Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

oivindgs Volvo XC40 P8 AWD Recharge

Startet av oivindg, lørdag 24. oktober 2020, klokken 16:15

« forrige - neste »

oivindg

Advarsel! Det blir mye synsing fram til april/mai 2021, for det er først da bilen blir levert.

Jeg oppretter denne tråden for å dele mine tanker rundt elbilkjøp, og etterhvert erfaringer med å eie en XC40 P8.

Starter med vår XC40 P8. Bestilt i september. Ligger an til levering i april/mai.

Glacier Silver metallic
Arienne skinn
Lyspakke
Loungepakke
Lastpakke
Intellisafepakke
El. stolpakke
El. oppvarmet frontrute
Hengerfeste semielektrisk
Varmepumpe
Tonede ruter bak
20" 5-Double Spoke, sommer og vinter
Gummimatter
Bagasjeromsmatte
Skvettlapper foran og bak

Havnet på ca. 600 000,-.

Kona mi og jeg synes det er stor forskjell på fargene på nettet, på fargeprøvene i butikk og hvordan de ser ut på bil. Vi falt for Glacier Silver da vi så den på en demobil. Vi følger med på Sage Green. Tror kanskje at vi vil like den enda bedre, men vi må se den på en bil før vi eventuelt bestemmer oss for å bytte farge.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

Dette blir vår første elbil.

Vi har kjørt en BMW X3 diesel i en del år nå. Det er en bil vi har vært veldig fornøyd med. Hadde nok kommet til å kjøpe BMW igjen hvis de hadde noe som fristet. iX3 har blitt for stor, og har ikke firehjulstrekk foreløpig. Vi trenger firehjulstrekk og litt bakkeklaring noen få ganger i året når vi drar til fjells. Trenger også hengerfeste for å frakte sykler på sykkelstativ (tunge elsykler). Er enten to voksne med bagasje, eller fire voksne uten noe særlig bagasje. Kikket på ID.4, Enyaq og Q4 e-tron. Enyaq falt veldig i smak, men problemet med VAG er spørsmålet om når de kommer til å levere firehjulstrekkvariantene. Kom, litt tilfeldig, til å kikke på XC40 og falt for den. Liker at den er kompakt, liker utseendet og liker at det er et kvalitetsmerke. Vi opplever at vi får mindre for pengene ved å kjøpe en XC40 i forhold til å kjøpe en Skoda Enyaq, men vi har forlengst konkludert med at bil skal handles med hjertet. Det er uansett ikke mye fornuft i å handle en ny bil i Norge.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

#2
Jeg tenkte lenge at hurtiglading og rekkevidde var viktige faktorer ved kjøp av elbil. Etter at jeg begynte å vurdere elbil selv, har jeg kommet til at det er to leire av elbileiere. De som bruker hurtiglading, og de som ikke bruker det. Jeg tror det er mange elbileiere som kjører lite og har mulighet til å lade hjemme. Jeg blir selv en av dem. For denne gruppa er rekkevidde nesten uinteressant i hverdagen. Rekkevidden blir interessant de få gangene vi skal på ordentlig langtur og den dagen vi skal selge bilen.

Kona og jeg drar på hyttetur noen få ganger i året. Vi har ikke hytte sjøl, men har mulighet til å låne hytter eller besøke venner som har hytte. Alle hyttene har mulighet for at vi plugger i et 10A-stikk. Ei av hyttene er 18 mil hjemmefra, de andre er mindre enn 10 mil hjemmefra. Får vi minst 20 mil rekkevidde ut av vår XC40 vil vi klare oss uten hurtiglading.

Med dette utgangspunktet blir det andre faktorer enn rekkevidde som spiller inn ved valg av bil. For meg er utseende en viktig faktor. Dette er en av grunnene til at Tesla har vært uaktuelt for oss. Det er ikke noe ved designet som tiltaler meg. Jeg har ikke noen problemer med å skjønne at det er mange som elsker designet til Tesla, men jeg er ikke en av dem. Selv blir jeg mer og mer fascinert av designet på XC40. Jeg synes Volvo har klart å gi bilen et sjarmerende særpreg. Rett og slett en av mine favorittdesign i SUV-kategorien for tida.

