. april 2021, klokken 19:59
Sitat fra: _OE_ på mandag 19. april 2021, klokken 19:39
Gratulerer med ny bil... Du blir ingen sinke i trafikken heretter

#FTS#
Takk. Nå var ikke forrige bil treg heller, men jeg skjønner hva du mener. :)
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Durango64mandag 26. april 2021, klokken 21:14
Gratulerer ja med ny elbil! Alt har fungert prikkfritt for min del inntil jeg hadde bilen inne etter påske til montering av et par skvettlapper de hadde glemt å montere. Samtidig la de inn siste oppdatering. I ettertid har jeg hatt et par problem med overfølsom alarm, den ene gangen til og med i min egen lukkede garasje(!).
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtirsdag 27. april 2021, klokken 08:54
Sitat fra: Durango64 på mandag 26. april 2021, klokken 21:14
Gratulerer ja med ny elbil! Alt har fungert prikkfritt for min del inntil jeg hadde bilen inne etter påske til montering av et par skvettlapper de hadde glemt å montere. Samtidig la de inn siste oppdatering. I ettertid har jeg hatt et par problem med overfølsom alarm, den ene gangen til og med i min egen lukkede garasje(!).
Takk! Problemfritt så langt for oss også, med ett unntak.

Jeg har opplevd at Google Maps har kuttet ut, det vil si bare viser svart skjerm. Skjedde først på konas profil, men der hadde jeg problem med at jeg ikke hadde riktig passord til Google-kontoen. Trodde problemet kunne ha noe med det å gjøre. Da jeg senere fikk lagt inn riktig passord fungerte Google Maps igjen på hennes profil. Men neste gang jeg kjørte bilen var kartet bare svart. Tok en reset på infosystemet og da virket det igjen.

En annen ting jeg brukte litt tid på var å finne ut hva jeg skal si for å navigere hjem. For akkurat "naviger hjem" skjønner ikke dama som jobber for Google Assistant. Løsningen er å si "naviger til hjem". Da viser hun deg veien til det du har lagret som hjemmeadresse på Google-kontoen din.

Jeg kan ikke fordra talekommandoer hjemme, men i bilen er det faktisk noe jeg setter veldig pris på (til min overraskelse).

Ellers har vi foreløpig et system der vi kun setter bilen på lading hvis vi kommer hjem med mindre enn 60%. Hvis ikke vi vet at vi skal på lenger tur dagen etter, da. Har satt ladestopp på 90%.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: _OE_tirsdag 27. april 2021, klokken 09:23
Hva er opplevd rekkevidde ved 90% SOC ? Godt å høre at dere er fornøyd 

@FTS@

Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtirsdag 27. april 2021, klokken 10:00
Sitat fra: _OE_ på tirsdag 27. april 2021, klokken 09:23
Hva er opplevd rekkevidde ved 90% SOC ? Godt å høre at dere er fornøyd 

@FTS@
Vet ikke. Jeg har rett og slett ikke tenkt på det. Ser at snittforbruket så langt ligger på 23 kWh/100km med alt fra bykjøring til motorvei.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: _OE_tirsdag 27. april 2021, klokken 10:04
Ok...er vel ikke dårlig med de lave temperaturene om dagen ... vil vel synke når vi  ser temp over 15°

@FTS@

Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtirsdag 27. april 2021, klokken 11:13
Sitat fra: _OE_ på tirsdag 27. april 2021, klokken 10:04
Ok...er vel ikke dårlig med de lave temperaturene om dagen ... vil vel synke når vi  ser temp over 15°

@FTS@
Er veldig avhengig av fart og vind også. På småkjøring første dagen vi hadde bilen var forbruket 18 kWh/100km.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgonsdag 28. april 2021, klokken 20:35
Google Maps henger seg fortsatt opp. Kan se ut på nettet som det har noe med oppdateringer som ikke passer helt sammen å gjøre. Foreløpig ikke noe stort irritasjonsmoment, men jeg følger litt med på det. I dag var en typisk dag. Kjørte til jobben og hjem igjen. Så en liten handlerunde. Brukte 3% av batteriet. Parkerte bilen uten å plugge i lading.

Har forresten kjøpt en 8 meter type 2 kabel som har fått fast plass i frunken. Kabelen som fulgte med bilen er vel 4-5 meter. Den har fått fast plass i ladestasjonen i garasjen så vi slipper å pakke den ned når vi skal på tur.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Egil Hauglitirsdag 04. mai 2021, klokken 12:47
Hos meg fungerer Google Maps - men ikke i førerdisplayet :) Der har den nå stått fast på samme posisjon i si, 2 uker?
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgtirsdag 04. mai 2021, klokken 14:26
Sitat fra: Egil Haugli på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:47
Hos meg fungerer Google Maps - men ikke i førerdisplayet :) Der har den nå stått fast på samme posisjon i si, 2 uker?
Har fungert bra siden jeg tok reset. Regner med du har prøvd reset også?
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: rmyonsdag 05. mai 2021, klokken 15:25
Sitat fra: oivindg på tirsdag 04. mai 2021, klokken 14:26
Sitat fra: Egil Haugli på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:47
Hos meg fungerer Google Maps - men ikke i førerdisplayet :) Der har den nå stått fast på samme posisjon i si, 2 uker?
Har fungert bra siden jeg tok reset. Regner med du har prøvd reset også?
Antar det er kjent for alle at type displayvisning velges med knappen nederst på høyre side av rattet. Ellers er infotainmentsystemet dessverre noe ustabilt (div funksjoner henger/ramler ut) og trenger innimellom hard reset (hold inne hjem-knappen til skjermen går i svart) for å fungere som det skal. Forhåpentligvis blir dette mer stabilt med ny software som er på vei ut nå.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: oivindgsøndag 13. november 2022, klokken 10:29
Jeg fikk problemer med at GPS'en ikke virket for et par dager siden. I tillegg virket det som at lyden var litt grumsete når jeg streamet musikk med YouTube Music.

Prøvde "vanlig" reset med hjemknappen under midtdisplayet, men det hjalp ikke. Fant et tips på nettet om restart av telefon/internett som løste saken. Ved å holde knappen for varme i frontruta/defrost inne i tjue sekunder (til det begynte å blinke raskt i sos-symbolet i taket) ble telefon/internett resatt og GPS virket igjen. I tillegg virket det som at lyden ved musikkavspilling ble bedre. Vet ikke om dette bare var innbildning, eller om det var lav båndbredde før reset som gjorde at GPS falt ut.
Tittel: Sv: oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Skrevet av: Durango64søndag 13. november 2022, klokken 21:37
Hei, jeg erfarer at når jeg endrer fra f.eks. 80 % til 90 % lading i displayet blir bilen fortsatt ladet til 80 %. Jeg må resette app-er for at bilen skal ta 90 %.