Årene vi har kjørt X3 har gjort at vi setter veldig pris på en høy og oppreist kjørestilling. Dette er en av de viktigste grunnene til at Polestar 2 ikke er aktuell for oss. Bortsett fra det virker Polestar 2 som en veldig fin bil.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Vaduz

Fin tråd! Tror du har funnet rett bil for deg og den er jo veldig flott og litt «tradisjonelt» Volvo design:) Tror som deg at folk tenker for mye fornuft og for lite følelse i dette segmentet, alle bilene er bra, kjøp en du liker!
Rekkevidde må man kjøpe etter behov, personlig må jeg ha en rundt 30 mil realistisk rekkevidde pga familie vi besøker og hytte etc, men å hurtiglade litt de få gangene jeg reiser veldig langt ser jeg på som helt uproblematisk. Orker skjeldet kjøre mer enn 3-4 timer uten en liten stopp og noe mat allikevel. Har du forresten noen tanker rundt leasing konseptet til Volvo? Dyrt men fleksibelt? Hold oss oppdatert på bilen!

oivindg

Sitat fra: Vaduz på onsdag 04. november 2020, klokken 07:19
Fin tråd! Tror du har funnet rett bil for deg og den er jo veldig flott og litt «tradisjonelt» Volvo design:) Tror som deg at folk tenker for mye fornuft og for lite følelse i dette segmentet, alle bilene er bra, kjøp en du liker!
Rekkevidde må man kjøpe etter behov, personlig må jeg ha en rundt 30 mil realistisk rekkevidde pga familie vi besøker og hytte etc, men å hurtiglade litt de få gangene jeg reiser veldig langt ser jeg på som helt uproblematisk. Orker skjeldet kjøre mer enn 3-4 timer uten en liten stopp og noe mat allikevel. Har du forresten noen tanker rundt leasing konseptet til Volvo? Dyrt men fleksibelt? Hold oss oppdatert på bilen!
Takk!

Har ikke vurdert leasing. Fordi vi er så vant til å eie, og fordi vi vanligvis har bilene våre lenge. Forrige bil vi kjøpte ny var en 2003 Subaru Legacy stasjonsvogn. Den hadde vi i tolv år. Så kjøpte vi en drøyt tre år gammel X3 i 2015. Den kjører vi fortsatt. Satser på å kjøre Volvoen i minst fem år, men det kan godt hende at teknologien er akterutseilt før vi kommer så langt, så vi får se.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Skorpo

Vi valde vel stort sett det same som deg. Riktignok 19'' felg og rød lakk. Og vi droppa loungepakken, men til gjengjeld kostar vi på oss brillehaldar. Dørmatter brydde ikkje seljaren seg om å føre opp, dei skulle vi få med frå butikken, lova han.

Slik kom vi på ned på femhundretalet. Alt for dyrt, naturlegvis, men når det blir så mykje pengar kjem vi uansett ut av telinga. Leveringsdato har vi ikkje fått, men eg stressar ikkje det før eg har fått dei første rapportane om bilen på norske vegar.

oivindg

#6
Sitat fra: Skorpo på onsdag 04. november 2020, klokken 18:02
Vi valde vel stort sett det same som deg. Riktignok 19'' felg og rød lakk. Og vi droppa loungepakken, men til gjengjeld kostar vi på oss brillehaldar. Dørmatter brydde ikkje seljaren seg om å føre opp, dei skulle vi få med frå butikken, lova han.

Slik kom vi på ned på femhundretalet. Alt for dyrt, naturlegvis, men når det blir så mykje pengar kjem vi uansett ut av telinga. Leveringsdato har vi ikkje fått, men eg stressar ikkje det før eg har fått dei første rapportane om bilen på norske vegar.
Jeg hadde også tenkt å velge 19-tommers felger, men jeg likte designet på 20-tommerne bedre. Satser på at det ikke blir altfor ukomfortabelt.

Jeg syntes bilen var veldig fin i rød, men der så kona nei av en eller annen grunn. Mulig at hun er redd for å bli lei en såpass sterk farge?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

#7
Når det gjelder parkering og lading, så har vi en fast plass i en lukket fellesgarasje. Det vil si at det er varmt og tørt. Sjelden under sju-åtte grader på vinteren. Vi har montert en enkel ladestasjon fra MicroMatic som kan gi 10 Ampere på én-fas. Det betyr at vi ikke klarer å lade opp bilen fra tomt batteri over natta, men med vår bruk vil 10A sannsynligvis holde greit.

Vår parkeringsplass er sånn at vi må rygge inn og stå med høyre side av bilen inntil en vegg, så det er midt i blinken å ha ladeluka bak på venstre side.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

Jeg liker å pusle litt, så jeg funderer på å lage noe unikt i grillen på vår bil. Nå er det en del biler etterhvert som har lys i grillen eller lysende logo, så jeg lurer litt på om jeg kan få til å montere LED-lys bak Volvoemblemet slik at det lyser rundt kanten av emblemet. Eller å 3D-printe et emblem med innebygget LED-lys. Dette finner jeg ikke ut av før vi får bilen så jeg kan se nærmere på hvordan emblemet og 360-kameraet er montert.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

rmy

Ja grillen kan kanskje være litt kjedelig ut fra det jeg har sett av bilder og videoer. Har lekt med tanken om å pimpe grillen selv når den tid kommer. Lys har jeg ikke tenkt på men det høres interessant ut  :+1:

oivindg

Sitat fra: RMY på onsdag 04. november 2020, klokken 21:13
Ja grillen kan kanskje være litt kjedelig ut fra det jeg har sett av bilder og videoer. Har lekt med tanken om å pimpe grillen selv når den tid kommer. Lys har jeg ikke tenkt på men det høres interessant ut  :+1:
Jeg synes grillen er kjempefin, så eneste grunnen jeg har for å gjøre noe er ønske om å ha noe litt annet enn alle andre.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: oivindg på onsdag 04. november 2020, klokken 17:38
Har ikke vurdert leasing. Fordi vi er så vant til å eie, og fordi vi vanligvis har bilene våre lenge.

Leasing av elbil er dyrere i forhold til å eie enn tilsvarende for fossilbil. Dette er fordi leasingselskapet kan skrive av store deler av momsen på fossil-leasingbilen når den selges videre. Så elbil -- såfremt det ikke er et uventet stort verdifall på bilen -- bør kjøpes og ikke leases uansett. Hvis ikke ville leasingselskapet gått i tap, og det gjør de vanligvis ikke...
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

oivindg

En ting jeg setter pris på er at XC40 har passiv dekktrykksovervåkning. Det vil si at den detekterer lavt dekktrykk ved sammenligne hastigheten på hjulene i stedet for å bruke dekktrykkssensorer bygget inn i hjulene. Dette betyr at man ikke kan lese ut dekktrykk noe sted, men fordelen er at man slipper dyre sensorer montert inn i hjulene. Vi har tilsvarende system på X3'en vår, og det har fungert utmerket.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

Bladde litt i manualen for bilen på nett i dag og så at det sto at maksimal ladeeffekt er 140kW. Altså 10kW lavere enn Polestar 2.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Øyvind.h

Synes ikke 500 per hjul er så ille for å ha full kontroll på trykket jeg. Får jo gjerne opp temperatur i tillegg. Ganske interessant å se hvordan trykket stiger betraktelig fra en parkert bil i 0 grader, til oppvarmede dekk på motorvei etter en stund.
Trykksensorer virker raskere og mer presise også. Og holdbarhet har jeg ikke noe å utsette på. Ingen feil siste 8 år. Men trykkfall basert på omkrets er absolutt bedre enn ingenting.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA